Jonas Persson
Vet inte hur det är idag, men tidigare var det problem att nå deras egna e-post tjänst fullt ut från andra operatörers nät. Självklart blev du även av med tjänsten om du bytte operatör.

Använder Gmail sedan länge så jag har det problemet bakom mig.

R
M Myckling skrev:
Jag har en fråga som möjligen är off topic men här finns många kunniga på området märker jag så jag testar.

Vi har idag fiber i villan som kommer via IP Only och kommer inom kort få fiber installerat i fritidshuset via det kommunala energibolaget. Har man något att vinna på att välja samma tjänsteleverantör till båda fastigheterna?

I villan har vi idag Telenor och de går inte få i fritidshuset enligt energibolagets hemsida. Tänker att det skulle finnas någon form av tvillingabbonemang eller paketlösning för båda anslutningarna. Bahnhof går att få till båda men det är ju två olika nät med olika debiteringsmodeller så det kanske inte går att få ihop ett paket?

Någon som har koll?
Det kan vara en fördel om man vill nå nätet hemma från fritidshuset och tvärtom. Peering (trafikutbytet) mellan olika operatörer kan vara dålig. Även olika delar av samma operatörs nät kan ha dålig prestanda mellan sig men det är mer osannolikt.

M Myckling skrev:
Har man något att vinna på att välja samma tjänsteleverantör till båda fastigheterna?
Inga direkt tekniska argument från mig utan några "mjukare".
  • En leverantörskontakt att hålla rätt på med ett supportnummer.
  • Enhetliga rutiner för exempelvis fakturering?
  • Kanske/möjligen/eventuellt/(troligen inte) bättre service då man blir en viktigare kund.
  • Bättre möjlighet till förståelse för eventuella problem som har att göra med kommunikationen mellan de båda fastigheterna. De kan inte skylla på den "andra leverantören".
  • Kanske bättre prisvillkor, typ "mängdrabatt".
  • Kanske liknande teknisk utrustning.
  • Kanske bättre villkor ihop med andra tjänster som TV och eller (mobil)telefoni.
Inget av dessa skulle jag värdera speciellt högt men kan kanske ändå vara värt att beakta.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kolla om du kan få någon form av rabatt om allt samlas hos en operatör.
Har du IPTV i bostaden så är det smart med en som har Play för kanalerna, då kan du köra det i fritidshuset utan extra kostnad, vi kör så.
Samma faktura har ingen större betydelse om du har E-faktura med autobetalning.
För egen del så är det ytterst sällan jag behövt kontakt supporten under 15-20 år med xDSL och fiber, tror det bara är en gång och routerbyte när den började strula.

Tack för svar. Inga jättefördelar att använda samma leverantör då, men blir nog ändå så Känns trots allt lite enklare. Är ju inte jätteimponerad av Telenor så ska testa att få någon rabatt via tex Bahnhof.

T Tornhill 2 skrev:
...och ingen normalanvändare kommer att behöva mer än 640kb minne i sin PC inom överskådlig tid.
För er som inte minns det, så var orden Bill Gates och kostade Microsoft enorma mängder tid och pengar.

Hittills i digitaliseringens historia, så har vi uppfunnit användningsområden när tekniken för att stödja den dyker upp. Så, när överföringskapaciteten utvecklas, så kommer vi att hitta något att utnyttja den till.
Naturlagarna säger att fiber alltid kommer att vara bättre än trådlöst, därför kommer vi troligtvis alltid att behöva fiber. Så småningom kommer vi kanske att få en ersättare till fiber, men det ligger sannolikt mer än trettio år bort.

Notera "troligtvis" och "sannolikt" ovan - ingen vet hur framtiden kommer att se ut nästa år och ingen har ens en (bra) gissning om hur det kommer att se ut om trettio, eller femtio, år.

Dock vet vi (ibland) vad som INTE kommer att hända, trådlöst kommer INTE att bli lika bra som fast förbindelse, någonsin, och trådlöst kommer INTE att bli lika bra som fiber, någonsin.

/ Hälsningar, Fredrik
Kuriosan på Gates är att när han sade dessa berömda ord så var det största programmet som det fanns planer på att skriva 32Kbyte. Så han tog det x10 och för säkerhets skull så dubblerades även det värdet.
Det räckte med 2Kbyte för Nasa att landa på Månen .....

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M Mats skrev:
Hur många bites skulle det behövts om de landa med en obemannad plåtburk tro?

• Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
C
M Mats skrev:
Den versionen av Apollos navigationssystem som användes vid den första månlandningen hade ett programminne på 36k x 16 bitar, så redan där har du program > 64kB.
Arbetsminnet var på 2k x 16 bitar, så 4 kB. Men den datorn var så klart optimerad för utrymme, vikt och en specifik uppgift och är knappast representativ för hur stor en dator kunde byggas på 60-talet. På marken använde NASA 5 st IBM System/360 som kunde förses med upp till 1 MB minne redan då.

COM filer var väl från början max 64k men dos klarade också EXE filer vad jag kan förstå redan från MSDOS1.0 (även om jag aldrig kört DOS1.0 vad jag kan komma ihåg). Bill Gates hävdar att han sagt mycket dumt men aldrig just detta att det inte behövs mer än 640k. Faktum är att 8086 PCn teoretiskt adresserade mera, då det över 640 upp till 1024 var reserverat för annat men bla grafikminne låg där. Men det är en rolig historia om än inte sann.

Många hävdade ju en gräns för vad telenätet och kopparkabeln klarade av, men det lyckades man ju pressa rejält med ADSL - dock med stora modifikationer. Annars var ju utvecklingen enorm, från 300/75 till otroliga 14.4 och sen tillsist nådde 56k med sitt US robotics-modem så trodde man nog att telenätet var maxat. Så nog kommer man nog hitta vägar att kräma ut mer data ur både mobilt och fiber. Men tekniskt bör det vara enormt mycket lättare via fiber.

Jonas Persson
Om du bortser från överhörning så haltar din jämförelse då koppar var point 2 point, radio är delad av alla.
Som jag minns det var det just överhörning som begränsade xDSL och modem, de höga hastigheterna fick du bara om du hade några hundra meter till stationen.

Fibers begränsning är att signalen blir för svag, men då talar vi många mil och det går att förstärka.

Radio fungerar bäst med små celler, ju mindre desto bättre. Men radio tappar sitt syfte när cellerna blir får små.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om du bortser från överhörning så haltar din jämförelse då koppar var point 2 point, radio är delad av alla.
Som jag minns det var det just överhörning som begränsade xDSL och modem, de höga hastigheterna fick du bara om du hade några hundra meter till stationen.

Fibers begränsning är att signalen blir för svag, men då talar vi många mil och det går att förstärka.

Radio fungerar bäst med små celler, ju mindre desto bättre. Men radio tappar sitt syfte när cellerna blir får små.
Det var inte ett argument för att inte dra in fiber utan mera hur svårt det är att resonera om framtiden.

Men att lösa sista biten på något sätt som inte är fiber tror jag kommer vara nödvändigt för ett antal hushåll som helt enkelt bor för avigt till. Vissa har ju inte fått el än... Det är helt enkelt för dyrt. Det kommer alltid finnas vedeldande tomtar utan vatten, el och fast anslutning. Dock kan även vedeldaren titta på Netflix i mobilen. :)

Jag har precis sagt upp vårt ADSL eftersom det varit så instabilt och dessutom skulle bli 200kr dyrare per månad nu. Kommer testa mobilt men annars får det nog bli fiber. Finns i gatan och kostar 20-25000 att efteransluta om jag får med två grannar. Den ena grannen måste oavsett ge sitt medgivande till grävning genom deras trädgård till våran. Dessutom måste det grävas genom en stensatt yta hos oss. Därför ger jag mobilt en chans.

Att fast (ADSL i vårt fall) alltid är stabilare än mobilt håller jag inte med om. Vi har i princip aldrig haft problem med mobilnätet på våra telefoner men vårt ADSL tappar anslutningen flera gånger dagligen.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
de höga hastigheterna fick du bara om du hade några hundra meter till stationen.
Vad menar du med "höga hastigheter"? Jag hade 24/2Mbit ADSL innan fibret, som jag i praktiken fick ut 23/~1.7Mbit ur, och det är många kilometer till stationen...

Speciellt stabilt kan jag dock inte påstå att det var, speciellt inte eftersom man hade luftledningar, så det räkte ju med lite blåst så dog internetet :rofl:

C
J JohanLun skrev:
Så nog kommer man nog hitta vägar att kräma ut mer data ur både mobilt och fiber. Men tekniskt bör det vara enormt mycket lättare via fiber.
Den grundläggande teoretiska förståelsen för informationsöverföring utvecklades redan för 100 år sedan så den maximala överföringshastigheten för olika medium är högst förutsägbar. Dagens tekniker för mobil dataöverföring ligger väldigt nära teoretiskt maximum, så det enda sättet att väsentligt öka kapaciteten är att öka bandbredden eller antalet kanaler (= minska storleken på cellerna).

Omvänt används bara en liten bråkdel av fiberns bandbredd med den utrustning som används idag för "fiber-to-the-home". Där är det helt andra saker än mediets teoretiska kapacitet som begränsar.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.