Jag har sluttningstomt. Har IBCn högst upp och pumpar upp vattnet från vattentunnan vid huset med dränkpump om det kommer mycket nederbörd. Inte helt automatiskt att fylla men funkar för mig. Sen är det självfall. Den del av tomten som bevattnas ligger 4 meter under tanken så trycket duger även om det är lite fisigt. Att vattna från tank i samma plan utan pump skulle jag inte fundera på.
Intressant läsning. Min lösning är liknande. IBC tank och 40 meter transportsträcka (13mm slang) med cirka 2 meters nerförlut.
Har ej monterat det ännu. Problem som kan uppstå är för lågt tryck, 2.3 bar. Men det är inte heller stora sprinklers. Först en tryckregulator, sen ca 60 meter droppslang och 10 lillfingers sprinklers.
Tänkte använda Gardena 4700/2 pump och styra den med en vanlig timer på elanslutningen. Gör så för att kunna vattna utan att vara hemma och pumpen ska klara sig när vattnet tar slut. Läst en del om andra sug pumpar med tillbehör så går det att få liknande avstängning. Finns en Gardena pump som ger mer bar. Men kostar drygt 2000 mer.
Är det något jag missar med 4700? Vad tror ni som har prövat och är bättre på att räkna orsak och verkan än jag.
ca 1550:-
https://www.gardena.com/se/produkte...r-regnvattentunna-4700-2-inox-auto/967975001/
ca 3550:-
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/pump/drankbar-tryckpump-6100-5-inox-auto/967975601/
Har ej monterat det ännu. Problem som kan uppstå är för lågt tryck, 2.3 bar. Men det är inte heller stora sprinklers. Först en tryckregulator, sen ca 60 meter droppslang och 10 lillfingers sprinklers.
Tänkte använda Gardena 4700/2 pump och styra den med en vanlig timer på elanslutningen. Gör så för att kunna vattna utan att vara hemma och pumpen ska klara sig när vattnet tar slut. Läst en del om andra sug pumpar med tillbehör så går det att få liknande avstängning. Finns en Gardena pump som ger mer bar. Men kostar drygt 2000 mer.
Är det något jag missar med 4700? Vad tror ni som har prövat och är bättre på att räkna orsak och verkan än jag.
ca 1550:-
https://www.gardena.com/se/produkte...r-regnvattentunna-4700-2-inox-auto/967975001/
ca 3550:-
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/pump/drankbar-tryckpump-6100-5-inox-auto/967975601/
Vi har en IBC-tank med en Gardena 4700/2 och är mycket nöjda. Den används dock inte ihop med vattenspridare i dagsläget, så där kan jag inte uttala mig. Vår pump är kopplad till två tappställen ca 10m bort. I växthuset har vi idag en timer med droppslang
Pumpen går inte ner (utan att skära) i en IBC-tank med liten öppning. Det finns med olika storlekar så vi tog en tank med större öppning.
Jag rekommenderar också förlängningsröret som finns som tillbehör till Gardena-pumpen (ej monterad på bilden).
Pumpen går inte ner (utan att skära) i en IBC-tank med liten öppning. Det finns med olika storlekar så vi tog en tank med större öppning.
Jag rekommenderar också förlängningsröret som finns som tillbehör till Gardena-pumpen (ej monterad på bilden).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"

Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Hej!AXS skrev:
Är inne på liknande lösning till en tank jag har som ligger lite längre ifrån el-uttag.
Vad räcker trycket i den pumpen till? Jag hade tänkt en förgrening till 5-6 slangar med någon sorts droppbevattning/svettslangar kanske 10-20 m långa.
Vad har du för solcellsprodukt/specifikation?
Jag tänkte försöka använda en batteridriven (AA) bevattningstimer också.
Förmodligen skulle jag spara tid på att bara bevattna manuellt resten av livet jämfört med all tid jag lägger på att försöka automatisera, men inte lika kul...
/Roger
Det verkar enklare att bara ställa två tankar på varandra och vattna "uppåt" från den övre? Överfyllnadsskyddet från den övre går till den nedre så du får ibland 1000 l extra att vattna i samma plan med.V Vodgev skrev:Hej!
Är inne på liknande lösning till en tank jag har som ligger lite längre ifrån el-uttag.
Vad räcker trycket i den pumpen till? Jag hade tänkt en förgrening till 5-6 slangar med någon sorts droppbevattning/svettslangar kanske 10-20 m långa.
Förmodligen skulle jag spara tid på att bara bevattna manuellt resten av livet jämfört med all tid jag lägger på att försöka automatisera, men inte lika kul...
/Roger
Den känns helt okej att vattna med, men skulle inte tro den tål att gå konstant. Kanske skulle bli bättre med en större tank efter som gör att tanken inte behöver gå hela tiden.V Vodgev skrev:Hej!
/Roger
Kör solcell från jula, laddar fullt på under en timma varje dag. Batteriet är ett äldre bilbatteri.
Jag häller på ungefär 8-10 l på en pallkragar per varm dag men då har inget vuxit sig stort ännu. När det blir större går rötterna längre ner men bladmassan är också större så jag halvgissar på 10-15 l utom för pumpan som kommer kräva mer.. Lerjord under kragarns så de. håller vatten bra för de djupa rötterna.
Jorden ligger också bar utan något täckmaterial eftersom gräset inte växer nämnvärt och övrigt material går åt för annat.
Jorden ligger också bar utan något täckmaterial eftersom gräset inte växer nämnvärt och övrigt material går åt för annat.
2,5cm per vecka är väl standard för gräs. Bara börja räkna på din tomt. En tank räcker således till 250m2 gräsmatta en vecka.Jocce81 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden