F
pacman42 pacman42 skrev:
Bra att du kunde reda ut det. Jag har hört denna förklaringen tidigare men kunde inte validera den då det är så många år sedan jag arbetade i en transformatorstation senast - det bör ha varit i början på 90-talet. Det har hänt en del sedan dess.

Att man kan dubbelrikta högre upp i nätet är ju en självklarhet. Men på sista nivån så har man ju problemet som du är inne på att variationer i nyttjande ger variation i spänning, pga detta så tyckte jag att det lät vettigt att man byggt in kraftelektronik för att bättre kunna reglera spänningen. Hur gör man för att hålla den jämn med kraftigt varierande last/tillskott då? Jag antar att man inte har en släpkontakt på lindningen som förr i tiden. Och med relativt snabba variationer så måste man ju kunna styra snabbt också. Man vet aldrig när man kan behöva denna kunskapen... ;)
Växelriktarna följer en standard, sticker spännningen eller frekvensen varierar utanför det så stänger den ner.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
F fsn skrev:
Växelriktarna följer en standard, sticker spännningen eller frekvensen varierar utanför det så stänger den ner.
OK, så man får ett instabilt nät om man får för mycket fluktuationer i eltillskottet från solpanelerna alltså?

Det låter som att man kommer att behöva bygga om på sikt ändå?

F
pacman42 pacman42 skrev:
OK, så man får ett instabilt nät om man får för mycket fluktuationer i eltillskottet från solpanelerna alltså?

Det låter som att man kommer att behöva bygga om på sikt ändå?
Nej, det får man inte och jag tror inte man behöver bygga om nåt på VÄLDIGT LÄNGE i normalfallet. Men växelriktarna följer väl en standard, det är aldrig nåt annat än 49,9-50,1Hz och 229-231V eller nåt sånt. Och som jag förstår det så ger växelriktaren ifrån sig samma som nätet, skulle det bli "jävligt tjockt" så antar jag att spänningen skulle sticka uppåt och växelriktaren skulle stänga ner på nåt abnormal värde.

Man borde spontant kunna mata ut exakt lika mycket el som man kan mata in. om alla hus efter sista stationen kan köra fullt ös på värtmen en kall vintedag + spis, tvättmaskin och ladda massakestaven samtidigt så borde exakt alla hus i en omvänd situation kunna förbrika noll och mata ut exakt lika mycket. Du måste väl hålla med om att det är rätt långt kvar till det sitter överdimensionerade anläggninga som kräver 20-25A på ALLA hus samtidigt som ingen förbrukar nåt alls. Jag tror inte du behöver oroa dig, det är fö inte heller ditt problem.

Redigerat:
  • Gilla
kela018
  • Laddar…
G
F fsn skrev:
Man kan ackumulera varmvatten i en skapligt stor och väldigt välisolerad tank och förvärma sin brine annars om man har vattenflöde. Jag har bekanta som har en fet tank som dom via en slinga förvärmer brinen ca 2 grader under mycket lång tid av vintrern. Nu har dom rinnande grundvatten på två borrade brunnar så för en lite pumpkostnad så har dom även förhållande vis varmt vatten där med. Tror aldrig dom har legat under 3 grader i på slingan i slutet på vintern. I början kan det vara 6-7 grader in. Det gör rätt bra skillnad på COP.
Förstår inte riktigt... om värmepumpen ger 8kW och cop är 4 så tar den 6kW från hålet (väldigt grova tal men duger nog som exempel) men då blir hålet för kallt tex -3C in/-6C ut) få tar vi hälften från en stor tank alltså 3kW under flera veckor, det ska nog vara en väldigt stor tank och hur värmer man den innan. Klart, har man andra brunnar som man kan ta ifrån så visst.
Solpaneler (vätske typ) och förvärma hålet på sommar höst blir nog en väldigt stor/dyr/ful/komplicerade investering dom kanske inte ens funkar. Hade ju varit bättre om Sverige hade baskraft (och inte la ned tex Ringhals 1) när det behövs oavsett om vi i egna hus har värmepumpar eller solceller. Vi ska inte ens tala om Nordsteam 2. Tysklands baskraft i framtiden.

F
G OMathson skrev:
Förstår inte riktigt... om värmepumpen ger 8kW och cop är 4 så tar den 6kW från hålet (väldigt grova tal men duger nog som exempel) men då blir hålet för kallt tex -3C in/-6C ut) få tar vi hälften från en stor tank alltså 3kW under flera veckor, det ska nog vara en väldigt stor tank och hur värmer man den innan. Klart, har man andra brunnar som man kan ta ifrån så visst.
Solpaneler (vätske typ) och förvärma hålet på sommar höst blir nog en väldigt stor/dyr/ful/komplicerade investering dom kanske inte ens funkar. Hade ju varit bättre om Sverige hade baskraft (och inte la ned tex Ringhals 1) när det behövs oavsett om vi i egna hus har värmepumpar eller solceller. Vi ska inte ens tala om Nordsteam 2. Tysklands baskraft i framtiden.
I detta fallet så är det solpaneler med vätska och ett antal tankar på totalt 4-6 kubik gissar jag på, vet inte riktigt, det är bra bulkigt. Tankarna är ju långt in på hösten 80 grader varma och sen börjar dom bubbla igång igen i februari och då från en låg temperatur på 7-8 grader så all effekt är mer elle mindre använd. Jag är inte helt insatt i systemet, den stora grejen tror jag är att använda brunnarna med grundvattnet och värmeväxla brinen mot det, det vet jag att det görs alltid. Sen används väl tankarnas varma vatten då det är kallt som helvete ute och pumpen går mycket så att temepen sjunker i hålet. Det är naturligtvis inga 3kW kontant uttag ur tankarna, en betydande del är griundvattnet och det där med att använda tankarnas vatten kanske kostar mer än det smakar, jag vet inte. Vi pratade om det för ett par veckor sen sen och då var inkommande brine 7 grader efter 35-40 minuters driftstid på värmepunpen och då blir man lite avundsjuk då man själv ligger på 2 grader inkommande.

P PappasHammare skrev:
Det skulle jag vilja höra mer om.. Varför emot?
Hade alla hus i hela Sverige haft paneler på taket så hade vi kunnat stänga av en hel del kraftverk..
1: varför skulle du vilja göra det?
2: man måste ta hänsyn till effekttillgänglighet. Solkraft har en usel effekttillgänglighet i Sverige
3: Solceller är inte direkt den renaste produkten att tillverka. Den är dessutom ganska energikrävande och tenderar att tillverkas i länder med mycket kolkraft (Kina, Taiwan och Malaysia främst)

• Gilla
Holmstock
  • Laddar…
F
M Mattias Svederberg skrev:
1: varför skulle du vilja göra det?
2: man måste ta hänsyn till effekttillgänglighet. Solkraft har en usel effekttillgänglighet i Sverige
3: Solceller är inte direkt den renaste produkten att tillverka. Den är dessutom ganska energikrävande och tenderar att tillverkas i länder med mycket kolkraft (Kina, Taiwan och Malaysia främst)
Eller så läser du på och inser att siffrorna som målar ut solceller som miljöbovar har sitt ursprung, precis som rapporter om elbilar som miljöbovar finansierade från organisationer som förespråkar fossil kraft. Det är extremt missvisande att hänvisa 100% av energin som går åt för att producera solcellen till det aktuella landets genomsnittliga energimix men även när man gör kalkylen så smutsig man kan så räknar man miljömässigt hem den på rätt kort tid.

• Gilla
MatteGbg
  • Laddar…
Om några år när elbilarna blivit fler kan/bör de främst laddas med intermittent kraft. De flesta använder inte sin elbil mer, utan att det borde räcka med enstaka laddning, typ 3-6 ggr månad. Med egen elkraft förstärker man solcellernas ekonomi.

Du har en poäng, såklart, men även om jag är villig att lägga 100.000 kr på en solcellsanläggning till mitt hus så kommer det bli betydligt svårare att göra mig villig att betala 100.000 kr i extra skatt, för att skicka till Bangladesh, även om det vore det rätta.

Kallson Kallson skrev:
Om vi lämnar frågan om koldioxid alls påverkar klimatet åt sidan och förutsätter att gretasidans experter har rätt så kan man resonera enligt följande.
Det finns många miljöproblem i världen, exempelvis plast i haven. I Sverige har vi skatt på plastpåsar trots att 99.99% bränns eller återvinns. Dvs signalpolitik mot ett ickeproblem. Ponera att de miljarder vi lägger på solceller, elcyklar och andra gröna projekt exempelvis investerades i ett land som Bangladesh. Använd dessa miljarder att bygga sopförbränningsanläggningar, stabil el levereras ut på nätet och tusentals jobb skapas med att sortera sopor. Ett sådant projekt skulle ha mångdubbel effekt (havsmiljö, klimat, socialt) per spenderad krona. Detta jämfört med att svenska staten, dvs din skatt, sponsrar 50% av inköpspriset på en kinesisk smart växelriktare som några uhigurer skruvat ihop på en uppfostringsanstalt.

Pernas Pernas skrev:
Man kan producera vätgas och electrobränsle när tillgången på el är god och elen billig, energilagring, FFR mm kommer lösa dagens problem med svajigt elnät.
Kärnkraft har sina probloem med utvinning och lagring av kärnbränsle, säkerhet och dyrt elpris.
Kärnkraft är inte heller förnyelsebart och passar därför inte i en cirkulär ekonomi.

Vätgasproduktion positivt för kraftbalans i Ö-vik - Second Opinion (second-opinion.se)
Framtidens elnät – nya aktörer håller takten i elnätet (msn.com)
(78) Liquid Air Batteries. Literally energy from thin air. Seriously. Literally! - YouTube
(78) Nano Coated Salt Technology - YouTube
(78) Rethinking Energy 2020-2030: 100% Solar, Wind, and Batteries is Just the Beginning - YouTube
Du glömde denna: Här tankas framtidens vätgasbilar: ”Allt som behövs är vatten och sol” | SVT Nyheter
Tycker det är fantastiskt med en autonom tankstation för vätgas. Det finns exempel på villor som är helt självförsörjande och "off grid" även i denna kalla nord.

Solpaneler?

Generellt gäller att de levererar minst energi när man behöver mest energi.
Och detta accentueras ju längre norrut man bor.

Men som eltillskott kanske man kan få det lönsamt!?

Och kanske även estetiskt???

• Gilla
johel572
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten lägga till att man skall vara väldigt försiktig med att investera om någon form av bidrag ligger som grund för att man skall få ekonomi I investeringen. Låt säga att staten bestämmer sig för att ta energiskatt på det du själv producerar, då blir den ekonomiska kalkylen helt plötsligt mycket svår att få ihop. Jag är övertygad om att den skatten kommer, dock inte än på några år.
Håller helt med dig. Därför har inte jag monterat solpaneler. Det behandlas redan förslag i riksdagen på att ta bort skattesubventionen på 60 öre. Försvinner den kommer det ta 25-30 år innan anläggningen är betald.
Nä, staten skulle behöva garantera bidraget i tex 10 år för att jag ska ta den risken.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F
W Wizzen 23 skrev:
Du glömde denna: Här tankas framtidens vätgasbilar: ”Allt som behövs är vatten och sol” | SVT Nyheter
Tycker det är fantastiskt med en autonom tankstation för vätgas. Det finns exempel på villor som är helt självförsörjande och "off grid" även i denna kalla nord.
Är det villor för åretruntboende med nån acceptabel standard som löser energilagringsproblemet med vätgas så raknar du dessa exempel på villor på ena handens fingrar, kanske eventuellt på endast tummen. Det är väl tre generella problem, det är potentiellt farligt med vätgas, lagringen är extremt ineffektiv med stora förluster och det kostar väl runt 1,5-2 miljoner eller nåt sånt.

F
K Kirev skrev:
Håller helt med dig. Därför har inte jag monterat solpaneler. Det behandlas redan förslag i riksdagen på att ta bort skattesubventionen på 60 öre. Försvinner den kommer det ta 25-30 år innan anläggningen är betald.
Nä, staten skulle behöva garantera bidraget i tex 10 år för att jag ska ta den risken.
ja, en långsiktig och stabil energipolitik hade väl varit bra. Fast de 0,6kr x 8000kWh skulle inte göra att min kalkyl skulle gå från 6-7 år till 30år. Du räknar inte utan killgissar bara.

F fsn skrev:
Är det villor för åretruntboende med nån acceptabel standard som löser energilagringsproblemet med vätgas så raknar du dessa exempel på villor på ena handens fingrar, kanske eventuellt på endast tummen. Det är väl tre generella problem, det är potentiellt farligt med vätgas, lagringen är extremt ineffektiv med stora förluster och det kostar väl runt 1,5-2 miljoner eller nåt sånt.
Som kemist skulle jag inte vilja bo i närheten av något privat vätgaslager.!

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.