Krille-72 Krille-72 skrev:
Absolut är det så att Danmark av naturliga orsaker har mindre vattenkraft.

Nu diskuterar vi Solpaneler så jag undviker att ta upp vindkraft…:rofl:

Jag tycker ändå det är intressant hur mycket mer solenergi både tex. Tyskland och Danmark har om man jämför med Sverige.

Jag tycker båt och husvagn är intressant. Man klarar sig långt på batterier och 12 V. En liten solpanel och möjligen en vindsnurra så är man hemma.
Återstår är väl värme, diskmaskin, Mikro och tvättmaskin. Å så högtryckstvätten förstås. :crysmile:

Känns som att det är mycket politik som gör att utvecklingen inte går snabbare. Man litar av förståeliga skäl inte på energipolitiken.

Bara kolla etanol och gasbilar. Blir spännande att se vad som händer med elbilarna.

Degen måste in helt enkelt! ;)
Om man har kol, gas och olja som reglerkraft så är det så mycket lättare att argumentera för solkraft i energisystemet...

Nissens
Krille-72 Krille-72 skrev:
Absolut är det så att Danmark av naturliga orsaker har mindre vattenkraft.

Nu diskuterar vi Solpaneler så jag undviker att ta upp vindkraft…:rofl:

Jag tycker ändå det är intressant hur mycket mer solenergi både tex. Tyskland och Danmark har om man jämför med Sverige.

Jag tycker båt och husvagn är intressant. Man klarar sig långt på batterier och 12 V. En liten solpanel och möjligen en vindsnurra så är man hemma.
Återstår är väl värme, diskmaskin, Mikro och tvättmaskin. Å så högtryckstvätten förstås. :crysmile:

Känns som att det är mycket politik som gör att utvecklingen inte går snabbare. Man litar av förståeliga skäl inte på energipolitiken.

Bara kolla etanol och gasbilar. Blir spännande att se vad som händer med elbilarna.

Degen måste in helt enkelt! ;)
Så e de.
Solkraft har ju sina svagheter… så det känns kanske att andra källor blir en mer långsiktig lösning. Utan skattesubventioner hade solkraften varit noll…

M mtmmtm skrev:
Hur menar du nu ? Vindkraft har den lägsta kostnaden (ihop med sol). Sol är inte lika effektivt i Sverige. Det sker stora investeringar i vindkraft (ökar dessutom varje år). Vindkraft idag är extremt mycket billigare än för 35 år sedan.
Du borde nog titta på denna länk igen: [länk] (vind är billigast).
Jag tycker jag var synnerligen tydlig: du kan inte bara räkna produktionskostnaden på marginalen, eftersom att systemet kollapsar utan stabilitet.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall vi inte heller få använda den svenska skogen, först kommer EU och vill stoppa användningen av skogen. Nu vill även MP stoppa användningen av skogen:
[länk]

Vart skall pengarna till solcellsbidragen komma ifrån om vi inte får tjäna pengar?
Jag kan inte läsa artikeln. Men jag är nyfiken på hur de tänkt sig att orörd skog ska ta upp koldioxid.

• Gilla
Narfez
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker jag var synnerligen tydlig: du kan inte bara räkna produktionskostnaden på marginalen, eftersom att systemet kollapsar utan stabilitet.
Självklart ska kostnaden inkludera alla avgifter och marginalkostnader. Var det inte du som inte orkade/kunde läsa mina faktalänkar ?

D Daniel 109 skrev:
Jag kan inte läsa artikeln. Men jag är nyfiken på hur de tänkt sig att orörd skog ska ta upp koldioxid.
Växande skog binder koldioxid. Hyggen innebär metan från rötterna. Genom att inte hugga ned skogen så binder skogen mer koldioxid temporärt. Det är lite som att kissa i byxan, det hjälper temporärt...

Vad EU försöker göra här är att nå målen genom att låta skogen bli äldre, på det sättet så sparar man skogens utsläpp under ett antal år. Det är att lura systemet.

På TV så pratade Greenpeace om detta också, men deras vision var att skogen aldrig mer skulle få användas. Ur ett CO2-perspektiv så är det faktiskt sämre inom att allt virke som binds upp i hus och andra långsiktiga konstruktioner ger många fler år i kolomloppet.

• Gilla
Rafael Ospino och 1 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Självklart ska kostnaden inkludera alla avgifter och marginalkostnader. Var det inte du som inte orkade/kunde läsa mina faktalänkar ?
Fast dagens vindkraft tar ju aldrig systemansvar, och kostnaderna som redovisas är just bara produktionskostnader, så vari ligger det självklara?

Du har rätt dåligt track record när det kommer vad du länkar till, så det mesta ids jag inte läsa, det är korrekt. Det är med andra ord svårt att veta när du kommer med en faktalänk och när du länkar till en självförhärligande charlatan.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Växande skog binder koldioxid. Hyggen innebär metan från rötterna. Genom att inte hugga ned skogen så binder skogen mer koldioxid temporärt. Det är lite som att kissa i byxan, det hjälper temporärt...

Vad EU försöker göra här är att nå målen genom att låta skogen bli äldre, på det sättet så sparar man skogens utsläpp under ett antal år. Det är att lura systemet.

På TV så pratade Greenpeace om detta också, men deras vision var att skogen aldrig mer skulle få användas. Ur ett CO2-perspektiv så är det faktiskt sämre inom att allt virke som binds upp i hus och andra långsiktiga konstruktioner ger många fler år i kolomloppet.
Det var något sådant jag misstänkte.

60% kapacitetsfaktor. Jag undrar hur man räknar
M mtmmtm skrev:
Monopol är i nutid förbjudna, så det är inget bra argument mot en marknadsplats.
Jag håller med dig att intermittent kraft bör få betala kostnaden för överföringen. Sedan kan jag också tycka att energislag som innebär katastrof för planetens fortlevnad också ska betala för detta (fossila energislag) (det blir inte billigt ;) ).
Det är svårt att säga hur många dagar lagring behövs (1-3 dar var för USA). Med vattenkraft kanske problemet inte ens finns här ? Jag vet att om vindkraft kopplats ihop i hela EU så hade aldrig den minsta effekten understigit 10% av maxeffekten. Intressant är också att effektfaktorn för världens största vindkraftverk idag ligger på 60%+ (medeleffekten jämfört med maxeffekten). Källa: [länk]
Kapacitetsfaktor ligger ofta på 30-40%. Det vore jättekul om dom lyckats med 60 men jag förbehåller mig rätten att vara en skeptisk surgubbe i detta fallet.

Säker en fråga om hur man jämför o räknar 60 är en siffra från produktleverantören.

Det beror ju helt på vinden. Men ska du få 60% måste det blåsa väldigt jämt på platsen. Det går inte att uppnå på normala platser, om man inte justerar ner maxeffekten brutalt.

Redigerat:
Jomenprecis....

S
M mtmmtm skrev:
Han konstaterade att med den överproduktionen så skulle man erhålla den önskade produktionen med lägsta kostnad. Det skulle behövas fler vindkraftverk (dock inte så många då vi i Sverige redan har vattenkraft och kärnkraft så ökningen blir mindre).
1. Offshore vindkraft är framtiden (ingen behöver klaga på dessa då de inte syns eller hörs).
Ju mer av vår planerbara produktion vi behåller desto mindre vindkraft och batterier behöver vi. Det är ju självklart.
De Offshore kraftverk som planeras mellan Danmark och Sverige syns från båda länderna och de är inte ens av den största sorten. Jo, det är många som redan är irriterade och klagar trots att de inte är byggda än.
Frågan kvarstår alltså: Var tycker du vi skall bygga så mycket vindkraft?

M mtmmtm skrev:
2. Sätt upp en marknadsplats (korrekt utformad), så kommer bästa teknik vinna.
Hur sätter du upp en marknadsplats som kommer driva fram byggande av vindkraft flera gånger årsbehovet?

M mtmmtm skrev:
3. Det behövs ju inga batterier alls i Sverige, då vattenkraft finns. Om det inte fanns så kan fossilkraft lösa problemet till en extremt låg kostnad (tror det var 0.5% av kostnaden för kraftverket). Du vet väl att moderna vindkraftverk har en effektfaktor som är större än 60% ? Källa: [länk]
Ditt batteriproblem existerar nog bara i din fantasi.
Vår vattenkraft producerar ca 13 GW som max. Vårt effektbehov är ofta över 26 GW. Hur hade du tänkt dig att hantera mellanskillnaden? Den video du så aktivt marknadsfört förordar batterier som skulle räcka i 3 dagar. Låt oss anta att halva effektbehovet täcks av vattenkraften så behöver vi fortfarande 50 års världsproduktion av batterier för bara Sverige.Tyvärr har vi ofta dåliga vindar längre än 6 dagar så då är vi uppe i 100 årsproduktioner igen.
Effektfaktorn på moderna kraftverk är inte så intressant som hur mycket de producerar när det inte blåser = ingenting.

Jag har tidigare uppmanat dig att ladda hem ett års statistik, timme för timme. Försök där att ta bort all kärnkraft och flerdubbla vindkraften tills att du tycker att det känns bra. Sedan kan du lätt räkna ut hur mycket batterier som behövs. Innan du gjort det har du inget att komma med.

• Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Om man bygger kraftverken i havet mellan Danmark och Sverige så ser man vindkraftverk åt väst (de nya), syd, sydväst, sydost och nordost när man går upp på berget där jag bor. Hade inte flera vindkraftverk stoppats så hade ett funnits åt norr och åt ost också.

I praktiken är det bara havsutsikten som är industrifri idag, men byggs dessa så har vi industrier i alla riktningar från berget där jag bor (jag bor en bit upp på sluttningen av detta). Det hade varit trevligt att ha kvar någon utsikt utan skorstenar och vindsnurror i alla fall.

De som är pådrivande för vindkraft tycks vara de som inte personligen utsatts för vad det innebär för miljön och hur det påverkar livsbetingelserna folk behöver för att må bra. Det är lätt att ta ställning för fortsatt vindkraftsutbyggnad när man inte påverkas av den alls.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
De som är pådrivande för vindkraft tycks vara de som inte personligen utsatts för vad det innebär för miljön och hur det påverkar livsbetingelserna folk behöver för att må bra. Det är lätt att ta ställning för fortsatt vindkraftsutbyggnad när man inte påverkas av den alls.
Ja, innerstadsmänniskor verkar inte förstå att vi som bor mer lantligt inte valt detta för att ha en skog av vindsnurror omkring oss.

Det är ju rätt talande att man bland annat inte bryr sig om populationerna av berguv, havsörn, glador mm när man skall ställa ut vindkraftverken. Det krävdes enorma resurser att rädda berguven nära där jag bor, men vi lyckades stoppa etableringen av det vindkraftverket i alla fall...

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.