För att han enkelt klarar av det själv förstås.

• Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
S
schmakita skrev:
Varför anlitar inte TS en byggfirma som kan det här med att naja armering och gjuta? Då blir det bra med all isolering intakt.
för ts har gjutit och armerat som jobb. vilket kan stämma kanske första året på sin lärlingstid

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
schmakita skrev:
Varför anlitar inte TS en byggfirma som kan det här med att naja armering och gjuta? Då blir det bra med all isolering intakt.
För att jag kan själv det själv och det blir inte som jag vill ha det om jag tar in nån som baraq säger jajamen inga problem men mentalt redan skickat fakturan. Och det är väldigt bra timpenning på att göra det själv. Bättre att ta in hjälp med sånt som är för tungt som att gräva bort 80 kbm lera tex.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
Hade ute svetsen i ett annat ärende så den stog kvar när jag senare började naja kantbalken så jag var tvungen att lägga några feta strängar trots att jag inte har fått tag i nån svetsfilt så jag körde "utan skydd". Hade kommit ett par droppar regn med så det var en ganska avslappnad känsla.

Min absoluta delrapport är att man skall tänka på säkerheten och rimligen hantera det som heta arbeten med bra efterkontroll men man får vara fan så vådlös för att misslyckas med detta. Kanske just så vådlös som bara en hantverkare på fastpris kan vara?

Hade en liten hög med ett par 10x10x10 cm bitar samt en liten hög med frigolitspån från sågningen och detta var torrt. Satte öppen låga mot dessa och kuberna smälter, tar eld men är i princip självslocknande när man tar bort lågan. Spånen brinner, slocknar inte men är väldigt lättsläckta med vatten.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
Återkoppling. Alla vertikala järn svetsade (12mm). Körde mig/mag med en 0,8mm core flux tråd. Körde på Minuspol och ca 100-115A. Lite strulig tråd då den inte får nån kylning av gasen och sväller och fastnar om man kör med lite utstick men man får till det efter några junior-misstag.

Ca 200 järn och det gick ganska rappt faktiskt. Blötte frigoliten lite och eld tar det inte men sprutet och slagget (tråden slaggar av sig själv under svetsning verkar det som) är varmt och smälter kratrar. Nån form av svetsfilt eller brandfilt är nödvändig. Av den anledningen kunde jag inte ha distanser utan hängde upp mattorna i ramen tillfälligt under svetsning.

Svetsade vertikala armeringsjärn på frigolit med svetsfilt, trådspår synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsade vertikala armeringsjärn på en konstruktion med synlig frigolit och trädistans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig...
<3-ligt TACK för alla svar!!!

:love:

Jag är nog också en total novis på detta område men tycker det är kul att hålla på. De som kan säger att man behöver 1000 arbetstimmar med en pinnsvets innan det blir bra så jag har väl ca 995 kvar.....En kompis till mig vill att jag ska svetsa ett vinställ i armeringsjärn till honom, bra träning för mig och ett måttanpassat ställ till honom i lite ruffig stil a la industridesign.

Mina erfarenheter så här långt (take it or leave it):
1. Finns mycket material att jobba med när det gäller armeringsjärn, dvs liten risk att man bränner hål på något sätt
2. Armeringsjärn är alltså lätt att experimentera med vad gäller t ex strömstyrkan
3. Det går utmärkt att svetsa i armeringsjärn, precis som många har påpekat tidigare
4. En ordentlig svetshjälm med automatisk avbländning är ett måste, annars blir det väldigt opraktiskt
5. Ordentliga skyddskläder (inga material som svetsloppor lätt bränner hål i, rätt självklart egentligen)
6. Tycker det känns säkrast att stå utomhus om man inte har ett lämpligt verkstadsutrymme (ingen eller liten brandrisk)
7. Tycker det är svårt att positionera olika delar så att det t ex blir vinkelrätt och ligger mot varandra när man ska punkta ihop dem. Jag har både svetstänger och magneter.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Jan Fahleson Jan Fahleson skrev:
7. Tycker det är svårt att positionera olika delar så att det t ex blir vinkelrätt och ligger mot varandra när man ska punkta ihop dem. Jag har både svetstänger och magneter.
Magneterna är bättre än inget men inte jätte. En plan referensyta att jobba på och utgå från underlättar mycket. Du kan skapa mallar mot bordsytan för att få önskade vinklar, det blir särskilt effektivt när du går från två till tre dimensioner som för vinstället du ska bygga. I sin enklaste form kan du använda osb/plywood (om du släcker de små bränderna som uppkommer hela tiden). Om du vill satsa lite mer bygger du ett svetsbord med möjlighet till fastspänning och skaffar vinklar från fireball tools :)
http://fireballeu.com/

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Magneterna är bättre än inget men inte jätte. En plan referensyta att jobba på och utgå från underlättar mycket. Du kan skapa mallar mot bordsytan för att få önskade vinklar, det blir särskilt effektivt när du går från två till tre dimensioner som för vinstället du ska bygga. I sin enklaste form kan du använda osb/plywood (om du släcker de små bränderna som uppkommer hela tiden). Om du vill satsa lite mer bygger du ett svetsbord med möjlighet till fastspänning och skaffar vinklar från fireball tools :)
[länk]
Tack jättemycket för tipsen! Jag har byggt ett stadigt svetsbord men precis som du skriver så blir det lite knepigt när man går från två till tre dimensioner.....

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
A
Jag är nog också en total novis på detta område men tycker det är kul att hålla på. De som kan säger att man behöver 1000 arbetstimmar med en pinnsvets innan det blir bra så jag har väl ca 995 kvar.....En kompis till mig vill att jag ska svetsa ett vinställ i armeringsjärn till honom, bra träning för mig och ett måttanpassat ställ till honom i lite ruffig stil a la industridesign.

1. Finns mycket material att jobba med när det gäller armeringsjärn, dvs liten risk att man bränner hål på något sätt
2. Armeringsjärn är alltså lätt att experimentera med vad gäller t ex strömstyrkan
3. Det går utmärkt att svetsa i armeringsjärn, precis som många har påpekat tidigare
4. En ordentlig svetshjälm med automatisk avbländning är ett måste, annars blir det väldigt opraktiskt
5. Ordentliga skyddskläder (inga material som svetsloppor lätt bränner hål i, rätt självklart egentligen)
6. Tycker det känns säkrast att stå utomhus om man inte har ett lämpligt verkstadsutrymme (ingen eller liten brandrisk)
Sprutar de mycket loppor så för guds skull ha en brandsäker mössa. De gör jävligt ont när de smiter upp ovan hjälmen.
Jobbar man inomhus utan utsug så bör man skaffa friskluftmask till hjälmen.
Man behöver inte 1000 timmar men man bör experimentera lite för att få snits på det.
Jag vet inte om jag har lätt för svetsning men fick mvg i skolan och sen jobbat lite med svetsning.

Första gången jag provade TIG på riktigt var när jag var uthyrd och tillverkade bakmaskiner, efter lite lekande så satte man sömmarna perfekt. Pinnsvets kräver ju lite stadig hand i sig med.

Men jag jobbade på ett ställe där de hade en sjujävel på att svetsa. Han skulle visa mig med mig på en detalj hur det skulle se ut. Så han sätter sig i båset, tänder ciggen, sen kör han en bit på typ 20-40 cm utan hjälm, utan skyddskläder och rökandes medans han tittade på mig.
Den blev bättre än alla svetsar jag gjorde senare...... Han var helt skadad :D

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
phl phl skrev:
Svetsa armeringsjärn är busenkelt. Ska du svetsa någon form av konstruktion eller svetsa ihop en armering till en gjutning?

Vet inte vad det är för "pinnsvets" du har men är det någon form av likriktare eller inverter lär det gå rätt enkelt. Till 8 mm armering hade jag nog velat ha 2,0-2,5mm elektroder. Lämplig ström står på paketen. Eftersom OK 43.32 är en allströmselektrod spelar polaritet mindre roll.

Kolla lite klipp på tuben!

Borsta bort rost vid svetsstället samt där du ansluter jordklämman. Ska du svetsa ihop två stumpar längsgående kan du lägga dem bredvid varandra tätt ihop, är det ände-mot-ände, lämna en 1-2mm glipa. Sparka igang svetsen, på med ögonskydd och handskar och dutta dit elektroden. Den lär fastna. Försök i så fall direkt dra loss den, går det inte, släpp den ur elektrodhållaren och knäck väck den. Sätt elektroden i hållaren igen och försök igen. Efter ett tag märker du när du får en smälta och kan mata på mer med elektroden.

När du är klar, alternativt ska svetsa över befintlig svetsfog, knacka och borsta bort all slagg. Använd slagghacka och stålborste (gärna på vinkelslip).

Nyckeln till framgång är att öva. Eftersom det är armering du ska svetsa har du ju gott om material att testa på :) Dessutom är det grovt nog för att det ska kunna bli lite sisådär utan att det spelar så stor roll.

Köp gärna några svetstänger att hålla ihop järnen med.
Tack snälla!!

Tack snälla du för dina svar.

H Hedis59 skrev:
Tack snälla!!
Det var ju också en bra ide! Så kan jag också göra. Hade tänkt svetsa ihop armeringsjärn mot armeringsjärn. Trädgårdsgrejer. Klätterstöd o dyl.

Tacka alla för era svar. Toppenbra allihop och jag har tagit dem till mig.
Har köpt mig svetshjälm,

En till fråga om ni orkar. Vad händer om jag skulle missa att jorda?

nanowire nanowire skrev:
[länk]
nanowire nanowire skrev:
[länk]
nanowire nanowire skrev:
[länk]
Tack för tips. Just nu är det på asfalt som jag håller till. Opraktiskt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.