S
MathiasS skrev:
Enligt anvisning från tex Dorocell och ett par olika poolbutiker så föreslår att man kan dubba när man har en nedgrävd pool men när man har fristående väggar så vill man ha ingjutna L-formade järn. När man då dubbar brukar man bara borra och slå ner järnen och sedan låta det fixeras av den vällingtunna betongen man använder. För min del kändes det som minst jobb att gjuta in armeringen, men det kan ju vara en fråga om tycker och smak.

Jag ser också att tex folkpool föreslår två rader vertikalarmering om väggen är högre än 1500mm, det borde du kunna slippa även om jag anta att väggen kanske är några centimeter högre än så.
nej. kemiskt ankare, ej välling tunn betong. kan göra vid pågjutning av ett golv.
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Jo jag vet att kemankare är rätt sätt, jag refererar till hur man brukar bygga poolerna, inte vad som håller bäst eller är "rätt".
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
MathiasS skrev:
Jo jag vet att kemankare är rätt sätt, jag refererar till hur man brukar bygga poolerna, inte vad som håller bäst eller är "rätt".
och jag bara informerer dig att kemankare är starkare.
" När man då dubbar brukar man bara borra och slå ner järnen och sedan låta det fixeras av den vällingtunna betongen man använder." ett jäkla krångel. normalt använder vi kemankare. till och med kemankare för pågjuten platta, för att det går snabbare. normalt använder man inte "vällingtunna betongen" BETONG har även så stor fraktion att den inte skall användas. då gör man hellre en slur på cement
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
SBH skrev:
och jag bara informerer dig att kemankare är starkare.
" När man då dubbar brukar man bara borra och slå ner järnen och sedan låta det fixeras av den vällingtunna betongen man använder." ett jäkla krångel. normalt använder vi kemankare. till och med kemankare för pågjuten platta, för att det går snabbare. normalt använder man inte "vällingtunna betongen" BETONG har även så stor fraktion att den inte skall användas. då gör man hellre en slur på cement
Det är som sagt inte rekommenderat på fristående pool och det är inte bara att kasta upp drygt 200 borrade 10cm hål för 12mm järn. Framförallt inte nu när den kära TE-52:an kastade in handuken. Och det går en jäkla mängd ankarmassa. Känns i sammanhanget både smidigare och kostnadseffektivare med ingjuten armering.
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
fsn skrev:
Det är som sagt inte rekommenderat på fristående pool och det är inte bara att kasta upp drygt 200 borrade 10cm hål för 12mm järn. Framförallt inte nu när den kära TE-52:an kastade in handuken. Och det går en jäkla mängd ankarmassa. Känns i sammanhanget både smidigare och kostnadseffektivare med ingjuten armering.
smidigare att inte ha stående armering när du gör plattan och slättare platta.
nä är ju bara nåt ton så en svagare konstruktion med ingjuten armering är väl att föredra.
jag drar mig ur tråden. försökta bara tipsa om enklare och starkare konstruktion
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
SBH skrev:
smidigare att inte ha stående armering när du gör plattan och slättare platta.
nä är ju bara nåt ton så en svagare konstruktion med ingjuten armering är väl att föredra.
jag drar mig ur tråden. försökta bara tipsa om enklare och starkare konstruktion
Ingen tvekan om att det är mycket lättare att göra plattan men jag anser att man har tillbaka det dubbelt när hålen skall borras och oavsett om det är starkare eller inte... det finns många kritiska betongkonstruktioner där det inte är aktuellt med nån ankarmassa eller inborrade järn, gissar att det finns en anledning till det.

Skulle du kunna förklara hur ett järn inborrat 10cm och ditpulat i cement-slush eller ankarmassa kan sitta bättre än ett järn ingjutet 60cm med 6 cm täckning?

I mitt fall är det enkelt, jag följer leverantörens rekommendation. Jag har även lagt till ett par kontreforer och öst på med lite mer armering men hur fan skulle det garantimässigt se ut om jag frångick leverantörsrekommendation?
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
fsn skrev:
Jag är medveten om att det finns viss risk för det, det är därför jag frågar.

Jag är ute efter hemmabyggare eller proffs som gjort detta och kan säga att det försökte jag med men det tog fyr oavsett vad jag gjorde.......

Googleriddare tillför dessvärre inte nåt men jag tackar för omtanken och skall vara försiktig. Jag kommer att posta resultatet här.
Du nöjer dig ju uppenbarligen bara med svar som passar ditt syfte. Det här gör vi på vårt bygge, och svetsar gör vi inte på plats. Vi är liksom inte intresserade av att börja om med grunden.
Armeringsjärn och armeringsnät förberett för betonggjutning av byggnadsgrund, med snö och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SBH skrev:
och du får inte dubba?
en gång i tiden fanns det ingutnings produkter. en hel rada som bara böjde upp
Du syftar på comaxlådor kanske?
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
fsn skrev:
Ingen tvekan om att det är mycket lättare att göra plattan men jag anser att man har tillbaka det dubbelt när hålen skall borras och oavsett om det är starkare eller inte... det finns många kritiska betongkonstruktioner där det inte är aktuellt med nån ankarmassa eller inborrade järn, gissar att det finns en anledning till det.

Skulle du kunna förklara hur ett järn inborrat 10cm och ditpulat i cement-slush eller ankarmassa kan sitta bättre än ett järn ingjutet 60cm med 6 cm täckning?

I mitt fall är det enkelt, jag följer leverantörens rekommendation. Jag har även lagt till ett par kontreforer och öst på med lite mer armering men hur fan skulle det garantimässigt se ut om jag frångick leverantörsrekommendation?
och jag skulle ner med det i backen
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
Freddex skrev:
Du nöjer dig ju uppenbarligen bara med svar som passar ditt syfte. Det här gör vi på vårt bygge, och svetsar gör vi inte på plats. Vi är liksom inte intresserade av att börja om med grunden.
[media]

Jag frågade om nån har egen erfarenhet av att svetsa inte hur du armerar en vanlig grund. Det är inte helt omöjligt att jag najar initialt men jag tror det kommer att flytta på sig, inte säkert men troligt. Kanske löser det sig på plats eller inte. Därför vill jag ha möjligheten att svetsa om behovet uppstår.

Av den anledningen vill jag jag veta om det är nån som gjort det i närheten av cellplast. Förstahandsuppgifter och inga domedagsprofeter med gissningar. Är det för mycket att fråga efter utan att du blir upprörd? Sen har det tagit en vändning mot borra in och ankarmassa istället men det är som sagt inte aktuellt men ganska intressant att höra varför eller hur det kan vara lika starkt som ingjutet järn.
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
SBH skrev:
och jag skulle ner med det i backen
Du skulle ner med vad i backen?
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
fsn skrev:
Du skulle ner med vad i backen?
ja vad är det du bygger?????
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
SBH skrev:
ja vad är det du bygger?????
Nej, det skulle du inte. Det kan du inte ha en aning om så du är ursäktad men för det första är det förhållandevis opraktisk med en altan som är 2,5 meter hög i kombination med en nergrävd pool och det blir inte mer praktiskt av berg 35cm ner i backen. Har du svetsat 15cm från EPS nån gång?
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Freddex skrev:
[länk]

Skolexempel 1A; Varför man inte svetsar i närhet av cellplast.
När du väl inser att det tagit sig kommer din vattenspann vara till nytta som törstsläckare som bäst.
2a på den.
Öppen låga/gnistbildning är förenat med stor risk för brand i cellplast. Cellplast är dessutom svårtsläck och "kryper" neråt. Förebyggande åtgärder och tillräcklig släckutrustning är A och O.
När det gäller att sammanfoga armering under dessa förutsättningar ska man ha GODA skäl till att svetsa istället för att naja.
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
fsn skrev:
Jag frågade om nån har egen erfarenhet av att svetsa inte hur du armerar en vanlig grund. Det är inte helt omöjligt att jag najar initialt men jag tror det kommer att flytta på sig, inte säkert men troligt. Kanske löser det sig på plats eller inte. Därför vill jag ha möjligheten att svetsa om behovet uppstår.

Av den anledningen vill jag jag veta om det är nån som gjort det i närheten av cellplast. Förstahandsuppgifter och inga domedagsprofeter med gissningar. Är det för mycket att fråga efter utan att du blir upprörd? Sen har det tagit en vändning mot borra in och ankarmassa istället men det är som sagt inte aktuellt men ganska intressant att höra varför eller hur det kan vara lika starkt som ingjutet järn.
Men snälla du, kantbalkarna är sektioner, svetsade, för att inte bli fällknivar. Men man gör det inte intill cellplast. Av anledning som jag länkade till. Något som hände på ett tidigare bygge. Vill ha måttuppgift på hur långt ifrån en enskild person stod när det tog sig i cellplasten eller vad är förstahandsuppgifter för dig? Hela incidenten i Karlstad är ju ett skolexempel på fel, de använder det till och med i Heta arbeten kurser som varnande exempel ibland.
Men istället för att ta till dig så slänger du dig med pissig attityd och kallar folk google riddare etc. Jag är inte värst upprörd men du verkar väldigt stött av att inte få bekräftelse för de svar du önskar dig.

Och förankringsjärn är inte alls en dum idè. Brottstyrkan och vridstyvhet får du ju redan vid en decimeter eller så. Då spelar det ingen roll om du gjuter fast eller kör med kemankare, om det inte uttryckligen är beskrivet du ska ha sammanbindning med bottenbalken. Normalt sett i comaxlådor har du byglingen mot den del som ska gjutas till. Gör man då motsvarande förtagning för en pelare så hammrar man ju oftast ner lösa b eller c byglar och innan betongen bränner, så varför inte du kan göra det å rikta dom vet jag inte. Men hur du löser det är ju ditt problem, mitt enda råd är attt låta svetsen stå. Eller så chansar du och svetsar.
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
S
fsn skrev:
Nej, det skulle du inte. Det kan du inte ha en aning om så du är ursäktad men för det första är det förhållandevis opraktisk med en altan som är 2,5 meter hög i kombination med en nergrävd pool och det blir inte mer praktiskt av berg 35cm ner i backen. Har du svetsat 15cm från EPS nån gång?
nej. för jag skulle aldrig göra det najning är visan
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.