58 285 läst · 151 svar
58k läst
151 svar
I akut hjälp med kunskap om att svetsa i armeringsjärn, har aldrig svetsat!!!
Exakt som Mattias skriver. Men varför behöver jag betongdistanser för att jag skall ha trall? sen så har jag ju en påse brodistanser jag kan använda om jag skulle få lust men dom är lite för höga.SBH skrev:
Men oavsett formningsmaterial, distanser mm..... Den något oexakta placeringen av järnen i EPS-väggblocken var nåt som konstruktören påpekade med. En odefinierad betongtäckning av järnen. Han kallade det "jävla husbyggarfasoner, dom vet inte vad dom håller på med".
Enligt anvisning från tex Dorocell och ett par olika poolbutiker så föreslår att man kan dubba när man har en nedgrävd pool men när man har fristående väggar så vill man ha ingjutna L-formade järn. När man då dubbar brukar man bara borra och slå ner järnen och sedan låta det fixeras av den vällingtunna betongen man använder. För min del kändes det som minst jobb att gjuta in armeringen, men det kan ju vara en fråga om tycker och smak.SBH skrev:
Jag ser också att tex folkpool föreslår två rader vertikalarmering om väggen är högre än 1500mm, det borde du kunna slippa även om jag anta att väggen kanske är några centimeter högre än så.