Rickard.
"Armeringsstål är stänger av varmvalsat, seghärdat stål."

Detta var bara taget från första bästa armeringsjärn men svetsning borde i alla fall teoretiskt göra någon skillnad.
 
prototypen prototypen skrev:
Svetsa det blötaste blötjärn, kan väl inte bli sämre hållfasthet.

Protte
Nej, armeringsstål är ganska avancerat material. Inte bonnjärn
 
Man sänker iaf brottgränsen avsevärt.
Kolla vad den ligger på för vanliga kamjärn och vad tillverkaren garanterar för sträckgräns på svetsen.
 
Enligt Wikipedia så är det kolstål, finns säkert mycket avancerat höghållfast, men vi är på ett konsumentforum.
Sträckgränsen ligger mellan 250 och 600 MPa.
Enligt https://celsa-steelservice.se/produkter/armeringsstalet/ så är sträckgränsen 500 för klena dimensioner och 600 för 12 mm och grövre
48.00 har sträckgräns på 445 MPa, enligt https://www.svets.pro/tillsatsmaterial/smaw-mma-belagda-elektroder/olegerat-stal/esab-ok-4800-1

Avsevärt? nåja starkare än najning tror jag det blir.

Protte
 
Najning ska endast hålla armeringsjärn tills det är gjutet och klart. Men de påverkar inte armeringsjärnet.
Svetsning riskerar att försvaga järnet.
När man skarvar armeringsjärn ska det överlappas ca 50cm.
Ett svetsat järn riskerar att bli en skarv helt utan överlapp.

Annars är armeringsjärn lättsvetsat och lämpligt material till div järnslöjdande om man inte behöver exakt full hållfasthet.
 
Det som händer när man kraftigt hettar upp armeringen är att man "avhärdar" det.
Skulle definitivt tro att det får en lägre sträckgräns än för själva svetsen i sig.
Och den gräns man kan nå upp till med elektroden är under optimala förhålladen.
Sträckgränden för armeringen är den man garanterar.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nu har ju den här tråden två olika äventyr, en som (vad jag uppfattat det som) ska bygga skulpturer till trädgården, och en som ska bygga en pool...

Jag tror inte trädgårdsskulpturerna påverkas nämnvärt av ev försvagning av armeringsjärn vid svetsning ...

Poolen däremot lär väl vara klar vid det här laget, frågan är om den står kvar?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Dan, svetsar eller najar du ihop din Super seven?

Prutte
 
  • Gilla
  • Haha
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
Han najar ihop den och fyller den med betong för högsta hållfasthet.
 
  • Haha
  • Gilla
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det som händer när man kraftigt hettar upp armeringen är att man "avhärdar" det.
Skulle definitivt tro att det får en lägre sträckgräns än för själva svetsen i sig.
Och den gräns man kan nå upp till med elektroden är under optimala förhålladen.
Sträckgränden för armeringen är den man garanterar.
Är det så? Menar du på allvar att armeringsjärn är härdade? Det händer inte ett skit med ett armaringsjärn som loppas ihop och svetsning av stål rent generellt är rätt vanligt förekommande utan att stålet tapar hållfasthet.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu har ju den här tråden två olika äventyr, en som (vad jag uppfattat det som) ska bygga skulpturer till trädgården, och en som ska bygga en pool...

Jag tror inte trädgårdsskulpturerna påverkas nämnvärt av ev försvagning av armeringsjärn vid svetsning ...

Poolen däremot lär väl vara klar vid det här laget, frågan är om den står kvar?

Om det är min pool du menar så står den extremt kvar,
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är det så? Menar du på allvar att armeringsjärn är härdade? Det händer inte ett skit med ett armaringsjärn som loppas ihop och svetsning av stål rent generellt är rätt vanligt förekommande utan att stålet tapar hållfasthet.
Nja.. hållfastheten påverkas absolut av svetsningen, men svetsar du korrekt och med en fog (bredd, djup, inträngning osv.) som är anpassad för materialet och ändamålet så blir denna försumbar i förhållande till slutresultatet (om konstruktionen från början är rätt beräknad och användandet är korrekt)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om det är min pool du menar så står den extremt kvar,
Anade nästan det... ;):rofl:
 
Rickard.
F fsn skrev:
Är det så? Menar du på allvar att armeringsjärn är härdade?
Som jag skrev tidigare är armering seghärdat så absolut ändras egenskaperna när man svetsar.

Exakt vad som händer vet jag inte men tänker att det värsta som kan hända är om man lyckas härda stålet lokalt runt svetsen som kan hända när man svetsar kolstål. Absolut ingen aning om det ens är möjligt i armering.
 
Redigerat:
Nej, det är ingen risk för martensitbildning (härdning). Se vad jag skrev i inlägg #23 i den här tråden.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.