113 664 läst · 178 svar
114k läst
178 svar
Hyresgäst som drar upp propparna
Vet inte vart proppskåpet ligger men tänker att kanske kan bygg liten vägg och sätt dit dörren så att dom inte kan öppnar dörren. Vet att det blir krånglig när behöver byta propp men tänker så länge nuvarande hyresgäst bor där ge du inte nyckeln.A Alicero skrev:Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵💫
Har du ett lättåtkomligt schakt eller annat kanalutrymme från elcentralen till den andra lägenheten borde det vara ganska enkelt att dels dra en fortsättning på inkommande el från elcentralen till den andra lägenheten men samtidigt också dra en kabel per säkring tillbaka till befintligt skåp. Flytta säkringarna i det befintliga skåpet till det nya och skarva alla ledningar inne i elcentralen med bra kabelklämmor typ Wago. Resultatet blir att den andra lägenheten har egna säkringar och din hemska hyresgäst kan inget göra utan att riskera få sig en kyss om han försöker öppna Wago-klämmorna.A Alicero skrev:Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Så skulle jag göra. Finns det bara plats för alla kablar så är det relativt snabbt gjort.
Produkter som diskuteras: "kabelklämmor"
Kabelklämma Cable Clamp Pro
Förvara kablar utan trassel
99 kr inkl moms
Läs mer
Been there done that... Kronofogden fick inte handen ur arslet på 6 månader. De försökte inte ens, trots kompletta handlingar. Kronofogdemyndigheten fungerar inte öht.
Jag tror att det var socialen som till sist ordnade nytt boende för familjen efter tre brev och ett antal orosanmälningar. Men då hade vi grannar som vi kunde samarbeta med. De ringde polisen & störningsjouren ett antal ggr så problemen var ju väldokumenterade.
Det enda råd jag har är att skicka rekommenderat brev för varje störning samt
skriva följande till socialnämnden
1.
UNDERRÄTTELSE TILL SOCIALNÄMND OM STÖRNINGAR I BOENDET,
ENLIGT 12 KAP 25 § ANDRA STYCKET JORDABALKEN
För kännedom meddelas härmed att det har förekommit störningar i boendet i nedan angiven fastighet. Störningarna härrör från nedanstående bostadshyresgäst. Hyresgästen har uppmanats se till att störningarna omedelbart upphör.
etc...
Lite senare skickar ni
2.
För kännedom meddelas härmed att det har förekommit störningar i boendet i nedan angiven fastighet. Störningarna härrör från nedanstående bostadshyresgäst. Trots att hyresgästen vid ett flertal tillfällen har uppmanats se till att störningarna omedelbart upphör har ordningsstörning fortgått och lägenheten sagts upp.
Jag tror att det var socialen som till sist ordnade nytt boende för familjen efter tre brev och ett antal orosanmälningar. Men då hade vi grannar som vi kunde samarbeta med. De ringde polisen & störningsjouren ett antal ggr så problemen var ju väldokumenterade.
Det enda råd jag har är att skicka rekommenderat brev för varje störning samt
skriva följande till socialnämnden
1.
För kännedom meddelas härmed att det har förekommit störningar i boendet i nedan angiven fastighet. Störningarna härrör från nedanstående bostadshyresgäst. Hyresgästen har uppmanats se till att störningarna omedelbart upphör.
etc...
Lite senare skickar ni
2.
För kännedom meddelas härmed att det har förekommit störningar i boendet i nedan angiven fastighet. Störningarna härrör från nedanstående bostadshyresgäst. Trots att hyresgästen vid ett flertal tillfällen har uppmanats se till att störningarna omedelbart upphör har ordningsstörning fortgått och lägenheten sagts upp.
Tyvärr kan sådant här ta tid, vet ett fall som det tog 1.5 år att vräka en hyresgäst för obetalda hyror. Han var expert på alla kryphål som finns för att fördröja vräkningen.A Alicero skrev:Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Rådet jag kan ge är att låsa proppskåpet och dokumentera allt som händer, oavsett om det är små grejer med foton och gärna vittnen.
Den gången dom alla är ute, byt lås.... Måste dom komma till dig för att komma in och hämta sina saker.A Alicero skrev:Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Lås skåp köp billigt högljutt lär som utlöser om skåp öppnas och sänd meddelande till dig. Skriva ur kropparna som du inte vet vem som gjorde stäng av värme! Bryt elen till lägenheten och mäta ny till den andra!A Alicero skrev:Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
LYCKA TILL.
japp man kan ju börja med att trycka i nåt stålstift i låset så det inte funkar att låsa och låsa upp längre då är det lite enklare att vara där för att byta låset och blir man tagen på bar gärning så byter man låset på kundens önskan.. för dom ringer väl säkert och gnäller när låset inte funkar längre.. och dels är det enklare att veta när alla i familjen pack är ute är husetChristerols skrev:
Gå med i fastighets ägare föreningen så får du hjälpoch dom är ute på max 3 månB Bengt Numelin skrev:
Ge dom en propp.A Alicero skrev:Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Dåligt minne när det gäller hyresjuridiken, men är det inte sjukt mycket enklare att vräka för upprepade störningar och misskötsamhet än för utebliven hyra? Hyresskulder kan väl i princip alltid betalas av vilket drar ut på processen men misskötsamhet har jag för mig är både snabbare och mer defintivt som vräkningsgrund. Så dokumentera sabotaget och säg upp dem på grund av det.
Utebliven hyra är ett väldigt effektivt sätt. Det är ett tydligt brott mot avtalet. Störningar är mer subjektivt var gränsen går.