86 874 läst · 272 svar
87k läst
272 svar
Hydroponisk odling?
Hittar inget om att det inte får säljas fritt, däremot verkar det vara rapporteringsplikt av misstänkta transaktioner.
Men sen är det kanske en massa annat skit i den här pH Minus, jag minns inte på rak arm vad det var för annat i den.
Men sen är det kanske en massa annat skit i den här pH Minus, jag minns inte på rak arm vad det var för annat i den.
http://www.barkmans.se/produkter/kemikalier
REGLER FÖR PRODUKTER SOM INNEHÅLLER SPRÄNGÄMNESPREKURSORER
Önskar du som privatperson köpa väteperoxid eller salpetersyra av oss?
Från den 2 september 2014 gäller nya regler för produkter som innehåller vissa kemiska ämnen.
Det gäller följande produkter:
Mer än 12 viktprocent väteperoxid
Mer än 30 viktprocent nitrometan (motsvarar ca 23 volymprocent nitrometan i typiska bränsleblandningar för modellfarkoster)
Mer än 3 viktprocent salpetersyra
Tillståndskrav
Enskilda personer, vilket innebär "varje fysisk person som agerar i syften som inte är knutna till hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke" (det som i dagligt tal kallas privatpersoner).
REGLER FÖR PRODUKTER SOM INNEHÅLLER SPRÄNGÄMNESPREKURSORER
Önskar du som privatperson köpa väteperoxid eller salpetersyra av oss?
Från den 2 september 2014 gäller nya regler för produkter som innehåller vissa kemiska ämnen.
Det gäller följande produkter:
Mer än 12 viktprocent väteperoxid
Mer än 30 viktprocent nitrometan (motsvarar ca 23 volymprocent nitrometan i typiska bränsleblandningar för modellfarkoster)
Mer än 3 viktprocent salpetersyra
Tillståndskrav
Enskilda personer, vilket innebär "varje fysisk person som agerar i syften som inte är knutna till hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke" (det som i dagligt tal kallas privatpersoner).
Det är då alltså butiken som säljer pH Minus Grow som borde fråga efter tillstånd...
Nu har jag lite siffror på mina lustiga pH-värden. I helgen blandade jag ju ny näringslösning med GHE Flora. Balanserade vattnet till ph 5,7 först, tillsatte sen Flora enligt dosering på flaskan. pH efter tillsatt Flora var i princip oförändrat. Jag minns inte exakt vad EC hamnade på här, tror det låg runt 1,3-1,4.
Igår kväll när jag mätte var pH uppe i 7,1, EC var nere på 0,5!
Tillsatte pH Minus tills pH var 6,1. Då uppmätte jag plötsligt EC 1,18!
Samma sak ikväll, pH hade stigit till 6,9 och EC var nere på 0,13. Efter pH-balansering var EC uppe i 1,15.
Eftersom EC sjunker tolkar jag det som att nånting fälls ut i lösningen när pH stiger (om pH stiger på grund av detta eller detta sker på grund av stigande pH vet jag inte) och när jag sänker pH frigörs mer joner.
Nu har jag lite siffror på mina lustiga pH-värden. I helgen blandade jag ju ny näringslösning med GHE Flora. Balanserade vattnet till ph 5,7 först, tillsatte sen Flora enligt dosering på flaskan. pH efter tillsatt Flora var i princip oförändrat. Jag minns inte exakt vad EC hamnade på här, tror det låg runt 1,3-1,4.
Igår kväll när jag mätte var pH uppe i 7,1, EC var nere på 0,5!
Tillsatte pH Minus tills pH var 6,1. Då uppmätte jag plötsligt EC 1,18!
Samma sak ikväll, pH hade stigit till 6,9 och EC var nere på 0,13. Efter pH-balansering var EC uppe i 1,15.
Eftersom EC sjunker tolkar jag det som att nånting fälls ut i lösningen när pH stiger (om pH stiger på grund av detta eller detta sker på grund av stigande pH vet jag inte) och när jag sänker pH frigörs mer joner.
Tänkte jag kan lägga upp lite fler bilder på mitt bygge.
Som jag nämnt tidigare så har vi i köket ett gammalt skåp som varit råttbur, när vi hade tamråttor som husdjur förut. Det består av fyra delar, två 120 höga skåp (som hade vitrindörrar där glaset byttes mot nät), ett 60 högt skåp (som hade massiv dörr som jag sågade hål i) och en 60 hög lådhurts.
När skåpet byggdes om till råttbur så hålsågade jag 75 mm hål upptill, nertill och på sidorna på alla delar så oavsett hur man placerar dem så finns det förbindelse mellan delarna. Oanvända hål täcktes med doslock eller fick nät (som hölls på plats med ringar av 75 mm avloppsrör). Valde 75 mm just eftersom det passade med en vettig rördimension.
Dessa hål kommer nu vara lämpliga för sladdar och slangar är tanken.
När skåpet var råttbur satt det en massa små hyllor, stegar, korgar, krokar och grejer inuti, det är bortskruvat nu och hålen är spacklade och ytorna slipade, har dock inte brytt mig om att måla nåt eftersom allt ändå skulle kläs med folie/plast typ.
Sen jag har klätt de två höga skåpen invändigt med sån här "nödfilt" eller "rymdfilt" som det brukar kallas, alltså en metalliserad mylarfilm som reflekterar bra. 30 spänn på Clas O, en filt räckte till bägge visade det sig när jag pusslat med spillet. Nertill har jag satt en bit presenning med uppvikta kanter (jag hade spillbitar låg efter att ha byggt ett tag över cykelstället i fjol).
I vänstra skåpet står just nu en bricka med några rockwoolpluggar med frön, får se om de tar sig. Belysningen där är ett av de gamla hyllplanen som fått 5 E27-socklar med lågenergilampor och blivit tejpat med biltemas aluminiumtejp som reflektor. Det hänger i såna här easyrolls (tror jag de heter) som gör att det är enkelt att höja och sänka.
Flaskan med T-blå är det pH-balanserat vatten i för att hålla kuberna fuktiga. Det står på silvertejpen, men den texten syns inte på bilden
Jag har tänkt odla höga växter i den halvan, och sen kanske ha några krukor hänga på väggen.
Högra skåpet har fått ett fast hyllplan som jag skruvade fast min gamla mörkrumsarmartur under. Tanken är att dubbla odlingsytan där alltså. På nedre våningen där står mitt ebb/flod-system nu, övre våningen ska få likadan belysning som det sitter i vänstra skåpet (men hänger den i kedjor tror jag, behöver inte kunna justeras lika mycket. Det är bara lök kvar i det för tillfället, men den gula lökbotten har i alla fall börjat skicka upp tre nya blastknippen så den är delad med skalpell och uppdelad i tre separata krukor nu. (Krukorna är små plastmuggar som jag perforerat med lödpenna.)
Dunken som står där är också pH-balanserat vatten, jag har den för att jag kör 50%-metoden när det gäller att byta näringslösning. När man fyllt på vatten motsvarande 50% av reservoarens totala volym är det dags att byta, med 8 liter i reservoaren har jag alltså 4 liter pH-balanserat vatten att fylla på med och när den dunken är slut så blir det ny näringslösning.
Här ser man löken för nån vecka sen. De där tre små uppstickarna har börjat bli gröna blad nu.
Petar in ett par bilder av tråget, så konstruktionen framgår bättre. Myggnätet är smältlimmat över dränerings- och flodningshålen för att inte sättas igen av de små lecakulorna jag hade (men de har jag rensat bort nu för det blev för blött med dem, man måste nog ha växter som dricker mycket för att de ska funka).
Som jag nämnt tidigare så har vi i köket ett gammalt skåp som varit råttbur, när vi hade tamråttor som husdjur förut. Det består av fyra delar, två 120 höga skåp (som hade vitrindörrar där glaset byttes mot nät), ett 60 högt skåp (som hade massiv dörr som jag sågade hål i) och en 60 hög lådhurts.
När skåpet byggdes om till råttbur så hålsågade jag 75 mm hål upptill, nertill och på sidorna på alla delar så oavsett hur man placerar dem så finns det förbindelse mellan delarna. Oanvända hål täcktes med doslock eller fick nät (som hölls på plats med ringar av 75 mm avloppsrör). Valde 75 mm just eftersom det passade med en vettig rördimension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa hål kommer nu vara lämpliga för sladdar och slangar är tanken.
När skåpet var råttbur satt det en massa små hyllor, stegar, korgar, krokar och grejer inuti, det är bortskruvat nu och hålen är spacklade och ytorna slipade, har dock inte brytt mig om att måla nåt eftersom allt ändå skulle kläs med folie/plast typ.
Sen jag har klätt de två höga skåpen invändigt med sån här "nödfilt" eller "rymdfilt" som det brukar kallas, alltså en metalliserad mylarfilm som reflekterar bra. 30 spänn på Clas O, en filt räckte till bägge visade det sig när jag pusslat med spillet. Nertill har jag satt en bit presenning med uppvikta kanter (jag hade spillbitar låg efter att ha byggt ett tag över cykelstället i fjol).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vänstra skåpet står just nu en bricka med några rockwoolpluggar med frön, får se om de tar sig. Belysningen där är ett av de gamla hyllplanen som fått 5 E27-socklar med lågenergilampor och blivit tejpat med biltemas aluminiumtejp som reflektor. Det hänger i såna här easyrolls (tror jag de heter) som gör att det är enkelt att höja och sänka.
Flaskan med T-blå är det pH-balanserat vatten i för att hålla kuberna fuktiga. Det står på silvertejpen, men den texten syns inte på bilden
Jag har tänkt odla höga växter i den halvan, och sen kanske ha några krukor hänga på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högra skåpet har fått ett fast hyllplan som jag skruvade fast min gamla mörkrumsarmartur under. Tanken är att dubbla odlingsytan där alltså. På nedre våningen där står mitt ebb/flod-system nu, övre våningen ska få likadan belysning som det sitter i vänstra skåpet (men hänger den i kedjor tror jag, behöver inte kunna justeras lika mycket. Det är bara lök kvar i det för tillfället, men den gula lökbotten har i alla fall börjat skicka upp tre nya blastknippen så den är delad med skalpell och uppdelad i tre separata krukor nu. (Krukorna är små plastmuggar som jag perforerat med lödpenna.)
Dunken som står där är också pH-balanserat vatten, jag har den för att jag kör 50%-metoden när det gäller att byta näringslösning. När man fyllt på vatten motsvarande 50% av reservoarens totala volym är det dags att byta, med 8 liter i reservoaren har jag alltså 4 liter pH-balanserat vatten att fylla på med och när den dunken är slut så blir det ny näringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man löken för nån vecka sen. De där tre små uppstickarna har börjat bli gröna blad nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Petar in ett par bilder av tråget, så konstruktionen framgår bättre. Myggnätet är smältlimmat över dränerings- och flodningshålen för att inte sättas igen av de små lecakulorna jag hade (men de har jag rensat bort nu för det blev för blött med dem, man måste nog ha växter som dricker mycket för att de ska funka).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Tog en bild på en av lökdelarna.
Vet inte riktigt hur jag ska plantera om den sen, vet inte ens om jag ska låta den växa klart, var ett kul experiment bara efter att ha googlat på hur man förökar en del växter. Att låta dem blomma och samla in frön är ju rätt mycket jobb, enklare med "sticklingar" om det går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt hur jag ska plantera om den sen, vet inte ens om jag ska låta den växa klart, var ett kul experiment bara efter att ha googlat på hur man förökar en del växter. Att låta dem blomma och samla in frön är ju rätt mycket jobb, enklare med "sticklingar" om det går.
Alltså, att så i rockwool-pluggar var ungefär som när man gick från glasögon till kontaktlinser eller när man skaffade gasolgrill...
100% av de sådda fröna har grott. När jag sått i torvbriketter förr så har typ 5% av fröna grott och resten av briketterna har fått gå i komposten Och det var ju inget problem alls att hålla lagom fuktigt, bara att se till att det var 1-2 mm vatten på botten av lådan hela tiden så sög rockwoolen upp lagom mycket. Nu förstår jag precis varför rockwool är så populärt inom kommersiell odling.
Men nu börjar det bli lite akut med att få till ett droppmatningssystem. Hittar väldigt dåligt med konkreta konstruktionstips och i princip noll byggen av system som är byggda på höjden (bara NFT som folk bygger på höjden.)
Första frågan är ju vad man behöver för pump... Pumphöjden ska visst mätas från ytan (och inte pumpen som står på botten) så jag borde klara mig med runt 160-170 cm pumphöjd. Men vilket flöde då? Flödet sjunker ju dessutom med tryckhöjden...
Sen när man fått upp vattnet så ska det på nåt sätt fördelas till en massa mindre (4 mm verkar vara "standard") slangar som sen går till krukorna. Det finns lösningar där man bara trycker in de tunna slangarna i en grövre (stansar hål), men eftersom jag har grejerna i köket (med laminatgolv) så vill ju jag ha nåt som känns lite säkrare ur täthetssynvinkel...
Och sen blir ju frågan hur mycket pumpen ska köras. Överdimensionerad pump och köra bara perioder verkar vettigare än att försöka dimensionera för 24/7 drift.
Första steget lär väl bli att chansa på en lagom stor pump i alla fall. Nästa steg blir kanske att försöka bygga en fördelare och sen mäta vad man får för flöde ur de små slangarna. Men hur högt flöde behöver man??
100% av de sådda fröna har grott. När jag sått i torvbriketter förr så har typ 5% av fröna grott och resten av briketterna har fått gå i komposten Och det var ju inget problem alls att hålla lagom fuktigt, bara att se till att det var 1-2 mm vatten på botten av lådan hela tiden så sög rockwoolen upp lagom mycket. Nu förstår jag precis varför rockwool är så populärt inom kommersiell odling.
Men nu börjar det bli lite akut med att få till ett droppmatningssystem. Hittar väldigt dåligt med konkreta konstruktionstips och i princip noll byggen av system som är byggda på höjden (bara NFT som folk bygger på höjden.)
Första frågan är ju vad man behöver för pump... Pumphöjden ska visst mätas från ytan (och inte pumpen som står på botten) så jag borde klara mig med runt 160-170 cm pumphöjd. Men vilket flöde då? Flödet sjunker ju dessutom med tryckhöjden...
Sen när man fått upp vattnet så ska det på nåt sätt fördelas till en massa mindre (4 mm verkar vara "standard") slangar som sen går till krukorna. Det finns lösningar där man bara trycker in de tunna slangarna i en grövre (stansar hål), men eftersom jag har grejerna i köket (med laminatgolv) så vill ju jag ha nåt som känns lite säkrare ur täthetssynvinkel...
Och sen blir ju frågan hur mycket pumpen ska köras. Överdimensionerad pump och köra bara perioder verkar vettigare än att försöka dimensionera för 24/7 drift.
Första steget lär väl bli att chansa på en lagom stor pump i alla fall. Nästa steg blir kanske att försöka bygga en fördelare och sen mäta vad man får för flöde ur de små slangarna. Men hur högt flöde behöver man??
Nerre tänk typ så här tror jag, fast då med en liten pump till. Du kan ju så klart även låta slangarna sluta utan fördelare.
http://www.aliexpress.com/item-img/...59817.html?spm=2114.10010108.100005.10.65wr53
Pump kanske en sådan här:
http://www.aliexpress.com/store/product/smart-Pump-Water-pump/302405_546607027.html
Sätt timer på den.
http://www.aliexpress.com/item-img/...59817.html?spm=2114.10010108.100005.10.65wr53
Pump kanske en sådan här:
http://www.aliexpress.com/store/product/smart-Pump-Water-pump/302405_546607027.html
Sätt timer på den.
Jag tänkte mig mer nåt i stil med sånt här
http://www.professionalgrow.se/sv/bevattnings-kitt-med-8st-drippers-1
Eftersom jag har bygget på höjden så tror jag det ger jämnast flöde.
De flesta hembyggen man hittar liknar mer de här
http://www.professionalgrow.se/sv/wilma-bevattningssystem-4-x-11l-krukor
Jag har ju inte mitt i ett fönster utan i ett skåp, men nåt i den här stilen
http://www.apartmenttherapy.com/window-farms-hydroponic-edible-100638
Men jag vill ju inte ha en öppen reservoar upptill som man riskerar att överfylla. Iofs skulle det kanske funka med en eller två grövre slangar som överfyllningsskydd, men jag satsat hellre på ett system som är helt slutet utom vid pumpen och krukorna. För att undvika häverteffekt åker man kanske på att sätta in nån luftventil dock.
Viktigt med en tyst pump också, dotterns sovrum ligger på andra sidan väggen. Fontänpumpar verkar vara rätt tysta.
http://www.professionalgrow.se/sv/bevattnings-kitt-med-8st-drippers-1
Eftersom jag har bygget på höjden så tror jag det ger jämnast flöde.
De flesta hembyggen man hittar liknar mer de här
http://www.professionalgrow.se/sv/wilma-bevattningssystem-4-x-11l-krukor
Jag har ju inte mitt i ett fönster utan i ett skåp, men nåt i den här stilen
http://www.apartmenttherapy.com/window-farms-hydroponic-edible-100638
Men jag vill ju inte ha en öppen reservoar upptill som man riskerar att överfylla. Iofs skulle det kanske funka med en eller två grövre slangar som överfyllningsskydd, men jag satsat hellre på ett system som är helt slutet utom vid pumpen och krukorna. För att undvika häverteffekt åker man kanske på att sätta in nån luftventil dock.
Viktigt med en tyst pump också, dotterns sovrum ligger på andra sidan väggen. Fontänpumpar verkar vara rätt tysta.
Akvariepump var mycket mer prisvärt än fontänpump upptäckte jag, möjligen ger den lägre flöde vid hög tryckhöjd än fontänpumpen men det lär ändå var mycket mer än jag behöver. Akvariepumpen kan dessutom köras sugande (behöver inte ligga dränkt alltså), men då ökar ju risken för läckage (och för torrkörning).
Hornbach hade f.ö. kallvita lågenergilampor till vettigt pris.
Men helt klart verkar lysrör betydligt enklare att få tag på som kallvita än lågenergilampor idag. Hade jag inte varit begränsad av utrymmet i skåpen hade jag nog kört med 3-4 lysrör istället för 5 E27-socklar. Fördelen med E27 är dock att jag kunnat dela upp i 2+3 så jag kan tända och släcka i steg (gryning och skymmning).
Men helt klart verkar lysrör betydligt enklare att få tag på som kallvita än lågenergilampor idag. Hade jag inte varit begränsad av utrymmet i skåpen hade jag nog kört med 3-4 lysrör istället för 5 E27-socklar. Fördelen med E27 är dock att jag kunnat dela upp i 2+3 så jag kan tända och släcka i steg (gryning och skymmning).