Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tekopptekopp
hugodog skrev:
Det handlar inte om internetpriser!

Det handlar om är ett medvetet lurendrejeri!

Jag gnäller inte på om rörmokaren köper en brunn förr 200 kr:- och l'gger på 100:- så det kostar 300:-!!!
Det jag är så jävla tröttt på är allt lurendrejeri, och är man inte vaksam blir amn blåst av VISSA rörmokare, för jag kan säga att jag har haft å göra med ÄRLIGA rörmokare och IDIOTER till rörmokare som lurar kunden så fort dom kan! Jag kan pynta några tior extraeller hunddra omder rör sig om ett ärlig jobb som innebär att det funkar bättre.
försöker företag blåsa mig eller så så är det hej då ..
vvs braschen lver i ett farlligt område

ursäkta stavfel
Är det något vi alla gör här så är det att stava fel, speciellt i stridens hetta:)

Jag hoppas och tror att ingen avsiktigt lurar, blåser någon kund.

Jag kan ibland chansa och skicka en offert med ett i mina ögon bra pris, och får jag det uppdraget så tycker inte jag att jag har lurat någon.

Redigerat:
Tekopptekopp
hugodog skrev:
vss firmor blåser kunden så fort dom kan!
Vad menar du med att blåsa?
Det är en kraftig anklagelse som man bör ha fog för.

varför är allt så dyrt i sverige...
renoverade mitt kök...och köpte grejor från 3 olika länder i EU
till halva priset mot i sverige....sparade 40 000 kr på det..

W
Tekopptekopp skrev:
Vad menar du med att blåsa?
Det är en kraftig anklagelse som man bör ha fog för.
Jag menar givetvis inte alla

Verkar som om rörmokare tillhör den undre världen...

Tekopptekopp skrev:
Och det funkar inte om vi hantverkare ska inhandla allt på nätet för att kunden vill det. Det får man inte ner några priser och ännu mindre snabbare jobb på!
Jag har aldrig sagt att hantverkare ska köpa sitt material på nätet. Nätet har dock gett mig som kund ett hum om hur lite hantverkaren betalar för sakerna på t.ex. Ahlsells och fått mig att fundera på varför man lägger på upp till 100% på priset i fakturan till mig. Det har också fått mig att undra över Ahlsells bluffprislistor vars priser ingen av deras kunder betalar men som används som motivering till priset jag måste betala.

Så fotsätt gärna handla på t.ex. Ahlsells eftersom det är billigare och dessutom ger gratis frukost. Men ta hellre lite mer i timpenning och slopa de löjliga påslagen på materialet. Hittills har ingen kunnat ge en vettig motivering till varför jag som slutkund ska betala 50-100% i påslag på materialet och de motiveringar som givits är bara löjliga, t.ex.:

*Det kostar att åka och köpa matieralet
De hantverkare jag anlitat har debiterat såväl timersättning som bilersättning för sina shoppingrundor, så det argumentet är bara löjligt

*Varför ska slutkunden få de rabatter som jag förhandlat mig till?
En nära anhörig till mig har ett företag och gick till Ahlsells för att bli kund för att köpa grejor till ett eget bygge. Han fick 60% rabatt direkt utan att förhandla ett dyft. På materialet han köpte fick han sedan ytterligare rabatt vilket totalt gav en rabatt mot listpris på 80%. Han behövde inte förhandla en sekund. Det handlar inte om rabatter eftersom deras prislistor är rena bluffen, dra bort 50% så kanske du börjar närma sig deras reella prislista.

*Jag har ju garantier och sånt som jag måste täcka med mitt påslag
Garantin förljer väl med materialet, eller? Garantin på hela jobbet måste ju inkluderas i timpenningen.

Att täcka upp dålig timpenning med orimliga påslag på material sätter hela konkurrensen inom branschen ur spel eftersom det blir omöjligt att jämföra olika hantverkares kostnader. Internetbutikerna har gjort att jag som kund enkelt kan kolla upp hur mkt lurad jag blivit av min hantverkare, men tyvärr inte i förväg.

• Gilla
JOPO
  • Laddar…
Tekopptekopp skrev:
En rörmokare har alltid orderstocken fet så det är bara gå till nästa kund.
Vilket är själva grundproblemet...

Och varför behövde vi ROT-avdraget nu igen...??? Ja, just det - för att sveriges hantverkare hade så lite att göra. Man blir ju trött.

frhe skrev:
Att täcka upp dålig timpenning med orimliga påslag på material sätter hela konkurrensen inom branschen ur spel eftersom det blir omöjligt att jämföra olika hantverkares kostnader.
Vad då dålig timpenning? De rörmokare jag har anlitat mig av har taget 400-500 kr+moms i timme. Det tycker jag inte är lågt.

frhe Du skriver att din nära anhörig fick 60% rabatt direkt. Sedan fick han ytterligare rabatt på materialet.
Dom 60% han fick. Vad var det på??

bengan6 skrev:
frhe Du skriver att din nära anhörig fick 60% rabatt direkt. Sedan fick han ytterligare rabatt på materialet.
Dom 60% han fick. Vad var det på??
60% generellt på prislistan, sen ytterligare rabatt på exakt de grejorna han just då köpte. Vid det köptillfället fick han 80% rabatt jmf med prislistan.

halloy skrev:
Vad då dålig timpenning? De rörmokare jag har anlitat mig av har taget 400-500 kr+moms i timme. Det tycker jag inte är lågt.
Jag tycker inte den är dålig, men i andra trådar hävdar hantverkare att de måste kompensera sin dåliga timpennng med påslag.

Detta förekom förut även hos elektriker. Där har dom flesta nu gått ifrån "blås-prislistan". Tyvärr lever rörbranschen kvar med otidsenliga skit. Det är så lätt att kolla priser nu, så förhoppningsvis försvinner det här lurendrejeriet.

Själv jobbar jag i byggbranschen och tvingas ofta ta strid mot rörfirmor som vill ge mig "Dahls nettoprislista -10%" när dom själva har 80% rabatt... Helt sjukt.

Tänk om Ahlsells och Dahl tar in gipsskivor i sortimentet ?
Då kan snickarn debitera 200 spänn per gipsskiva och ge dig 10% rabatt. 180 spänn styck, vilket fynd !
Märkligt förresten att snickare klarar sig på 375 kr/tim moms utan att blåsa folk på materialpriser.

.

Redigerat:
somelvis skrev:
Tänk om Ahlsells och Dahl tar in gipsskivor i sortimentet ?
Då kan snickarn debitera 200 spänn per gipsskiva och ge dig 10% rabatt. 180 spänn styck, vilket fynd !
Märkligt förresten att snickare klarar sig på 375 kr/tim moms utan att blåsa folk på materialpriser.

.
Nu har man ju tagit in en våtrumskriva för att öka materialkostnaden. För ett badrum gjort med gipsskivor och rätt funktspärr är minst lika bra. Men det är klart . Det leder oss till att mer GDS:are gör sina badrum helt i framtiden utan hantverkare.

VVS-are tar högsta timdebiteringen på en renovering.
VVS-are är minst punktliga med tiderna.
VVS-are pratar stora delar av tiden du betalar han/hon i telefon med andra.
VVS-are skräpar ner lika mycket som elektrikern
VVS-are kan inte göra något som någon annan klarar. T.ex borra ett hål i en vägg för en genomdragning, då han kräver att snickarn gör det.
VVS-are måste ofta jobba i par, annars har han/hon ingen att prata med när telefonen inte ringer.
VVS-are luftar aldrig ett radiatorsystem själv, en som fyller på vatten och en som luftar.

mIkEtReE skrev:
Nu har man ju tagit in en våtrumskriva för att öka materialkostnaden. För ett badrum gjort med gipsskivor och rätt funktspärr är minst lika bra. Men det är klart . Det leder oss till att mer GDS:are gör sina badrum helt i framtiden utan hantverkare.

VVS-are tar högsta timdebiteringen på en renovering.
VVS-are är minst punktliga med tiderna.
VVS-are pratar stora delar av tiden du betalar han/hon i telefon med andra.
VVS-are skräpar ner lika mycket som elektrikern
VVS-are kan inte göra något som någon annan klarar. T.ex borra ett hål i en vägg för en genomdragning, då han kräver att snickarn gör det.
VVS-are måste ofta jobba i par, annars har han/hon ingen att prata med när telefonen inte ringer.
VVS-are luftar aldrig ett radiatorsystem själv, en som fyller på vatten och en som luftar.
Rolig läsning men detta gäller väl knappast alla rörmokare. Sedan är det inte alls bra att bygga badrum med vanliga gipsskivor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.