Status
Tråden går ej att kommentera.
JLAINE skrev:
Rolig läsning men detta gäller väl knappast alla rörmokare. Sedan är det inte alls bra att bygga badrum med vanliga gipsskivor.
Detta med vanligt gips har diskuterats flitigt i flera trådar.
Ur försäkringssynpunkt kan det vara mycket sämre, men pratar vi funktion/kvalitet så är det ingen större skilnad.
 
Är det funktion/kvalitet när DU blir sjuk av svartmöglet som växer om vatten kommer igenom tätskiktet?
 
Hittade en Villeroy&Bosch vägghängd toalettstol på bauhaus. Den skulle kosta drygt 6000:- inklusive lock. Vid en snabb koll på internet hittar jag samma stol för 3800:- med leverans till dörren från Tyskland.

Gissa var jag köpte den? :)
 
JLAINE skrev:
Är det funktion/kvalitet när DU blir sjuk av svartmöglet som växer om vatten kommer igenom tätskiktet?
Kommer vattnet genom tätskiktet har du ju gjort en dålig tätskiktning och då måste det ju ändå göras om... ;)

Lika löjligt som att folk pratar om att det ska göras efter dagens alla konstiga regler för att försäkringen ska gälla,
men det inte folk tänker på är...

OM det går genom fukt och du får en fuktskada och anmäler detta till försäkringsbolaget...
VAD säger de då tror du... :confused:

Med största sannolikhet blir svaret att...
Ja ja, men då har ju inte tätskiktet varit gjort på rätt sätt (fackmässigt utfört), så då täcker tyvärr inte din försäkring...
Och så står man där med skägget i brevlådan... :D

ALLA vet väl att försäkringsbolagen alltid haft kryphål för att komma undan... ;)

Se nu inte detta som en rekomendation att strunta i reglerna utan snarare som att man ska vara väldigt noga med tätskiktet för att man ska klara sig bra.

Själv följer jag alla konstens regler när jag gör badrum till andra, men skulle mycket väl kunna tänka mig diverse snedsteg från dessa regler om jag gör ett badrum till mig själv då jag vet att jag är extremt noga med tätskiktningen.
 
Redigerat:
Jag skulle köpa en ctc luft vatten värmepump genom en bekant som har vvs firma och på Dahl skulle de ha 40 000:- och jag hittade samma pump här på nätet för 35 000:- inkl. frakt och sen när pumpen kom så var den levererad från just dahl märkligt va. Kartell verksamhet är vad det är precis som med bensin bolagen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
OM det går genom fukt och du får en fuktskada och anmäler detta till försäkringsbolaget...
VAD säger de då tror du... :confused:

Med största sannolikhet blir svaret att...
Ja ja, men då har ju inte tätskiktet varit gjort på rätt sätt (fackmässigt utfört), så då täcker tyvärr inte din försäkring...
Och så står man där med skägget i brevlådan... :D

ALLA vet väl att försäkringsbolagen alltid haft kryphål för att komma undan... ;)
Och ändå jobbar jag, och väldigt många med mig, med att åtgärda vattenskadade badrum på uppdrag åt försäkringsbolagen och har gjort så till och från (mest till) under de senaste 20 åren..:rolleyes:
 
Det är de som blivit anmälda på tors- och fredagar de andra får icke ersättning. Seriöst så är det klart att de flesta får utbetalt på försäkringen (en del av renoveringen iaf), vattenskador har också ökat de senaste åren, konstigt eftersom tätskikten borde bli bättre men ja vem vet :rolleyes:

Normalt tror jag ALLTID man får ersättning frågan är nog bara om man får 10 eller 100 tusen ut.
 
Måste vara en myt att Ahlsell direkt ger 60 eller 80% rabatt på sortimentet. Dom är ganska restriktiva med att dela ut rabatter till nya kunder.
 
Tekopptekopp skrev:
Jag förutsätter att du skall åka dit och hämta den då för ska du beställa den så kostar den 333 kr med frakt och minst fyra leveransdagar.

Min fråga till dig är då om rörmokar´n ska ligga c.a 4 dagar före i planeringen för att få en golvbrunn till bygget?

Hur funkar ett sådant bygge, då alla hantverkare ska vänta in material via nätet.

Jag trodde ni tyckter det tog lång tid redan som det var!
Har handlat på Sigro och sedan åkt till närmaste Dahls för att hämta varorna. Fraktfritt och snabbt. Går aldeles utmärkt. Och om du inte klarar av planeringen själv fixar jag gärna den biten så att prylarna väntar på dig när du kommer. Då slipper du ju bekymra dig om garantier o.d. också. Bra va? ;)
 
ACME skrev:
Och ändå jobbar jag, och väldigt många med mig, med att åtgärda vattenskadade badrum på uppdrag åt försäkringsbolagen och har gjort så till och från (mest till) under de senaste 20 åren..:rolleyes:
Jaja.... nu drog jag det lite till sin spets... :surprised:

Dock känns det som att de flesta bara får ut en liten del på försäkringen men får stå för den stora delen själv, men jag arbetar inte alls mot försäkringsbolagen så jag har inte 100% fakta.
Detta är endast vad jag hört av kunder som inte ens orkat dra det som ett försäkringsärende för det skulle ändå gett dem så lite i slutänden, samt vad vissa här har skrivit.
 
optimum
Kan omöjligt vara så att hantverkare köper in sitt material till högre priser än vad som vi slutkonsumenter kan köpa prylarna för hos tex Sigiro eller liknande firmor.

Omöjligt.

Om så vore fallet borde de ta ett ordentligt snack med sin grosist.


De som anser jag har fel får gärna förklara varför.

Att priserna är lägre på Sigiro och motsvarande än hos de stora leverantörerna för hantverkare med sina riktprislistor är väl själklart då de förutsätter rabatter till hantverkare för att fungera.

mvh Roland
 
Fick offert på golvvärme 80 kvm från Ahlsell för 63 000 + moms, min kompis från Ahlsell kunde fixa det för hans pris för 46 000 + moms. Köpte liknande av Wermgo plus att jag lade glespanel på befintligt golv istället för spån. Det kostade mig 22 000 inkl moms. Och än har jag varmt om fötterna :)

Badrum med rätt utförd fuktspärr är säkert.

JLAINE - gäller inte alla men de flesta!
 
HakanJ skrev:
Hittade en Villeroy&Bosch vägghängd toalettstol på bauhaus. Den skulle kosta drygt 6000:- inklusive lock. Vid en snabb koll på internet hittar jag samma stol för 3800:- med leverans till dörren från Tyskland.

Gissa var jag köpte den? :)
Hade antagligen kostat 8000 på Comfort...
 
sandhall skrev:
Har handlat på Sigro och sedan åkt till närmaste Dahls för att hämta varorna. Fraktfritt och snabbt. Går aldeles utmärkt. Och om du inte klarar av planeringen själv fixar jag gärna den biten så att prylarna väntar på dig när du kommer. Då slipper du ju bekymra dig om garantier o.d. också. Bra va? ;)

Det sättet låter ju fantastiskt smidigt, iallafall om man bor nära ett Dahls. Antar att du säger till Sigro då att du hämtar själv. Fast hur vet du vilka av Sigros varor som går via Dahls? Får du avisering när det går att hämta?
 
Är det verkligen någon större skillnad för hantverkarna i deras inköp hos en grossist jämfört med en näthandel. Skillnaden ligger väl i att grossisten tillhandahåller en prislista som används ut till kund som inte visar påslaget tydligt. Köps grejerna in någon annanstans så blir det väl trixigare att redovisa kostnaderna ut till kund utan att de får spader om påslagen syns svart på vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.