Status
Tråden går ej att kommentera.
mr_bygg skrev:
Är det verkligen någon större skillnad för hantverkarna i deras inköp hos en grossist jämfört med en näthandel. Skillnaden ligger väl i att grossisten tillhandahåller en prislista som används ut till kund som inte visar påslaget tydligt. Köps grejerna in någon annanstans så blir det väl trixigare att redovisa kostnaderna ut till kund utan att de får spader om påslagen syns svart på vitt.
Där slog du nog huvudet på spiken....
 
HakanJ skrev:
Hittade en Villeroy&Bosch vägghängd toalettstol på bauhaus. Den skulle kosta drygt 6000:- inklusive lock. Vid en snabb koll på internet hittar jag samma stol för 3800:- med leverans till dörren från Tyskland.

Gissa var jag köpte den? :)
mina grejor till mitt kök köpte jag i estland,england,tyskland
sparade så mycket pengar att de blev över till en jorden runt resa....
 
Kan inte vara några större problem att beställa på nätet för en rörmokare. Har haft en toalett på jobbet som skulle lagas, han har nu hållt på i 3 (tre) veckor och inte lyckats få ihop den ännu! Han kom 5 (fem) veckor efter den dagen han skulle varit där, första dagen gjorde han det han gjorde vid första besöket. Han mätte lite på väggen på rörlängd. Detta tog ca 1 timma sen kom han inte mer på den veckan! dag 2 skulle röret monteras, just det, 2 dm för kort! Då hade vi varit utan toa i över 3 veckor, då skickade Vdn ut han! Personalen (jag & våran kontorist) fick ta tag i det hela! jag mätte och vi åkte till K rauta och köpte lite rör och kopplingar, innan frukost var det klart! detta måste varit Sveriges lataste och minst seriösa rörmokare, bara 20 år i branchen sa han att han hade. Jag konstaerar att med sådant folk är i stort sett monopol på! Men! Det finns många duktiga och kompetenta yrkesmän även inom VVS! Att vi fick en slashas är ju bara att beklaga! Delarna kostade 118:- + min lön, ca 1000:- klart skulle jag tro. Några pengar lär det företaget inte få av oss i alla fall.
 
ohlgren skrev:
Det sättet låter ju fantastiskt smidigt, iallafall om man bor nära ett Dahls. Antar att du säger till Sigro då att du hämtar själv. Fast hur vet du vilka av Sigros varor som går via Dahls? Får du avisering när det går att hämta?
Skickade ett mail (går säkert lika bra att ringa och komma överens). Betalade i förskott och fick sedan ett mail när prylarna kunde hämtas med ett ordernummer att uppge till Dahls.

De verkar kunna fixa det mesta om du har ett RSK-nummer. Även om de inte har det i katalogen.
 
Jag kan inte mer än att hålla med.
Jag har en bekant som jobbar som VVSare, och han har berättat för mig att till privatpersoner kan de ibland ha ett påslag på upp till nästan 70% pga att de inte tycker det är lönsamt med "småjobb". Annars rör det sig om mellan 35- 50 % i påslag.
 
H
Pratade med min röris. Behövde lite kopplingar. Åk till Ahlsells och skriv de på mig. Priset jag fick var rent brutto. hade jag beställt detta från Rinkaby så hade jag känat 50% d.v.s. fått det för halva priset då medräknat frakt. Inte nog med att man betalar hutlösa priser för materialet, man får även betala deras timpeng för att de kör och hämtar sakerna. Hade en röris hemma. De kom halv 8. 10 minuter senare åkte de iväg och hämtade lite saker, efter middagen likadant samt innan kaffet. 3 timmar för att hämta saker till ett jobb på 8 timmar. Snacka om att bli blåst! Nä, hedanefter gör jag även VVS själv. Tur att man har en granne som är elektriker...
 
T
Allmänt känt att rörkrökare kommer sent, har aldrig några grejer i sina bilar utan det måste köras och hämtas 3-4 gånger per dag och man får för guds skull inte missa gratisfrukosten på Ahlsells varje morgon.
 
Hade en rörkrökare som kom förbi med en stoor servicebil. Han skulle koppla in två mindre radiatorer i ett litet rum i källaren. Det första han gör att att "åka och hämta rätt saker"... Ska man inte ha 15 mm kopparrör, rörhållare och lite klämringskopplingar i en stor servicebil? Hyffsat tröttsamt.
 
Tekopptekopp
hokanp skrev:
Pratade med min röris. Behövde lite kopplingar. Åk till Ahlsells och skriv de på mig. Priset jag fick var rent brutto. hade jag beställt detta från Rinkaby så hade jag känat 50% d.v.s. fått det för halva priset då medräknat frakt. Inte nog med att man betalar hutlösa priser för materialet, man får även betala deras timpeng för att de kör och hämtar sakerna. Hade en röris hemma. De kom halv 8. 10 minuter senare åkte de iväg och hämtade lite saker, efter middagen likadant samt innan kaffet. 3 timmar för att hämta saker till ett jobb på 8 timmar. Snacka om att bli blåst! Nä, hedanefter gör jag även VVS själv. Tur att man har en granne som är elektriker...
Jag förstår inte allt gnäll? Kolla priser först och åk och handla sedan!

Jämför ni priser på tomatskivan på sibylla´s 90 gr. med en tomat ifrån Rinkeby torg oxå?:confused:
 
Tekopptekopp skrev:
Jag förstår inte allt gnäll? Kolla priser först och åk och handla sedan!

Jämför ni priser på tomatskivan på sibylla´s 90 gr. med en tomat ifrån Rinkeby torg oxå?:confused:
De flesta som beställer en burgare är väl medveten om kostnaden innan beställning och har vid ett köp accepterat att betala ett paketpris för arbete + råvaror. Problemet här är väl att många kunder inte får en vettig information om slutpriset och vilket påslag som egentligen är på materialet. (Att hänvisa till en prislista som inte har något att göra med det faktiska priset är som jag ser det bara ett sätt att vilseleda kunden)

De ständiga argumenten om att har inte kunden fattat vilket påslag som finns i branschen så får man skylla sig själv är ganska kortsiktiga. Visst, många gånger så tjänar man uppenbarligen bra på materialet och kunden ser eller förstår inte den kostnaden men idag när det är så lätt att jämföra priser så känns det som ett ganska utdöende system.

De flesta är i grunden beredda att betala för ett bra utfört arbete och som jag ser det så leder systemet med stora påslag på materialet och en lägre timmpenning bara till en massa onödigt missnöje eftersom många kunder känner sig blåsta. Ofta så är försvaret att man inte kan höja timpenningen för då får man inga kunder vilket indirekt innebär att man måste "lura" kunden på påslaget eftersom alla andra gör det.

Är man helt öppen med vilken timpenning och vilka påslag man har och gör det tydligt för kunden vad det verkligen innebär så är systemet med stora påslag egentligen inte ett problem men utnyttjar man listpriser för att "höja" sin timdebitering och det inte är klart för en kund från början tycker jag personligen i alla fall att det är att vilseleda kunden och har svårt att se att man sen blir förvånad och inte har någon förståelse för att kunder blir förbannade.
 
Tekopptekopp skrev:
Jämför ni priser på tomatskivan på sibylla´s 90 gr. med en tomat ifrån Rinkeby torg oxå?:confused:
En helt verklighetsfrånvänd jämförelse. Eller brukar du betala timpenning på Sibylla? Hittar du en rörmokare som inte tar någon timpenning utan endast påslag på materialet så kan jag köpa ditt resonemang.
 
Och om sibylla har slut på tomat får du betala för en resa till grossisten. Sen glömde de löken och då får du pröjsa en resa till.
 
Förklaringarna till varför man lägger på orimligt mkt på sitt inköpspris som hittills kommit:

* Sibylla lägger ju på en massa på sina råvaror (faller på att Sibylla ej tar ut timpenning för att göra sin burgare)
* Det kostar att åka och handla (faller på att de allra flesta tar betalt för sina inlöpsrundor i såväl timpenning som bilkostnad)
* Jag har minsann förhandlat till mig min rabatt och den är min (faller på att alla som blir kunder hos de stora grossisterna får en betydande grundrabatt utan att behöva förhandla ett dyft)
* Jag måste ju stå för garanti etc för det jag installerar (faller på att detta bör ligga på timpenningen eftersom det är arbetet garantin gäller - garantin på det inköpta materialet ingår i materialpriset)
* Timpenningen räcker inte för att täcka mina kostnader så jag måste lägga på en hel del på materialet för att det ska gå runt (i så fall har du antingen för höga kostnader eller för låg timpenning)

Finns det verkligen ingen som kan ge ett bra argument? Eller?
 
Försökte själv byta blandare nu i fredags, och misslyckades så jag ringde vvs firman. De skulle skicka dit en kille då det var någon timmes jobb bara. Killen utförde jobbet snabbt och innan han skulle gå, sa han att vi tar 750:- i utryckningskostnad när det gäller akuta jobb. Lite konstigt att en anställd röris börjar hota med priser.
 
H
Problemet med VVS är att det är ett slutet sällskap som gör att för att skydda sina rabatter. En annan sak är klart att det är en brist på rörisar vilket även detta påverkar. Resonemanget med Sibylla är ju helt befängt. Men någon jämförde med att de hade slut på tomat, lök, dressing vilket de hämtar i omgångar medan du väntar. Tror inte de matstället hade fått så många kunder. Eftersom röris inte har något lager i bilen så är det ingen kostnad som man ska betala för. de har dessutom minst 30 dagar på fakturas från lev och slipper att ligga ute med pengar, d.v.s. inga ränteförluster. Som någon skrev, för höga kostnader eller kanske de är för ineffektiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.