Status
Tråden går ej att kommentera.
Undrar när VVS-branschen drunknar i sitt rabatträsk?
 
Tekopptekopp
frhe skrev:
En helt verklighetsfrånvänd jämförelse. Eller brukar du betala timpenning på Sibylla? Hittar du en rörmokare som inte tar någon timpenning utan endast påslag på materialet så kan jag köpa ditt resonemang.
Men du är ju så på att veta påslag hela tiden!! Eller.
Är du inte intresserad av påslaget på en tomatskiva då?

I det här fallet gällde det en golvbrunns inköp, och det har väl knappast med någon rörmokares timpenning att göra, eller har jag fel?

Och sluta gnäll och köp det billigaste bara, det var det jag ville få fram.
 
Redigerat:
Tekopptekopp skrev:
Men du är ju så på att veta påslag hela tiden!! Eller.
Är du inte intresserad av påslaget på en tomatskiva då?

I det här fallet gällde det en golvbrunns inköp, och det har väl knappast med någon rörmokares timpenning att göra, eller har jag fel?

Och sluta gnäll och köp det billigaste bara, det var det jag ville få fram.
Det handlade om kostnaden att låta rörmokaren köpa materialet (vilket denne krävde) jämfört med vad det skulle kosta att köpa in samma brunn själv. Möjligheten att köpa det billigaste fanns alltså inte eftersom rörmokaren då skulle vägra installera.
 
Tekopptekopp skrev:
Är du inte intresserad av påslaget på en tomatskiva då?
Nej. På tomatskivan i ditt exempel har man gjort påslag för "förädlingen" från tomat till hamburgaringrediens. Då det gäller hantverkarinköpt material betalar man för "förädlingen" separat (via timpenningen) och det är därför man börjar undra varför det ska läggas på något på priset överhuvudtaget.
 
JLAINE skrev:
Lite konstigt att en anställd röris börjar hota med priser.

Han kanske ville förvarna att fakturan skulle bli saftig?
 
T
Skulle Tekopptekopp vilja svara på varför vissa rörkrökare vägrar installera en blandare (FM Matsson) hemma hos fru Svensson som fru Svensson själv har köpt billigt?

För det är ju bra grejor det handlar om och garantin har man från tillverkaren så man kan ju undra över illviljan hos vissa rörisar?
 
Blev idag uppringd av en rörmokaren som kommunen skickat till en av mina fastigheter, där jag gjort ett jobb i en lägenhet. Han ringde och sa att jag förväxlat kall och varmvatten anslutningarna till hyresgästens toalettstol och ville göra sig lite smålustig. Samtidigt tänkte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att lära känna en ny rörmokare med egen firma, kanske skulle han bli bättre och förmånligare att anlita?

Frågade vad han tog i timmen och övriga kostnader, och då sa han att på material så är det listpriser hos leverantören som gäller, vilka är HELT ORIMLIGA!

Jag försökte börja förhandla med honom att du får 400:- per timme plus moms och jag ska ha nettopris på material. Han blev kort sagt upprörd över min förhandlingstaktik och höjde rösten och började rabbla upp alla omkostnader han har.

Rörmokarn sa klart och tydligt att det är på materialet han vill tjäna pengar på, 369:- per h är tydligen ingenting om man inte samtidigt kan kränga material med stora påslag. Hans sammanfattning var att inklusive arbetskostnad och materialpåslag så måste han komma upp till 700:- per h plus moms, för att han ens ska kunna ta ett uppdrag.

Girigt och slugt tycker jag!
 
Jenzza skrev:
Vi har mellan 20 och 80 % hos dom stora grossisterna.
Lundagrossisten har ett annat system, Därför handlar vi inte mycket där.

539 kr för en produkt som man har nytta av i 25 år tycker jag är billigt.
Man kan se det på många olika sätt men 539 är svindyrt om man kan köpa samma brunn för 188:-, spelar ju i det fallet ingen roll alls hur länge man ska använda den?? Hade det däremot varit så att den för 188 hade max användbarhets tid på 5 år och den för 539 en tid på 25 hade man kunnat resonera så.
Du resonerar lite samma som en god vän till mig som i många år skötte en frukt och gröntavdelning på ICA. "Vadå, paprika för 49:-/kg är väl inte dyrt? - Man köper ju bara en el två". Allt handlar om att ta reda på vad folk kan betala och många kanske inte tänker på vad en paprika är värd mot en golvbrunn och det gör ICA och många andra LÖJLIGA pengar på varje år. Det var nån hantverkare som sa "ni kan ju försöka pruta på mjölken i affären". Jo, självklart har han rätt, ska man släpa nån i smutsen för att de tjänar pengar är ju ICA rena rånarna, varje dag, året om, SKINNAR de folk men det tillåts för att det är livsnödvändiga varor.

Det är inte VVS varor. "Arge snickaren" har varit uppe som företeelse nångång i tråden och det han (och vi tittare) får se är ju en frukt av att till exempel VVS:aren har full bok och gör som han vill, tar vad som helst betalt och är totalt verklighetsfrånvänd. Vanligt folk har för länge sen tappat kontakten med möjligheten att anlita en seriös hantverkare just på grund av debiteringen, hanteringen av dig som kund (ofta väldigt dåliga kontaktvägar) samt kvalitetsbrister på jobben. Vanliga dödliga som tjänar 80-150:-/tim kan ju inte betala folk för tjänster som kostar 3-6 dubbelt mot vad de själva drar in. Det är en bubbla som kommer smälla så trumhinnorna möts i modersveas skalle. Tro mig.

Jag läste i en annan tråd här på forumet där en man konstaterade att han varit tvungen att anlita hantverkare för mellan 600-700:-/tim + moms för en del saker.Jag ställer frågan till dig som är hantverkare. Hur rättfärdigar man en sådan debitering? Inser ni inte att någon i andra änden ska betala? Är det viktigaste här i livet att tjäna så mycket pengar att ni gärna ser att vanligt hårt arbetande folk skuldsätter sig för all framtid bara för att ni kan slå i en spik och sätta en kakelplatta? Min ide är nu inte alls att förminska eller negligera ert hantverk, det har den största möjliga respekt för men det finns andra i samhället som har värre skills som aldrig får komma i närheten av de pengar som omges vissa hantverkare. Vore kul att höra hur det tänks i hantverkarstugorna. Tänks det långsiktighet, dvs tiden efter ROT och när det blir en riktig lågkonjuktur där hantverkarna helt plötsligt måste börja sänka sina arvoden pga att jobben inte fyller böckerna längre. Att det helt enkelt inte går att välja och vraka. Vardagen blir att för att kunna nära sig är att man jobbar för just privatpersoner som behöver hjälp? Dessa dagarna kommer, vi vet bara inte när - hur gör en person som straffat ut sig med jättedebiteringar och tveksamma resultat då?
 
Det är svårt att förhandla om priset när vattnet sprutar...
Det bästa är att vara släkt med röris...
 
Freddy_kruger skrev:
Det är svårt att förhandla om priset när vattnet sprutar...
Det bästa är att vara släkt med röris...
Man kan ju alltid anlita en polack och komma billigt undan och få swimmingpool på köpet:D
 
För att är man en polack så är man automatiskt en okunnig idiot eller vad är poängen? Är alla polacker odugliga? Eller kanske bara billiga? Eller både odugliga och billiga???
 
optimum
Man bygger väll hus och badrum även i Polen, Estland eller Letland.

Vad är det som är skillnaden på en hantverkare från Sverige eller Polen?
 
Sen ska ju i rättfärdighetens namn sägas att om man nu tar 400 som hantverkare är det mycket som ska tas från denna summa också det är lååååååångt ifrån 400-moms ner i fickan. Det mesta kan man tacka staten för.

Själv är bäste dräng säger jag :D
 
Är det verkligen omöjligt att bara köpa en tjänst /inkoppling av egenköpta saker?
Nu har jag planerat badrumsrenovering i ett år och köpt i förväg det jag vill ha. Inte rör men kranar , handfat osv. Jag tar gärna på mej att vara en "mellanhand" mellan en säljare och hantverkatens arbetsplats ( mitt badrum) för fex en duschbatteri och vill själv behålla den "internät-rabatten" jag fick vid köpet.
Blir det svårt att hitta någon att utföra jobbet?
gaia
 
Jag tror att det sällan blir problem att få en rörmokare att installera egeninköpta saker, om det inte är Biltema, Jula eller Ikea blandare du köpt. Välj gärna ett lite större företag då skickar de ut en montör som installerar efter dina önskemål.

Oftast är det enmansföretagarna som vill tjäna extra och ställa till med problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.