Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Du har inte ens kommit ut i verkligheten och försvarar det ruttna systemet redan nu ... :confused:

Ska vi tolka det som att det börjar redan på gymnasieskolan.
Lektion 23, hur man mörkar den riktiga kostnaden för kunden ... :mad:

Kommer före lektion 24: "Hur man skriver offerter, som sen ändå inte gäller".

Nää nä, du behöver inte ringa mig, jag kommer inte ringa dig heller.
Hellre får vattnet spruta ... :rolleyes:



ehhh, jag hatar att vara såhär bitsk ... :blushing:
Ta det inte personligt, att jag kritiserar din branch.
Jag hoppas du och dina klasskamrater hör till den generation som förändrar branchen.
Och välkommen till forumet. :)
hehe, kände bara att jag var tvungen att förklara lite, med tanke på att jag precis varit ute i 8 veckor och jobbat på en liten firma. MEN jag kan inte förneka att det är galet dyrt....bland annat därför jag valde yrket d^_^b, det finns pengar att tjäna. men som föregående har sagt så är det såklart väldigt dyrt med en sådan firma, man ska ha x antal bilar osv, och dem summorna som det med mera kostar är inget man bara hostar upp så där som småföretagare. och alla vill ju gå plus såklart, det går nog inte att komma ifrån.
 
TOKE 1
Mikael_L skrev:
Du har inte ens kommit ut i verkligheten och försvarar det ruttna systemet redan nu ... :confused:

Ska vi tolka det som att det börjar redan på gymnasieskolan.
Lektion 23, hur man mörkar den riktiga kostnaden för kunden ... :mad:

Kommer före lektion 24: "Hur man skriver offerter, som sen ändå inte gäller".

Nää nä, du behöver inte ringa mig, jag kommer inte ringa dig heller.
Hellre får vattnet spruta ... :rolleyes:



ehhh, jag hatar att vara såhär bitsk ... :blushing:
Ta det inte personligt, att jag kritiserar din branch.
Jag hoppas du och dina klasskamrater hör till den generation som förändrar branchen.
Och välkommen till forumet. :)
Det var ett väldigt trevligt välkomnande denna lärling fick av en privatkund:mad:.

Undrar hur han kommer bemöta dessa trevliga privatkunder?q(;^;)p
 
det är klart att även VVS are ska ha rimligt betalt men de ska ha betalt för sitt arbete och inte mörka med materialpriser. Jag tror inte att VVS har dyrare bilar/maskiner osv än t.ex en snickare.
 
Sören med rören skrev:
Jag är verkmästare på en rörfirma och kommer ofta i kontakt med dessa "hutlösa priser"
Vad folk inte känner till är att vi som hantverkare övertar garantiansvaret på alla produkter som vi installerar/monterar. Det kan innebära att min kund köpt en vara av undermålig kvalité som jag då ska ta ansvar för. Det går inte att friskriva sig det ansvaret. Konsumentens makt är stor i Sverige. (med rätta)
Intressant, det visste jag inte. Var kan jag läsa mer om det? Att ni garanterar arbetet kan jag förstå, men att ni också garanterar allt material ni installerar oavsett vem som köpt in det trodde jag inte.

Innebär det att snickaren som installerade mina fönster tar ansvar för garantin på fönstren om isolerglasen skulle ge upp i förtid? Tar elektrikern garantiansvaret för lamparmaturen han installerade i förra veckan?

Jag har inte hört detta från någon annan yrkesgrupp. Är detta specifikt för VVS-branschen?
 
Redigerat:
TOKE 1
banjoragge skrev:
Byggbranchen har alltid fått en massa bidrag när det varit lite kärvt. Det har varit rena planekonomin med miljonprogrammet först, sedan en massa konstiga bidrag i form av ROT osv. Övriga industrin har alltid fått anpassa sig och utvecklas i internationell konkurrens. Klart att rörkrökarna inte sänker priserna! De får betalt ändå och hävdar att det blir billigt iaf med rotavdraget. Rotavdraget är inget annat än bidrag från skattemedel till en sjuk byggbranch! Vi får alla betala detta dyrt via skatten, för pengarna tas ju nånstans. Jag håller med om att det lönar sig att köpa inom EU. Surfa in på Nätet och jämför priser i andra länder. Timtaxan beror på hur bra beläggning man har. Med 80 % beläggning i snitt, ca 32 timmar debiterbart i veckan, ger 400:-/tim en ganska mager lön. Det kostar med bil och verktyg. Arbetsgivaravgift är ca 32% och momsen 20 % och det ska ingå i detta. Så länge vi har ett sjukt bidragssystem inom bygg, kommer kartellbildningar, mygel med priser osv att fortsätta. Det dröjer inte länge förrän vi blir överösta med EU-anpassade husdelar, inkl VVS och el, som producerats i Kina.
:DDu var ju riktigt rolig ju!:D
 
Nä bort med alla hantverkare dom är ju helt värdelösa.
Har man hört på maken, DOM ska ha betalt också...usch... fy .. blä...
nä bättre att vi amatörer gör jobbet och står för alla garantier.
Försäkringsbolagen älskar Amatörer.d^_^b
 
optimum
enregi1 skrev:
hehe, kände bara att jag var tvungen att förklara lite, med tanke på att jag precis varit ute i 8 veckor och jobbat på en liten firma. MEN jag kan inte förneka att det är galet dyrt....bland annat därför jag valde yrket d^_^b, det finns pengar att tjäna. men som föregående har sagt så är det såklart väldigt dyrt med en sådan firma, man ska ha x antal bilar osv, och dem summorna som det med mera kostar är inget man bara hostar upp så där som småföretagare. och alla vill ju gå plus såklart, det går nog inte att komma ifrån.
Angående detta
"MEN jag kan inte förneka att det är galet dyrt....bland annat därför jag valde yrket , det finns pengar att tjäna"

Otur grabben du kommer troligen snart in i en bransh med stor arbetslöshet.
Kommer ni inte få ordning på kostnaderna så kommer det bli riktigt jobbigt.

Kraven på rätt priser kommer bara öka ju fler som får upp ögonen för detta vansinne.

Så fort det dyker upp VVS företag som på IKEA liknande sätt ser till att få maximal kundnytta och pressar priserna kommer de ta över er marknad.


//
 
Låt säga att nån ringer behöver hjälp med ett litet badrum då ska han efter det åka och kolla på jobbet prata med kunden efter önskemål osv det tar säkert ett par timmar, sen åker man hem till sitt lilla kontor och planerar, räknar material timmar och pris, går nog nån timme där med
Än så länge har du lagt ett ex par timmar på den här kunden och inte debiterat en krona vem betalar dom? Tackar kunden i det här läget nej till jobbet kommer ingen någonsin ge dig lön för arbetet du la ner här. Tackar kunden ja och arbetet går på ett par timmar, går du max +-0 på det jobbet. Dessutom går inte timpengen rakt ner i fickan på honom för er som tror det utan det ska täcka kostnader, arbetsgivaravgifter skatt och momser.

Jag ha viss förståelse för varför småskuttar slänger på mindre tillägg på materialet, men sen finns dom som går över gränsen.
 
Fri konkurrens har nämnts i tråden ett par gånger.

Nu när jag söker hantverkare för det ena och det andra brukar jag börja med dels referenser från folk som jag litar på, dels internet och Gula sidorna - både lokaldelen här ute i kranskommunen samt den lite tjockare Stockholmsdelen - för att också stämma av det allmänna prisläget hos större "kända" aktörer.

De affärsidkare som är otrevliga eller alldeles för upptagna med alla andra mycket viktigare göromål än att prata med mig som prospektiv kund - som kommer att spendera typ ett par hundra lakan på en viss delentreprenad - stryks direkt. Tack och adjö från min sida alltså. Noll intresse för att göra affärer med personer som inte kan uppföra sig ens på telefon och som inte vet vad professionalism och första intryck innebär. Det är bara att kryssa på i Gula sidorna alltså, kryss kryss kryss KRYSS. Adjö.

När man sedan sållar vidare ner till 2-3 firmor och sedan en som man slutligen bestämmer sig för, finns heller ingen anledning att på nåder från kundens sida försöka undvika frågan om priser. En välinformerad kund vet precis vad saker ska kosta. Det handlar inte om att pruta ner allt till blodpuddinglöner - inte alls, jag betalar mina svenska hantverkare i överkant i timpenning för väl utfört arbete, men så finns givetvis också en tydlig överenskommelse, alltså ett avtal, om material och vem som ska få ta del av vilka rabatter, vilka referenspriser som ska gälla, etc.

Vad det handlar om är TRANSPARENS - d v s tydlighet vad som ingår och vad kunden betalar för.

Rabattsystem, bonussystem, återbäringssystem m fl kreativa halvkorrupta konstruktioner för att förvränga och dölja den egentliga prisbilden och de faktiska kostnaderna på olika varor och tjänster, förekommer i alla branscher: livsmedelsbranschen, kapitalförvaltningsbranschen, åkeribranschen, reklambranschen, o s v. Dock så tror jag att TRANSPARENSEN är klart sämst i byggbranschen, och i den svenska byggbranschen finns också en ingrodd kultur av bluffmakeri, halvsanningar, pass-på-annars-blir-du-blåst-mentalitet och ibland så skamlöst och oetiskt agerande av såväl grossister som hantverkare, att man baxnar. I min förra bransch - som är kraftigt internationellt konkurrensutsatt och ytterst transparent - levde vi på marginaler på mindre än 3-5%. Att en svensk VVS-are tycker 80% egen inköpsmarginal som odeklarerad (inför kunden) "bonusvinst" på standardkomponenter åt kunden är rimligt, är ju givetvis totalt oseriöst.

TRANSPARENS, AVTALSTYDLIGHET och FRI KONKURRENS är viktiga begrepp.

Kom ihåg att fri konkurrens för oss som bor i Sverige inte slutar vid Öresundsbrons fäste. Nej, den fria konkurrensen gäller över hela Europa.

Leve de baltiska hantverkare som jobbat långa timmar åt mig denna sommar och höst och gjort ett fenomenalt jobb till högsta kvalitet och millimeterprecision, tagit få raster, kommit på lördagar och söndagar och kostat mindre än hälften av sina svenska motsvarigheter!

Leve transparensen, avtalstydligheten och den fria konkurrensen!

Leve friheten att som kund kunna välja att inte fortsätta samtalet när den självviktiga svenska hantverkaren på andra sidan telefonluren vaknat på fel sida!

LEVE VAXHOLM-LAVAL DOMEN!
 
rolri skrev:
Angående detta
"MEN jag kan inte förneka att det är galet dyrt....bland annat därför jag valde yrket , det finns pengar att tjäna"

Otur grabben du kommer troligen snart in i en bransh med stor arbetslöshet.
Kommer ni inte få ordning på kostnaderna så kommer det bli riktigt jobbigt.

Kraven på rätt priser kommer bara öka ju fler som får upp ögonen för detta vansinne.

Så fort det dyker upp VVS företag som på IKEA liknande sätt ser till att få maximal kundnytta och pressar priserna kommer de ta över er marknad.


//
arbetslösheten tror jag inte kommer bli stor inom det här yrket om jag ska vara ärlig. är inte ett dugg orolig över det. amatörer kan inte göra allt själva även om man skulle vilja. rörisar kommer garanterat alltid att behövas kan jag lova, sen att det kommer bli mer konkurrens är troligtvis inte helt omöjligt såklart. visst finns det hycklare inom det här yrket, men framförallt små företag åtminstonde är ju kanonbra att ha att göra med.
 
Refererar till min underbara upplevelse för ett år sedan:

http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/102273-vansinnespriser.html

Väldigt snartlik tråd men konkreta exampel på hur sjukt det är. Detta slutade med att jag anmälde VVS:aren till allmänna reklamationsnämnden (ARN), dock utan gott resultat då "ärendet inte passade deras process".

Min fråga är: kan man inte finna ett sätt att sätta strålkastaren på detta en gång för alla?!? Alla känner ju till det? Ett Plus-special med Sverker? Class action à la USA? Det är en rutten bransch med befästa, inbyggda fel som inte någon kommer åt. Du finner generalfel och ockersituationer bara du lyfter på två stenar i denna bransch.

Som i alla frågor finns det undantag men efter att ha processat mot detta i ett par månader vet jag att felet inte är enskilda firmor utan det går hela vägen ut i grossist- och leverantörsled som skickar dig som missnöjd kund i cirklar som en enbent anka tills du tröttnar och skriver ett inlägg. Så satans genomkalkylerat och cementerat.

Alla svar här av typen: "Dom överlever inte på bara lönen", "Det är så det är", "Alla vet väl detta - gör din hemläxa", "Det är du som kund som har skyldighet att kolla upp" etc etc borde tas i separat tråd då dom tar strålkastarljuset från det faktum att detta är ett seriöst strukturproblem för en hel bransch. Drabbar som vanligt de som försöker kör sin låda på ett ärligt sätt.

Shit, skönt att få gnälla till igen!! :)

Manso
 
Mikael_L
enregi1 skrev:
hehe, kände bara att jag var tvungen att förklara lite, med tanke på att jag precis varit ute i 8 veckor och jobbat på en liten firma. MEN jag kan inte förneka att det är galet dyrt....bland annat därför jag valde yrket d^_^b, det finns pengar att tjäna. men som föregående har sagt så är det såklart väldigt dyrt med en sådan firma, man ska ha x antal bilar osv, och dem summorna som det med mera kostar är inget man bara hostar upp så där som småföretagare. och alla vill ju gå plus såklart, det går nog inte att komma ifrån.
Jag tror att det är många som inte har speciellt mycket att invända på timtaxan, vi vet alla att det är dyrt (pga av skatter) att driva företag i Sverige.
Alla klagomål på rörisar jag hör är om "saltade" materialräkningar, dyra bilavgifter (som inte är meddelade/avtalade i förväg), många avbrott i arbetet för att hämta en mutter till.
Ibland hör jag även klagomål på att dom är klåpare eller har med en lärling som står och hänger med händerna i byxfickorna men ändå debiteras fullt ut.

På mig verkar det som att det är rörböjarna och gnistjagarna som är de två hantverksgrupper som är överrepresenterade med dessa avarter. Snickare har som regel inget jättestort överpris på materialet, inget som gör att man som kund känner sig grundlurad.

Men att det måste kosta är jag på det klara över. Jag fattar ärligt talat inte hur vissa snickare som ligger på 400:- + moms /timme går runt. :confused:

banjoragge har helt rätt i att det är väl kanske ungefär 32 timmar i veckan som är debiterbart, resten går bort i offertarbete, bokföring, utbildning, odebiterbar tid av div anledningar. Dra sen bort alla arb.g.avgifter och sånt, det blir inte fett med 400:-/tim.


Sören med rören skrev:
Idag tillämpar vi den principen att vi debiterar kunden 650:- i timmen plus moms om de själva inhandlat materialet. Ordinarie taxa år 475:- plus moms.
Fine !! det är precis så vi vill ha det. d^_^b
Då kan du komma och göra jobben här hos mig. Du får t.o.m gärna köpa materialet, precis det du själv vill ha, bara jag får precis ditt pris + max 10% påslag.
Mycket bättre att jag får göra ROT på hela arbetskostnaden, än att en del av arbetskostnaden är mörkad i överprissatt material. q(;^;)p
Förresten, välkommen till forumet du med.
 
Ni som jämför priser är ju inte kloka, vet ni inte att det finns andrahandssortering också?
Sedan finns det försäkring om en hantverkare gjort jobbet och även garanti, inget av det finns om man som lekman gör jobbet själv.
Tänk då på all mat som ni handlar, inte snack om pålägg där, bonden får typ 50 öre/litern, vad handlar ni den för i affären, och då oftare än en golvbrunn.
Tänk efter på vad ni själva jobbar med och se vad ni drar in pengar på?
Ge er!
 
Anat att många har det tufft. "Min" rörmokare är kanon. Jobbar gärna med gas. tar genvägar för att jag ska få det billigt och bra, rekommenderade mig att köpa de större grejorna på "nätet" det blir billigare för dig :) Hade tid att beställa på nätet, var några veckor mellan planeringen och skarpt läge så att säga. Nu några år senare har jag honom som bollplank och köper rinkaby och monterar själv. han är inte ledsen för det utan tar större jobb istället.
Undrar om Sigro är det verkligen så enkelt att man bara hör av sig till dem för att kunna hämta på dahl. Vore ju kanon.
 
H
Bageera skrev:
Ni som jämför priser är ju inte kloka, vet ni inte att det finns andrahandssortering också?
Sedan finns det försäkring om en hantverkare gjort jobbet och även garanti, inget av det finns om man som lekman gör jobbet själv.
Tänk då på all mat som ni handlar, inte snack om pålägg där, bonden får typ 50 öre/litern, vad handlar ni den för i affären, och då oftare än en golvbrunn.
Tänk efter på vad ni själva jobbar med och se vad ni drar in pengar på?
Ge er!
Kloka, klart att vi är. Har jämnfört många priser då jag har renoverat ett hus. Har tjänat c:a 25% eller 250000:- på att jaga priser på nätet. Bra timpeng bara för att "Surfa" efter låga priser. Skönt att vi har Rinkaby, billigt, bara 1:a sortering samt snabba leveranser. Alla har garanti på material oavsett vem som installerar det. Lider med bonden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.