Status
Tråden går ej att kommentera.
man kan tro att vissa inlägg kommer direkt från mentalvården.
sluta gnäll på rörmokare som bara är anställda som många andra, dessa får oförtjänt gnäll över material priserna som bara företagetsledning eller grossisten styr över.
Och om ni tror att lönerna är så höga så gå och kolla vad rörmokaren egentligen tjänar i olika delar av sverige.
vatten det ska tydligen inte få kosta, men ställ er och vräk ur er samma saker till en it tekniker eller till bilverkstaden fåse om ni får hjälp igen.
detta riktas endast till de mest verklighetsfrämmande inläggen.
 
Mikael_L
Många rörmokare som nyregistrerat sig idag (eller gör sitt första inlägg kanske) ... ;)
Välkommen du med cybbe !


Märkesbilverkstäder får inte se min bil förrns det snöar i helvetet ....:)
 
Mikael_L
TOKE 1 skrev:
Det var ett väldigt trevligt välkomnande denna lärling fick av en privatkund:mad:.

Undrar hur han kommer bemöta dessa trevliga privatkunder?q(;^;)p
Är du också rörmokare?
 
TOKE 1
Mikael_L skrev:
Är du också rörmokare?
Nej, jag är snickare, men tyckte det var lite lågvattenmärke att gå direkt på och hacka på en stackars rörislärling:)
 
Sören med rören skrev:
Det är på materialet som vår vinst ligger /.../
Vi har även bilar, verktyg och en del rördelar i bilarna. Totalt kostar varje bil c:a
500 000 :- upp till 1.000 000:- att utrusta, med inköp av bilen. Detta ska också betalas./.../Nej alla ni som själva vill handla ert material. Var så goda och skruva ihop det själva[/B]. Något som försäkringsbolaget inte skulle tycka om.
1. Att vinsten ligger på materialet är ju exakt det som är problemet. Bör inte vinsten ligga på timpenningen? Det är svårt att som konsument jämföra hantverkare om vissa tar vinsten från materialet och andra från timpenningen

2. Betalas inte kostnaden för bilen med påslagen för "servicebil" och milersättning som verkar vara vanligt förekommande? Vad är det för verktyg som kostar så sjukt mycket?? Min rörmokare tog 650 spänn per dag för servicebil, och med den kostnaden är ju din bil betald på ett par år, vilket är en ganska bra deal eftersom bilen lär räcka längre än så.

3. Försäkringsbolaget bryr sig bara om att det ska vara korrekt gjort, inte vem som gjort det. Har en rörmokare gjort fel gäller inte försäkringen heller.
 
TOKE 1 skrev:
Nej, jag är snickare, men tyckte det var lite lågvattenmärke att gå direkt på och hacka på en stackars rörislärling:)
tack för backupen d^_^b hehe.

något att tänka på är ju att på sådant sätt som vi hantverkarwe blir bemötta bemöter man nog oftast tillbaka. t.ex. om du käftar mot en polis som stoppar dig så vet han direkt vilken nivå du ligger på och kommer att var likadan emot dig och inte vara speciellt medgörlig . inte för att det hade med ämnet att göra men en liten funderare kanske??
 
enregi1 skrev:
tack för backupen d^_^b hehe.

något att tänka på är ju att på sådant sätt som vi hantverkarwe blir bemötta bemöter man nog oftast tillbaka. t.ex. om du käftar mot en polis som stoppar dig så vet han direkt vilken nivå du ligger på och kommer att var likadan emot dig och inte vara speciellt medgörlig . inte för att det hade med ämnet att göra men en liten funderare kanske??
Och något mer att tänka på. Ytterst få yrkeskategorier är lika dåliga på att ta kritik som rörmokare (och sotare). Själv är jag ytterst fördomsfri och ödmjuk vad det gäller kritik...
 
Sören med rören skrev:
Vad folk inte känner till är att vi som hantverkare övertar garantiansvaret på alla produkter som vi installerar/monterar. Det kan innebära att min kund köpt en vara av undermålig kvalité som jag då ska ta ansvar för. Det går inte att friskriva sig det ansvaret. Konsumentens makt är stor i Sverige. (med rätta)
Ge mig en referens till det påståendet. Jag synar dig direkt!

Sören med rören skrev:
Nej alla ni som själva vill handla ert material. Var så goda och skruva ihop det själva[/B]. Något som försäkringsbolaget inte skulle tycka om.
Med god insikt i försäkringsbranschen skulle jag vilja påstå att det är tvärt om. En hemmapulare är normalt mycket mera noggrann när han jobbar med något själv. Det kanske tar 5 ggr så lång tid, och blir det fel tar han sig tid att göra om det. Enligt statistik jag tittat på har försäkringsbolagen fler vattenskador att hantera från jobb som är gjorda av hantverkare, än hemmapulare. Återigen är den låga timpenningen och påslag på material boven. Skulle hantverkaren ta ut sina kostnader på timpenningen skulle han inte heller behöva stressa arbetet lika mycket (förutsatt löpande räkning) och jobbet blir säkert bättre.

Byggare_Anders skrev:
Leve transparensen, avtalstydligheten och den fria konkurrensen!

Leve friheten att som kund kunna välja att inte fortsätta samtalet när den självviktiga svenska hantverkaren på andra sidan telefonluren vaknat på fel sida!

LEVE VAXHOLM-LAVAL DOMEN!
Verkligen! Ska fri konkurrens gälla måste den gälla möjligheten att verkligen konkurrera med det enda medel som är verkligt, priset. Kvalitetsskillnaderna är förhållandevis små, och inte alltid tydliga för kunden, framförallt inte på förhand.
 
Visst finns det några hemmapulare som kan klara av ett jobb på ett bra sätt, har jag hört men jag har ännu inte sett det trots 30 år i yrket.

Det är stor skillnad mellan hemmapulare och certifierade rörmokare.
Det är stor skillnad mellan icke certifierade och certifierade rörmokare.

Ni som har behov av bra och seriös hjälp kan kolla upp den rörfirma som ni har tänkt er att anlita på www.sakervatten.se

Behöver jag säga att vi finns med där?
Alla där namngivna har genomgått kurser för att få behörigheten "säker vatten". Vi har förbundit oss att utföra ALLA jobb enligt vissa regler som, bland andra, försäkringsbolagen ligger bakom. Övriga är i branchen verksamma.
Vattenskadorna kostar, i landet, 5 miljarder kronor - ÅRLIGEN. Tack vare hemmapulare och dåliga rörläggare.

För en trygg och bra installation-
GÖR DET INTE SJÄLV - ANVÄND EN AUKTORISERAD FIRMA
!

By the way. Ni hemmapulare. Vet ni med vilket moment ex. en klämringskoppling ska spännas? Det finns massor med exempel var ni inte har en aning om svaret.
 
Det stämmer en hel del med vad du skriver "Sören med rören" men jag har då aldrig sett en rörmokare som drar sina kopplingar med en kalibrerad momentnyckel.

Mvh Alexandersson_1
 
Mikael_L
norrbottenstorpet skrev:
Med god insikt i försäkringsbranschen skulle jag vilja påstå att det är tvärt om. En hemmapulare är normalt mycket mera noggrann när han jobbar med något själv. Det kanske tar 5 ggr så lång tid, och blir det fel tar han sig tid att göra om det. Enligt statistik jag tittat på har försäkringsbolagen fler vattenskador att hantera från jobb som är gjorda av hantverkare, än hemmapulare.
Men lite nyfiken blir jag på den statistiken, är den viktad mot mängden jobb.
Jag menar att den större andelen jobb är väl utförda av VVS-firmor, så det är ju inte förvånande ifall det även blir fler fel begågna här.
 
Sebz skrev:
Låt säga att nån ringer behöver hjälp med ett litet badrum då ska han efter det åka och kolla på jobbet prata med kunden efter önskemål osv det tar säkert ett par timmar, sen åker man hem till sitt lilla kontor och planerar, räknar material timmar och pris, går nog nån timme där med
Än så länge har du lagt ett ex par timmar på den här kunden och inte debiterat en krona vem betalar dom? Tackar kunden i det här läget nej till jobbet kommer ingen någonsin ge dig lön för arbetet du la ner här. Tackar kunden ja och arbetet går på ett par timmar, går du max +-0 på det jobbet.
Tillåt mig hånle :rolleyes: Har du hört talas om offerter. Det är såna ALLA företag som säljer nåt (typ 99%) måste skriva, räkna på etc. för att kunna FÅ IN JOBB. Hör till själva idéen med fri företagssamhet. Inget du gillar? Bra, ta en anställning istället.
Hur i h-vete menar du att man ska kunna ta betalt för jobb man inte får??? Du kan ju försöka påpeka detta för kunden: "Du, för att räkna på det här jobbet vill jag ha betalt för 3 timmar, ok?" Hahaha, tror inte det.

Sebz skrev:
Dessutom går inte timpengen rakt ner i fickan på honom för er som tror det utan det ska täcka kostnader, arbetsgivaravgifter skatt och momser.
Jasså, men betalar inte ALLA egna företagare dessa avgifter oavsett om man tar betalt för offerter eller inte???
 
...fattar inte Ni hantverkare OCH VVS-are att vi som skriver i den här tråden inte har någon respekt för era debiteringar. Visst kan ni vara duktiga löneslavar som gör finna jobb. Jag klagar heller inte på hur min mokare drog rören. MEEEEEEN, ni skjörtar upp oss och vi hatar det!

Och se'n Du mjölkbondenissen. Min kusin var bonde och de hade inte råd att dricka sin egen mjölk. Mjölken i affären var billigare än vad han fick betalt...
 
T
Sören med rören skrev:
Vattenskadorna kostar, i landet, 5 miljarder kronor - ÅRLIGEN. Tack vare hemmapulare och dåliga rörläggare.
Vilket till stor del beror på såkallade "utbildade" rörmokare!
 
Mikael_L
tank77, du är väl plattsättare?
Och då har du säkert sett div rörjobb av både rörkrökare och hemmapulare, vad har du för erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.