Status
Tråden går ej att kommentera.
Sören med rören skrev:
Visst finns det några hemmapulare som kan klara av ett jobb på ett bra sätt, har jag hört men jag har ännu inte sett det trots 30 år i yrket.
Välkommen hem till mig, har gjort allt själv med godkänd besiktning från mitt försäkringsbolag :D

Sören med rören skrev:
Det är stor skillnad mellan hemmapulare och certifierade rörmokare.
Jepp, tror jag med, till hemmapularnas fördel ;)
Sören med rören skrev:
Det är stor skillnad mellan icke certifierade och certifierade rörmokare.
Är det nog kanske, men tror nog oavsett cert att priserna är konstanta = skyhöga


Sören med rören skrev:
By the way. Ni hemmapulare. Vet ni med vilket moment ex. en klämringskoppling ska spännas? Det finns massor med exempel var ni inte har en aning om svaret.
Ja, spontant skulle jag säga någonstans mellan 30-50 Nm men vridmomentet är ju en funktion av rörstorleken dvs diametern du vet ;)

Så "Sören me Rören" fortsätt blåsa vanligt folk som du antagligen alltid har gjort med ditt snack om certifiering etc. men hem till mig kommer du aldrig, alla fall inte för vvs-jobb :eek:
 
Sören med rören skrev:
By the way. Ni hemmapulare. Vet ni med vilket moment ex. en klämringskoppling ska spännas? Det finns massor med exempel var ni inte har en aning om svaret.
Jag har faktiskt inte en aning. Brukar gå på Vatettes guide som anger varv efter handåtdragning, vilket känns väldigt vetenskapligt....

Felet med klämringskopplingarna ligger nog inte i åtdragningen utan i den bristfälliga klammringen runtom. Detta slarvar nog alla med, både proffs och hemmapulare men det är en annan diskussion...
 
Sören med rören skrev:
By the way. Ni hemmapulare. Vet ni med vilket moment ex. en klämringskoppling ska spännas? Det finns massor med exempel var ni inte har en aning om svaret.
Som sagt, när använde du själv en momentnyckel senast?!

Och varför skulle jag göra det när rör- och kopplingsleverantörerna anger antal varv?! När jag drog om tapp- och radiatorvatten i mitt hus så använde tillverkarnas bruksanvisningar (i den mån jag inte lödde enligt andra anvisningar). Blir det fel då menar du?

sidan 12 i http://www.gustavsberg.se/files/Swedish/Fickkatalog_2006.pdf

http://produkter.lagerstedt-krantz....spx?Profile=se&DocId=610&style=DocumentToHtml
 
Intressant tråd må jag säga. Den skulle kunna handla om en hel del yrkesgrupper inte bara vvs.

I grunden så vill väl ändå alla ha en dräglig tillvaro, kunna betala de fasta utgifterna på en normal lön, arbeta 40 timmar i veckan och ha ett boende som passar, låta barnen idrotta och kunna ha råd med semester, eller?

Hur mycket får man tjäna utan att det sticker i ögonen?

Förre förbundskaptenen i fotboll sades tjäna som statsministern, överpris mot det han levererade, eller är det statsministern som är överbetald?

Be alltid om ett kostnadsförslag, från mer än ett ställe, be om en specifikation på material och arbete. Då vet ni vad ni beställt och inget oönskat kan tillkomma utan ert godkännande.
 
rolri skrev:
Angående detta
"MEN jag kan inte förneka att det är galet dyrt....bland annat därför jag valde yrket , det finns pengar att tjäna"

Otur grabben du kommer troligen snart in i en bransh med stor arbetslöshet.
Kommer ni inte få ordning på kostnaderna så kommer det bli riktigt jobbigt.

Kraven på rätt priser kommer bara öka ju fler som får upp ögonen för detta vansinne.

Så fort det dyker upp VVS företag som på IKEA liknande sätt ser till att få maximal kundnytta och pressar priserna kommer de ta över er marknad.


//
Och antar att du söker en anställning efter gymnasiet, då kommer du inte att få en allt för bra lön heller, hur mycket din arbetsplats ens debiterar.
 
T
husagarn skrev:
Intressant tråd må jag säga. Den skulle kunna handla om en hel del yrkesgrupper inte bara vvs.

I grunden så vill väl ändå alla ha en dräglig tillvaro, kunna betala de fasta utgifterna på en normal lön, arbeta 40 timmar i veckan och ha ett boende som passar, låta barnen idrotta och kunna ha råd med semester, eller?

Hur mycket får man tjäna utan att det sticker i ögonen?

Förre förbundskaptenen i fotboll sades tjäna som statsministern, överpris mot det han levererade, eller är det statsministern som är överbetald?

Be alltid om ett kostnadsförslag, från mer än ett ställe, be om en specifikation på material och arbete. Då vet ni vad ni beställt och inget oönskat kan tillkomma utan ert godkännande.
Nu handlar det i och för sig inte om lönerna utan vad rörpularna tar ut för hutlösa priser för material!
 
Jag stör mig på att det knappt finns några riktigt välsorterade VVS butiker för vanliga privatpersoner. På Dahl och Ahlsell kan man ju gå in och titta ut vilka grejer man behöver men närmar man sig kassan med något i näven blir det tvärt stopp.
När jag är där kan jag dessutom aldrig undgå att fundera över varför dessa företag ens har en prislista när i stort sett inte någon av deras kunder betalar ens i närheten av listpriset?
Kan det vara för att rörmokarna ska kunna visa upp prislistan för sina kunder och få dem att tro att de gör en bra deal eftersom att rörisen påstår att han kan köpa in materialet med 5% rabatt?
 
Sören med rören skrev:
Visst finns det några hemmapulare som kan klara av ett jobb på ett bra sätt, har jag hört men jag har ännu inte sett det trots 30 år i yrket.

Det är stor skillnad mellan hemmapulare och certifierade rörmokare.
Det är stor skillnad mellan icke certifierade och certifierade rörmokare.

Ni som har behov av bra och seriös hjälp kan kolla upp den rörfirma som ni har tänkt er att anlita på www.sakervatten.se

Behöver jag säga att vi finns med där?
Alla där namngivna har genomgått kurser för att få behörigheten "säker vatten". Vi har förbundit oss att utföra ALLA jobb enligt vissa regler som, bland andra, försäkringsbolagen ligger bakom. Övriga är i branchen verksamma.
Vattenskadorna kostar, i landet, 5 miljarder kronor - ÅRLIGEN. Tack vare hemmapulare och dåliga rörläggare.

För en trygg och bra installation-
GÖR DET INTE SJÄLV - ANVÄND EN AUKTORISERAD FIRMA!

By the way. Ni hemmapulare. Vet ni med vilket moment ex. en klämringskoppling ska spännas? Det finns massor med exempel var ni inte har en aning om svaret.
Om erfarne Sören hade någon liten sjukdomsinsikt när det gäller den branch han försvarar skulle han vinna på en annan attityd. I synnerhet på ett forum där det finns gott om synnerligen kunniga "hemmapulare"

Jag har personligen åtgärdat/reparerat ett antal bristfälligheter som orsakat läckage och andra problem i installationer utförda av dessa enligt Sören så fantastiska rörmokarna.

Jag läste ochså för en tid sedan en artikel som behandlade just "hemmapulare" och försäkringsersättningar. Försäkringsbolagets representant, som under lång tid varit skadereglerare, påstod att "hemmapulare" inte var överrepresenterade i skadestatistiken, utan tvärt om generellt noggranna.

Att vattenskadorna skulle orsakas av "hemmapulare" och ocertifierade rörläggare (jag trodde rörlägare var de som arbetade med grövre prylar exempelvis i mark) saknar grund. En stor del av vattenskadorna har över huvudtaget inte med någon rörinstallation att göra. Jag har heller aldrig varit med om eller hört talas om att försökringsbolaget begärt att ens få veta vem som gjort installationen i samband med en skada. Jag har sett en del hemmapularinstallationer som varit allt annat en snygga, men det innebär inte automatiskt att risken för läckage skulle varit större än om en rörmokare gjort ett förhoppningsvis mer elegant jobb. Tyvärr har jag dock sett en del instalationer gjorda av rörmokare som också var allt annat än eleganta.

Det verkar vara poppulärt att skrämmas med utebliven försäkringsersättning bland vissa hantverkargrupper. Däremot tycks det inte vara så vanligt att detta inträffar.

Du skrev i ett tidigare inlägg att en servicebil kostade 500 -1000 kkr inklusive utrustning. Den bil och utrustning som behövs för nyinstallationer eller ombyggnader i någorlunda moderna småhus (utan grova järnrör etc) behöver definitivt inte kosta några 500 kkr, men det går nataturligtvis att shoppa loss även i rörbranchen.

Det där med åtdragningsmomentet för klämringskopplingar är intressant. Uppenbarligen är det inte särskilt kritiskt eftersom jag aldrig sett en rörmokare använda momentnyckel. Och att alla dessa skulle ha absolut "momentgehör" faller på sin egen orimlighet.

Skulle det inte vara brist på rörmokare skulle produktiviteten i branchen ha potental att öka radikalt. Företag med snabb, smart och kunnig personal som var välplanerade skulle kunna slå ut ett inte obetydligt antal tämligen undermåliga aktörer som "skyddas" av det ogenomsynliga prissystemet i kombination med bristen på personal.

Att motivera luftprislistorna med övertagandet av garantiansvar är inte seriöst. Även om installatören skulle överta garantiansvaret gentemot kund så köper han rimligen inte materialet av en leverantör som inte lämnar gananti på materialet. Leverantören har garantiansvar och då får väl rörfirman bemöda sig med att ställa materialleverantören till ansvar.

Byggare har i allmänhet inga problem med att montera dörrar, fönster, trappor eller vad det nu vara månde utan att själv fått sälja dessa. De kan till och med bygga av virke som kunden tillhandahåller. De har naturligtvis samma garatiansvar som en rörfirma, men de har inte samma påslag på materialet som rörfirman, vilket kanske kan ha betydelse.

Att du inte sett att en "hemmapulare" skulle klarat ett jobb på ett bra sätt under dina 30 år skulle kunna bero på att den kategorin inte efterfrågar dina tjänster alternativt att du inte kan skilja en välgjord "hemmapularintallation" från en som någon branchkollega utfört.
 
Att ni "spirituella debattörer" inte drar igång egna rörfirmor då?
Ni ser ju själva vilka förtjänstmöjligheter det finns,
Och ni kan ju tillämpa vilken prisättning som helst, det är ju era företag.

Sen tycker jag ni kan ta med egna råvaror till resturangen och be dom laga till nått gott, för en rimlig timpenning.
Glöm inte att ta med vinaren, det tar dom hutlösa pengar för på krogen. ;)

Skämt åsido, jag tycker att grossisterna kan få sig en skopa ovett också. Deras prislistorr rörisarna går efter är ju inte i fas med marknaden. Skälet är ju uppenbart, det låter ju bättre att få 60% rabatt istället för kanske 15%...

Jag letade runt efter en värmepump för en tid sedan och fann att jag kunde köpa en 700kr billigare på nätet än vårat företagsnetto hos en stor grossist. Och då har vi "bra" rabatter där enligt grossisten förstås.
Så rörisen pröjsar ju för mycket också.
 
Vi håller på att dra igång en renovering av badrummet och har fått de mest hårresande offerter.

Exempel:
2 toastolar, 2 blandare till handfat, takdusch m blandare och badkarsblandare.
VVSonnnet: 18 tusen
Optimera: 25 tusen (efter "maximal" rabatt)
Lokala VVS-firman: 38 tusen
Allt _exakt_ samma prylar (Ifö och FMM).

Uppenbart är något ruttet.

Offerterna för jobbet ligger från 150 tusen - 80 tusen. Sen har en polsk firma offererat jobbet för ca 70 tusen.

Den lokala VVS-firman hotade dessutom att om de inte fick köpa prylarna, så var jag tvungen att bära upp allt själv, packa upp och bära in i badrummet. Som om det vore ett problem...
 
Bageera skrev:
Ni som jämför priser är ju inte kloka, vet ni inte att det finns andrahandssortering också?
Sedan finns det försäkring om en hantverkare gjort jobbet och även garanti, inget av det finns om man som lekman gör jobbet själv.
Tänk då på all mat som ni handlar, inte snack om pålägg där, bonden får typ 50 öre/litern, vad handlar ni den för i affären, och då oftare än en golvbrunn.
Tänk efter på vad ni själva jobbar med och se vad ni drar in pengar på?
Ge er!
Fast vi betalar ju inte kassörskan 400 + moms för att hon slog in varorna i kassan utöver själva varans pris ?!
 
Hade det varit så att hemmapulares installationer var mer benägna att orsaka vattenskador än certifierade rörmokares så hade försäkringsbolagen för länge sedan infört regler om att alla VVS-installationer måste utföras av en certifierad rörmokare för att täckas av försäkringen. Eftersom de inte har några sådana regler, utan endast hänvisar till att jobbet ska vara fackmässigt utfört, kan man inte ha sett någon skillnad i felfrekvensen mellan de två grupperna.
 
Jag frågade godtroget rörläggaren om det blivit något misstag i offerten jag fick eftersom rör+kopplingar kostade 80 000 SEK istället för de 35 000 SEK som jag ganska lätt kan räkna ut själv efter en stund på Sigro/Rinkaby. Svaret blev nej, inget misstag. Jag frågade då varför jag skulle vilja betala 45 000 SEK extra (utöver arbetskostnad på 50 000). 95 000 för två veckors arbete är ju ganska mkt pengar. Nästan ½ nettoårslön för en enkel tjänsteman.
Men det skall tydligen vara så. Glömde förresten "kostnad för servicebil" på 10x300 SEK.
 
Det verkar vara klarlagt att VVS har svårt med en rak prissättning, liksom hela byggbranchen. Problemet heter PLANERING. Jag byggde mitt hus 2001 och stod som byggherre sjäv. Alla hantverkare gick på löpande räkning, det ingick planeringstid, rapporteringsskyldighet, avvikelserappotering m.m. Efter inledande planering, som fick ta den tid det tog, justerades ritningar och allt underlag till deras önskemål. Alla skulle uppskatta sin arbetsmänd i timmar. Allas insatser planerades in i kalendern så att det inte blev krockar. Vid avvikelser diskuterades åtgärder direkt, utan snack om hur mycket extratid det tog. Projekterad byggtid 6 månader till inflytt. Projekterad kostnad 1,5 mille inkl. allt. Vad blev det? IJo, inflytt på dagen rätt, efterkalkyl slog på 40 tusen, ALLA var nöjda. Kommentaren var att "Så här skulle vi göra alltid". Vi la tid på att göra ett bra jobb, inte på tjafs. Vem som köpte delar? Det gjorde både hantverkarna och jag, men det var jag som bestämde, eftersom jag var kunden! Hur svårt kan det vara?
 
Mikael_L
banjoragge skrev:
...Hur svårt kan det vara?
Att finna en hantverkare som går med på det.

Dvs att hitta de hantverkare som arbetar för kunderna istället för sig själva.
Ja, det finns gott om dessa exemplar, problemet är bara att finna dom, om man inte redan har kontakter. Nästa problem är att för dom att finna en lämplig lucka i sin tid, då dom ofta har fullbokat så långt det går att planera.

Men jag håller med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.