A
J Jonte Karlsson skrev:
Men du verkar vara den enda som sitter på hela bilden och därför tvärsäkert kan avgöra vilka beslut som fattades på felaktiga grunder. Det är nog värdefullt för utredningen.
oj oj då.
Du kan ju komma med din enorma expertis och kunskap och visa vart skåpet skall stå.

Dock är jag övertygad om att du inte kan det med hänvisning det du skrivit..

T TypRätt skrev:
Skulle gissa på det senare alltså att de hoppas hitta en liga med massa stöldgods men efter att de ser att det är en barnfamilj som verkar helt reko så känner dom nog att de lär inte hitta något värt att leta efter o droppar det.
Tror på samma sak: Dom kanske hade annan information om stulna saker och tänkte att denna iphone kunde leda dom till någon gömma av något slag (händer ju titt som tätt).
Sen när ni öppnade som vanlig barnfamilj så insåg dom att dom nog var lite fel ute...

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det gör det.
Jag hade aldrig accepterat detta.
polis ska inte åka ut med 6 polismän och sedan inte finna någonting och tro att det är okej.
De ska utreda.
Nu fanns inte ens telefonen hos TS ägo och ändå skulle de dit.. det ger en mycket konstigt bild av hur detta skulle ha gått till.
Men för all del delge mig din enorma kunskap så får vi se..
jag tvivlar stort på den insatsen..
Det du skriver nu är ju i princip att de inte får göra husrannsakan förrän de har bevis på att någon är skyldig. Du förstår väl själv att det inte håller, för man gör ju husrannsakan för att kunna hitta bevis.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Sedan va gjorde polisen där om de varken spårat telefonen eller enbart gått på kvinnans uppgifter?
De var där för att det var det hus som låg närmast den punkt som GPS-sökningen av telefonen visade.
Nu är ju GPS i iPhone högst osäker, min man sitter ofta tre hus bort och ser på TV på kvällarna enligt hans telefon, men det är trots allt det de hade att gå på.

Maskintok skrev:
om man gjort en utredning, hur kan man fått fram en rannsakan inom 24 timmar..?
Detta är inte ett normalt förlopp i detta fall.
något stämmer inte.
Om man har en skälig misstanke (tex en GPS-triangulering som i detta fall, eller tex en bil som fastnat i kontroll och man påträffat stöldgods) så kan man göra husrannsakan på en gång. Behövs inga långa utredningar.

A
Anna_H Anna_H skrev:
Det du skriver nu är ju i princip att de inte får göra husrannsakan förrän de har bevis på att någon är skyldig. Du förstår väl själv att det inte håller, för man gör ju husrannsakan för att kunna hitta bevis.
Nej att husrannsakan får endast utföras när man kan anta att brott har begåtts med fängelsestraff som följd, dit gäller inte böter.
vad är det för straff för att ha tagit en Iphone?
mer än 6 månader fängelse?
knappast.
troligen böter..
Detta gäller reell husrannsakan.

personell husrannsakan är annat.

oavsett så måste man följa reglerna som är för att följas.

Det någon skrev om tidigare vid brand mm gäller inte husrannsakan utan är beskrivet i polislagen paragraf 21..
vilket inte går att jämföra med detta.

A
Anna_H Anna_H skrev:
Om man har en skälig misstanke (tex en GPS-triangulering som i detta fall, eller tex en bil som fastnat i kontroll och man påträffat stöldgods) så kan man göra husrannsakan på en gång. Behövs inga långa utredningar.
Ja om man är säker på att denna rannsakan kommer att leda till stöldgodset.
Annars så ska man avvakta beslut.

Anna_H Anna_H skrev:
min man sitter ofta tre hus bort och ser på TV på kvällarna enligt hans telefon
Hur vet telefonen att han bara ser på TV? Jag skulle nog oroa mig lite för hans aktiviteter med grannfruarna... ;):rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet telefonen att han bara ser på TV? Jag skulle nog oroa mig lite för hans aktiviteter med grannfruarna... ;):rofl:
Oftast sitter ju jag bredvid honom då, så jag ser vad han gör :rofl:

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
De var där för att det var det hus som låg närmast den punkt som GPS-sökningen av telefonen visade.
Nu är ju GPS i iPhone högst osäker, min man sitter ofta tre hus bort och ser på TV på kvällarna enligt hans telefon, men det är trots allt det de hade att gå på.
Det är detta som gör att man inte kan få göra husrannsakan i ett hyreshus i alla lägenheter.
Det är för osäkert.

Sedan om beslut nu funnits som TS rapporterar så skall det finns underlag för honom att läsa.

Maskintok skrev:
Ja om man är säker på att denna rannsakan kommer att leda till stöldgodset.
Annars så ska man avvakta beslut.
Nej, det räcker att man är rädd att bevisen annars kan hinna undanröjas. Och det är för övrigt inga problem att direkt ringa åklagaren och få ett snabbt beslut. Det är inte som förr när man måste fylla i en blankett i arton kopior oh skicka framställan på posten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det räcker att man är rädd att bevisen annars kan hinna undanröjas. Och det är för övrigt inga problem att direkt ringa åklagaren och få ett snabbt beslut. Det är inte som förr när man måste fylla i en blankett i arton kopior oh skicka framställan på posten.
Ja om du finner något.
Jag är övertygad om att åklagare hellre avvaktar i 9 av 10 fall om det inte är helt uppenbart att stöldgods/bevis går förlorade..

Maskintok skrev:
Ja om du finner något.
Jag är övertygad om att åklagare hellre avvaktar i 9 av 10 fall om det inte är helt uppenbart att stöldgods/bevis går förlorade..
Som sagt, du för ett ohållbart cirkelresonemang.

A
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, du för ett ohållbart cirkelresonemang.
För husrannsakan hos den som är misstänkt krävs att han eller hon är skäligen misstänkt. Skälig misstanke föreligger när det finns någon konkret omständighet

Nej det gör jag inte.
Däremot ska du skilja på reell och personella husrannsakan... Det är inte samma sak.
Och jo det finns tydliga regler...som polisen varje dag överskrider.. tyvärr.
Och nu vill regeringen ge polisen rätt att utöva detta utan regelverk som skyddar din personliga integritet... rättssäkerhet?
Nä långt ifrån..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.