Hej!

Det är inte så att svänghjulet har vridit sig på vevaxeln?
Då får man ju både gnista plus blött stift utan att sågen startar.

Då jag inte har läst hela tråden så kanske jag slår in en öppen dörr.
Men jag tar den risken.


/Kalle
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
kamo skrev:
Hej!

Det är inte så att svänghjulet har vridit sig på vevaxeln?
Då får man ju både gnista plus blött stift utan att sågen startar.

Då jag inte har läst hela tråden så kanske jag slår in en öppen dörr.
Men jag tar den risken.


/Kalle
Hur kan man kolla detta? :)
 
är det brytarspetsar så kollar man så att dom öppnar när kolven närmar sig ÖD, är det brytarlös vet jag inte...
sätt tummen på tändstiftet så får du kanske en stöt, då kollar du var kolven är :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hej igen

Det borde vara när magnetområdet (lite mörkare/ljusare än övriga svänghjulet) på svänghjulet är mittför tändspolen.
Då skall kolven vara i sitt översta läge, (nästan)

Alternativt tar man bort svänghjulet och kollar så att kilen är hel, då kan ju inte gärna svänghjulet sitta fel.


/Kalle
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
kamo skrev:
Hej igen

Det borde vara när magnetområdet (lite mörkare/ljusare än övriga svänghjulet) på svänghjulet är mittför tändspolen.
Då skall kolven vara i sitt översta läge, (nästan)

Alternativt tar man bort svänghjulet och kollar så att kilen är hel, då kan ju inte gärna svänghjulet sitta fel.


/Kalle
Förmodar att det är de någon av de två delarna på svänghjulet som är magnetiska som ska ligga mot tändspolen, men då bör det bli 50/50 beroende på vilken takt motorn har?

Om man lossar på hjulet, går det bara att montera tillbaka det på 1 sätt dvs finns det något mekaniskt som hindrar att det blir fel? :)
 
Som Kalle sa, det ska finnas en skåra och en kil.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Förmodar att det är de någon av de två delarna på svänghjulet som är magnetiska som ska ligga mot tändspolen, men då bör det bli 50/50 beroende på vilken takt motorn har?

Om man lossar på hjulet, går det bara att montera tillbaka det på 1 sätt dvs finns det något mekaniskt som hindrar att det blir fel? :)
En tvåtaktare tänder varje gång kolven når ö d eller precis innan
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Här har du ren översättning på inställning av förgasare sid 29.
http://www.searspartsdirect.com/partsdirect/user-manuals/357XP-Husqvarna-Parts-CHAIN+SAW-manual
http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HOSE/HOSE1999/HOSE1999_1018926-01.pdf
Fick inspiration av tråden att få igång min HQ 242xpg,som ståt i 5 år.Tanken var tom så jag köpte en liter Aspen och provade att starta.Gick dåligt.Köpte ett nytt tändstift och då fick jag igång den.Justerade varvtalet genom manualen som jag hittade på nätet.Nu är den beredd att jobba om det behövs.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Elkludde skrev:
En tvåtaktare tänder varje gång kolven når ö d eller precis innan
det där hade jag inte en susning om :)

Tackar :)
 
Svänghjulet är till stor del gjord av aluminium och har inbyggd kil. Om svänghjulsmuttern lossnar minsta lilla, slits kilen av och du tvingas köpa nytt svänghjul för 800 kr. Det gjorde jag och det nya varade mindre än 5 minuter. Jag fick gjort kilspår i svänghjulet och montera med hemmafilad kil och svetsad mutter. Nu går den igen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag hade stora startproblem med min trimmer. Jag bytte membran i förgasaren så var allt perfekt igen. Det finns ett membran som är extremt sladdrigt som öppnar och stänger "flottörnålen". Detta styrs av undertryck från vevhuset. Om membranet har stelnat, så funkar inte bränsletillförseln på rätt sätt. Jag antar att det inte är en flottörförgasare på din såg?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mikaelbe skrev:
Jag hade stora startproblem med min trimmer. Jag bytte membran i förgasaren så var allt perfekt igen. Det finns ett membran som är extremt sladdrigt som öppnar och stänger "flottörnålen". Detta styrs av undertryck från vevhuset. Om membranet har stelnat, så funkar inte bränsletillförseln på rätt sätt. Jag antar att det inte är en flottörförgasare på din såg?
Ska kolla in membranet på förgasaren, ska vara en nål precis som din maskin :)

Höll på o demonterade häromnatten men min kloka sambo jagade in mig från garaget he he men nu har semestern startat och man har betydligt mer tid över för att testa av alla grymma förslag och idéer :)

Påbörjat översätta verkstadshandboken också, ska man ändå läsa in sig så är det lika bra att göra grundjobbet direkt..
 
D09
Så här står svänghjulet mot tändspolen vid ÖD, med tanke på den gröna markeringen så uppfattar jag det som att den står rätt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
XPG sågar är problemsågar vad gäller motorn, vill du slippa problem köp en Stihl såg
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Elkludde skrev:
XPG sågar är problemsågar vad gäller motorn, vill du slippa problem köp en Stihl såg
Har en stihlsåg :)

Farsan som huserar med "problem" sågar ;)

Baaaara rååååkade hålla i den när den la av ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.