139 365 läst · 270 svar
139k läst
270 svar
Husqvarna motorsåg startar...och dör...
Ha, ha om nu inte motorsågen startar då behövs väl inga skyddskläder. Undrar om inte tråden har spårat ur . Mycket underhållande och läsa, nästan som en deckare. Kommer sågen att starta eller inte?
Fast rekommendationer om skyddsutrustning i en motorsågsrelaterad tråd kan väl aldrig vara OT hur OT det än är...Tigersågen skrev:
Jag är också nyfiken på hur denna deckare slutar! Mest förbryllad är jag att du (TS alltså), om jag nu minns rätt, inte ens får den att tända till trots ny tändspole, nytt stift och gnista. Det jag funderar på är om den hela tiden är helt genomsur. Kanske skulle försöka tömma den helt, både tank och eventuell soppa i vevhus/cylinder och dra den "torr" utan stift och därefter försöka med en "slatt" startgas. Jag tycker du borde få någon slags livsyttring från den.
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Ska bara klura ut hur jag ska testa hur man kollar att den tänder vid rätt tidspunkt......
( är det bara o dra snöret långsamt till kolven når ö.d och ska det vara en gnista där? )
.....så ska jag plocka loss förgasaren och det andra krimskramset så man kan utesluta smuts i förgasare, trasiga bränsleslangar och impulsrör och annat skoj
Klart det ska till en lösning, håller på tills männen med de vita rockarna hämtar mig
OT, Hittade ett par skyddsstövlar på Claes Ohlsson, billigare men hade klass 2 istället för Julas klass 3.
Finns ett företag som heter skogma något som säljer skyddskläder, någon hundring dyrare än jula m.m
Är det värt det tro?
( är det bara o dra snöret långsamt till kolven når ö.d och ska det vara en gnista där? )
.....så ska jag plocka loss förgasaren och det andra krimskramset så man kan utesluta smuts i förgasare, trasiga bränsleslangar och impulsrör och annat skoj
Klart det ska till en lösning, håller på tills männen med de vita rockarna hämtar mig
OT, Hittade ett par skyddsstövlar på Claes Ohlsson, billigare men hade klass 2 istället för Julas klass 3.
Finns ett företag som heter skogma något som säljer skyddskläder, någon hundring dyrare än jula m.m
Är det värt det tro?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 354 inlägg
Jag tror D09 blivit klen i armarna efter allt vedarbete . Bit ihop och ta ett par riktiga karladrag i snöret nu!
Ser inte om avgassystemet behandlats i tråden. Kan det vara tätt?
Ser inte om avgassystemet behandlats i tråden. Kan det vara tätt?
Avgasröret / ljuddämparen har inte kollats men står numera på "to do listan"Bo.Siltberg skrev:
Ska släpa ut mina spagettiarmar o dra lite för din skull
Hva ÅF Nonkan som skrev på denna tråd för typ 10000 inlägg sedan
avrådde ju från förgasarjustering - sedan har du ju fått besked om fel
i förgasaren av en annan ÅF tror jag om jag inte missminner mig för
typ 5000 inlägg sedan - av den sort "ihoptorkade gummigrejer i förga-
saren" som folk (som sagt) lämnar in 1 miljon gräsklippare o 1 miljon
motorsågar för service vår resp höst - MEN om du ändå vill pröva ngt
skulle jag ta o skruva in T-skruven så långt det går (max tomgång =
startgas hjälp) samt även skruva ut L-skruven lite - ända ut faktiskt
(såvida ingen "moddat" sågen genom såga av de sk "vingarna" på
justerskruvarna som begränsar justeringsmöjligheterna - det senare
mäker du om det ej finns ngt stopp ).
Då startar sågen HELT SÄKERT ... .
avrådde ju från förgasarjustering - sedan har du ju fått besked om fel
i förgasaren av en annan ÅF tror jag om jag inte missminner mig för
typ 5000 inlägg sedan - av den sort "ihoptorkade gummigrejer i förga-
saren" som folk (som sagt) lämnar in 1 miljon gräsklippare o 1 miljon
motorsågar för service vår resp höst - MEN om du ändå vill pröva ngt
skulle jag ta o skruva in T-skruven så långt det går (max tomgång =
startgas hjälp) samt även skruva ut L-skruven lite - ända ut faktiskt
(såvida ingen "moddat" sågen genom såga av de sk "vingarna" på
justerskruvarna som begränsar justeringsmöjligheterna - det senare
mäker du om det ej finns ngt stopp ).
Då startar sågen HELT SÄKERT ... .
Ljuddämparen satt som fastsvetsad i dom främre 2 bultarna :/ eller bultarna fastsvetsade i ljuddämparen ha haD09 skrev:
Tror man får göra ett spår i dom för bättre grepp för nyckeln/hylsan ville bara gå ur greppet
Spagettiarmarna fick jobba iaf, riktig klenis är jag
förmodar att det är magnettändning på sågen? tycker att isåfall den borde ge en gnista när man snurrar vevhjulet för hand ( draganordningen demonterad ) det gjorde magnettändningen på traktorn iaf
Eller blir det för lite kräm till spolen för att ge gnista om man inte har dragsnöret?
Hade önskat se en gnista precis innan kolven toppade och vänder men man kanske gör på något annat sätt?
Förgasaren tänkte jag bara blåsa rent med kompressorn inledningsvis
Nu är sågen tömt på all soppa och ska se om den svarar bättre på startgasen.
Ska plugga in manualen också, kanske skulle ta o översätta den någon dag med så blir farsan glad
Eller blir det för lite kräm till spolen för att ge gnista om man inte har dragsnöret?
Hade önskat se en gnista precis innan kolven toppade och vänder men man kanske gör på något annat sätt?
Förgasaren tänkte jag bara blåsa rent med kompressorn inledningsvis
Nu är sågen tömt på all soppa och ska se om den svarar bättre på startgasen.
Ska plugga in manualen också, kanske skulle ta o översätta den någon dag med så blir farsan glad