huggarbyxor är att rekommendera, kostar inte speciellt mycket heller.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Någon speciell sort?

Läst om klass 2 tidigare men har väl o göra med storlek på såg med

D09
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
D09 skrev:
Någon speciell sort?

Läst om klass 2 tidigare men har väl o göra med storlek på såg med
Har du inga huggarstövlar och huggarbyxor?! Ajabaja! Skaffa det innan du ens startar en motorsåg igen!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Byxor, stövlar och hjälm är vad jag vill kalla lägsta krav på skyddsutrustning. Kör aldrig utan det!

Utrustningen är billig om man jämför med ett söndersågat ben. Ett par bra huggarbyxor kostar inte mer än ett par snyggare jeans.. Och du kommer med största sannolikhet ha dem längre än ett par jeans.

Min sambo körde sågen i benet och märkte det inte utan bad mig hjälpa henne starta den igen (trögdragen) och därefter upptäcktes att det var tråd i sågen. Då upptäckte vi hålet på byxan.. Kan säga att det var mycket besvärligt att rensa ur den där vadden, men mycket lättare än att åka till akuten. Hon var gravid också vid tillfället, vi körde ihop i skogen in i det sista på den graviditeten.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Aha :)

[länk]

Nu hittade jag lite sköj :)

Så avståndet ska vara 0,3 mellan tändspole och vevhjul för att ge gnista vid rätt tidpunkt eller blir det bara dålig gnista om avståndet felar? :)
Det blir bara dålig gnista om avståndet är fel.:)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Stannar i Skamvrån tills grejorna är inköpta ;)

Verkar bara gå upp till 20 - 24 ms på byxorna oavsett märke eller läser jag fel när jag letar?

Blir inköp på måndag, tar med lillgrabben också så han får in vanan att gå i rätt butiker från början ;)

• Gilla
alex86
  • Laddar…
D09
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hej
På säker skog finns det lite info om de olika klasserna på huggarbyxor.
Klass 1 - 3 anger hur snabbt kedjan kan rusa i och skyddet klarar av kedjan. Klass 1=20m/s, 2=24m/s och 3=28m/s (titta på sågen vilken hastigheten den kan komma upp i).
Sedan finns det klass A - C som anger hur stort skyddet är, klass A är främst på framsidan och runt en del av benet medan klass C går runt hela. Se mer info på säker skogs hemsida.
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3257

Ska man vara i skogen och på vedbacken och såga så kan det var bra att gå en kurs och ta motorsågskort för att få det grundläggande säkerhetstänket.
http://www.sakerskog.se/default.asp?path=10249&pageid=13547

• Gilla
D09
  • Laddar…
Du skaffar väl ett par skyddsstövlar också?
Fötterna är bra att ha kvar med.

(Så föräldrapenningen går till något nyttigt ;) )

D09
Kör på hela kittet när jag ändå handlar, hjälm, byxa, jacka, skor. :)

Skulle ge mig fan på att jag såga mig i armen om jag inte köpte skydd där ;)

Sågskyddsjacka, funna det? Köp ett par bra handskar.

Antar att du har flat och rund fil, filmall och kombidunk? En liten massavedsax är inte fel heller. Ett rejält brytjäen med vändkrok. Två, helst tre, fällkilar om du skall fälla.

Redigerat:
D09
-MH- skrev:
Sågskyddsjacka, funna det? Köp ett par bra handskar.

Antar att du har flat och rund fil, filmall och kombidunk? En liten massavedsax är inte fel heller. Ett rejält brytjäen med vändkrok. Två, helst tre, fällkilar om du skall fälla.
Bara skotaren som saknas ;)

Ha ha nä, finns mycket kul :)

Filar har jag, lånat farsan slipmaskin :)

Kilar skulle jag köpt på elmia Woods men gjorde en miss med att ta ut kontanter, brytjärn har jag :)

Vedprocessor hade varit grymt men vedklyven får hänga med ett tag till :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.