Jag skulle vilja byta fläkten på min Husqvarna elux qt3149fx. Jag kollade inlägget om tillvägagångssätt men undrar vilka "plåtar" man ska ta när man tömt frysen. Är det själva plastskydden i bakkant man menar?
Och måste man verkligen tömma hela frysen för att komma åt fläkt och delarna bakom övre skyddet?
Plastskydden/plåtarna ser ju ut att vara delade. Hur får man lös dom? Bända loss dom men mejsel eller finns det skruvar någonstans?
Se bilden på mitt skåp.
Interiör av en tom Husqvarna frysskåp med synliga plastskydd och ventilationsspjäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
V VallValle skrev:
Jag skulle vilja byta fläkten på min Husqvarna elux qt3149fx. Jag kollade inlägget om tillvägagångssätt men undrar vilka "plåtar" man ska ta när man tömt frysen. Är det själva plastskydden i bakkant man menar?
Och måste man verkligen tömma hela frysen för att komma åt fläkt och delarna bakom övre skyddet?
Plastskydden/plåtarna ser ju ut att vara delade. Hur får man lös dom? Bända loss dom men mejsel eller finns det skruvar någonstans?
Se bilden på mitt skåp.
[bild]
ta ur hyllorna så ser du
ja alla skivorna i ryggen måste bort

Hej vi bytte vår kyl o frys Huskvarna fr 2008, där frysen fungerade så där. I storleksordningen 300 kwh extra elförbrukning varje månad, när väl frysen användes. Problemet började hösten 2020. Nu döljs en del av att vi byggde garage under 2020 o installerade värmepump november 2020. Under sommaren 2021 hade frysen urkopplad o vi köpte ny kyl o frys i september. Där ser vi att förbrukningen är tillbaka på nivån för år 2019.

Stapeldiagram som visar hushålls elförbrukning över fyra år, med en markant minskning 2021.
Skapa konto

J
electroluxaren skrev:
byta fläkt!
kul jobb
tar väl en timme första gången man gör det
en kvart efter träning
det mesta jobbet ser man inte vad man gör utan känner sig fram
  1. bryt strömmen
  2. töm frysen helt
  3. ta bort luckor och hyllor
  4. ta bort plåtarna i ryggen
  5. ta bort elkontakten till vänster
  6. ta bort skruvarna i taket i framkant
  7. nu börjar det roliga
  8. dra ut hela enheten framåt 10cm utan att förstöra kylrören
  9. sänk framkanten 15-20cm
  10. ta bort den vita isoleringen utan att skada den måste återmonteras
  11. nu blir det vasst räkna med blodvite
  12. lossa elkablarna i fläktkåpan syns ej
  13. lossa fläktens el anslutning syns ej heller
  14. dra upp fläkten
  15. montera den nya fläktens el anslutning syns ej
  16. montera fläkten
  17. montera isoleringen
  18. tryck tillbaka enheten på plats
  19. se till att avfrostningsröret ligger rätt syns ej heller
  20. sätt tillbaka skruvarna i taket
  21. montera ihop elkontakten kolla noga att det blir rätt
  22. sätt tillbaks inredningen osv.
Hej
Jag har löste mitt problem med låg temp i frysen efter fläktbyte enligt ovan. Mkt bra beskrivning, tack.
Nu har kompisen bredvid, ett kylskåp som heter QR2240 (electrolux) fått samma symptom. Orkar inte hålla inställd temp på 5 grader. Går upp till 12 om du öppnar några gånger och larmar. Ligger 9-10 efter en natt. Mätning visar att kylens temp stämmer i övre delen av skåpe men i botten är det nästan minusgrader. Fläkten går och stannar när man öppnar dörrren.
Vad ska jag beställa för del först?

A
J JENilsson skrev:
Hej
Jag har löste mitt problem med låg temp i frysen efter fläktbyte enligt ovan. Mkt bra beskrivning, tack.
Nu har kompisen bredvid, ett kylskåp som heter QR2240 (electrolux) fått samma symptom. Orkar inte hålla inställd temp på 5 grader. Går upp till 12 om du öppnar några gånger och larmar. Ligger 9-10 efter en natt. Mätning visar att kylens temp stämmer i övre delen av skåpe men i botten är det nästan minusgrader. Fläkten går och stannar när man öppnar dörrren.
Vad ska jag beställa för del först?
verkar vara köldmedelsbrist då den tappa bara du öppnar dörren
så byt förångare, sensor och i förebyggande även på ett så gammalt skåp kompressorn

• Gilla
JENilsson
  • Laddar…
J
Ok, känns ju bara märkligt då det är så kallt i botten av skåpet. Cirkulationen verkar ju inte fungerar fast fläkten går. Att den tappar från 10 grader stängt skåp till 12 när det öppnas mkt under kort tid känns inte orimligt.

Tack för svar!

A
J JENilsson skrev:
Ok, känns ju bara märkligt då det är så kallt i botten av skåpet. Cirkulationen verkar ju inte fungerar fast fläkten går. Att den tappar från 10 grader stängt skåp till 12 när det öppnas mkt under kort tid känns inte orimligt.

Tack för svar!
Inget märkligt med det då förångaren går hela vägen ner från fläkten och fylls från botten, dvs den biten av förångaren dom har gas, den nedersta, är den som kyler. Tempen mäts ju högre upp.

• Gilla
JENilsson
  • Laddar…
J
electroluxaren skrev:
Inget märkligt med det då förångaren går hela vägen ner från fläkten och fylls från botten, dvs den biten av förångaren dom har gas, den nedersta, är den som kyler. Tempen mäts ju högre upp.
Okej jag förstår! Tack!

U
Har fått problem med att det ena av mina två ERE3500 (möjligen nämnt i tråden för ett par år sedan, tiden går...) isar igen och det rejält - så till den grad att isen kryper ut över ryggplattorna och börjar trycka mot utdragslådorna i mitten av skåpet (inte över resten av plattorna men luften cirkulerar väl sämre just mellan lådor och plattor). Vid avfrostning har det varit i stort sett solid iskaka bakom nedre plattorna.

I övrigt inga driftstörningar, tempen ställd på 4 och den håller skåpet utan problem. Det tycks inte heller gå oavbrutet. Fläkten fungerar och skåpet sätter inga felkoder.

Jag har läst de många tipsen om att byta tempgivarna men började iaf med att se över alla tätningar runt genomföringarna i skåpryggen (check, isbildningen kom tillbaka direkt). Mätte sedan givarrna i isvatten och fick identiska värden. Tänkte då att det nog ändå är köldmediebrist. Men när skåpet får stå och gå med alla plattor borta (och givetvis ingen fläkt) visar det sig att element och rör blir frostkalla hela vägen upp, se bilder:

Inre ryggpanel av kylskåp med isbildning och synliga kylflänsar och rör.
Skapa konto
Isbildning på kylskåpets kylflänsar och sensor, visande frost och is över komponenterna.
Skapa konto

Frågan till experterna i allmänhet och electroluxaren i synnerhet är om detta räcker för att utesluta köldmediebrist och ändå gå direkt på tempgivarna?

En annan fråga är om inte skåpet borde pausa för avfrostning när det blir så här pass kallt runt nedre givaren (även om det inte fått komma ner i inställd temp)?

A
U utgång skrev:
Har fått problem med att det ena av mina två ERE3500 (möjligen nämnt i tråden för ett par år sedan, tiden går...) isar igen och det rejält - så till den grad att isen kryper ut över ryggplattorna och börjar trycka mot utdragslådorna i mitten av skåpet (inte över resten av plattorna men luften cirkulerar väl sämre just mellan lådor och plattor). Vid avfrostning har det varit i stort sett solid iskaka bakom nedre plattorna.

I övrigt inga driftstörningar, tempen ställd på 4 och den håller skåpet utan problem. Det tycks inte heller gå oavbrutet. Fläkten fungerar och skåpet sätter inga felkoder.

Jag har läst de många tipsen om att byta tempgivarna men började iaf med att se över alla tätningar runt genomföringarna i skåpryggen (check, isbildningen kom tillbaka direkt). Mätte sedan givarrna i isvatten och fick identiska värden. Tänkte då att det nog ändå är köldmediebrist. Men när skåpet får stå och gå med alla plattor borta (och givetvis ingen fläkt) visar det sig att element och rör blir frostkalla hela vägen upp, se bilder:

[bild] [bild]

Frågan till experterna i allmänhet och electroluxaren i synnerhet är om detta räcker för att utesluta köldmediebrist och ändå gå direkt på tempgivarna?

En annan fråga är om inte skåpet borde pausa för avfrostning när det blir så här pass kallt runt nedre givaren (även om det inte fått komma ner i inställd temp)?
Byt givare!
Så kommer den att pausa vid avfrostning

• Gilla
utgång
  • Laddar…
U
electroluxaren skrev:
Byt givare!
Så kommer den att pausa vid avfrostning
Ok - beställer och byter så får jag återrapportera resultatet. Ett par detaljer man kan fundera över när plattorna är borta är förresten om det svarta (ljud-/vibrationsdämpning?) klabbet inte stör ganska mycket av luftströmmen till evaporatorns nedre del. Det skulle väl gå att linda lite smidigare, brukar det se ut så där?
Vidare är det väl inte så att plattorna trycker jättetight mot vita tätremsan, direkt - skulle det vara vits att försöka få dit något med bättre spänst?

A
U utgång skrev:
Ok - beställer och byter så får jag återrapportera resultatet. Ett par detaljer man kan fundera över när plattorna är borta är förresten om det svarta (ljud-/vibrationsdämpning?) klabbet inte stör ganska mycket av luftströmmen till evaporatorns nedre del. Det skulle väl gå att linda lite smidigare, brukar det se ut så där?
Vidare är det väl inte så att plattorna trycker jättetight mot vita tätremsan, direkt - skulle det vara vits att försöka få dit något med bättre spänst?
Nä det spelar inge roll

Nu är min frys igång och spökar igen. Jag har under ett tre års tid haft problem med frysen, en Electrolux EUF29403W. Det byttes kretskort typ 2018/2019 pga att den inte höll inställd tid. Funkade en tid, men sen var samma fel tillbaka.

Nu har jag kört superfreeze konstant ett år och det funkar kanon, tills i fredags då det helt plötsligt var plusgrader i frysen igen.
Jag tömde frysen och frostade av den. Kondensburken undertill blev full med vatten och det rann till och med över en hel del.
Frysen funkar nu ypperligt med superfreeze igen, men kör man vanligt funkar det inte.
Har loggat det tomma skåpet, se bilagor. Den ena är när man kör vanligt och den andra är med superfreeze.
Skåpet har aldrig öppnats under loggningen. Temperaturloggningsdiagram för frys med oregelbundna temperaturförändringar över tid, visande superfreeze-funktionens effekt. Temperaturloggningsdiagram för frys med normalläge och superfreeze, visar temperaturfluktuationer över tid.

Nån som vet vad som kan vara fel?

A
S StevieGee skrev:
Nu är min frys igång och spökar igen. Jag har under ett tre års tid haft problem med frysen, en Electrolux EUF29403W. Det byttes kretskort typ 2018/2019 pga att den inte höll inställd tid. Funkade en tid, men sen var samma fel tillbaka.

Nu har jag kört superfreeze konstant ett år och det funkar kanon, tills i fredags då det helt plötsligt var plusgrader i frysen igen.
Jag tömde frysen och frostade av den. Kondensburken undertill blev full med vatten och det rann till och med över en hel del.
Frysen funkar nu ypperligt med superfreeze igen, men kör man vanligt funkar det inte.
Har loggat det tomma skåpet, se bilagor. Den ena är när man kör vanligt och den andra är med superfreeze.
Skåpet har aldrig öppnats under loggningen. [bild] [bild]

S StevieGee skrev:

Skåpet har aldrig öppnats under loggningen. [bild] [bild]

det är ju inte lätt att jämföra grafer som skiljer 10-år mellan.
det skiljer på tom och full frys oxå.
det troliga är ändå att när du inte kör på snabbinfrysning att den har svårt att komma igång efter avfrostning. billigast är att testa avfrostningsgivaren vilken jag iof aldrig byt troligare är att det är köldmedelsbrist,

Jag såg nu också att det står 2012 på den översta grafen, men det är nog bara fel datum inställt i loggen.

Den översta grafen är loggning i 24h från i söndags och den nedre grafen är 24h från i måndags. Båda mätningarna är i tom frys.

Kylmediebrist? Hur kan den kyla så bra med super-freeze om det saknas kylmedia?

Avfrostningsgivaren? Är den lättåtkomlig och enkel att byta själv?

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.