electroluxaren skrev:
du får kolla men dessa fläktar byts från och till bara för att lagren är slut/torra.
ta bort panelen i ryggen och för uppfingrarna för att försöka snurra på fläktbladen går dessa runt utan oljud så är det fläkten
Det var en stor isbit som hade kärvat fast i fläkten, till min stora förvåning så drog fläkten igång i fullt ös när jag fick loss isbiten trots dörren var öppen vilket resulterade i ett ordentlig hack i nageln och blodsvite. Där är onekligen bra kraft i den.

En annan sak jag upptäckte var att slangen, jag jag antar vatten från avfrostningen ska rinna ut var igensatt med en stor isplugg och att där var ett rätt tjockt lager is i botten av plastkåpan som håller evaporatorn på plats.

electroluxaren skrev:
den fläkten är hur bra som helst så ingen ko på isen
Okey,,,tog nog ut segern i förskott...frysen la av igen, efter ca 1,5 månader efter fläktbytet.
Vi hade handlat och fyllt upp frysen ganska mycket, kanske från 40% fylld till 80%.
Efter bara en timme larmar frysen och tempen visar -11 grader.
Dvs lika som sist, att vi hade fyllt frysen, men förra gången satt på snabbinfrysning, vilket vi inte gjorde nu och då larmade den efter ett antal timmar, men nu nästan på en gång.
Jag stängde av den under natten utan att öppna dörren. På morgonen när jag öppnade dörren var det blött i framkanten på botten och det var även fuktigt i det vita gallret i främre övre kanten.
Ispropp?
Väntar på att servicekillen som bytte fläkten ska höra av sig.
Den har nu snart stått avstängd med oppen dörr i två dygn.
Kan fläkten gå sönder av en ispropp?
Skulle ett fel på avfrostningen kunna göra att fläkten gick sönder förra gången och att det blivit en ispropp igen?

A
Nej fläkten brukar klara sig.
Kan ju vara köldmedelsbrist

electroluxaren skrev:
Nej fläkten brukar klara sig.
Kan ju vara köldmedelsbrist
Den kom igång som vanligt, gick ner från RT till -24 på ca 10 timmar.
Har pratat med servicekillen.
Eftersom det uppenbarligen hade varit en ispropp och att den kom igång så stabilt, trodde han inte i första hand på köldmedelsbrist, utan mer på problem med avfrostningen. Han ska mäta upp avfrostningselementet nästa vecka och ev kolla andra tänkbara fel.
Eftersom vi redan kostat på fläktbyte chansar vi och satsar lite till för att förhoppningsvis få fart på den ordentligt. Den har ju trots allt bara gått i 3.5 år.

Tjena!
Lånar denna tråd, har en frys Electrolux EUFG29820X som jag gladeligen slängt ut om det bara fanns något vettigt att ersätta det med (älskar kylskåpet med kolsyrat vatten)

Frysskåpet larmar ideligen för temperaturfel, startar om (genom att dra ut sladden) så funkar det några timmar sen larmar det och stängs då av
Kompressorn och fläkten verkar funka, ingen isbildning heller

Hade samma fel för ca 6 månader sen, bytte då kretskortet och sen dess har det funkat, misstänker att felet nu började i samband med värmeböljan förra veckan

När skåpet larmar så blinkar hela displayen också, verkar helt omöjligt att kvittera, om man aktiverar super freeze så hoppar det igång igen

Någon som varit med om liknande ?

• Temperaturkurva för frysskåp som uppvisar ett kraftigt fall och stegring i temperatur med en markerad larm-punkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompletterar tråden

Hittade 2 trasiga kondensatorer på det andra kretskortet (innanför displayen), bytte ut dessa och efter det har frysen gått i 3 dygn :)

• Graf över temperaturförändringar över tid i en frys, visar återkommande mönster efter byte av kondensatorer.
    Skapa konto
  • Två gröna trasiga kondensatorer med svarta märken och böjda stift på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
zica och 4 till
  • Laddar…
Hej

Jag har en Husqvarna qt3450x som inte höll temperaturen. Efter att ha läst om tipsen här monterade jag ner ryggplåtarna och såg att hela fläkten och delar av evaporatorn var täckta av is. Hela behållaren som evaporatorn ligger i hade tryckts ca 3 cm fram mot dörren. Nu skall jag montera ihop det och undrar om gummiringen är rätt monterad som på bilden eller om den skall ligga inuti? Hoppas ni förstår. Jag förstår inte riktigt syftet med ringen eftersom inte verkar täta någo..

• Kylskåps inre med isbildning runt ventilationsdelar och fråga om gummiringens korrekta placering.
    Skapa konto
A
Det ser bra ut
Det är där avfrostningsvattnet led ut

• Gilla
Brandten
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det ser bra ut
Det är där avfrostningsvattnet led ut
Tack electroluxareen.

@electroluxaren

Tjenare!
Sett att du gör en stor insats i att hjälpa folk med vitvaror här i forumet.
Nu är jag själv här...

Vid midsommarveckan började frysen(QT3129FX) pipa för att den tappat temperaturen från -18(önskad temp -18) till -14. Jag läste här på forumet och kom fram till att jag låter den vara avstängd i 24 timmar ungefär. Under tiden medans den stod blev det en rejäl vattensamling i den vita plastkupan baktill, den blev överfull av vatten och det blev en pöl på golvet.
24 timmar senare satte jag igång den igen och den kom upp i temperatur utan problem (-20 denna gång).

Fram tills igår så har den fungerat felfritt i lite mer än två månader. Nu tappade den temperatur ned till -15 som lägst, sen gjorde den en liten återhämtning till -18(önskad temp -20). Därefter gick den ned till -16 och har hållit sig där.

Just nu står den avstängd och jag undrar om det är fläkten som spökar eller om det kan vara något annat.

Uppdatering: Ser ut som att det var mycket is högst upp i frysen(mycket droppar därifrån), vad jag lyckats läsa mig till så är det där fläkten sitter. Kan den ha frusit fast..?

Tacksam för hjälp.

Mvh

Redigerat:
A
Det spökar säkert!

kan vara i ditt fall att avfrostningselementet är kasst och att fläkten har fastnat.
i värsta fall är det för lite köldmedel som gör att den avfrostar för sällan

electroluxaren skrev:
Det spökar säkert!

kan vara i ditt fall att avfrostningselementet är kasst och att fläkten har fastnat.
i värsta fall är det för lite köldmedel som gör att den avfrostar för sällan
Okej, ja det blev en massa vatten denna gång också. Från övre delen där fläkten sitter. Kände lite på fläkten och den snurrade utan motstånd, i alla fall nu när det blivit avfrostat under eftermiddagen. Köldmedel, är det något man kan åtgärda själv?

Tack för din input.

A
Du kan ha en läcka men det är ju inte säkert
Starta om det och kolla in bakomgallret och se om det bildas frost på elementet
Kolla om några dagar om det blivit mer

Det är dags att fixa avfrostningsproblemet nu på vår frysskåp Husqvarna QT3120X.

Som kommits fram till för ett tag sedan i denna tråd ang denna frys så kan det vara avfrostningselementet som behöver bytas ut.

Fråga: finns det någon servicemanual / elschema till denna frys att ladda ner? Har försökt googla efter detta men hittar inget mer än reservdelsskiss vilket inte hjälper så mycket.

A
nä det kom aldrig ut någon manual på denna, fanns på föregångaren och efterföljare.
det finns något schablon el-schema men det visar bara att alla sladdar går till och från kretskortet

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.