A
vet inte hur dessa ser ut

A
Dessa verkar onekligen lika

6 62_an skrev:
Bifogar katalog från 2015, sid 38-39, där dessa finns med på varsin sida.
QR2212 visas ju i vitt, men det är RF som gäller.
Att den ena har display på dörr och den andra inte, kan vi acceptera.
Men dörrarna bör ju ha samma form och nyans i plåten och ha lika vent-galler, så att skåpen för övrigt ser lika ut när de är stängda.

A
Och husqvarna till skillnad från electrolux dito ändrade inte så ofta på designen så de lär ju passa bredvid varandra

• Gilla
62_an
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Och husqvarna till skillnad från electrolux dito ändrade inte så ofta på designen så de lär ju passa bredvid varandra
Jag nämnde det nummer på fläkten du sa för E-lux service. Han hade inte hört talas om det sa han, men möjligtvis att "killarna på fältet" vet om det. Men han sa att han i vilket fall kunde ta hem en fläkt på chansning.
Servicekillen var här i onsdags och bytte fläkten och den passade alldeles utmärkt, men han var tvungen att klippa kablarna till den gamla och skarva.
Han kollade innan och den gamla fläkten snurrade faktiskt, men han trodde att den kärvade en aning så att den inte fick rätt varvtal och frysens display visade -10.
Efter bytet gick frysen ner till -24 på ca 8-10 timmar och har nu gått ett par dygn utan problem.
Kompressorn är det alltså inget fel på som den oberoende servicefirman påstod.

Så vi behåller de gamla skåpen (använda bara 3,5år) och skippar nya!
Tack för hjälpen, utan din hjälp hade vi inte fått fläkten bytt av E-lux service!
Kostnad ca 1800kr (tror jag det var efter RUT), istället för ca 20.000kr! :D

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Det låter ju bra så långt.

• Gilla
62_an
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det låter ju bra så långt.
Tycker mig kunna skönja en viss pessimism, trots resultatet? :)

6 62_an skrev:
Tycker mig kunna skönja en viss pessimism, trots resultatet? :)
Den funkar iaf fortfarande, stabilt -24C! :)

Det har nu gått ungefär en månad och idag upptäckte vi att glassen var kall igen och efter en snabb koll med att öppna o stänga dörren så hördes att fläkten står stilla igen.
Någon ide vad det kan bero på? Kan det vara fläkten som behöver bytas ut då den är känslig av någon märklig anledning? Den automatiska avfrostningen som inte funkar som den ska uppe vid kylelementet så det bygger på is som stoppar?

L Lanbonden skrev:
Har fått upp rätt mycket bra och användbar info härifrån nu som förhoppningsvis räddat mig från att kasta ut frysen och köpa en ny vilket som för så många andra hade varit tråkigt då det finns matchande kyl. Den ska vara köpt i samband med renovering av köket som gjordes av föregående ägare 2011 så den lever väl på lånad tid nu?
[bild]
Hade problem med att det inte blev kallt i frysen och framför allt inte i nedre avdelningarna, vi började reagera på att glassen inte var så hård längre samt att tempen på displayen steg ett par grader och tog lång tid på sig att sjunka igen när man öppnat frysen.
Efter en ordentlig avfrostning och ur samt återinkoppling av fläkten som måste stått stilla innan så verkar det fungera bra nu men det gick lite långsammare att starta än jag skulle gissat på. För att vara exakt ungefär 3h30 min att gå från rumstemperatur till -20 grader, detta var utan att använda "super action freeze!".
Då visar även termometer i botten av frysen -18.9 grader så det verkar bra.
[bild]

googlade lite på uppstartstider för frys och hittade någon manual som nämnde 2 timmar innan man kunde lägga in mat om den varit avstängd länge.

A
du får kolla men dessa fläktar byts från och till bara för att lagren är slut/torra.
ta bort panelen i ryggen och för uppfingrarna för att försöka snurra på fläktbladen går dessa runt utan oljud så är det fläkten

6 62_an skrev:
Den funkar iaf fortfarande, stabilt -24C! :)
Frysen funkar fortfarande efter snart en månad! :)

Börjar dock fundera hur länge fläkten i kylen kommer att funka, såg att den också är borttagen från E-lux reservdelssida. Kylen heter QR2239FX, PN 927717381.
Finns det alternativa PN på fläktar även till den?

A
den fläkten är hur bra som helst så ingen ko på isen

• Gilla
62_an
  • Laddar…
Har gått strax över 2 mnd sedan förra gången och nu kryper tempen ner mot -15 så då var det dags att äta ur frysen igen.

A
låter som avfrostningselement

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.