Handyman 1 skrev:
Den är ju dyrare i England än hos electrolux shopen! brukar fungera bra att beställa från electrolux,snabb leverans de gånger jag gjort det iaf:)
Jo men den med rätt PN finns ju inte längre hos Electrolux, det står att den har utgått.
Electroluxaren föreslog en annan som han tror kan fungera, men som jag då antar är en chansning.
Den rätta ser ju ut att finnas i UK.

A
chansningen är att adaptern inte följer med så man får skarva sladdarna med de gamla

Till den tålmodige och otroligt hjälpsamme electroluxaren.
Jag har läst denna tråd med stort intresse då jag konstaterat att fläkten i min Electroluxfrys givit upp med tydliga oljespill och trög gång. Har beställt en ny motor men under arbetet med att montera ur den gamla lyckades jag dra ut två kontakter ur den gemensamma anslutningen uppe till vänster i frysen. En till fläkten och en till värmeslinga eller något annat. Jag tror att den till värmeslingan (eller vad det nu är) satt längst till höger sett framifrån och fläkten näst intill till vänster men är inte helt säker. Vill du upplysa mig om hur verkligheten ser ut electroluxaren så slipper jag montera ihop med 50% chans att det blir rätt. Vid en snabb anblick ser kontakterna nämligen likadana ut och tyvärr är allt kablage ovanför den gemensamma kontakten vita och korrelerar inte med färgerna på kablaget underifrån... Frysen är en EUF29400X med PN 92234106100
Eller är det värt besväret att försöka öppna motorn, göra rent, byta eventuella packboxar och fylla på med ny olja?
Stort tack på förhand.

Redigerat:
A
Det är rätt det du skriver om placeringen
Jag tror dessa är kodade så att de med svårighet går att sätta fel
I ditt fall är det bättre att byta fläkt

• Gilla
JBrosten
  • Laddar…
Nu har den märkesoberoende servicefirman varit här och kikat på frysen (QT3149X),
Han sa efter 2min undersökning att det var kompressorfel och man behöver byta kompressorn.
Jag undrade om fläkten, han lyssnade och påstod att fläkten går, vilket jag iofs inte kan höra.
Priset för ett kompressorbyte fick jag senare till 6350kr och ca 1,5 vecka innan frysen fungerar.
Låter det som ett skäligt pris?
Skulle det vara vettigt att lägga den summan på en frys som är köpt 2007, men bara använd de senaste 3,5åren?
Kylen (QR2239) som har samma förutsättningar funkar ju än så länge, men frågan är ju hur länge.
Det finns inga garantier kvar och inte heller hemförsäkringen täcker eftersom det står 2007 på kvittot.

Alternativet, utan att behöva bygga om överskåoen, är nya 180cm QT/QR750X från öststaterna, eller, nya Mariestadsbyggda skåp som jag lyckats hitta, ett QT3662X och ett QR2212X.
Det första QT... är ett demoskåp från en Elon-butik, har aldrig varit spänningssatt och det andra QR,,, är nytt i kartong från en annan Elon-butik.
Båda fanns i katalogen från 2015, men inte sida vid sida. Jag tror det är "samma" skåp, men att skillnaden är att QT har display på framsidan och QR innanför dörren, men vi tycker inte detta skulle göra något om allt annat utseendemässigt är lika.

Alternativen är alltså:
- byta kompressor för 6350kr (fläkten blir inte bytt)
- köpa nya up-to-date utländska skåp med 5års garanti för 21000kr
eller
- köpa äldre men nya oanvända svenska skåp från ca 2015 med 5års garanti för ca 19000kr plus lite tranportbesvär.

Hur gör man, vad är vettigast?

Finns det kända vanliga fel på de nya utländska skåpen resp. de svenska från 2015?

Redigerat:
A
Okay de tar 4000.- iarbete för att byta skåp då får du väl 2000.- i Rut?
Ungerska skåp är för mig inget alternativ

• Gilla
62_an
  • Laddar…
A
Kompressor skall det vara

Ok, tänkte inte på RUT-avdragsmöjligheter, men han sa inget heller om det, ska fråga honom!
Tack för tipset!
Men om vi kikar på nytt och skippar de utländska skåpen, skulle det vara idé att köpa nya svensktillverkade skåp, som dock stått några år? Finns det "vanliga fel" även på dessa? Vilka skulle du vilja säga är mest driftsäkra av skåpen från 2007 eller 2015-2016 (om man jämför efter lika lång driftsttid)?
Var det inte problem med t.ex dörrar (har jag hört)? Skillnad där mellan 2007 och 2015?

Hörde med honom om RUT, han säger mellan 300-500kr avdrag.
Dvs arbetskostnaden i priset 6350kr för kompressorbyte skulle hamna mellan 600-1000kr och materialet skulle då kosta mellan 5350-5750kr.
Låter det vettigt?
Kontaktade igen E-lux service som kommer att komma om några dagar för ett kostnadsförslag. Om det är kompressorn så kan dom komma åt den via deras vanliga kanaler och ett byte brukar kosta runt 5000kr inkl moms och RUT sa dom.
Om det är fläkten som dom sa att dom inte kom åt, så berättade jag om det alternativa artikelnumret som E-luxaren angav. Så på onsdag kan vi ta ett beslut, laga eller köpa nytt.

A
Nä detta låter inte vettigt
Antingen är han dum i huvudet eller så är han svartlistad hos skatteverket.
Electrolux service låter som ett betydligt säkrare kort

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Har fått upp rätt mycket bra och användbar info härifrån nu som förhoppningsvis räddat mig från att kasta ut frysen och köpa en ny vilket som för så många andra hade varit tråkigt då det finns matchande kyl. Den ska vara köpt i samband med renovering av köket som gjordes av föregående ägare 2011 så den lever väl på lånad tid nu?
Q4PLX5W57z5ap.jpg
Hade problem med att det inte blev kallt i frysen och framför allt inte i nedre avdelningarna, vi började reagera på att glassen inte var så hård längre samt att tempen på displayen steg ett par grader och tog lång tid på sig att sjunka igen när man öppnat frysen.
Efter en ordentlig avfrostning och ur samt återinkoppling av fläkten som måste stått stilla innan så verkar det fungera bra nu men det gick lite långsammare att starta än jag skulle gissat på. För att vara exakt ungefär 3h30 min att gå från rumstemperatur till -20 grader, detta var utan att använda "super action freeze!".
Då visar även termometer i botten av frysen -18.9 grader så det verkar bra.
DGNLXz3vjKAAe.jpg

googlade lite på uppstartstider för frys och hittade någon manual som nämnde 2 timmar innan man kunde lägga in mat om den varit avstängd länge.

A
Jag brukar säga 4 timmar för det beror ju lite på oxå den är ju ändå nästan 10-år

• Gilla
Lanbonden
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nä detta låter inte vettigt
Antingen är han dum i huvudet eller så är han svartlistad hos skatteverket.
Electrolux service låter som ett betydligt säkrare kort
Ok, har också fått en liknande känsla.

Men om jag inte får något positivt besked från E-lux service på onsdag, då är det alltså vettigare att satsa på skåp från Mariestadsfabriken, även om de stått ett par år som demo på affär, eller på lager, jämfört med att köpa de enda Husqvarma-modellerna som finns nu; QR/QT750X?

En fundering då som rör äldre Mariestads-skåp:
Kan man ställa vilken kyl som helst bredvid vilken frys som helst i rostfritt utförande och det ser ok ut i "nyans" på plåten?
Förutsättning förståss att det är samma generation av design, säg runt 2014-2016.
T.ex kan jag ställa en kyl QR2212X bredvid en frys QT3662X och det ser ok ut förutom att frysen har display på dörr och den andra inte?
Och kan man para ihop något av skåpen från t.ex. 2015 med ett annat skåp från 2016 och det ser ok ut?
Eller är skåpen tänkta att paras ihop med speciella modeller?
Rostfritt kan väl vara lite känsligt för hur det uppfattas?
Eller var man noga på den tiden att alla blev lika?

A
Mariestad är ju bättre
Rostfritt från Mariestad är innom rimliga tidsspann lika
Men designen kan skilja rejält
Panel uppe resp i dörren
Socklens utseende
Handagen
Dörrens välvning

electroluxaren skrev:
Mariestad är ju bättre
Rostfritt från Mariestad är innom rimliga tidsspann lika
Men designen kan skilja rejält
Panel uppe resp i dörren
Socklens utseende
Handagen
Dörrens välvning
Kan dörrens välvning och handtagens utseende skilja inom samma år på olika modeller?
Har du någon åsikt om de två jag hittat; QR2212, resp QT3662 i dessa avseenden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.