A
Ja det övre elementet är rätt
detta innehåller överhettningsskydden oxå

den äldre varianten kunde man byta bara clixona / överhettningsskydden. saknas på den undre

Att byta i tid....
med rätt verktyg 45-60 minuter.

electroluxaren skrev:
Fläkten vanligt fel på denna årgång, frysen går ej ner i temp om fläkten ej fungerar
Magnetkontakt finns kvar
Dra kåpan åt dig och vik ner,
Fläkten kan du känna bakom utan arr ta ner kåpan. Den skal snurra mycket lätt
electroluxaren skrev:
Du får ju inte ner kåpan hu mycket som helst, i framkant kanske 20-25cm.
Sen kan man ju plocka i sär den och frilägga evapuratorn då blir det gott om plats.
Magneten sitter på dörren i överkant uppifrån och centrerad. Den är ca 10mm i diameter.
Det gick bra att vika ned och frigöra kåpan. Efter borttagande av frigoliten kom jag åt fläkten. Vet inte om den gick tidigare, men den gick igång efter en stund, när jag hade en magnet längs skåpskanten. Snurrade först i korta intervaller, men efter ett tag gick den kontinuerligt och utan missljud. Jag ser också att vit frost sprider sig allteftersom längs evaporatorslingan.

Jag monterade då tillbaka allt och startade frysen igen, igår kväll vid 19-tiden. Efter att ha gått över natten så stod displayen på -14 grader tidigt i morse. Den larmade på morgontimmarna vid -11, som vanligt). Under morgonen steg temperaturen igen, från -14 till -11 och larmade. Den lösa termometern inne i frysen (näst översta hyllan) stod då på -6 grader. :(
Då stängde jag av frysen...

Är det då störst sannolikhet att det trots allt är köldmedelsbrist?
Eller kretskortsproblem eller givare kanske??

RilleRock
electroluxaren skrev:
Ja det övre elementet är rätt
detta innehåller överhettningsskydden oxå

den äldre varianten kunde man byta bara clixona / överhettningsskydden. saknas på den undre

Att byta i tid....
med rätt verktyg 45-60 minuter.
Några specialverktyg?
När man frigjort frigoliten några tips på hur man bör gå tillväga?

A
Inga specialverktyg men lämpliga tänger.
Man får försöka få upp förångaren ur kåpan så man kommer åt undersidan
Sen sitter elementet ävn fast i aluminiumplåten.
Det gäller att man får tillbaks allt helt rätt annars få man störningar. Detta gäller inte mnst frigoliten

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
electroluxaren skrev:
Inga specialverktyg men lämpliga tänger.
Man får försöka få upp förångaren ur kåpan så man kommer åt undersidan
Sen sitter elementet ävn fast i aluminiumplåten.
Det gäller att man får tillbaks allt helt rätt annars få man störningar. Detta gäller inte mnst frigoliten
Stort tack för beskrivning!
Är själv säkerhetstekniker och är van att pilla med meckiga saker som är tålamodsprövande så nästa gång de är dags så skall jag testa att byta att.

LasseA skrev:
Det gick bra att vika ned och frigöra kåpan. Efter borttagande av frigoliten kom jag åt fläkten. Vet inte om den gick tidigare, men den gick igång efter en stund, när jag hade en magnet längs skåpskanten. Snurrade först i korta intervaller, men efter ett tag gick den kontinuerligt och utan missljud. Jag ser också att vit frost sprider sig allteftersom längs evaporatorslingan.

Jag monterade då tillbaka allt och startade frysen igen, igår kväll vid 19-tiden. Efter att ha gått över natten så stod displayen på -14 grader tidigt i morse. Den larmade på morgontimmarna vid -11, som vanligt). Under morgonen steg temperaturen igen, från -14 till -11 och larmade. Den lösa termometern inne i frysen (näst översta hyllan) stod då på -6 grader. :(
Då stängde jag av frysen...

Är det då störst sannolikhet att det trots allt är köldmedelsbrist?
Eller kretskortsproblem eller givare kanske??
Hello again!
Frysen och jag är fortfarande i vänteläge inför vad jag ska göra med den. Är tacksam för input på ovanstående :)

A
Två saker är här intressanta
Går fläkten?
Är det vit frost längs hela röret? Dvs ser man frosten längst fram innanför gallret?
Kontrollfråga.
Fick du tillbaka frigoliten riktigt?
Går kompressprn hela tiden?

electroluxaren skrev:
Två saker är här intressanta
Går fläkten?
Är det vit frost längs hela röret? Dvs ser man frosten längst fram innanför gallret?
Kontrollfråga.
Fick du tillbaka frigoliten riktigt?
Går kompressprn hela tiden?
1) Fläkten går.
2) Nej, Jag såg ingen frost på röret innanför innanför frontgallret.
3) Jag upplevde att frigoliten hamnade på rätt position. (Jag var noga med det)
4) Jag tror att kompressorn gick hela tiden (skåpet är avstängt nu). Det låter inte så mycket om den, när skåpet står på plats, men det var tidigare ingen skillnad på uppförandet när jag hade infrysningsläget "SUPER" inställt många timmar.

Redigerat:
A
Då är det med stor samnolikhet läcka eller kompressorfel.

electroluxaren skrev:
Då är det med stor samnolikhet läcka eller kompressorfel.
Ok, tack för svar!
Med "Jag tror att kompressorn gick hela tiden" menar jag inte att den gick 100% av tiden den var på, jag menar att den verkade fungera hela tiden.
Samt att jag med den avslutande meningen "... det var tidigare ingen skillnad på uppförandet" menar att frysen trots infrysningsläget (då väl kompressorn går hela tiden?) inte kom längre nedan till -15 till -10 grader och varmare.

Gissar på läcka i så fall, så jag antar att det blir till att ringa efter servicetekniker...
Stort tack för hjälp, electroluxaren! :)

A
byta kompressor kostar väl 4-5000.-
reparera läckan på ett korrekt sätt 8-9000.-

electroluxaren skrev:
byta kompressor kostar väl 4-5000.-
reparera läckan på ett korrekt sätt 8-9000.-
Oj då, så dyrt? Då känns det inte så prisvärt att fixa en läcka - lika bra att köpa ny... Som ska passa ihop med det intilliggande kylskåpet med samma utseende...

Då dubbelkollar jag nog först kompressorn (hur den arbetar) och evaporatorn (frilägger och undersöker hur mycket av rören som kyld ned och vitfrostas).
Det borde väl bli vit frist längs alla rörslingor i evaporatorn om det finns tillräckligt med köldmedel?

A
ja frost även på de innanför gallret i toppen

finns garanterat inget som passar ihop med kylen utan du får reparera eller byta båda eller ha släkt ljus så du inte ser nått

electroluxaren skrev:
ja frost även på de innanför gallret i toppen

finns garanterat inget som passar ihop med kylen utan du får reparera eller byta båda eller ha släkt ljus så du inte ser nått

Tänkte bara skriva en avslutande uppdatering angående min Electrolux-frys EUF29400X, som inte längre når/nådde frystemperatur:
Kompressorn verkade fungera som den ska, men evaporatorns rörslingor blev inte alls frostiga av kylan, så jag misstänkte köldmedelsläcka. Det finns en Electroservice-firma i närheten och jag kontaktade dem personligen i stället för via Electrolux-supporten.

När serviceteknikern kom, så tog det honom 15 sekunder att fastställa köldmedelsläcka: Fläkten funkade, men gallret på frysens baksida hade ojämn temperaturspridning, vilket för honom innebar läcka i evaporatorn. Han hade aldrig varit med om läcka i kopparrörssystemet, men dock i evaporatorns aluminiumrör.

Han hade med sig ny evaporator, så byte plus påfyllning av köldmedel tog 40 minuter.
Kommer att gå på 4000-4500 kr, sa han (inklusive standardbesöksavgiften på ca. 930 kr). På electrolux webshop kostar evaporatorn 1378 kr, sedan tillkommer förstås köldmedel och arbetskostnad.
Får se vad allt landar på när räkningen kommer...

Nu fungerar i alla fall frysen som den ska - tack igen för tidigare hjälpande kommentarer, electroluxaren!

/Lasse

Hej,
Ny fråga (framförallt till Electroluxaren som jag är grymt imponerad över att du delar med dig av dina djupa kunskaper. TACK!!)

Jag har en Husqvarna QT3120A (PNC: 922044423) som stått i skamvrån över ett år i väntan på att jag "ska göra något åt den" ;-) Men nu börjar frun tröttna på att måsta gå ut till garaget varje gång något fryst skall hämtas..

Problemet skiljer sig dock mot de som beskrivits tidigare: Denna kan fungera helt normalt ett antal timmar, men får plötsligt för sig att pipa till, typ 0,2 sekunder, och inte längre visa temperatur på displayen. Har för mig att den visade ett streck istället, men det kan också ha varit ett litet 'o'. Detta pågår då i allt från några minuter till flera timmar med ett pip med jämna mellanrum. Sedan återgår den till normalläge, men kan då visa flera grader högre temperatur på displayen. Förutom att man blir väckt av det och inte kan somna om så verkar det alltså som om frysen inte håller kylan under den tiden. Det har hänt att maten börjat tina och därför vågade vi inte längre använda den..

Som lekman gissar jag förstås på någon av tempgivarna, men då felet är intermittent är det inte så lätt att mäta upp dessa med multimetern och få något vettigt från det.

Då jag inte är så sugen på att köpa en ny, framförallt pga att då "måste" även kylen bytas till något som matchar, så vore jag MYCKET tacksam för tips!

Tack på förhand!
/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.