Hej,

Jag har följt tråden med stort intresse. Dock har jag inte riktigt kunnat klura ut problemet med min frys då jag tycker det skiljer sig lite från det som skrivits här tidigare. Modellen är Electrolux EUF29400X inköpt 2006, produkt nummer 922341061.

Symtomen har varit enligt följande.
För ca. 4 veckor sedan larmade frysen första gången för hög temperatur, den var då ca. -11 grader. Jag startade om den och temperaturen gick ned till -18 igen. Ringde Electrolux service som rekommenderade avfrostning. Frostade av i kanske 4 timmar (blev rekommenderad 2 dygn men hade inte möjlighet till det då). Efter det låg frysen på -18 grader i 4 dagar innan den larmade igen, då gick temperaturen ganska snabbt uppåt och stannade på ca. -1 grader. Jag lät den då bara vara och efter kanske 4 timmar återhämtade den sig och gick ner till -18 igen över natten. Detta har upprepat sig några gånger med larm kanske en gång per dygn men den återhämtar sig och börjar kyla efter ett några timmar igen.

Det jag kunnat konstaterat omedelbart då temperaturlarmet går är:
1. Har testat med magnet ovanför dörren och kan tydligt höra fläkten starta och stoppa så den verkar fungera.
2. Kylelementet är helt blankt när felet uppträder, även då temperaturen precis passerar 11 grader och temp.-larmet går. När frysen kyler som den ska, dvs -18 grader är kylelementet svag frostigt.
3. Jag har försökt känna efter om kompressorn går men har haft svårt att avgöra det, känns som om den vibrerar svagt. Dock har jag en känsla om att den brukar vibrera kraftigare då den kyler som den ska men detta är nog inte riktigt bekräftat från min sida.
4. Vid avfrostningen som jag gjort ser jag inte att det rinner något vatten ner i frysen.

Det jag känner är märkligt är att temperaturen stiger så snabbt efter temperaturlarm, ofta går den från -11 då den larmar till kanske -1 på mindre än 4 timmar samt att deb återhämtar sig efter en tid utan att jag gör något.

Hoppas detta kan hjälpa till för att någon kan ge en diagnos, fråga annars så kan jag försöka komplettera.

Mvh Peter
 
A
Har du provat att göra skåpet strömlöst?
Kan ev vara att kretskortet n Örjan att få svårt att starta kompressorn
 
Jag har provat både att göra skåpet strömlöst och vanlig avstängning med knappen då jag var inne på att en omstart hjälpte. Dock märkte jag ingen skillnad mellan metoderna ibland började den kyla direkt efter omstart och ibland tog den några timmar efter omstart. Senaste upptäckten är att den verkar börja kyla efter ett tag även om jag inte startar om skåpet. Kanske att tiden kan förkortas något med en omstart men är inte helt säker på det.

//Peter
 
A
Det viktiga är att man bryter strömmen helt till skåpet, stickpropp eller säkring.
Om du inte har kompressorhaveri /startkondensator är det troligt kretskort.
 
Tack för tipsen så långt!
Startkondensatorn kan jag nog mäta upp själv, får titta på det när jag kommer hem senare i veckan.
Finns det något hyfsat enkelt sätt att avgöra om jag har kompressorhaveri om nu kondensatorn skulle visa sig vara ok?
 
A
Man kan mäta lindningen
Men är det ett intermittent fel så måste man vara med när det händer.
Man kan ju även kolla tempen på kompressorn men det är inga tempar specade, kolla tryck är bra om man har manometer och uttag.
Annars blir det nog uteslutningsmetoden
 
petsta skrev:
Jag har provat både att göra skåpet strömlöst och vanlig avstängning med knappen då jag var inne på att en omstart hjälpte. Dock märkte jag ingen skillnad mellan metoderna ibland började den kyla direkt efter omstart och ibland tog den några timmar efter omstart. Senaste upptäckten är att den verkar börja kyla efter ett tag även om jag inte startar om skåpet. Kanske att tiden kan förkortas något med en omstart men är inte helt säker på det.

//Peter
hej peter vi har samma frys som du. å Vi har samma problem. Vi har haft den på lagning för ca 2 år sen över en jul. å dom kunde inte hitta något fel då. kanske att det var en litet hål någonstans på en slang som inte dom såg. Så nu har den börjat om igen med samma problem. Då har vi fyllt på gas. den fungerade då ca 1 vecka eller 2 sen kom samma problem igen. Det värsta är att dom går inte att få tag i längre. Dom har utgått i sortiment. :)
 
Mätte startkondensatorn, den visade 1.7uF vilket antagligen betyder att den inte är trasig. Hade dock redan köpt en ny då den var ganska billig (58:) som jag mätte till 2.1uF så jag testar att byta i alla fall. Har precis slagit igång skåpet efter det har varit strömlöst över jul och nyår då jag varit bortrest. Får ser hur det går men har inga stora förhoppningar.

Om man skulle vilja ta en titt på kretskortet, är det en enkel match att få ut det, antar att man på något sätt lossar panelen där lampan sitter?

/Peter
 
anna55 skrev:
hej peter vi har samma frys som du. å Vi har samma problem. Vi har haft den på lagning för ca 2 år sen över en jul. å dom kunde inte hitta något fel då. kanske att det var en litet hål någonstans på en slang som inte dom såg. Så nu har den börjat om igen med samma problem. Då har vi fyllt på gas. den fungerade då ca 1 vecka eller 2 sen kom samma problem igen. Det värsta är att dom går inte att få tag i längre. Dom har utgått i sortiment. :)
Ajjdå, det känns inte hoppfullt. Mitt nästa steg skulle noga vara att ta hit en servicetekniker. Ja, problemet är ju när modellen inte finns att få tag på längre och man har matchande par av kyl&frys samt som jag matchande överskåp i samma utförande. Det gör att ett utbyte drar iväg rejält i kostnad om man fortfarande vill att saker matchar såklart.

/Peter
 
Nej det är skit trist. Vi har haft våran i 7år bara. Frysar är ju inte billiga att köpa. Men om du kommer på problemet så är jag intresserad. Så man kan få den att fungera igen.
 
Hej
Vår frys Husqvarna QT3149FX som nu är 10 år gammal klarar inte längre av att kyla till -18 grader.
Jag tömde frysen och stängde av den några timmar. Jag lät den sedan stå på under natten och nu på morgonen visade den -14 grader.
Jag har kollat fläkten som sitter upptill på insidan av frysen och den fungerar även om jag kunde se gul olja i skarvarna på ryggplattorna, när jag kollade fläkten så var frysen fortfarande varm.
Kan en trasig fläkt förklara varför frysen inte klarar av att kyla till -18 grader? Jag trodde fläktens uppgift endast var att cirkulera den kylda luften så att hela frysen håller samma temperatur.
Tacksam för svar.
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
A
Om dü ser olja i skarvarna är det hög tid att byta fläkt.
Om inte fläkten går kommer det inte ut någon kyla i skåpet.
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
A
petsta skrev:
Ajjdå, det känns inte hoppfullt. Mitt nästa steg skulle noga vara att ta hit en servicetekniker. Ja, problemet är ju när modellen inte finns att få tag på längre och man har matchande par av kyl&frys samt som jag matchande överskåp i samma utförande. Det gör att ett utbyte drar iväg rejält i kostnad om man fortfarande vill att saker matchar såklart.

/Peter
Kan i o fs vara en köldmedels läcka, men tror inte på det.
 
@electroluxaren, tack för ditt svar.
Är det värt att byta fläkten? Kan det vara något annat fel?
Jag hade Action Freeze påslaget under natten och nu på morgonen så visade displayen -18, men efter att ha slagit av Action Freeze så har temperaturen minskat och visar just nu -14.
Menar du att en ny fläkt skulle lösa detta? Frysen är helt tom, givaren för lufttemperaturen sitter om jag har förstått sprängskissen rätt på insidan upptill, varför försöker inte frysen sänka temperaturen tills givaren läser av -18 grader?
 
Redigerat:
A
Går inte fläkten så blir det inte kallt
Men visst kan det vara något annat
4timmárs avstängning kan förvärra tillståndet
N fullständig avfrostning tar 1-2dygn om man inte värmer
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.