819 522 läst · 2 112 svar
820k läst
2,1k svar
Husqvarna Automower
Jag la min kabel på mattan, satte i en spik som höll fast änden sen höll jag lagom lång distans spänd med vänsterhanden. Högerhanden lät jag tumme och pekfinger hålla löst om kabeln sen "gnuggade" jag fram och tillbaka med naglarna mot marken. Det flyttar det ytliga gräset så kabeln kommer ända ned mot backen. Sen ny märla där det verkar behövas (oftast i en liten grop).
Kabeln växer över på någon månad med den metoden och det går fort per meter när man fått in snitsen. Se upp med eventuella nässlor och rosbuskar bara.
Kabeln växer över på någon månad med den metoden och det går fort per meter när man fått in snitsen. Se upp med eventuella nässlor och rosbuskar bara.
Hej Tobbe
Problemet med att lägga kabeln på marken är att du inte kan varken lufta eller vertikalskära mattan.
Vi var två st , hustrun (vigare) på marken som petade ner kabeln efter att jag med vertikalskäraren hade gjort ett litet fint dike.
Problemet med att lägga kabeln på marken är att du inte kan varken lufta eller vertikalskära mattan.
Vi var två st , hustrun (vigare) på marken som petade ner kabeln efter att jag med vertikalskäraren hade gjort ett litet fint dike.
WinMan skrev:Var och införskaffade mig en Automower 305 igår. Men se där fanns ingen manual med i lådan. Det var väl tur att det var den som fattades, då jag redan laddat ner och läst den på paddan ett tag. Ringde ÅF idag så dem ska skicka den hem till mig. Bra att ha den i all fall.
Började gräva ner lite kabel igår kväll. Pust det tar sin tid, funderar på något smart sätt som gör att det går fortare. Nu skär jag med kantskäraren och trycker ner kabel med typ en tumstock. Någon som gjorde något smartare? Något namn har den inte hunnit få än, men det kommer.
När vi skaffade våran Am220 så hade vår åf gjort lite hjälpmedel för att underlätta nedgrävning av kablen. Kantskäraren satt på en röjsåg och kablen la jag ner med hjälp av ett kraftigt råjärnämne som han svetsat på ett rör som var lite bockat och lagom grovt för att få igenom kablen. Det satt även plogbill påsvetsat som vidgade skåran som kantskäraren gjort, blev lite som när de gräver ner kablar vid vägbyggen Det gick väldigt smidigt att få ner kablen på detta sätt. Har lite bilder på grejerna som jag tog mest för skojs skull.
Jag är inte intresserad av någon golfgreen så vetikalskärning kommer inte bli aktuellt hemma, men om man använder vertikalskäraren för att lägga ned kabeln kommer då inte samma vertikalskärare nå ned till den även senare? Antar man ställer dem på olika höjd, har aldrig ens studerat en bild av en sådan mackapär.
Funderade på kabelläggare innan jag installerade klippare #2 hemma: http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/144555-husqvarna-automower-10.html#142
Funderade på kabelläggare innan jag installerade klippare #2 hemma: http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/144555-husqvarna-automower-10.html#142
Citerar detta för nytillkomna läsare:
Tobbe Arnesson skrev:Läste igenom den gamla tråden och kopierade det läsvärda, så man slipper plöja 20+ sidor för att hitta guldkornen. Om inte annat är angivet är det Nonkan som står för orden, helt klart olympisk guldmedalj i forumnytta på den mannen! Även Johan Gunverth ska ha en eloge!
---
Vill du veta vad du har för årsmodell såkolla serienumret. Antingen sitter det på en nitad lapp under höjdinställningsluckan eller så sitter det på en klisterlapp vid bärhandtaget i bakkant. Det går även att kolla med din ÅF, numret kommer upp när de pluggar in den i datorn, eller så kollar du helt enkelt på garantisedeln. Siffrorna säger när maskinen är tillverkad, ex 052300036 betyder maskin nr 36 vecka 23 år 2005.
---
Servicen är mer omfattande än man tror:
* Ordentlig rengöring av kaross + chassi (det är det som brukar ta längst tid, speciellt om gräset har torkat fast)
* Kolla kabelgenomföringar och hjulgenomföringar så att det är tätt.
* Kolla hjullager samt lager till hasplåt. Byte vid behov.
* Kolla knivar (jag brukar byta för dom ser alltid ut som skit )
* Dela maskinen, kolla att allt är ok inuti, rengöra vid behov och torka bort kondens.
* Fetta in chassihalvorna (ett riktigt kletjobb faktiskt)
* Kolla batteri, byta vid behov
* Uppdatera program vid behov
* Kolla bälgen som sitter ovanför knivarna
* Kolla + rengöra laddningsblecken
* Kolla krock- samt lyftsensorer
* Köra testprogrammet
* Skriva in allt i loggboken som följer serienumret
Servicen tar 1-2 timmar beroende på hur smutsig klipparen är så vi har iaf inget fastpris. Lite över en tusenlapp ungefär, men då ingår ett 9-pack knivar. Det är inte så många som gör service varje år som man ska, men varannat är nog bra just för infettningen.
En service som absolut ska göras på verkstad är batteribyte. Sätter man bara i ett nytt så stämmer inte driftshistoriken eller batteridata. Sen är det alltid en risk vid batteribyte att alla inställningar och historik försvinner, men gör man det på verkstad så tas backup på allt innan bytet.
---
> "Ingen slingsignal" ibland samt "främre slingsensor defekt"
Jag har aldrig sett en slingsensor gå sönder, även om det har hänt enligt HVA Service. Troligaste är att det är något kajko med antingen stationen eller koplingen station-klippare.
Enklast är att kolla att lysdioden på stationen lyser och inte blinkar eller är svart. Lys= ok, Blink= träligt, slingproblem, Svart= elproblem.
Lyser dioden så börja med att göra om kopplingen station-klippare genom att byta pin-kod (sen kan man byta tillbaka igen till den gamla).
Riv inte isär klipparen i vilket fall, det är liksom inget man kan göra genom att titta på ett kretskort. Enda gången det kan vara motiverat att öppna klipparen är om felmeddelandet rör krocksensorn. På tidigare modeller kunde magneten i krocksensorpelaren halka snett och gav då utslag.
Öppna ALDRIG en maskin de första tre åren. Husqvarna lämnar 2 års garanti, men i i Sverige ger konsumentköplagen tre års reklamationsrätt. Skillnaden är att vid garanti ska säljaren påvisa att felet INTE funnits från början, vid reklamationsrätt ska kunden visa att felet HAR funnits från början. Det syns om klipparen är öppnad av kund, och då kan man som ÅF direkt neka garanti.
Som tillägg kan jag ju nämna att det svåraste att felsöka är en maskin i smådelar som någon annan har plockat isär.
---
Ska du köpa en begagnad ... kolla så att batteriet ... inte är på upphällingen (står på displayen hur måna timmar den kört, börjar det närma sig 2000 får du räkna med nytt bateri ganska snart).
satsa på en G2 yngre än 2003-2004.
---
grodslukerskan om egna kabelhållare:
vi köpte staket vajer, sån där med grön plast runt. Vi gjorde märlor av den ca 5 cm höga (smala för att det inte ska böja sig när man spikar ner dem) och har bankat ner med ca 30 cm mellanrum. Sedan tog vi en kniv för att bara skära av själva gräset så linan får plats emellan grässtrån och inte ligger ovanpå och sträckte.
---
Söktiderna får du ju fram med snabbkoll, håll inne "0" några sek och sen bläddra med "YES".
---
Från Pelle-Pelle:
Det finns olika varianter av knivar. Jag har tidigare använt de mjuka knivarna men gått över till de hårda. Har man inte kottar och annat i gräsmattan så passar de hårda knivarna bäst. Det kan låta motsägelsefullt men de hårda knivarna är sprödre och tål inte "slag" på samma sätt, i gengäld behåller de skärpan längre.
Det finns även en vändbar variant, dvs du använder 2 sidor åt gången och får totalt 4 sidor. Jag har inte använt dem eftersom de är omkr dubbelt så dyra, och då förstår jag inte vitsen med det.
---
henrike skrev:
Om inte, är det någon som vet om garantin försvinner om man borrar ett par hål i skalet för att fästa dit en egen gummilist som airbag?
Nonkan svarade:
Garantimässigt borde det vara lugnt, jag har t.o.m föreslagit en del kunder att popnita gummilist längs med chassit. En del kör med silvertejp, men det beror ju på hur estetiskt tilltalande man vill att det ska vara. Orkar du hålla på så kan du göra lite vad du vill med karossen, men se till att den inte blir för tung för då kan det påverka krocksensorerna så att de slår till när klipparen byter från fram till back o sådär.
Själva karossen är inte så komplicerad så att det ska påverka garantin. Karossen är för övrigt ganska billig, den är ju gjuten i grön plast. De gamla lackade karosserna är däremot svindyra.
En liten brasklapp dock: det kan vara bra att höra med din ÅF, hur man tolkar vad som är garanti och inte är ju upp till ÅF i de flesta fallen, det är sällan Husqvarna lägger sig i.
---
Knivarna med 2 hål kom iom att 260 ACX introducerades. Alla knivar passar alla Automower. De med två hål är längre och tyngre, så det passar bra på lite ruffigare gräs då de har en större massa och inte viker in sig lika lätt. Priset är det dubbla mot vanliga kniven med ett hål, och den ska hålla dubbelt så länge.
Knivdisken byter rotationsriktning efter varje laddning för att slita jämnt på knivarna. Första åren (typ 2005) var kniven enkelslipad, men det är ju lite dumt att inte utnyttja att det inte spelar någon roll för elmotorn vilket håll den snurrar åt, rent materialmässigt alltså. Dessutom minskar risken för att långt gräs lindar upp sig runt disken om rotationsriktningen ändras.
---
mikkola:
Angående skarvklämmorna som diskuterades tidigare i denna tråd. Kommer inte ihåg vad Husqvarna skulle ha för sina (3M) klämmor men har för mig att dom var dyra.
Hittade dessa som också är 3M's.
[länk]
---
Tobbe skriver: Johan Gunverth tipsade om ELFA som inköpskälla för skarvdonen men länken var trasig, söker man på Förgreningsanslutning eller artikelnummer 48-242-72 bör man hitta dem. Ligger just nu under "Installation och inbyggnad > Installationsmaterial/säkerhetsteknik > Kabelskor > Kabelförgreningar, i färg" [länk] Dessa rödvita passar med den äldre lite tunnare kabeln, den nyare kan gå att vålda in ändå enligt tidigare uppgifter.
---
Solar hybrid är en 230 med solpanel kopplad till ena batterikontakten. Panelen hjälper till att underhållsladda det batteri som finns kvar under tiden maskinen klipper så den är ute längre på varje laddning.
Solar Hybrid tycker jag själv är mer design än funktion, grannarna kollar ju lite extra i början. Rent praktiskt hade jag valt en 230, den är billigare och har större kapacitet.
För övrigt är en solpanel ganska känslig för slag, och en skada på panelen gör att ungefär 95% av kapaciteten försvinner, nu märks det inte så mycket på Solar Hybrid, det enda är att den går och laddar lite oftare.
---
Tobbe Arnesson:
Lutningsprocent handlar om hur mycket stigning man har per meter rakt fram (dvs. mätt vågrätt). Så om backen är en meter fram och en meter upp blir det 1/1 = 100% eller 45°.
Har du en meter fram och en halv meter upp är det 50% men ~26,6°.
10° = 17%
20° = 36%
30° = 58%
40° = 84%
50° = 119%
89° = 573%
89,9999999999° = 57 295 779 513 082%
Maximal lutning för 230/260 är 35% vilket är 19° (arctan(35/100)).
---
runningman skrev:
Hei,
Jeg har ikke klart å få Automoweren til å Docke av seg selv, og da er noe av poenget porte...
Nonkan svarade:
Börja med att göra om kopplingen station-klippare genom att byta pinkod. För några år sedan gav vissa pinkoder (inte många, ett 10-tal har jag för mig) riktigt märkliga buggar, men det problemet ska inte finnas kvar.
Testa med en annan pinkod först, funkar det fortfarande inte kan du byta tillbaka.
Ställ sedan maskinen i testposition (vänster framhjul vid plattans högra hörn sett om du står i bakkant på plattan med tornet längst från dig) och håll inne "0" tills det piper till. Sedan kan du bläddra med "yes"-knappen. Värdet på AF (eller F) ska vara över 300 och N ska vara över 100.
Värdena är radiosignalen från plattan, och jag skulle gissa på att ditt N-värde är lågt (0 eller negativt). I så fall är det något problem med plattan och bara att åka till ÅF för utbyte, ska gå på garanti om det inte har åskat en massa i området
---
Johan Gunverth:
Farsgubben stack ner små diskreta enepinnar precis i gränsen till en naturplantering mitt i gräsmattan. Det är alltså blommor som växer rakt upp ur gräset. Pinnarna sitter 20cm isär och 15cm upp, kanske 30-40cm ner i backen. Fungerar alldeles utmärkt som passiv avgränsare. Eneträ âr segt och fjâdrar, sã det blir en mjuk "krock".
---
Hoppas att författarna inte misstycker denna sammanfattning!
Är det någon som har provat att ställa sin platta utanför, eller lite utanför, begränsningskabelen med en 305.a? Tittar man i instruktionsboken för en 220 så ser man att man kan dra den lite innanför, men i manualen för 305 så kan man inte alls göra det. Har ju sett någon 220 ägare som byggt ett hus och antar då att kabeln ligger i framkant.
Jag skulle ju gärna vilja placera plattan så mycket som möjligt utanför gräsytan, frågan är om det kommer att fungera med min 305:a.
Jag skulle ju gärna vilja placera plattan så mycket som möjligt utanför gräsytan, frågan är om det kommer att fungera med min 305:a.
Prova?
Har byggt ett hus till Kurt-Fido,bild kommer.Funkade inte med kabeln i bakkant på plattan, när kurt-fido kommer snett in mot huset (väggen) studsar han inte tillbaka utan försöker gräva sig ner till kinerserna. Detta är nu löst genom att bygga ett litet staket av rundstav som slås ner ungefär 30 cm.
Har du en 305 så ska du kontakta din ÅF ifall den inte stannar trots att den krockat, den ska eventuellt modifieras lite.Herc skrev:Har byggt ett hus till Kurt-Fido,bild kommer.Funkade inte med kabeln i bakkant på plattan, när kurt-fido kommer snett in mot huset (väggen) studsar han inte tillbaka utan försöker gräva sig ner till kinerserna. Detta är nu löst genom att bygga ett litet staket av rundstav som slås ner ungefär 30 cm.
Nu har Tobbe iofs gjort en inklistring med inlägg där detta står med. Men jag tänkte rapportera hur det gått utifall någon annan har samma problem och försöker söka i tråden.v97peter skrev:Hej
Har en 230 acx som jag satt igång igen efter att den stått ett år. Har dränerat om runt huset, därav viloåret för klipparn. Nu när jag satt igång den igen klipper den bra, laddar bra, följer slingorna ut bra, följer begränsningsslingorna bra. MEN när den skall hitta hem för att ladda funkar det inte som det skall. Den följer guidslingorna bra tills den kommer ca 1 meter från laddastationen. Sedan närmar den sig stationen sakta, för börja "nosa" efter den ca 40 cm till vänster om stationen. Efter att ha nosat en stund backar den för att leta upp en guidslinga igen och börja om processen. Är det någon som vet vad som är fel? Varför hittar den laddstationen bara nästan?
Det var självklart som Nonkan skrev. När maskinen stod i testposition var N värdet lågt. Jag åkte in med maskinen och laddstationen till åf som bytte platta till den nya modellen med knottror och skruv. Detta gjorde de på garatin och med ett mkt trevligt bemötande. Enligt åf är det folien i den gamla plattan som inte tål utomhusklimat och denna konstruktion är nu förändrad. Hemkommen igen funkar maskinen bra igen.
Nonkan har rätt igen! Maskinen är åter från service och slingsensorn som var trasig är nu utbytt.Nonkan skrev:Alltså, det kan ju vara fel på slingsensorn också. Ställ den så att fronten står på ena sidan och bakhjulen på andra sidan slingan och håll inne 0 i huvudmenyn. I menyn som kommer upp kan du bläddra med yes-knappen. AR ska vara negativt och AF ska vara positivt. Är någon av dem 0 så kolla med din åf.
Har dock drabbats av nytt problem som ter sig likadant som det v97peter rapporterar. Precis innan klipparen når laddblecken så girar den till höger och missar. Har löst det temporärt genom att placera en stor sten vid sidan av laddstationen som tvingar klipparen rätt, men antar att också laddstationen måste in på service.
Kommer att utöka klippområdet i sommar och har skaffat en slingförstärkare. Någon som vet hur den placeras bäst? Mitt på slingan?
Så nu är min 305:a i drift. Så som det blev nu så står den ett par decimeter utanför begränsningskabelen. Jag har desutom satt den i en vinkel, ganska så stor sådan men endock. Inga problem för maskinen att hitta hem (än så länge i all fall). Vi får väl se om det blir något hus till den.WinMan skrev:Är det någon som har provat att ställa sin platta utanför, eller lite utanför, begränsningskabelen med en 305.a? Tittar man i instruktionsboken för en 220 så ser man att man kan dra den lite innanför, men i manualen för 305 så kan man inte alls göra det. Har ju sett någon 220 ägare som byggt ett hus och antar då att kabeln ligger i framkant.
Jag skulle ju gärna vilja placera plattan så mycket som möjligt utanför gräsytan, frågan är om det kommer att fungera med min 305:a.
Det verkar som om den bara hittar hem vi guidekabeln (baserat på ett par observationer) och då förstår jag inte vad som skulle vara problemet med att placera stationen utanför begränsningskabeln.
Får man fråga från vilken ÅF du handlade?WinMan skrev:Var och införskaffade mig en Automower 305 igår. Men se där fanns ingen manual med i lådan. Det var väl tur att det var den som fattades, då jag redan laddat ner och läst den på paddan ett tag. Ringde ÅF idag så dem ska skicka den hem till mig. Bra att ha den i all fall.
Började gräva ner lite kabel igår kväll. Pust det tar sin tid, funderar på något smart sätt som gör att det går fortare. Nu skär jag med kantskäraren och trycker ner kabel med typ en tumstock. Någon som gjorde något smartare? Något namn har den inte hunnit få än, men det kommer.