Status
Tråden går ej att kommentera.
Det borde ju att koppla vardera anslutningen på slingan till jord (moder jord alltså med ett spett) via någon transorb, varistor eller dylikt och ev kombination därav. Det gäller ju att välja komponentvärdena rätt bara så att signalen i slingan inte påverkas.
 
Jag hade en idé om att koppla slingan plus guiden (3 trådar i backen som säkert villigt laddar upp sig vid åska) till gnistgapsmoduler.
Vid överslag leder de över och jordas. Kom aldrig projektet fullt ut i fjol men blev väckt av tanken av ett åskväder i veckan...
 
Hej,
Har läst tråden ett tag nu och förstått att många är kunniga i ämnet. Jag hade tänk att införskaffa mig en 220 AC. Men jag har lite funderingar på tomten, det är kanske för mycket "trixade" för roboten att ta sig runt överallt, samt om den hinner med hela mattan pga detta. Bifogar en bild så får ni se hur allt ser ut, samt lite siffror. Väldigt tacksam för svar
viewer.phpviewer.phphttp://www.dumpt.com/img/viewer.php?file=4et5btev78ly0v65xg0c.jpg
( Får ursäkta den dåliga kvalitén, gör så gott man kan när man samtidigt tentapluggar)
/ Gustav
 
Redigerat:
Gustav W skrev:
Hej,
Har läst tråden ett tag nu och förstått att många är kunniga i ämnet. Jag hade tänk att införskaffa mig en 220 AC. Men jag har lite funderingar på tomten, det är kanske för mycket "trixade" för roboten att ta sig runt överallt, samt om den hinner med hela mattan pga detta. Bifogar en bild så får ni se hur allt ser ut, samt lite siffror. Väldigt tacksam för svar
[bild][bild][länk]
( Får ursäkta den dåliga kvalitén, gör så gott man kan när man samtidigt tentapluggar)
/ Gustav
På den tomten hade jag valt en 230ACX. En 220 kommer få jobba ganska hårt i.o.m att du är ganska nära maxgränsen på ca 1800 m2. En 230 har fler möjligheter med sina dubbla guider, och skulle inte behöva jobba lika många timmar för att klippa ytan.

Väljer du en 220 ändå så kommer det behövas mer kabel, så prisskillnaden mot en 230 blir inte så stor.
 
Tar gärna emot råd innan jag lämnar in min Automower (220 tror jag).

Den har klippt utmärkt i cirka 2 veckor, då jag tog ut den för säsongen. Men för någon dag sedan började den klippa i kortare perioder för att bete sig väldigt skumt. Nu åker den in i laddningsstationen är där ett tag och åker ut, men stannar nästan direkt. Under felmeddelanden kan jag läsa att det är låg batterispänning, första tanken är att batteriet tagit slut. Men jag bytte det förra året och borde det inte ha krånglat direkt, varför "ta slut" efter 2 veckor och flera uppladdningar? Sådna här NiMh batterier brukar ju nästan må bättre av ur- och uppladdningar.

På displayen ser jag (ganska säkert även om det är svårt att se igenom den tonade rutan) att tiden är 715h (!) och laddströmen är 0.0 Ah.

Någon som varit med om liknade tidigare, eller är det bara batteriet som har tagit slut igen?
 
Nonkan skrev:
På den tomten hade jag valt en 230ACX. En 220 kommer få jobba ganska hårt i.o.m att du är ganska nära maxgränsen på ca 1800 m2. En 230 har fler möjligheter med sina dubbla guider, och skulle inte behöva jobba lika många timmar för att klippa ytan.

Väljer du en 220 ändå så kommer det behövas mer kabel, så prisskillnaden mot en 230 blir inte så stor.

Tack för ditt svar, då ska kolla upp 230 ACX:)
 
Är också inne på att skaffa en robotgräsklippare och automower verkar ju alla lovorda
men en sak jag funderar över är varför den har så liten klippbredd? -22cm jämfört med
med en vanlig klippare som har ca 50cm, verkar enligt mig väldigt innefektivt

vill man ha den gå hela tiden?
någon som handlat o testat robomower ? t.ex RL2000 såg att den har 53cm klippbredd
verkar ju mycket bättre isåfall och priset ungefär som automower 220 och borde ju göra jobbet på under halva tiden
 
tomlan skrev:
Är också inne på att skaffa en robotgräsklippare och automower verkar ju alla lovorda
men en sak jag funderar över är varför den har så liten klippbredd? -22cm jämfört med
med en vanlig klippare som har ca 50cm, verkar enligt mig väldigt innefektivt

vill man ha den gå hela tiden?
någon som handlat o testat robomower ? t.ex RL2000 såg att den har 53cm klippbredd
verkar ju mycket bättre isåfall och priset ungefär som automower 220 och borde ju göra jobbet på under halva tiden
Men det är väl ändå inte du som klipper? Spelar väl ingen som helst roll hur effektiv den är för stunden om den ändå håller gräsets längd i schack. Jag tror att du hamnar i samma tankefälla som många andra: när är den färdig?
Den är färdig när det har blivit höst och gräset slutat växa. :)

Dessutom är AM:s fullständigt slumpvisa sätt att klippa inte jämförbart med vanlig klippning. Den är faktiskt mer yteffektiv än "mänsklig" klippning som utförs enligt plan. Något som alltid irriterar projektledartyper som prompt vill veta när roboten är "färdig". Ridå.
 
Nej då, men vill man ha en klippare gående hela tiden? även om man inte gör det själv
tänker jag, vet att den klipper ofta för att klippa så lite åt gången som möjligt för att
slippa högar med gräs=fin gräsmatta hela tiden

men är det något motsatsförhållande till att den säg har 53cm klippbredd och teoretiskt klipper 2,5 ggr mer på samma tid? Den kan ju då klippa säg varje dag t.ex 2tim istället för
5tim resten av tiden laddar den och man har gräsmattan fri

Såg att wiper har en modell som heter one med 36cm klippbredd som klarar 3500m2/5500m2 beroende på antal batterier

har en gräsmatta på 1000m2 hur många tim/dag (helgen vilar den)skulle den behöva gå för att hålla gräsmattan i schack på säg 4cm?

Inga grannar som klagar på att den går jämt?
 
Ola78
tomlan skrev:
Nej då, men vill man ha en klippare gående hela tiden? även om man inte gör det själv
tänker jag, vet att den klipper ofta för att klippa så lite åt gången som möjligt för att
slippa högar med gräs=fin gräsmatta hela tiden

men är det något motsatsförhållande till att den säg har 53cm klippbredd och teoretiskt klipper 2,5 ggr mer på samma tid? Den kan ju då klippa säg varje dag t.ex 2tim istället för
5tim resten av tiden laddar den och man har gräsmattan fri

Såg att wiper har en modell som heter one med 36cm klippbredd som klarar 3500m2/5500m2 beroende på antal batterier

har en gräsmatta på 1000m2 hur många tim/dag (helgen vilar den)skulle den behöva gå för att hålla gräsmattan i schack på säg 4cm?

Inga grannar som klagar på att den går jämt?

Några grannar som klagar på att den går jämt tror jag nog inte du behöver vara orolig för, en AM går så mycket tystare att du hör den inte förrän du kommer ganska nära och inte ens då stör den nämvärt. Däremot har jag hört att både Robomow och Wiper låter betydligt mer, om det stämmer låter jag någon annan här på forumet svara på.
 
orienteraren skrev:
Tar gärna emot råd innan jag lämnar in min Automower (220 tror jag).

Den har klippt utmärkt i cirka 2 veckor, då jag tog ut den för säsongen. Men för någon dag sedan började den klippa i kortare perioder för att bete sig väldigt skumt. Nu åker den in i laddningsstationen är där ett tag och åker ut, men stannar nästan direkt. Under felmeddelanden kan jag läsa att det är låg batterispänning, första tanken är att batteriet tagit slut. Men jag bytte det förra året och borde det inte ha krånglat direkt, varför "ta slut" efter 2 veckor och flera uppladdningar? Sådna här NiMh batterier brukar ju nästan må bättre av ur- och uppladdningar.

På displayen ser jag (ganska säkert även om det är svårt att se igenom den tonade rutan) att tiden är 715h (!) och laddströmen är 0.0 Ah.

Någon som varit med om liknade tidigare, eller är det bara batteriet som har tagit slut igen?
Årsmodell? Kolla så att inte kablarna till laddblecken på stationen sitter löst, det verkar som att den inte laddar utan bara blir varm.
 
Om man så att säga vill köra kortare pass med automower men ändå hinna lika mycket
är 230 bättre då än 220? eller kör den bara längre tid på en laddning

kollade data på wiper basic resp automower 220 och automower verkar vara tystare 64db
mot 70 för wiper vilket borde betyda ungefär det dubbla ljudet från wiper!
 
Har en sex år gammal 230 ACX, som gått som en klocka. I vinter har den fått välförtjänt service med nya batterier, nya hjul och ny programvara. Fick igång den tidigt på säsongen, men nu larmar den för "främre slingsensor defekt". Jag har hittat en del foruminlägg som säger att det sällan är fel på denna, utan att det istället är laddstationen eller slingfel. Hittar inget uppenbart fel på laddstationen och slingsignalen är densamma (dubbla blinkningar varannan sekund) som den alltid varit.

Alla tips för vidare felsökning mottages tacksamt.

Jag köpte i vintras också en signalförstärkare för att kunna utöka slingan och kanske hjälper den om det nu ändå är dålig signal. Verkar vara extremt enkel inkoppling med bara två plintar för signalkabeln. Någon som vet var på slingan den ska anslutas? På mitten eller spelar det ingen roll?
 
marmit skrev:
Har en sex år gammal 230 ACX, som gått som en klocka. I vinter har den fått välförtjänt service med nya batterier, nya hjul och ny programvara. Fick igång den tidigt på säsongen, men nu larmar den för "främre slingsensor defekt". Jag har hittat en del foruminlägg som säger att det sällan är fel på denna, utan att det istället är laddstationen eller slingfel. Hittar inget uppenbart fel på laddstationen och slingsignalen är densamma (dubbla blinkningar varannan sekund) som den alltid varit.

Alla tips för vidare felsökning mottages tacksamt.

Jag köpte i vintras också en signalförstärkare för att kunna utöka slingan och kanske hjälper den om det nu ändå är dålig signal. Verkar vara extremt enkel inkoppling med bara två plintar för signalkabeln. Någon som vet var på slingan den ska anslutas? På mitten eller spelar det ingen roll?
Har provat att byta PIN-kod, utan att lyckas. Beskedet "kontrollera slingsignal" gör att jag nu börjar det tidsödande arbetet att leta slingfel. Solen skiner och det är stekhett - och gräset växer!:S
 
marmit skrev:
Har en sex år gammal 230 ACX, som gått som en klocka. I vinter har den fått välförtjänt service med nya batterier, nya hjul och ny programvara. Fick igång den tidigt på säsongen, men nu larmar den för "främre slingsensor defekt". Jag har hittat en del foruminlägg som säger att det sällan är fel på denna, utan att det istället är laddstationen eller slingfel. Hittar inget uppenbart fel på laddstationen och slingsignalen är densamma (dubbla blinkningar varannan sekund) som den alltid varit.

Alla tips för vidare felsökning mottages tacksamt.

Jag köpte i vintras också en signalförstärkare för att kunna utöka slingan och kanske hjälper den om det nu ändå är dålig signal. Verkar vara extremt enkel inkoppling med bara två plintar för signalkabeln. Någon som vet var på slingan den ska anslutas? På mitten eller spelar det ingen roll?
:@ Mäter lågt motstånd (några tiotals ohm) genom hela slingan. Har också provat att ersätta först ena halvan, sedan andra halvan med ny lös kabel. Inget annat resultat än att signaldioden då lyser med fast sken och med fortsatta felmeddelanden "främre slingsensor defekt" eller "ingen slingsignal". Jag har nu slut på egna felsökningsmetoder - hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.