Status
Tråden går ej att kommentera.
Herc skrev:
Hej
H,ar en ny 305 ej installerad undrar över läggningen av begränsningskabeln runt ett hinder. Enl ÅF gäller det 10 cm mellan kablarna dock säger manualen 0 cm och att de skall ligga under samma märla. Kablarna får ju inte korsas men lägger man dom under en märla torde risken vara stor att så sker. ÅF sa också att man inte behövde koppla ihop guidlinan med begränsarkabeln ??

Man blir lite fundersam :)
Manualen har rätt. När det gäller korsningen brukar det inte vara problem om de är korsade under samma märla, men om de korsar mer än så. Nära varandra tar ut varandra.

Det är klart guiden måste kopplas ihop med begränsningskabeln, annars blir det inte en sluten krets.
 
Ett litet tips. IF täcker inte upp stöld av automower (den skall vara inomhus när den inte är under uppsikt). Det blir en lång dag imorgon för att välja nytt försäkringsbolag för mina försäkringar :(
OT. däremot täcker de upp stöld av en snordyr gasolgrill som inte står under uppsikt ??
 
Herc skrev:
Ett litet tips. IF täcker inte upp stöld av automower (den skall vara inomhus när den inte är under uppsikt). Det blir en lång dag imorgon för att välja nytt försäkringsbolag för mina försäkringar :(
OT. däremot täcker de upp stöld av en snordyr gasolgrill som inte står under uppsikt ??
Kollade med LF Göteborg senast i fredags och de räknar fortfarande en AutoMower som utemöbler. Man skall kolla till den lite då och då, precis som möblerna.
 
Håller precis på att anlägga gräsmatta på tomten och har sedan länge varit inne på att införskaffa en Automower. Dock finns inte riktigt budgetutrymmet fullt ut men hittade då en begagnad 220AC som är tillverkad 2005. Hur är det att köpa en 6 år gammal Automower? Vad räknar man med för livslängd etc och är det risk för många dyra reparationer på en äldre maskin? Tanken är väl att börja med denna och investera i en ny om ett par år.
 
Hej och tack för ett fantastiskt forum!

Har en snabb fråga om AM 220AC:
Om den följer begränsningsslingan hem och stöter på anslutningen till guidekabeln på vägen, kommer den då följa guiden eller fortsätta längs begränsningsslingan?

Tacksam för ett snabbt svar!
 
Barga skrev:
Om den följer begränsningsslingan hem och stöter på anslutningen till guidekabeln på vägen, kommer den då följa guiden eller fortsätta längs begränsningsslingan?
Begränsningsslingan, har den börjat följa den så gör den det ända "in i mål".
 
Nu har den börjat strula när den skall ut ur laddstationen. Hjulen spinner och man får nästan hjälpa den ut. Hittar inget det skulle bero på. Plattan är ren och torr. Någon annan som haft detta problem?
 
Fjädrar blecken till laddningen som dom ska ?
 
Ja, Blecken fjädrar som dom ska.
 
gardesmed skrev:
Begränsningsslingan, har den börjat följa den så gör den det ända "in i mål".

Det där är faktiskt riktigt puckat. Ånyo borde man kunna välja det där med en inställning. Guidekabeln ligger väl i 95% av installationsfallen som ett bättre alterantiv.
 
Håller helt med. Hjärnsläpp av Husqvarna !

Måste ju vara enkel (& självklar) sak för Husqvarna att programmera 25000kr-tingesten så att AM följer guiden om den stöter på den. Vad kan vara problemet ?

I mitt fall är denna egenhet en stor nackdel.

jokomoko
 
jokomoko skrev:
Håller helt med. Hjärnsläpp av Husqvarna !

Måste ju vara enkel (& självklar) sak för Husqvarna att programmera 25000kr-tingesten så att AM följer guiden om den stöter på den. Vad kan vara problemet ?

I mitt fall är denna egenhet en stor nackdel.

jokomoko
Jag har har valt att min 220 skall följa guidekabeln i alla lägen. Är inte på plats för kolla inställningen, men den finns ju där.
 
Man kan sätta söktiden för att leta efter guide till max och då kommer den i praktiken alltid följa guide hem.
 
Hur menar du då, sätter man inte "fördröjning leta efter guide" till 0 min och leta begränsningskabel 99min eller har jag fattat fel?
 
pacman42 skrev:
Funderar på att sätta ett tillslags trefas-relä på Automowern som bryter begränsningskabel och guide när spänningen faller. Detta borde fungera som åskskydd tillsammans med jordfelsbrytaren, om den är tillräckligt snabb (vilket den brukar vara).

En annan idé är att använda sig av ett överspänningsskydd för telefoni och ansluta begränsningsslinga och guide via detta. Det borde också fungera...

Grannens Automower gav upp vid årets första åska (lagning 1100kr), men det är klart den var så kraftig att det frasade i min elcentral och jordfelsbrytaren löste ut två gånger...
...men notera att han hade dragit ur strömförsörjningen, man måste tydligen även dra ur begränsningsslingorna vid åska, vilket leder mig till lösningsförslaget ovan...

Vad tror ni, vilken lösning skall man satsa på. Det är ju inte alltid man är hemma när det åskar...
Är det ingen annan än jag som funderar på hur man skall skydda laddstationen mot åska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.