Status
Tråden går ej att kommentera.
Efter att haft en 230 i 2 år lämnade vi in den på "vinterservice" och lät även en GPS/SMS-enhet installeras.
Vi har den på landet där vi emellanåt inte är på flera veckor - hur bra som helst att kunna ändra klipptider, få felmedd mm via sms.
Men den har med högre frekvens nu börjat att krångla: den stannar efter att ha backat ut från stationen och indikerar "Dags att mata in pin-kod". (trots att det bara gått en dag sen senaste gången och inställningen är på 30dgr) Dessutom: efter att matat in pin-koden när detta händer dyker senaste felfallet upp i displayen och clearar man/tar bort det kommer meddelandet "Dags att mata in pin-kod" igen och enda sättet är att inte cleara utan bara mata in pin och stänga luckan - då sätter den igång och klipper.
Enligt Nonkans svar i svar nr 402 är det kanske sladden mellan display och huvudkort som ärgat?

När nu också GPS/SMS-enheten inte fungerar trots "fabriksåterställning" och kontroll av saldot på kontantkortet är det väl bara att lämna in igen.. :(
 
Har en 230 (Knutte) som har funkat jättebra hela förra sommaren och en månad i år. Den klipper litet över 2000 m2 fördelat på tre ytor ca 300 + 400 + 1500 m2. Laddstationen står i mittersta ytan 400 m2, har två guide-kablar ut till dom två andra ytorna. I söndags stannade Knutte ungefär mitt i den största ytan och meddelade "ingen slingsignal". Bar Knutte till 300 m2 arean och där gick den fint, sen körde han hem till laddaren. Detta fel upprepas varje gång Knutte kör ut till den största ytan. "Främre sensorn defekt" har den meddelat två gånger. "Ingen slingsignal" ett 20-tal ggr. Felet uppenbarar sig då Knutte kommer ca 10-12 meter från begränsningsslingan. Största klippytan är ca30x50 meter.

Har läst igenom detta forum men inte hittat liknande fel. Har nollställt programmen (fabriksinställning), omprogrammerat, testat olika korridorbredder, proportioner och allt möjligt, bytt PIN-kod, inget hjälper. Mätte strömstyrkan i begr.kabel och guider,
2,7-2,9 Ampere, är det tillräckligt stor ström?

Testprogrammet består ju av 6 sidor, det var några grejer jag undrar över:
1:a sidan: Ver.2.70 B:36 U:00 Effektivitet 28 % ; Är inte detta lågt?
3:e sidan: Ström bat A: 89 mA, Ström bat B: -151 mA ; Laddar ena batteriet ur och det andra laddas??
 
Fortsättning på föregående.
4:e sidan: Af =149, G1 =1, G2 =-1, F= 316, N=176 Borde jag inte ha något värde på G1 och G2?
5:e sidan Ar=131
Dessa värden är vid laddaren. (testposition)

Sedan då Knutte står mitt på den största arean så är Af=61, Ar=57, kvaliteten är först 5%, men stiger inom ca 5sekunder till 100 %.
6:e sidan: Till X: = -1, Till Y =1
 
Ännu en fortsättning:
Laddstationens LED lyser klart hela tiden, har aldrig blinkat ens.

OCH ETT STORT TACK TILL NONKAN vars inlägg jag har läst med stort intresse.:)
 
Är det en 2010 så kan kortet i stationen ha lagt av, och då känner den inte av guiden som den ska. Skulle tippa på att guide 2 går till den stora ytan?

Ta med klippare och station till åf isf.

Är den äldre är det något annat :)
 
Yrkesfolk är yrkesfolk. Du har så rätt angående guide 2.
Det är årsmodell 2010. Den känner inte av någon av guiderna längre vad jag förstår. Har försökt få den att följa slinga ut men lyckas ej med någon av slingorna. Vad skall värdet på G1 och G2 vara då allting är i skick? Är det någon skillnad på värdena då man står vid laddaren kontra ute vid guidens ända?
 
Fortsättning igen, skickar alltid föregående innan man tänkt och skrivit färdigt.
Tycker att om jag har 2,9 Ampere i slingan och guiderna så kanske felet kan vara i klipparens kort? Jag menar att om nu laddaren skickar iväg så pass stor ström i guiderna så nog känner den ju till att det finns slingor och guider? Det blev komplicerat, men hoppas du förstår vad jag menar?
Hah-hah, här skriver man "du" på ett allmänt forum, men de flesta förstår väl att jag riktar mig till Nonkan.
 
Farsan 50 skrev:
Fortsättning igen, skickar alltid föregående innan man tänkt och skrivit färdigt.
Tycker att om jag har 2,9 Ampere i slingan och guiderna så kanske felet kan vara i klipparens kort? Jag menar att om nu laddaren skickar iväg så pass stor ström i guiderna så nog känner den ju till att det finns slingor och guider? Det blev komplicerat, men hoppas du förstår vad jag menar?
Hah-hah, här skriver man "du" på ett allmänt forum, men de flesta förstår väl att jag riktar mig till Nonkan.
Har ingen större koll på värdena till G1 och G2, antingen funkar de eller så gör de inte.

Det som gör att jag är ganska säker på att felet är i stationen och inte i klipparen är att det var en del strul med just stationskortet på tidiga 2010:surprised:r, medan styrkort byts egentligen bara om det är fuktproblem i klipparen.

Stationen skickar inte bara ström, den skickar signaler med bl.a. pinkod, och om den signalen inte stämmer kan inte klipparen känna av att den är i "sin" trädgård, eftersom signalen inte är rätt. Det är en ganska viktig funktion för att klipparen inte ska kunna rymma eller påverkas av grannens robotklippare.

Men du ska ändå ta med både station och maskin till åf, det är en enhet och sla testas tillsammans.
 
Tack för det svaret.
Stationen skickar inte bara ström, den skickar signaler med bl.a. pinkod, och om den signalen inte stämmer kan inte klipparen känna av att den är i "sin" trädgård, eftersom signalen inte är rätt. Det är en ganska viktig funktion för att klipparen inte ska kunna rymma eller påverkas av grannens robotklippare.
Det här var ny information för mig. (Och säkert för många andra) Som sagt, du ska ha många Tack för fina inlägg och bra kommentarer. Om Du nånsin kommer till Västra Finland så skicka mejl så skall du få någon sorters belöning av mej åtminstone för ditt väldiga engagemang i detta forum. (I flytande form förstås, jag är ju finne) Tar med laddare och Knutte till service i morgon. Vi hörs sen då grejerna funkar. TOH
 
WinMan skrev:
Jag köpte den från Agroma i Staffanstorp. Dem hade bra pris på den. Varför undrar du?
Jag köpte till slut nyligen en från GPL och de glömde också manualen - började undra om det är standard att glömma manualen... (De skickade den direkt vid påpekandet, så inga problem med det för mig heller.)
 
Intressant det här med pinkoden! Jag lånade morsans AM och körde i min trädgård, för se så det inte var problem med min klippare men det blev samma problem. Skit samma men den gick fint i min trädgård bara att sätta dit och köra MEN vi har samma pinkod!
Så då måste man kolla med grannen så man inte har samma kod isåfall, eller?

Tänker på en gammal reklamsnutt varje gång jag ser att "Nonkan" har svarat, "Kan nån kan Canon" vilket då givetvis blir
"Kan nån kan Nonkan".
 
Så var man oxå med Automower. Stort tack till Nonkan som är en starkt bidragande orsak till mitt inköp. Min 305 heter för övrigt Snoop-Manuel efter tävling på min Facebooksida. Snoop eftersom den gillar gräs och Manuel eftersom det är min egna mexikanska trädgårdsmästare, visserligen automatisk, men han får heta manuel... :)
 
yens skrev:
Min 305 heter för övrigt Snoop-Manuel efter tävling på min Facebooksida. Snoop eftersom den gillar gräs och Manuel eftersom det är min egna mexikanska trädgårdsmästare, visserligen automatisk, men han får heta manuel... :)
Off Topic varning.

Det här med mexikansk trädgårdsmästare påminner mig om en gång när jag bodde en tid hos en god vän i Los Angeles. Någon av de första dagarna lånade jag hans bil för ett ärende. När jag åkte bad han mig tvätta bilen på vägen hem. Lite förfärad såg jag mig själv stå med svampar i en tvätthall i flera timmar och frågade: "Det är väl automattvätt". Han skrattade sig fördärvad i flera minuter och fick till sist fram: "Det är automatmexikaner". :blushing:
 
E
Har kört min 305a i totalt 20h, den beter sig dock rätt märkligt. Lite nu och då när den är ute och klipper stannar den, piper ett par gånger för att sedan starta igen. I bland piper den till när den står i laddstationen med. I bland startar den inte på utsatt tid, trycker man start och stänger locket går den dock igång igen. Klippytan är ca 100kvm och långsmal, så det är aldrig längre än ca 3m till slingan. Känns lite som att den bootar om sporadiskt.

Någon annan med liknande problem?

Precis resettat och genererat ny slingsignal, men det finns inte någon i närheten med någon Automower vad jag vet.
 
Har precis samma fenomen med min Kurt-Fido. Däremot klipper den en timma och femton minuter. I en annan tråd klippte den bara 50 minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.