Status
Tråden går ej att kommentera.
Enligt en källa på Internet så bränner man ca 380 kcal/h vid gräsklippning, om man som jag väger 80kg.

Sedan jag köpte min Automower så klipper jag gräset ungefär 6h/dag.

Jag kan alltså äta nästan 10st Magnum(250kcal/st) varje dag tack vara min nya gräsklippare!

Det här var en mycket oväntat men välkommen bonus!

/Johan
 
hht_swe: Prova dig fram! Verkar mattan "nedtrampad", klipp mer sällan. Blir det oklippta öar kvar, klipp mer ofta. Man får ändra under säsongens gång då mattan växer olika mycket beroende på vädret.

JohanKBA: Haha! Du får dessutom räkna bort alla gräsklipparöl som man inte dricker!
 
Jag håller på att placera ut begränsningsslinga till min 230ACX och har två frågor:

1. Det står i bruksanvisningen att man ev. bör ha en signalförstärkare om man har mer än 400m begränsningskabel. Jag klarar nog begränsningskabeln på 400m, men sen måste jag nog lägga ner ca 100m guidekabel också. Blir det ett problem tror ni? Signalen skall ju gå i alla kablar så att säga.

2. Igår var jag tvungen att gräva ner kabeln en kortare sträcka, där traktorn skottar bort snö och brukar skrapa bort gräsmattan. Annars kör jag med märlor. När jag petade ner kabeln med en skruvmejsel råkade jag skada plasten så metalltråden kom fram. Väldigt liten skada som jag tejpade med eltejp och stoppade ner i matjorden. Är det bättre att kanske klippa av tråden där och skarva den istället, för att det inte skall börja krypa fukt i kabeln?
 
Jon Fors skrev:
Jag håller på att placera ut begränsningsslinga till min 230ACX och har två frågor:

1. Det står i bruksanvisningen att man ev. bör ha en signalförstärkare om man har mer än 400m begränsningskabel. Jag klarar nog begränsningskabeln på 400m, men sen måste jag nog lägga ner ca 100m guidekabel också. Blir det ett problem tror ni? Signalen skall ju gå i alla kablar så att säga.

2. Igår var jag tvungen att gräva ner kabeln en kortare sträcka, där traktorn skottar bort snö och brukar skrapa bort gräsmattan. Annars kör jag med märlor. När jag petade ner kabeln med en skruvmejsel råkade jag skada plasten så metalltråden kom fram. Väldigt liten skada som jag tejpade med eltejp och stoppade ner i matjorden. Är det bättre att kanske klippa av tråden där och skarva den istället, för att det inte skall börja krypa fukt i kabeln?
1. Du märker om du behöver förstärkare. Då blinkar dioden med dubbelblink. Troligtvis funkar det ändå, även med dubbelblink, men det är bättre med förstärkare.

2. Gräv upp och ta skarvdon. Eltejp är inte bra nog, och det är ett helsike att felsöka om det blir problem om några år.
 
Ibland får klipparen för sig att köra i fyrkanter fast gräset är lika kort överallt. Trodde bara att den körde så när gräset är extra långt på något ställe.
 
Smokehead skrev:
Ibland får klipparen för sig att köra i fyrkanter fast gräset är lika kort överallt. Trodde bara att den körde så när gräset är extra långt på något ställe.
På något sätt uppfattar AM gräset som trögarbetat. Vet inte om den medroterande plattan kanske börjar bromsas eller om hela knivtallriken tappar fart. Det låter ju som om din AM kanske behöver en översyn på knivtallriken. Nonkan kommer säker med ett svar snart.
 
Smokehead skrev:
Ibland får klipparen för sig att köra i fyrkanter fast gräset är lika kort överallt. Trodde bara att den körde så när gräset är extra långt på något ställe.
Jag skulle tro att gräsmattan är för välklippt. Fyrkantsklippningen triggas när motståndet i kniven ökar, och hur känsligt det är ställs in med ett procentvärde av medelmotståndet i kniven. Om det redan är väldigt lite motstånd så behövs inte mycket för att den ska gå i kvadrat. Jag har för mig att standardvärdet är 50% tyngre än medel.

Antingen minskar du tiden maskinen klipper, struntar i att den klipper kvadrat eller åker till din ÅF och ber dem ändra känsligheten.
 
Jag upptäckte idag att det är glappkontakt i "Stoppbrytaren" på min 230 ACX. Det verkar vara i kabelanslutningen på själva brytare, och frågan är om det går att byta ut brytaren själv, eller om det är en dålig idé? Någon som har erfarenhet av detta?

När jag ändå är igång kan jag ta upp ett annat bekymmer: Ibland stannar klipparen och säger att den är utanför arbetsområdet fast den bevisligen inte är det. Det brukar vara vid slingan, men klipparen står på rätt sida varje gång jag hittar den. Händer kanske max en gång i veckan. Några teorier?

Edit: Tittade ut genom fönstret, klipparen stannat igen. Sen stannade den en gång till innan jag gått in. Noterade att den flera gånger stannade till och startade om när den kom till begränsningskabeln.
 
Redigerat:
Bee skrev:
Jag upptäckte idag att det är glappkontakt i "Stoppbrytaren" på min 230 ACX. Det verkar vara i kabelanslutningen på själva brytare, och frågan är om det går att byta ut brytaren själv, eller om det är en dålig idé? Någon som har erfarenhet av detta?

När jag ändå är igång kan jag ta upp ett annat bekymmer: Ibland stannar klipparen och säger att den är utanför arbetsområdet fast den bevisligen inte är det. Det brukar vara vid slingan, men klipparen står på rätt sida varje gång jag hittar den. Händer kanske max en gång i veckan. Några teorier?

Edit: Tittade ut genom fönstret, klipparen stannat igen. Sen stannade den en gång till innan jag gått in. Noterade att den flera gånger stannade till och startade om när den kom till begränsningskabeln.
Är det en 2010? Karossen gjordes om då, och då kan kabeln till stoppen klämmas mot chassit. Det finns ett kit med längre kabel, men det är garantiärende och ska bytas av ÅF.

Är det en äldre så går det att köpa ny kontakt, men det är viktigt med att man fettar in skarven i chassit om man öppnar.

De andra problemen kan mycket väl ha med stoppknappen att göra, så byt den brytaren först.
 
Jäpp, det är en 2010. Då blir det serviceverkstaden nästa.
Tack!
 
Hej,
Har en fråga som jag inte har lyckat hitta svar på i manualen för 305. Funderar på att köpa.

Har en trädgård som ett U runt huset. I basen på U:et kommer det att bli stenlagt. Jag förstår av manualen att man kan lägga en guidekabel till den ytan som inte har laddaren och på så sätt tvinga AM att gå ditt x % av starterna utan knivarna går igång. Och detta är super för min del.
Min fråga är bara hur jag hindrar AM att under denna klippning gå upp på stenarna (basen på U) med knivarna igång? Det är ju ok om den följer guidekabeln tillbaka för laddning (knivar av), men under klippning? Man kan väl inte lägga en begränsningskabel kors med guidekabel?

Jörgen
 
Nonkan, är i färd att ev inhandla en 230ACX och undrar var du håller hus lite mer exakt än Östergötland, t ex stad om du vill delge det.

Priserna varierar ju från billig i England, till lite dyrare GPLShop till dyrast i affär i Örebro..., men "supportavståendet" en blir ju omvänt istället!

/R
 
robhol skrev:
Nonkan, är i färd att ev inhandla en 230ACX och undrar var du håller hus lite mer exakt än Östergötland, t ex stad om du vill delge det.

Priserna varierar ju från billig i England, till lite dyrare GPLShop till dyrast i affär i Örebro..., men "supportavståendet" en blir ju omvänt istället!

/R
Vill helst inte säga det, men är det superviktigt så kan jag pm:a.

Kan passa på att säga att jag kommer nog minska min närvaro här en del. Största anledningen är att det är alldeles för mycket att göra på jobbet, men även just det här med import/näthandel spelar in.

Vi lägger väldigt mycket tid på support till våra AM-kunder, ritar upp förslag på slingdragning, ger tips om hur maskinen ska programmeras mm. Detta är arbetstid som är väldigt svårt att ta betalt för, så hittills har vi gett fri support. Nu har vi ändrat policy lite och ger endast rådgivning till de kunder som köpt maskiner hos oss, och då blir det lite dubbelt att ge samma tips här, gratis.

Självklart lagar vi klippare köpta på andra ställen, men supporten med slingdragning och liknande ger vi inte. En rådgivning vid köp tar normalt 1-2 h, och det motsvarar i arbetstid ganska exakt prisskillnaden på butikspris kontra GPL-shops pris på nätet.

För övrigt så står egentligen all info som behövs för grundläggande felsökning redan i någon av AM-trådarna, det handlar bara om att orka läsa igenom dem :)
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Har en fråga som jag inte har lyckat hitta svar på i manualen för 305. Funderar på att köpa.

Har en trädgård som ett U runt huset. I basen på U:et kommer det att bli stenlagt. Jag förstår av manualen att man kan lägga en guidekabel till den ytan som inte har laddaren och på så sätt tvinga AM att gå ditt x % av starterna utan knivarna går igång. Och detta är super för min del.
Min fråga är bara hur jag hindrar AM att under denna klippning gå upp på stenarna (basen på U) med knivarna igång? Det är ju ok om den följer guidekabeln tillbaka för laddning (knivar av), men under klippning? Man kan väl inte lägga en begränsningskabel kors med guidekabel?

Jörgen
Klipparen kommer hantera stenen som gräsmatta, dvs gå med kniven igång. Det vettigaste är att göra en smal korridor för att minska risken att klipparen hittar in i passagen, men då passar egentligen 220-modellen bättre då den kan gå i smalare passager.
 
Hej! Jag är ny på forumet och har precis skaffat en 220 som heter Mowzart (därav mitt användarnamn). Jag är lite fundersam kring allt guck som sitter på knivarna efter bara någon dag? Det är rätt bökigt att få bort och borde minska klippfunktionen avsevärt...? Hur gör ni andra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.