Status
Tråden går ej att kommentera.
FAN
Jag skulle installera min nyinköpta 220, men det började inte bra
Två lösa genomskinliga trasiga plastbitar ligger i kartongen. Jag lokaliserar dem till bakre delen och insidan av karossen Det ser inte så farligt ut, så jag installerar allt och lägger ner kabeln.
Men vid uppstart är den märkbart förvirrad och stannar efter ett par sekunder
"Fel, höger krocksensor defekt" SKITKUL!!

Vad göra, allt är uppackat, packa ner den och riva upp kabeln är inget alternativ. Men det lockar inte att få en ny maskin reparerad, utan jag vill självklart ha en ny.
 
Släppte loss "Amanda" idag och det tog inte många minuter innan hon hade klippt av strömkabeln. Hade gjort en temporär placering pga nysådda ytor (lustigt hur mycket arbete hon skapar, "tvingades" till stenläggning framför entrén och omplanering av gräsmattan för att förenkla hennes framfart... ;-)

Jaja, jag hade glömt hur starka hjulmotorerna är när de trycker på. Men en "sockerbit" senare så var hon igång igen och då kom årets första samtal med förbipasserande som skulle diskutera klippeffektivitet, prisvärdhet och stöldrisk. SOm vanligt påpekade jag att hon var dyr, men att det är den bästa investeringen jag någonsin har gjort, trots att jag nog lägger mer arbete på "gräsklippningen" numera, men det är ju mycket roligare att planera trädgård än att klippa gräsmatta!!!
 
släppte ut nisse igår....men knivarna är lite dåliga...
dags för nya,, var köper ni era?
blir det billigast att handla utomlands? nån som kan rekommendera nåt bra ställe
pundet är ju billigt för oss nu...var runt 10kr i fre även under ....
behöver ni joggingskor så är det billigt i england...köpte asic på startfitness.co.uk
kostade 640kr med frakt..d^_^b..1600kr på intersport i sverige...
 
crappy skrev:
FAN
Jag skulle installera min nyinköpta 220, men det började inte bra
Två lösa genomskinliga trasiga plastbitar ligger i kartongen. Jag lokaliserar dem till bakre delen och insidan av karossen Det ser inte så farligt ut, så jag installerar allt och lägger ner kabeln.
Men vid uppstart är den märkbart förvirrad och stannar efter ett par sekunder
"Fel, höger krocksensor defekt" SKITKUL!!

Vad göra, allt är uppackat, packa ner den och riva upp kabeln är inget alternativ. Men det lockar inte att få en ny maskin reparerad, utan jag vill självklart ha en ny.
Tråkigt, men transportskador kan ju hända på allt, även om jag inte sett det på AM innan, det är sjukt mycket kartong som håller den på plats i paketet.. Den enda genomskinliga plast som används är den på tangentbordsluckan, så den är nog skadad i alla fall.

Sedan har nog höger krockpelare gått av eller något, så karossen har förmodligen fått en ganska ordentlig smäll.

Det finns väl ingen anledning att dra upp kabel och så? Det är väl bara att ringa din ÅF så kan de plocka ur tillbehören på en annan och ge dig den maskinen?

För övrigt märkligt att det inte upptäcktes när de registrerade klipparen för garanti/stöldskydd, då måste man ju packa upp den, samt öppna tb-luckan för att kunna starta maskinen.
 
Ja det var uppenbarligen en transportskada. Sannolikt hade de bytt hela karossen.
Ivf tog jag en runda till ÅF som snabbt plockade isär den, konstaterade att "det var för mycket som var sönder för att lagas nu"
Han liksom jag tyckte det var konstigt att karossen var hel, eftersom det hade "behövts mycket kraft för att göra sönder den"
Nåja, han sprättade snabbt upp en ny kartong och gav mig en ny maskin.
Bra service
 
Hellojs alla

Ny på forumet, ny i villa och ny med gräsmatta.

Åhh vad jag vill ha en Automover. Men räcker det med den nya 305:an. Är det någon som har erfarenhet av denna. Funkar den väl eller känns den "som i minsta laget"? Om man har ca 500 m2 gräsmatta - är den ute och kör för jämnan då? Störs man av detta? Tacksam för alla svar!
 
Ola78
Vet inte om den kommer köra jämt då vi har köpt en 220 till våran gräsmatta, men du kommer absolut inte störas av den. Jag tycker det är en njutning att kunna sitta på altanen och bara höra ett ytterst lågt surrande som absolut inte stör, bara det är värt en stor del av investeringen.
 
Catjaow skrev:
Hellojs alla

Ny på forumet, ny i villa och ny med gräsmatta.

Åhh vad jag vill ha en Automover. Men räcker det med den nya 305:an. Är det någon som har erfarenhet av denna. Funkar den väl eller känns den "som i minsta laget"? Om man har ca 500 m2 gräsmatta - är den ute och kör för jämnan då? Störs man av detta? Tacksam för alla svar!
Generellt när det gäller AM kan man säga att man inte ska lägga sig nära den övre gränsen av kapaciteten, för då måste klipparen gå väldigt mycket, så kundupplevelsen blir sämre. Dessutom låter 305 faktiskt lite mer än 220 då den har högre varv på kniven (mindre knivdisk, så mer snurr för att få samma periferihastighet).

Jag skulle rekommendera en 220 till din tomt, prisskillnaden är inte så stor (ca 1/4-del mer för fyrdubbla kapaciteten), precis som vi alltid rekommenderar en 230 ACX när tomten är på ca 1600-1800 kvm.

En 305 skulle såklart fungera, är nättare och snyggare, men det vore bättre med 220 rent funktionsmässigt. Sedan beror det även på hur tomten ser ut, 220 är bättre på trånga passager t.ex.

Sedan kan man se en robot som "oj vad dyrt" eller "oj vilken schysst investering, nu har jag tid till annat". Jag föredrar det senare (suprise! :) )

Det finns även en del intressant att säga om värdet på fastigheten om trädgården är välskött, t.ex. i Husqvarnas årliga Global Garden Report, men den är nog inte helt opartisk... http://korta.nu/rdxgb (engleskspråkig pdf-fil)
 
Redigerat:
Ola78
Nonkan skrev:
Sedan kan man se en robot som "oj vad dyrt" eller "oj vilken schysst investering, nu har jag tid till annat". Jag föredrar det senare (suprise! :) )
Det där skriver jag verkligen under på, så skönt att man köpt en AM nu när man ser att grannarna börjar plocka fram sina högljuda klippare och får lägga ett par timmar för att få det klippt. Själva kan vi göra något roligare under den tiden. Mitt råd är......KÖP
 
Jag tror att det ligger rätt mycket i att lusten till övrigt trädgårdsarbete ökar markant, när gräsmattan blir så fin utan ansträngning. Det är nog inte bara tidsvinsten. Man har passerat en tröskel att "ta tag i det".
 
Hej igen!

Tack för råd och kunskap! Alltid kul att kunnigt folk vill dela med sig! (hur klarade man sig innan byggahus.se/forum?)

En sista undran innan jag springer iväg och köper en AM220.

Jag har en smal passage (1.5 m lång, 1 m bred) på tomten som dessutom lutar en del (se bifogad bild). Kommer Robocop att klara denna? Något speciellt att tänka på?

Tack på förhand!
 
  • DSC06042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där kommer det behövas en guidekabel och ett lite lägre korridorvärde än standard, jag skulle tippa på "3". Hur du gör med guide är väldigt bra beskrivet i instruktionsboken.
 
Tack Nonkan. Denna tråd hade inte varit detsamma utan din medverkan. Du borde få "forum-Husqvarna Automower"s stora Jerringpris! För att inte tala om en ansenligt penningpung från Husqvarna.....du gör livet enklare för dom - och oss. Tack!
 
Har ikväll fått ett jätteproblem med min 220. Grannen har också investerat i en robotgräsklippare av fabrikat Ambrogia. Problemet är att min Gösta får frispel när han börjar närma sig grannens slinga. Stannar och säger slingavbrott eller utanför arbetsområde t.o.m. fel slingdetektor. Vad göra?

Mvh
Henric
 
Hur nära ligger era slingor varandra?

Inte för att jag har någon lösning, men efterhand som allt fler skaffar robotgräsklippare så borde problemet bli vanligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.