Status
Tråden går ej att kommentera.
Hepp!

PelleSoder skrev:
Nu är en 220AC beställd från England till priset av £1597.54 varav £35 utgör fraktavgift. Första gången jag ser fram emot att klippa gräset :)
Har precis bestämmt mig för att en AM ska köpas. Funderar på import från England. Har du fått grejjorna levererade, och funkar allt som det ska?

Vad har ni andra för erfarenthet av import? Garanti-frågan är ju förståss intressant. Något annat man bör tänka på?
 
Engelsmännen kör väl 110V så ni behöver väl en transformator eller annat kraftaggregat till den.
 
Nix, de har samma spänning som vi. http://upload.wikimedia.org/wikiped...rte_der_Netzspannungen_und_Netzfrequenzen.svg
Däremot så kan man behöva en liten adapter för några tior för själva kontakten.
Gällande min beställning så gick den inte igenom visade det sig då mitt kort hade en köpgräns för Internetköp..
Gjorde en ny beställning igår som gick igenom (efter ändring av gränsen för Internetköp) så ännu vet jag inte hur bra det fungerar men Chris på Abbeygardensales sa att leveransen skulle ta ungefär en vecka..
Jag kan återkomma när jag fått klipparen...
 
Det är ganska vanligt med 110 V på byggen i England så många maskiner finns som både 230 och 110 V (exmpelvis på http://www.axminster.co.uk/ får man vara lite uppmärksam), men standard är 230 V 50 Hz precis som i Sverige.

Det är dock en helt annan kontakt, men det är ju enkelt åtgärdat på flera olika sätt...

Kom ihåg frakten, den kan bli rätt dyr - speciellt på så pass skrymmande grejjer. Kartongen till AM är rätt väl tilltagen.
 
Frakt från Abbeygarden landade frakten på £35, men som Tobbe säger så kan frakten bli dyr då olika försäljare använder olika transportsätt och en del verkar göra egna påslag. Från USA har jag använt JetCarrier när jag köpt skrymmande / tunga grejor för att få ner fraktkostnad (långsam transport med båt).
 
Hej

Har precis varit och hämtat två automowers, en 220 och en 230, ambitionen är att 220:n ska installeras till påsk hos min far. Pratade en del med försäljaren angående huset utformning. Min tanke var att bygga huset i en rabatt och ha hela laddstationen utanför klippytan. Försäljaren menar att detta inte går då den följer begränsningsslingan när den ska ladda och man ska lägga begränsningsslingar "trattliknande" eller allra helst bakom om laddstationen. Visas tydligt i manualen. Tyvärr måste man ha fem inlägg för att få länka men på Husqvarnas hemsida kan man tanka hem manualen till 220 och 230. På sidan 28 så visas hur man ska lägga slingan vid laddstationen.

Jag menar att man bör kunna bygga in den i rabbatten och därefter programmera den så att den följer en utlagd guidslinga när den söker sig hemåt? Har hittat ett par filmer på youtube som har ett hus utanför klippytan så för några bör det fungera.
Ni som har bo liknande detta hur har ni programmerat och lagt kabeln?

Min 230 är tänkt att bo under altanen och min tanke är att hugga upp cementblocken och ha hans hus där. Vill gärna få kontakt med någon som har liknande innan man börjar hugga.

Längat redan till påskhelgen...

Tacksam för ideér.

Henrik
 
henrik_1981 skrev:
...Jag menar att man bör kunna bygga in den i rabbatten och därefter programmera den så att den följer en utlagd guidslinga när den söker sig hemåt? ...
Det fungerar alldeles utmärkt så. Har det själv och det fungerar precis som jag tänkte. Det är dock inte rekommenderat.

Vad som är viktigt då är att begränsningsslingan går in i de främre hörnen på varje sida. Du måste också ha ett fysiskt hinder på minst 15 cm höjd precis utanför plattans främre hörn. Ett hus över plattan som går ända fram till framkanten löser det problemet. Detta är för att klipparen annars skulle fortsätta in i rabatten.
Guideslingan låter du gå precis i linje med mitten av plattan. Gärna så att den går rakt ut från plattans framkant en meter innan den svänger av.

Gammal bild innan jag fixade en kullerstenskant och ett hus över klipparen.

IMG_0225.jpg
 
Tack då bör det fungera som jag tänkt.
Men då du har din i en hörna får du den "trattliknande" infart med två 45graders svängar. Jag får två 90 graders. Eller menar du att även jag ska lägga min begränsningskabel i 45 grader som du gjort och sedan låta huset vara det fysiska hindret som stoppar honom att "snedda" in mot boet?

Återförsäljaren menade också att den ej behövde stå under tak, mera till skada då det blev för varmt. Jag anser dock att har man det inte mot söder kan det inte var ett väldigt stort problem. Våra bilar kan stå ute men vi har trots detta garage till dem. Ser är trevligt med ett litet garage för henne.

Henrik
 
Då har automovern från England kommit. Beställd onsdag kväll förra veckan på nätet och kom igår med UPS. Är engelsk kontakt så jag kommer använda en "Travel adapter" som går att köpa på ebay (för 1-2 USD inkl frakt från Kina...) eller på Kjell & CO, Clas Ohlsson, Jula, Biltema eller liknande butik. Bekräftar att det är 230V, 50Hz. Ska bli kul att testa den ute på landet så småningom...
 
PelleSoder skrev:
Är engelsk kontakt så jag kommer använda en "Travel adapter" som går att köpa på ebay (för 1-2 USD inkl frakt från Kina...) eller på Kjell & CO, Clas Ohlsson, Jula, Biltema eller liknande butik.
Nja, jag har själv använt CO:s adaptrar till verktyg köpta i England. Det har inte varit några problem rent tekniskt, men jag skulle tveka både en, två och tre gånger innan jag använde en sådan utan IP-klassning för en mer eller mindre fast installation utomhus.
 
Jag kommer ha elkontakten inomhus (kanske även tranformatorn) så jag har inte haft detta som ett bekymmer. Som pepparkaka säger så är inte dessa billiga adaptrar IP klassade.
 
Kan man inte bara klippa sladden och sätta på en "svensk" hane/kontakt?
 
Det är två problem med att klippa kabeln. Det ena är IP-klassningen, men detta kanske kan lösas om rätt saker används. Skall den vara inomhus så spelar det mindre roll. Det andra är att vissa menar att det finns risk att garantin ryker om kabeln klipps.
 
Jaha. Då har man vertikalskurit mattan och lyckats klippa begränsningskabeln på 3 ställen. Bara att ge sig av och köpa lite skarvkontakter imorgon.
*undrar varför jag tvunget skulle köra så nära när jag visste var den var...*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.