Status
Tråden går ej att kommentera.
Dom borde ändra det i setupen så man istället tar -Starttid? och -Hur länge?
 
jag har en trädgård som ser ut som på bilden, den lilla gräsplätten som är till höger om grusgången är mitt problem, jag får varje gång jag skall klippa lyfta över automowern för hand till den plätten. därför blir den plätten klippt lite mer sällan än övriga gräsmattan...

jag skulle viljakunna lägga ut en liten "bro" över stengången så att klipparen kan följa en guidelina över bron och klippa den plätten, sedan följa guidelinan tillbaka när det är dags att ladda. det är ju inga problem att göra så, det jag inte får i hop är hur jag skall göra med begränsningskabeln, då det behöver vara ett "hål" där bron skall ligga, men de dagar bara den stora plätten skall klippas får ju inte klipparn ramla ner i gången.
är det någon som har en bra idée om hur jag kan lösa detta??
grusgången är nersänkt med kantsten på båda sidorna så han kan inte gå över utan att jag lägger ut en tillfällig bra...

jag har bifogat två bilder, bild 1 hur det ser ut i dag och bild 2 med en liten bro...
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser lite klurigt ut, kanske du kan bygga en förhöjd övergång, fungerar som en övergång för klipparen och ett "farthinder" för bilar in.
 
Kan du inte höja upp grusgången permanent med mer grus (eller vad det var för underlag) så AM kan gå över hur och när som helst, en ide! Det är lite svårt när man ser hur det ser ut. Hur hög är kantstenen? För att AM inte ska trilla ner på gången när du har en "bro" kan du ju bara fälla upp bron. Som en bro över en flod som öppnas när det kommer stora båtar!
 
Eller så drar du slingan så som du vill att automower skall köra när "bron" är på plats, förutom att du sparar lite tråd precis där broöverfarten skall vara. Då kan du öppna/stänga som du vill. Detta går att göra med skarvkopplingar också...
 
Jag har själv ett liknande problem med att jag inte kommer över min grusparkering, men jag har (temporärt) tagit bort lösgruset och lagt ramp ned och upp på 0-28 gruset som jag har som underlag. Skall som slutgiltig lösning i ena änden (närmast huset) stenlägga gången fram till första möjliga gräsklipparpassage och därefter behålla gruset...

...passar samtidigt på att korta av hela parkeringen som rymmer två bilar på djupet och två på bredden så att det bara får plats en bil på djupet. De få gånger man har folk på besök så att man behöver ytterligare parkering får man ställa sig på gräset och stänga av klipparen.

Dottern har dessutom gjort fina varningsmärken (triangel med gul botten och röd ram med en svart automower på, laminerade dessutom) till parkeringen som varnar för gräsklippare. Kul idé 6-åringen fick och mycket väl genomförd dessutom. När dessa är slut skall vi köpa LGF-skyltar och måla gräsklipparen på istället för bättre hållbarhet. Dottern behandlar klipparen (Amanda) som ett husdjur, men vem gör inte det...
 
Varningsskylt är ju hur bra som helst. Föreslog att det skulle följa med en sådan i lådan när man köpte sin AM. Nej, det var inte aktuellt enligt den tjej från Husqvarna som jag var i kontakt med.
Men iaf, jag är intresserad av den svarta figur ni lyckats få fram i profil.
Vill också ha en skylt ju. Går det att lägga upp den någonstans? Har ju för mig att det var någon i denna långa tråd som hade in körande intill en väg utan staket eller annan avgränsning mer än just begränsningskabeln. Trafikanter kan ju tro att det är ett djur och kanske gör en farlig undanmanöver. Då är det ju bra med en varningsskylt. :)
:)
 
Kopierade gräsklipparen från sidan 7 (ungefär) i manualen. Tar du den från PDF-dokumentationen så kan du nog skala upp den betydligt bättre än vad det blev med kopiator...
 
Tack för det! Hittade, men nu är ju inte jag så bra på att göra vad jag nu behövde göra. :p
Men det finns säkert andra som är bra på det så ni som läser detta och kan fixa till detta gör ju mig (och andra) en jättetjänst.
:)
 
VIPPEN skrev:
Har ju för mig att det var någon i denna långa tråd som hade in körande intill en väg utan staket eller annan avgränsning mer än just begränsningskabeln. Trafikanter kan ju tro att det är ett djur och kanske gör en farlig undanmanöver. Då är det ju bra med en varningsskylt. :)
:)
Jag har det så och har skrivit om det i tråden inför installation, jag la begränsningskabeln en meter från körbanan så det är en plätt vildvuxet närmast vägen (det är ändå inte min mark ända fram till vägen). Någon vägunderhållare har klippt ned det vildvuxna nu så det skedde också automagiskt. ;)
 
Nonkan skrev:
Lådan bör vara öppnad då alla Automower SKA registreras i Husqvarnas intranät vid leverans. Detta för att stöldskyddet ska ha någon mening ö.h.t. Registreringen görs genom att koppla upp maskinen mot serviceprogrammet och logga den. ÅF som inte gör detta fuskar således, och stöldskyddet är inte säkrare än den svagaste länken.
Jag har äntligen (igår) fått leverans av min 230ACX som kommer att gå under namnet "Faster Bärtha". Beställde i mitten av Maj för leverans i mitten av Juni men Husqvarna (inte ÅF) har hela tiden flyttat fram leveransdagen. ÅF gav mig lite extra prisavdrag då jag fått vänta så länge på den :)

Men jag ska uppenbarligen åka tillbaka med den för att få den "Loggad" om det nu är så att det inte går att göra på något annat sätt för kartongen var inte öppnad. Fick lämna adressuppgifter mm. till ÅF när jag hämtade den. :(

//Orparn
 
Grattis!

Se till att de loggar in den i stöldsystemet!
 
Tobbe Arnesson skrev:
När jag kom hem igår hade listen lossnat ordentligt (bild 1), innan var det bara en "nit" som släppt (niten satt kvar men gummit hade åkt över skallen på den - bild 2). Syns tydligt att det inte var något "lim" ända ut i hörnet på listen (bild 3). Hade inga bra skruvar hemma så jag gjorde rent och satte dit en bra dubbelhäftande tejp och återanvände plastpluttarna, går fin-fint att dra ur mittpinnen in mot centrum av klipparen. Fixade även andra hörnet som också börjat glipa av diverse växtligheter (bild 4).

Limmet kändes betydligt sämre än det där kletet reklamlappar brukar sitta i tidningar med, bara att rulla bort det gamla limmet med fingrarna... Lossnar det igen tar jag till tubsilikon eller kanske repair extreme samt skruvar med stora brickor.

Tänkte inte på att kolla den andra klipparen som fortfarande står oanvänd (nu är det nära, inte mycket kabeldragning kvar!).


Har samma problem med min klippare nu gummilisten släpper och lossnar, har din suttit bra sedan du limmade om den eller har du fixat det på något annat sätt ?
 
hesto skrev:
Tjo alla,

Tror nog att jag leder VM i mest strul med AM. Säg vilka fel som inte uppkommit på denna underbara individ som kallas Froggen. Trots alla problen älskar Vi henne....för hennes jobb. Har läst ikapp tråden så jag kommer med all säkerhet kunna komma med tips.

Nu till Froggens fråga: Jag laddar, går ur laddstationen å säger: Fel på slingsignal främre, ibland bakre, ibland tycker jag att det inte finns någon slingsignal alls. Innnan jag alarmerar hackar jag som om jag vore förkyld, ingen diskrotation. Jag är född 2006.

Husse har gjort PIN-byte, Stark diod från laddstation finnes, laddstation byttes i sommras då den gamla plattan gav upp. men nu...........Snälla ge mig några tips, då Husse tänker byta ut mig.....
''

Hmm. Har du bytt batteri någon gång? Kan vara så enkelt. Det kan också vara så att någon har bytt batteri utan att fetta in ordentligt, för fukt kan ge sådana symptom (alltså, ingen riktig konsekvens i symptomen utan olika skumma fel).
 
Tobbe Arnesson skrev:
Jag har ingen som helst aning vad de egentligen betyder, men om F är under 300 och N under 100 kan det vara problem med laddplattan. Enligt Nonkans tidigare inlägg. Jag gissar att det är signalstyrka för främre och bakre sensor? G1 och G2 gissar jag är signalstyrkan från guide 1 och guide 2 (båda höga eftersom klipparen står alldeles intill dem. Då gissar jag via uteslutning att Af är signalstyrka för begränsningskabeln.

Kvalitet är svårare att gissa, kanske hur stadig signalen är eller något?
Omstart borde vara om något signalen är skakig och klipparen får börja om med sökningen?
Rätt i de flesta fallen :)
Af är värdet på begränsningsslingan vid den främre slingsensorn. Trycker man YES en gång till så kommer Ar upp vilket är bakre.

Kvalitet är kvalitet på begränsningskabeln och den ska vara 100%, allt annat tyder på skador. 0 är garanterat brott medan t.ex. 90% kan vara att kabeln är skavd och har ärgat någonstans eller att kabeln är för lång.

Omstart är klipparen gör nya försök att få kvalitet på 100%, den ska alltså vara 0 om allt är ok.

Btw, jag är tillbaka från semester, men jäkligt utarbetad ändå så jag ligger lågt på forumet ett tag framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.