Status
Tråden går ej att kommentera.
mj1975 skrev:
Jag har en backe som klipparen går uppför. den är väl på gränsen för vad klipparen klarar.
Antar att klipparen skall klara av att bromsa sig själv när den går nedför samt att även vända i backen när den stöter emot begränsningsslingan på sidorna. När den vänder slirrar den till ibland. Eller kan detta slita för mycket på växellådan i motorn och vara en bidragande orsak till att min motor havererade?
Nonkan kanske vet eller någon annan?

Någon som har klipparen gående i "branta" backar?
Det ska inte bidra, hjulmotorerna är väldigt starka i förhållande till maskinens vikt. Däremot går den förmodligen snett när fronten strävar efter att gå mot lättaste hållet, alltså neråt.

Jag tror snarare du har en 230ACX från tidigt 2009, det har varit några motorer i serie där som gått sönder. Dock långt ifrån alla och med tanke på volymen som sålts är det inte så stor skillnad procentuellt från tidigare år. Dock så dyker ju mest de med problem upp i den här tråden :)
 
VIPPEN skrev:
Ok, jag förstår mer nu, tack.
Får mecka vidare med materialet vid passagerna tror jag. Korridorbredden på begränsningskabeln kan ju kvitta i detta fallet eftersom den inte ska följa den alls (99). Den använder begränsningskabeln 16 meter till vänster 5% av starterna. Med 0 som värde gränslar den nog för mycket för att det ska fungera i detta fallet. Ska vid tillfälle rita upp hur det hela ser ut hos parenteserna.
Har ett tips till det här förresten. 99 är inget bra värde om man vill stänga av, det kan ge lite konstigt beteende i trånga passager. Det är bättre att sätta på 98 då det i praktiken ger samma resultat (klipparen ska hitta stationen innan ändå).
 
Ah, ok. Tack. Skall ändras vid nästa besök.
 
Är det någon entusiast som skaffat USB-kabel + autocheck CD? Har sett att det går att beställa från USA.
 
Rypos skrev:
Är det någon entusiast som skaffat USB-kabel + autocheck CD? Har sett att det går att beställa från USA.
Har du någon länk?
 
Lejon skrev:
Har samma problem med min klippare nu gummilisten släpper och lossnar, har din suttit bra sedan du limmade om den eller har du fixat det på något annat sätt ?
Jag tejpade om dem med riktig industritejp och var noga med rengöring innan, de släpper ändå. En av listerna hade lossnat helt när jag kom hem från en vecka semester, ska prova sätta dit utbyteslist jag fick på garantin.

Går bra utan gummilisten f.ö., den sitter ju där för att skydda det som blir påkört snarare än karossen.

Hjälper inte utbyteslisten blir det något gummilim av någon sort.
 
USB kabeln och CD:n finns ju med i reservdelslistan för 230 klipparen på Husqvarnas hemsida så jag tycker den borde gå att beställa här hemma.....

Men vad jag förstått så är det bara Lite versionen av testprogrammet som privatpersoner kan köpa. Går inte att låsa upp klippare mm.
 
Jag var å hjälpte farsan att installera hans AM 230 idag. Han fick ett SKUMT problem.
Så fort han stoppar in strömsladden till trafon i vägguttaget, dör hans ADSL-uppkoppling. Testade flera gånger, samma fel.
Begränsningskabel och ena guidekabeln går över telekabeln. Naturligtvis nergrävd som den ska vara.
Så nu får han välja, surfa eller klippa gräs :p
 
orparn skrev:
USB kabeln och CD:n finns ju med i reservdelslistan för 230 klipparen på Husqvarnas hemsida så jag tycker den borde gå att beställa här hemma.....

Men vad jag förstått så är det bara Lite versionen av testprogrammet som privatpersoner kan köpa. Går inte att låsa upp klippare mm.
Går säkert att beställa... Om man nu är road av det och har råd (kabeln är okristligt dyr, just för att den är för verkstäder, alla Husqvarnas specialverktyg görs i små serier så de blir dyra).

Skillnaden på Lite och CD är att dokumentationen inte finns med på Lite, annars är det samma program.

Låsa upp kan endast ÅF göra med hjälp av Husqvarna via telefon, det enda vi använder Autocheck till i de fallen är loggning av att det blivit gjort.

Grejen är att det finns ingen riktig nytta med Autocheck för en privatperson.

Det finns lite specialiparametrar för felsökning, men det används bara i samråd med ÅF-supporten så det är inget för slutkund ändå. Uppdateringer kommer man inte heller åt utan kundnummer hos Husqvarna och inloggning till ÅF-intranätet.

Lite som att mickla med databoxen till en bil, det går såklart, men nyttan för slutanvändaren är begränsad.
 
rea skrev:
Jag var å hjälpte farsan att installera hans AM 230 idag. Han fick ett SKUMT problem.
Så fort han stoppar in strömsladden till trafon i vägguttaget, dör hans ADSL-uppkoppling. Testade flera gånger, samma fel.
Begränsningskabel och ena guidekabeln går över telekabeln. Naturligtvis nergrävd som den ska vara.
Så nu får han välja, surfa eller klippa gräs :p
Jätteskumt, verkligen. Hur djupt ligger telekabeln? Så stark är inte slingsignalen att det borde påverka, men man vet ju inte.
 
rea skrev:
Jag var å hjälpte farsan att installera hans AM 230 idag. Han fick ett SKUMT problem.
Så fort han stoppar in strömsladden till trafon i vägguttaget, dör hans ADSL-uppkoppling. Testade flera gånger, samma fel.
Begränsningskabel och ena guidekabeln går över telekabeln. Naturligtvis nergrävd som den ska vara.
Så nu får han välja, surfa eller klippa gräs :p
Såg i några tidigare inlägg någon som mätt på slingsignalerna och vad jag kommer ihåg så var det en 4-kantvåg på ca 8kHz som även hade en överlagrad högfrekvent pulsad modulering (kodsignal?), Den starkaste signalen 4-kantvågen borde kunna höras som en störning i luren då den ligger inom det hörbara frekvensområdet. Om telekabeln ligger parallellt med någon av dina slingor finns det möjlighet att flytta dom en bit ifrån eller ändra vinkel på dom för att prova?
Om problemet är överhörning mellan kablarna minskar det ganska snabbt med ökat avstånd / ändrad vinkel mellan kablarna.
Det som stör ut ADSL signalen är troligen den överlagrade signalen på slingan och då den var klenare borde den mattas av snabbare med avståndet.
Lycka till !
 
Telekabeln borde ligga på 50cm, men det vet man ju aldrig. Begränsningskabeln går vinkelrätt över telekabeln så där kan man inte justera något. Vi har testat med ett annan ADSL-modem idag, men det hjälpte inte. Husqvarna hade tydligen aldrig varit ute för detta förut. Mitt tips var att gräva ner 2st tjocka plåtar mellan kablarna, men vi får se vad teknikerna på Husqvarna säger först.
 
Vad har ni för programversion?
Jag har 220AC 02.61. Vad heter den senaste och framförallt vad skiljer?

Är det värt att lämna in den för uppgradering om en sådan finns?

För att se vilken version ni har gör följande:
Tryck in 0 håll intryckt och då får ni fram programversionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.