Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu är man tillbaka efter 3 veckors utlandsvistelse, kom hem till en nyklippt gräsmatta.

Harvey har klippt i 3 veckor utan några fel eller problem d^_^b
 
Grattis!

Det klarar ingen av mina klippare, än.
 
Lägger till en bild för att visa mina föräldrars installation.
Blå pil = problem att ta sig hem därifrån.

Passagerna är som sagt 60cm (62 egentligen) och guiden ligger i mitten (31). Jag var noggrann när jag gjorde detta.
Kan stenkross förstöra signalen (guide) på något sätt så AM tappar kontakten?

http://www.ladda-upp.com/bilder/37574/pettson

Hur lägger man in bilder här?
 
Redigerat:
VIPPEN skrev:
Lägger till en bild för att visa mina föräldrars installation.
Blå pil = problem att ta sig hem därifrån.

Passagerna är som sagt 60cm (62 egentligen) och guiden ligger i mitten (31). Jag var noggrann när jag gjorde detta.
Kan stenkross förstöra signalen (guide) på något sätt så AM tappar kontakten?

[länk]

Hur lägger man in bilder här?
Om inte jag ser fel så skulle du kunna öka på bredden på korridorerna. Ett radikalt förslag är att du låter slingan gå runt hela grusgången, dvs gör allt till ett enda stort område.
Beroende på hur stora områden du har kan du också göra dem till biytor och köra manuellt där. Jag har en biyta som AM klarar på mindre än en laddning så jag kånkar över klipparen ett par gånger i veckan.
Jag tror att du kommer att gå bet om du försöker att få AM att köra i exakt det område du vill den snirklar sig gärna ut...
 
Det bruna utmed det svarta gruset är elstolpar/slipers som ligger 15cm ovanför gruset. Dom är nu fasade vid passagen så AM kan gå uppför och nerför utan problem.
En av mina föräldrar har kol och den andra har lungemfysem (kunde ju inte någon gissa) så att gå och bära på AM är uteslutet.
Den får gärna snirkla sig ut, jag styr den ju dit i %-sats så den hinner nog att göra vad den ska.
De gröna områdena är 2800 kvadratmeter. Sista delen (område 5) är inte gjord än... Kommer dit en signalförstärkare på det området vad det lider.
Öka bredden på guiden går väl inte? Då flänger den ju utanför guiden och träffar plötsligt på begränsningskabeln.
Område 1 klarar den att både gå till och gå ur. Område 3 går den till mha begränsningskabeln och korridorbredd 5. Område 4 är problemet. Kanske för att guiden har en kurva precis på utvägen innan passagen? Ska prova att räta ut guiden där.

Målet är förstås att allt ska fungera. Bästa sättet vore ju om man fick tag på programvaran och att den vore opensource så man kunde skriva om den och förbättra den lite, men det kan man ju bara drömma om.

Möjligtvis gör jag område 1 till en biyta för att dra guide direkt till område 5 utan att passera område 4.
Område 1 växer det dåligt på så det räcker nog att jag åker dit på helgerna och kånka dit den isf. Vi får se...
 
Elvis har sedan start, nu under två veckor, fungerat helt perfekt. Alltid hittat tillbaka till laddstationen, aldrig stannat. Helt underbart! Aldrig haft sådan fin gräsmatta dessutom.

Några frågor, ni som testat larmet.

(1)
Är det så, att när larmet är aktiverat, så ljuder larmet så fort som någon lyfter AM? dvs inte när den kommer utanför begränsningssligan ?

(2)
På en 230:a, låter larmet högt? .. bör man ha på sig hörsleskydd typ.. ?

(3)
Vad är egentligen vitsen med tidslåset ?


jokomoko
 
Vippen: Fasa ned mer av kanterna så du får en bredare korridor, så slipper du bråka med inställningarna så mycket.


jokomoko:

1) Larmet går om någon lyfter klipparen (eller om klipparen lyfter sig själv).

2) Högt men inte hörselskyddhögt (om man inte är känslig).

3) Det går i teorin att stjäla både laddstation och klippare utan att aktivera larmet. Med tidslåset aktiverat stannar klipparen efter inställd tid och begär pinkoden. Det gör helt enkelt den teoretiska möjligheten i praktiken omöjlig.
 
Tobbe Arnesson skrev:
jokomoko:

1) Larmet går om någon lyfter klipparen (eller om klipparen lyfter sig själv).

2) Högt men inte hörselskyddhögt (om man inte är känslig).

3) Det går i teorin att stjäla både laddstation och klippare utan att aktivera larmet. Med tidslåset aktiverat stannar klipparen efter inställd tid och begär pinkoden. Det gör helt enkelt den teoretiska möjligheten i praktiken omöjlig.

Tack för snabba & klargörande svar Tobbe :)

jokomoko
 
VIPPEN, kom på att du kan göra korridoren mellan 4 & 5 bredare men behålla smala avfasningar på kanterna. Det ger mer utrymme för svängarna utan att behöva fasa mer än nödvändigt. Lägg begränsningskabeln så nära kanterna som möjligt och guiden centrerat.
 
Tar detta med mig.
Tack Tobbe, jag gör så!

Har inte blivit tillfälle att fullfölja installationen, men det kommer, det kommer.
 
Igår kväll hittade jag Asimow i en slags kan-inte-docka-evighetsloop. :@

Klipparen stod med högra bakhjulet ungefär mitt på laddplattan, körde fram mot tornet men missade med ett par decimeter åt vänster. Backade ut fronten åt vänster, körde fram mot tornet med precis samma miss, backade ut fronten åt vänster, fram igen etc. etc. etc..

Här är en usel video, men förhoppningsvis går det att urskilja: http://www.youtube.com/watch?v=BxP_6fsUCjI

Han skulle egentligen gått och lagt sig vid 21, men klockan var nästan halv elva och batteriet nästan helt slut. Misstänker att han stått så här närmare 1½ timme, vilket tyvärr syns tydligt på gräsmattan - se bild. q(;^;)p

Ställde klipparen i testposition med vänster framhjul i höger bakkant av laddplattan men F-värdet var gott och väl över 300 och N-värdet nästan 200 - se bild.

Provade att släpa iväg klipparen en bit bakåt och då dockade den fin-fint med perfekt injustering. Eftersom även jag borde ha gått och lagt mig redan 21 gjorde jag inte mer än så.

Idéer?
 
  • am-värden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AM-spår.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Asimow gick fin-fint hela dagen igår, men såg att ännu en kniv har spruckit.

Dessutom har den dubbelhäftande industritejpen jag satte fast gummilisten på Ingegräs med släppt (tejpen används bl.a. för att tejpa fast paneler och karossdetaljer på bussar med), får testa silikon eller repair extreme (jag fick nya gummilister på garantin, men antar de sitter lika dåligt).
 
Jag tror bestämt det är rötmånad! Asimow har möglat...
 
  • Rötmånad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid lika intressant att läsa om dina AM äventyr Tobbe... du verkar råka ut för allt möjligt. Mögelinvasion.. ja' säger då de'...

Jag förbrukar också knivar i rasande fart med det är ju inte Elvis fel. Det tar ett tag innan min trädgård är helt "Elvis-anpassad", jag har nyligen lagt min gräsmatta och det poppar fortfarande upp större stenar här och var.

Hoppas det löser sig med icke-docka-loopen. Ytterst irriterande med sådana buggar, speciellt med tanke på vad AM kostar...

jokomoko
 
Tack. Igår såg jag färska spår i inte-docka-diket så jag antar Asimow har varit snurrig igen, men han stod så snällt i laddstationen så han måste ha tagit sig ur det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.