Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu kommer det stora provet. Gösta ska vara ensam 2 veckor då vi åker till Turkiet ikväll. Hoppas komma hem till en mycket välklippt gräsmatta.
 
Ok, då den var tills jag lämnar in den för service.
 
Transformatorkabeln får ju inte göras kortare än vad den är enligt manualen.
Jag undrar varför. Min fars granne som är elektriker har förkortat hans transformatorkabel nämligen.
Vad kan hända?
 
Du blir av med garantin och riskerar att få in fukt i kabeln, typ.
 
Byter ämne.
Farsan berättade att han hittade sin AM 230 stående mitt ute på gräsmattan igår. Verkade som om den kört upp på något hinder som inte skall vara där. Under klipparen hittar han en massakrerad stor igelkott. Den har halva halsen avskuren och magen helt uppsprättad. Helt klart klipparen som haft ihjäl den. Stackaren. Måste ha varit maximal otur att klipparen lyckats vända den och sedan hunnit skära den så mycket.
Har själv hittat enstaka grodor som mött döden på gräsmattan, men inga stora djur.
 
Trist på igelkotten, eftersom de är nattaktiva är det dock rätt lätt att undvika med en liten schemaändring.
 
Ja, tråkigt, och lite äckligt. Har inte hört om något liknande faktiskt, men det är ganska logiskt, en igelkott är ju låg och långsam så maskinen kan ju såklart klättra upp på en. :(

Vi brukar rekommendera att klippa på natten för att mördarsniglarna är mest aktiva då, men vi kanske ska tänka om alt. fråga om det finns igelkottar.
 
Vår 220 AC, Vibeke, har sluttet å fungere etter ca 250 timer.
I dag stoppet hun midt på plenen, og fortalte at hun var utenfor arbeidsområdet.

Slo henne av og på, hun hadde fullt batteri. Meldingen SØKER kom på displayet, og hun gikk til ladestasjonen. Der stod hun i 45 - 50 minutter med ladestrøm 0,0A
Har forsøkt med ny pinkode, slått av og på, og skiftet mellom aut og man, men ingen ting hjelper.

Tips?
 
Reklamera där du köpt klipparen, låter som antingen transformatorn, laddplattan eller klipparen gått sönder. Haft åska nyligen?
 
Håller med om att åka till ÅF. Det kan vara flera olika saker, så det är ingen idé att börja felsöka själv om det ändå är garantitid kvar.

Den har ju ändå kontakt med stationen iom att det gick att byta pinkod, så det är något märkligt på gång.
 
Korridorbredd... Vad/hur mycket är 10? hur mycket är 5? Är det i decimeter tro? Hittar ingenstans att utläsa detta.

Korridorbredd Guide = 0
Korridorbredd Begränsningskabel = 5 (har ett område som den följer begr. kabeln UT)

Fördröjning Begränsningskabel = 99
Fördröjning Guide = 2
--------------------------------------------
Har 2 trånga passager på 60cm OCH en guide i mitten. Mowie (namnet på min AM) har väldigt svårt att följa guiden i dessa passager. Det är stenkross 018 som underlag där. Ska jag lägga annat material? Det är en uppfart för bilar så något annat än grus/sten/sand är inte tänkbart den biten.
När han går TILL området felar det aldrig.
Mowie kommer in i passagen då han ska HEM men träffar på begränsningskabeln och då skiter den i guiden och håller på och velar fram å tebax och oftast kommer han ut samma håll som han kom in i passagen, dvs på fel håll.
Har ytterligare en zon som skall göras hemma hos föräldrarna och vill ju göra på samma sätt, men det känns inte riktigt säkert. Har jag kanske tänkt fel med begränsningskabel/guide?


Mowie - En blandning av Mower och Movie. Håller på i 1,5 timmar som en film och ny historia varje gång. Han har en kusin som heter Dummie som är en dammsugarrobot. (iRobot Roomba 581) <--- Rekas!
 
Korridorbredden är relativ beroende på hur slingan ligger. Svårt att förklara utan att rita, men det finns inga exakta mått för det i alla fall.

Bifogar en tabell med ungefärliga värden.

Visa bilaga del av vm.pdf

Borde funka med guide=0, men testa att ställ ner begränsning till 0 också.
 
Redigerat:
Tänkte heeeelt fel ser jag ju. Tabellen säger ingenting om måttet, bara styrkan på signalen, och är väl mest gjord för att visa ÅF att dom jobbar lite på Husqvarna :) Aja, den får ligga kvar, alltid roar det någon, oklart vem. Det var ändå lite meck att plocka ut den från verkstadsmanualen.

I alla fall, på samma avstånd från slingan är värdet som högst i innerkurvor och som lägst i ytterkurvor, det är därför klipparen genar i hörn när den följer slingan. Det är också det som gör att det inte går att få ett exakt mått på korridorbredd.
 
Ok, jag förstår mer nu, tack.
Får mecka vidare med materialet vid passagerna tror jag. Korridorbredden på begränsningskabeln kan ju kvitta i detta fallet eftersom den inte ska följa den alls (99). Den använder begränsningskabeln 16 meter till vänster 5% av starterna. Med 0 som värde gränslar den nog för mycket för att det ska fungera i detta fallet. Ska vid tillfälle rita upp hur det hela ser ut hos parenteserna.
 
Nonkans tabell borde gå att använda om man ställer klipparen på det avstånd man vill ha den och kollar värdena med snabbkoll. Men funkar det inte med 0 kommer det inte funka hundraprocentigt med något annat värde heller, detta då klipparen slumpar hur nära den kommer gå men aldrig längre bort än den inställda korridorbredden.

Så lägg slingan rätt till att börja med, dvs. så nollvärde funkar...

Att ställa korridorbredden så högt som möjligt är ett sätt att slippa spårbildning längs med guiden, så klipparen inte kör på exakt samma ställe var gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.