Status
Tråden går ej att kommentera.
pacman42 skrev:
Jag har flyttat min laddstation och gjort om kabeldragningen av guiden i samband med detta. Konstaterade då att klipparen hade svårt att hitta guiden när den skulle ut. Den snurrade bara runt innan den till slut körde till dess att den nådde begränsingskabeln.

Jag lyckades lösa problemet, det verkar som om den inte gillar att stå rakt över guiden när den skall iväg. Efter att jag flyttat så att guiden är lite till vänster om klipparen efter att den backat ut så fungerar allt som det skall igen.

Vid min förra placering så backade klipparen ut och hamnade till vänster om guiden. Det fungerade också. Jag var tydligen alltför noggrann vid min nuvarande placering av laddstationen...

Någon annan som har liknande erfarenheter? Jag har för mig att jag såg detta någonstans i denna tråden, men nu hittar jag inte igen dessa inläggen...
Jag har mina två guidekablar rakt ut i 5-6 meter och har inte haft samma problem som du.

Däremot så har min klippare bytt håll då den svänger av från guiden när den ska ut. Från början svängde den av höger och började klippa. Men efter en nollställning av alla parametrar så svänger den numera vänster istället. Mycket skumt. Vill helst att den ska svänga höger men har inte lyckats hitta något sätt att ändra det.
 
peternicklas
legion skrev:
Är det nån som tror att priserna på automower kommer att sjunka till nästa säsong?
Konkurrensen har ju ökat drastiskt i år även om HQ-återförsäljarna säger att det inte är nåt de märkt av, vilket känns mest som säljsnack tycker jag.

Jag går och funderar på att köpa en 230 men kan egentligen lika gärna vänta tills nästa år då tomten ändå måste anpassas lite för att passa en robotklippare.
Eller är det korkat att vänta, det kanske är billigast nu i höst/vinter?
HQ har ju indirekt redan sänkt priserna Gardena (HQ305) rabatteras med 4000:- fram till den 20/8. Är ganska säker på att om Landroid vinner stämningen som HQ har mot dem samt att Bosch kommer(någon gång) och att det är fler som är på gång, så kommer HQ att tvingas att gå ner i pris. De har ju redan börjat med lite småsänkningar och det blir nog mer.
 
Priset kan man bara spekulera om utan inblickar i Husqvarna Aktiebolag men kanske roligt diskutera det i tråden. Men rätta mig om jag spekulerar galet, är det inte Husqvarna Automower® 305 som är mest konkurrensutsatt? 500 kvm är rätt vanligt där flest folk bor.

Sökte på billigaste klipparen på prisjakt och den enda tråd jag hittade var den här som avskräckte:
http://www.robotklippare.nu/forum/10-oevriga-fabrikat/77-indream-cadero-1000.html
 
peternicklas
johnjensen skrev:
Priset kan man bara spekulera om utan inblickar i Husqvarna Aktiebolag men kanske roligt diskutera det i tråden. Men rätta mig om jag spekulerar galet, är det inte Husqvarna Automower® 305 som är mest konkurrensutsatt? 500 kvm är rätt vanligt där flest folk bor.

Sökte på billigaste klipparen på prisjakt och den enda tråd jag hittade var den här som avskräckte:
[länk]
305 klara max 400m2 så visst till radhustomter och andra små tomter. Den som är mest utsatt är 220 där det både finns Stiga, Bosch , Landroid plus några till vilka alla lämplar sig till tomter mellan 1000 - 1500m2.
 
Jag tror inte man ska förvänta sig några dramatiska generella prissänkningar från varumärket HQ pga att det kommer in budget o mellanprisklippare på marknaden.
Det är som att tro att BMW/Mercedes skulle sänka priserna pga att Skoda introducerar en ny modell.
Däremot kan man nog förvänta sig att dom måste jobba hårdare på att vidareutveckla sina produkter för att kunderna ska förstå vad dom får i mervärde.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
.
Däremot kan man nog förvänta sig att dom måste jobba hårdare på att vidareutveckla sina produkter för att kunderna ska förstå vad dom får i mervärde.
Även det är ju en form av prissänkning för att höja priset lär de nog inte våga. Sedan Mercedes har ju varit illa i det p.g.a. mycket dålig kvalitet. De har även sänkt priser på ett stort antal bilar förra året. Sedan är det lite som att jämföra äpple och päron. Om vi återgår till klipparna så är t.ex. Landroid minst lika bra som HQ bara med lite lägra utrustningsnivå. Bosch återstår att se, om den nu kommer, Stiga är nog samma som Landroid. Det HQ leder på idag är sin guideslinga men inget annat!
 
peternicklas skrev:
Även det är ju en form av prissänkning för att höja priset lär de nog inte våga. Sedan Mercedes har ju varit illa i det p.g.a. mycket dålig kvalitet. De har även sänkt priser på ett stort antal bilar förra året. Sedan är det lite som att jämföra äpple och päron. Om vi återgår till klipparna så är t.ex. Landroid minst lika bra som HQ bara med lite lägra utrustningsnivå. Bosch återstår att se, om den nu kommer, Stiga är nog samma som Landroid. Det HQ leder på idag är sin guideslinga men inget annat!
Tänker man helt rationellt har du naturligtvis rätt men så fungerar inte marknaden idag. Även om en Skoda gör samma jobb som en BMW o kostar hälften så köper folk gladeligen BMW istället. När det gäller Mercedes prissänkningar så antar ja att du menar tex att nya Bklassen som kom ut var billigare än den gamla, samma fenomen såg vi tex för nya Eklassen.
Samma logik finns ju bland robotarna, när marknaden etablerar sig kommer den att segmentets in i olika klasser där HQ kommer att fortsatt skydda sitt varumärke genom att ligga i vad dom kallar premiumklassen, dom kommer att positionera in Gardena i den större "medelklassen" men kommer inte att ta upp kampen mot den framtida budgetklassendär vi säkerligen kan förvänta oss en massa modeller utvecklade i Kina och kommer att kosta under 5k inom en snar framtid.
 
legion skrev:
Är det nån som tror att priserna på automower kommer att sjunka till nästa säsong?
Konkurrensen har ju ökat drastiskt i år även om HQ-återförsäljarna säger att det inte är nåt de märkt av, vilket känns mest som säljsnack tycker jag.

Jag går och funderar på att köpa en 230 men kan egentligen lika gärna vänta tills nästa år då tomten ändå måste anpassas lite för att passa en robotklippare.
Eller är det korkat att vänta, det kanske är billigast nu i höst/vinter?
Jag köpte min 230 för två veckor sedan och betalade 22900kr vilket var rabatterat pris med 4000kr. Jag tror inte heller att HQ kommer sänka priserna nästa år men de kommer nog inte höja heller. Jag hoppas de kommer utveckla robotgräsklipparna så de kan memorera trädgården på något sätt så man slipper kabel.
Jag är annars hittills väldigt nöjd med min 230 som funkar mycket bra i min komplexa lilla trädgård med gräsyta av 700 m3:) så jag rekommenderar denna maskin. Det jag mest nu oroar mig för är åsknedslag när det varit så mycket åska senaste tiden och därför drar jag ut kontakten när det är risk för åska. Oroar jag mig i onödan anser Ni som haft AM en längre tid?
 
legion skrev:
Är det nån som tror att priserna på automower kommer att sjunka till nästa säsong?
Konkurrensen har ju ökat drastiskt i år även om HQ-återförsäljarna säger att det inte är nåt de märkt av, vilket känns mest som säljsnack tycker jag.

Jag går och funderar på att köpa en 230 men kan egentligen lika gärna vänta tills nästa år då tomten ändå måste anpassas lite för att passa en robotklippare.
Eller är det korkat att vänta, det kanske är billigast nu i höst/vinter?
Tror inte att HQ:s befintliga maskiner kommer att sänkas särskilt mycket pris. Men kanske något.

Med de kompetenta maskiner under 10 000:- som nu börjar komma (Landroid, Gardena) så börjar "vanligt folk" att på allvar fundera på att skaffa sig en robot. (Jag är en av dessa; som har följt utvecklingen under några år, men som tyckt att priserna varit för höga). De som tidigare köpt en HQ-maskin runt 20 000:- har i allmänhet varit antingen övre medelklass eller prylälskare eller gräsmatteklippningshatare. I allmänhet alltså; undantag finns.

Men om säg en HQ 230 hade kostat säg 5000:-, så hade efter 10 år uppskattningsvis hälften av alla gräsmattor i Sverige klippts med robot. Potentialen är alltså stor. Och med Landroid ser vi att det är möjligt att få en kompetent klippare som ligger runt 8000:-. Med ökade serier kan säkert priset pressas ännu mer.

Husqvarna kan välja mellan att skumma högprismarknaden i små volymer, eller att vara med i de stora volymerna. Det vore ett fatalt misstag av HQ att inte ge sig in i den kommande volymmarknaden. Det strategiskt mest vettiga i nuläget är att de antingen börjar knuffa ut mer kompetenta maskiner (lite modifierade HQ 230) under Gardena-märket eller att de skaffar sig ett tredje, lågprismärke.

Husqvarnas egna märkesmaskiner sänks möjligen något till nästa säsong, men framför allt får vi nog se förklädda HQ-maskiner nästa år (typ Gardena R250Li, som kan vara en förklädd HQ230 med lite mindre klippyta eller liknande) med ett betydligt lägre pris. Det är min gissning och vad jag hade gjort om jag varit produktchef hos HQ/Gardena.
 
Redigerat:
Gardena kommer HQ aldrig att göra till ett budgetmärke, den kommer att prisas i klass med grön Bosch.
I portföljen har även HQ Flymo, men det är vad jag kommer ihåg framförallt ett märke för Skandinavien och kanske något mer EU land.

Jag tvivlar som sagt att HQ kommer dyka ner i Asienträsket med rena budgetmaskiner.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Gardena kommer HQ aldrig att göra till ett budgetmärke, den kommer att prisas i klass med grön Bosch.
I portföljen har även HQ Flymo, men det är vad jag kommer ihåg framförallt ett märke för Skandinavien och kanske något mer EU land.

Jag tvivlar som sagt att HQ kommer dyka ner i Asienträsket med rena budgetmaskiner.
Garden är redan ett lågprismärke och kommer nog att stanna på denna prisnivån för att den ska kunna säljas.
Vilka maskiner går INTE under asienträsket. Nämn någon tillverkare som INTE har komponenter från asien.
 
Automower tillverkas väl också i asien nånstans?
 
peternicklas
legion skrev:
Automower tillverkas väl också i asien nånstans?
Usch, nu får du skäll. De säger att den tillverkas i UK men den monteras nog bara där.
Större delen av komponentena kommer från Asien likt många andra.
 
Att grejerna monteras i Asien spelar mindre roll.
 
Inte bara gräsklippare!
Jonte (AM220) här hemma har skördat sin (av mig upptäckta) mördarsnigel. Har hört att Automowern ska göra det men nu har jag bevis. Ny ska han bara få klippa/jaga kvällar framöver.

ImageUploadedByTapatalk1344006741.299506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.