BKN bygger sitt antagande på att under 30 år har bolånen ökat 3ggr så mycket som BNP, trots att vi under den tiden kunnat se hur ränteavdragen förändrats till det sämre, och att inflationen inte äter upp lånen på samma sätt längre.

Det senaste decenniet dessutom med räntenivåer som sedan 1996 legat väsentligt under, eller inom det område som Riksbanken själva anser som normalt. Aldrig över...

Och de har en poäng i dessa två fakta. OM hushållen kommer att prioritera annat än sitt boende, som fått ta en allt större del av hushållsbudgeten framöver, så kommer det helt klart att gå ut över huspriserna. OM Riksbanken över en längre tid kommer att ligga högre med räntan än vad de anser vara normalt, precis som de just nu ligger på väldigt låga räntor, så ger det en hel del problem.

Mot detta skall läggas att vi i Sverige inte precis har för många bostäder, och att vi saknar några stora nybyggnadsbestånd som byggts i spekulativt syfte. Tvärtom har vi enorma renoveringsbehov på våra miljonprogramshus, och det kommer att hålla kapaciteten att bygga nytt i schack.

De orosmoln som jag ser på himlen har gestalten av oljepris och matpriser. Energipriserna kan komma att tvinga människor att bo trängre, ge upp fritidshusen och flytta närmare arbetet. Det är inte bra för bostadspriserna. Högre matpriser, kanske till följd av ett eller två missväxtår i kombination med en inflationsbekämpande Riksbank skulle också tvinga många att se över sitt boende.

Just nu har vi en situation där många börjar vilja ropa "Faran över - nu vänder det", och det är då världsekonomin kan få sig en snyting till. Det skulle kunna bestå i att Nordkorea skickar en atombomb till Seoul, att kärnvapenmakterna Pakistan och Indien brakar samman ordentligt (det indiska valet gick dock bra, utan några framgångar för militanta extremister) eller att maktbalansen i Ryssland förskjuts kraftigt, eller något som vi idag inte ens uppfattar som ett hot (mest troligt).

Jag delar dock din bedömning att det inte handlar om någon latent bostadskris, utan endast en risk för att världsekonomin kan försämras av faktorer vi inte kan förutsäga och som är svåra att påverka.

Ur det perspektivet är det bra att se till så att bankerna inte försätter sig i prekära situationer. Utlåning i all ära, men när ALLT man lånar ut till är till bostäder så har man lagt väl många ägg i samma korg.

Visst är en topp på 7,5% jobbigt för många, frågan är hur stor genomslag det har på priserna i sig?

För övrigt så är jag mer inne på Swetrots hypotes, huspriserna handlar förmodligen mer om faktorerna kring reporäntans nivå. Dvs konflikter i omvärlden och energi och matpriser.

Mikael_L
imported_Anders_S skrev:
Visst är en topp på 7,5% jobbigt för många, frågan är hur stor genomslag det har på priserna i sig?
Just under tiden räntan står i 7,5 så lär det nog hålla ner priserna.
Om inte annat för att bankerna kommer kräva att låntagarna klarar bortåt 10% för att bevilja lån. Därigenom sjunker nylånevolymerna och priserna följer med.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Just under tiden räntan står i 7,5 så lär det nog hålla ner priserna.
Om inte annat för att bankerna kommer kräva att låntagarna klarar bortåt 10% för att bevilja lån. Därigenom sjunker nylånevolymerna och priserna följer med.
Fast frågan är väl om när, eller om, vi når några 7,5% ... :surprised:

Mikael_L skrev:
Fast frågan är väl om när, eller om, vi når några 7,5% ... :surprised:
Ja, precis. Vem vet. Kanske snart, kanske inte alls. Men har man inte otur att förlora arbete OCH, eller har lånat väldigt nära sin marginal så klarar dom flesta (obs dom flesta) en sådan topp. Tror jag..

Swetrot skrev:
Det skulle kunna bestå i att Nordkorea skickar en atombomb till Seoul
Förlåt, men eftersom jag nördar in mig på just det området så kan jag inte hjälpa att tillägga att vad det gäller just det scenariot så tror jag mer på att Nordkorea skulle bomba ärkefienden Japan om de bestämde sig för att bomba någon (något som jag iofs håller för mycket otroligt). NK har redan missiler som räcker till Tokyo och väl det och vissa bedömare tror att de *inte* har den föga trevliga äran att vara den första nation som misslyckades med en vanlig uranbomb av "gun type" (som ger ung. 20kT, NKs första låg antagligen på under 1 kT och den senaste på kanske 4 kT) utan gått direkt på den mineatyrisering som krävs för att framställa en stridsspets som skulle passa på NKs missiler. (Ett intressant scenario är att de direkt efter ett skott mot Japan skulle ge sig till Sydkorea, och då är det svårt att veta vad man skall göra.)

Vad gäller hotet mot Seoul så kanske inte många vet att det redan ligger inom bekvämt artilleriavstånd från NKs gräns. Något de tagit fasta på genom att gräva in kanske 15000 eldrör och raketartilleri i diverse berg runt sydkoreas huvudstad. Så den dag de vill lägga Seoul i aska och ruiner så är det bokstavligt talat bara att trycka på knappen. Jane's tror att de skulle kunna uppnå säg 300- till 500-hundratusen granater per timme mot Seoul (där halva Sydkoreas befolkning bor.) Det är ingen picknick.

MEN, det har *förhoppningsvis* inte mycket med hur huspriserna utvecklar sig här i Sverige, så jag lovar att inte säga mer om den saken här, även om det är en intressant fråga hur världsmarknaden skulle utveckla sig om något av dessa scenarierna hände.

Som sagt, kanske hamnar en bit från huspriserna. Men om du lägger över diskussionen i övrigt så lovar jag att följa. Det är ett intressant ämne, om än nördigt. :)
Så får man nästan inte säga, tänk om det händer, då är det inte så "nördigt" längre...

lars_stefan_axelsson skrev:
MEN, det har *förhoppningsvis* inte mycket med hur huspriserna utvecklar sig här i Sverige, så jag lovar att inte säga mer om den saken här, även om det är en intressant fråga hur världsmarknaden skulle utveckla sig om något av dessa scenarierna hände.
Om NK bestämmer sig för att mörda miljontals människor i Seol så är åtminstone inte jag så cynisk att jag anser att det största problemet i världen är att min villa inte stiger i värde lika mycket som året innan.

BobbyEwing skrev:
Om NK bestämmer sig för att mörda miljontals människor i Seol så är åtminstone inte jag så cynisk att jag anser att det största problemet i världen är att min villa inte stiger i värde lika mycket som året innan.
Nej, inte jag heller. Och jag tycker inte man kan läsa min post så. Däremot tycker jag det är värt att påpeka att en smäll på andra sidan jorden idag skulle kunna få långtgående ekonomiska konsekvenser även här, och hur stora de skulle kunna tänkas vara är naturligtvis viktigt. Om inte annat för att inskärpa hur påpassliga vi bör vara med att stödja en utveckling som för oss bort från ett sådant scenario, och inte närmare det. Sverige har ju t ex valt att ha kvar sin representation i Pyongyang, Amerikanerna föhandlar fn om sina två journalister via oss, detta trotts att jag tycker att det finns stora skäl att på alla vis fördöma en regim som håller stora delar av sin befolkning i koncentrationsläger som inte står Buchenwald efter (även om de inte riktigt är i Reinhard-klass).

Men det här är som sagt seriöst OT. Känn er fria att få in sista påhoppet. Jag lämnar frislag på det.

Fast "största problemet i världen är att min villa inte stiger i värde lika mycket som året innan. " fick mig att tänka och inse att jag har i alla fall ett datum att lägga till den riktiga debatten. Det är nämligen så att grannvillan sålts 4 gånger sedan 2006 då vi flyttade in här, ja det är väl grannarna de inte står ut med :) (Sådär, nu sade jag det, så slipper ni... :) )

De som bodde där när vi flyttade in hade bott där länge och huset såldes först en gång för 3.5. Sedan rann det in vatten i källaren, expansionskärlet och diskmaskinen gick samtidigt med ytterligare vattenskador som följd m.m. så köparen drog sig ur och det såldes igen för 3.3. Sedan så har två par bott där ungefär lika länge (ett år var ungefär) och de gick båda de gångerna för 3.5 (jag har inte exakta siffror det kan skilja 50-tusen upp eller ner, enligt uppgift så förlorade förra ägarna 50-tusen på affären). De senaste ägarna flyttade in i dagarna.

Så, för samma 120m2+120m2 villa från 1948 i Partille (ca 15 minuter från centralstationen i Göteborg) så har alltså priset legat tämligen stabilt, utan några större svängningar sedan 2006. I varje fall inga stadiga 10% plus om året. Ja, jag är medveten om att det bara rör sig om en fastighet, men det som är intressant är i mitt tycke att det rör sig om samma objekt som sålts så regelbundet så man behöver inte göra några justeringar för skillnader i läge, skick osv.

Redigerat:
Jag ber att få tacka för lektionen om Korea, det är nyttigt att lära sig något nytt.

Och, jag tycker att det ibland kan vara nyttigt för diskussioner om huspriserna att lyfta blicken en smula bortom det nära och gripbara för att få lite perspektiv på begreppet risk.

Genomsnittspris riket: 1 869
Högsta månadsnotering: 1910

Stiger genomsnittspriset med +2,19% har vi nya rekordnoteringar i riket.

Med tanke på den eftersläpning som finns i statistiken hos SCB avseende småhus (problemet med kontraktsdag och tillträdesdag) verkar det som att det redan kan ha hänt.

Idag kom det nya prognoser kring arbetslösheten som talar om ca 12% arbetslöshet framöver. Fast jag tror att vi nog måste upp mot tal på närmare 25% ifall det ska få någon som helst negativ påverkan på bostadspriserna för privatkonsumenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.