221 098 läst · 2 000 svar
221k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Ja, det är ju ett sätt att se på saken. Nu tror jag i och för sig inte att vädret blir "perfekt" om farhågorna för klimatförändringarna slår till. Snarare blir det ett jäkla regnande mest hela tiden och inte speciellt trivsamt här heller. Men, men... Det finns ju grader även i helvetet.BoByggarBogge skrev:
Personligen är jag förundrad över att priserna fortsätter upp om det enbart är på grund av ränteläget.
Medlem
· Stockholm
· 7 265 inlägg
@BoByggarBogge:
Eller så svänger klimatet om och det blir så kallt att ingen vill bo i Sverige - sånt har hänt historiskt det med
Men tittar man på 10-100 års sikt så har ju alltid priserna gått upp historiskt ! Detta pga att befolkningen ökar om inte annat.
Lokalt, och vissa tidsperioder, kan det vara annorlunda dock...
Vi har ännu inte heller, i våra storstäder, nått till nivån av internationella storstäder där man som ung tex delar bostad med flera andra för att få ned kostnaden osv
/K
Eller så svänger klimatet om och det blir så kallt att ingen vill bo i Sverige - sånt har hänt historiskt det med
Men tittar man på 10-100 års sikt så har ju alltid priserna gått upp historiskt ! Detta pga att befolkningen ökar om inte annat.
Lokalt, och vissa tidsperioder, kan det vara annorlunda dock...
Vi har ännu inte heller, i våra storstäder, nått till nivån av internationella storstäder där man som ung tex delar bostad med flera andra för att få ned kostnaden osv
/K
Ja, det är intressant. Jag tror eller misstänker (utan att på något sätt kunna underbygga det med fakta) att de där förändringarna kan vara rätt ojämnt fördelade, åtminstone inom Stockholm som är det enda jag kan uttala mig om.-MH- skrev:
Jag menar att i den hausse som rådde tills för ett år sen, där efterfrågan översteg utbudet och allt föreföll vara bra investeringar, gjorde köpfebern att priserna på objekt med olika sorters "fel" (mindre attraktivt område eller läge, mindre populär hustyp, stora renoveringsbehov, olika byggnadstekniska problem o s v) drogs med uppåt mer än de "borde" ha gjort. Så vi fick en uppblåst prisnivå men luften var ojämnt fördelad och motsvarande objekt faller nu mer i pris än andra. Objekt som saknar sådana fel utan att för den skull vara några lyxvillor verkar snarast fortsätta att stiga, om än sakta, är mitt intryck (det statistiskt mycket bristfälliga underlaget för detta är försäljningarna i området där jag bor).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Precis vad vi i Göteborg behöver. Mer regn...joflopp skrev:
Jag tror också att resor till och från arbetet (dvs kortare jobbpendling som är så populärt i storstadsregionerna) kommer att bli dyrare framöver. Mot det har vi "virtualiseringen" av arbetet, dvs att man i större utsträckning kan sitta var som helst (bara man har bra internetuppkoppling) och göra det. Det skulle kunna motverka ett tryck på städerna. MEN, och det är ett stort MEN, det finns många delar av det argumentet, och det är inte lätt att sia vad/hur/i vilken utsträckning det kommer att slå in. Exv. sade man samma sak framförallt i USA på 80-talet, dvs "Vi skulle kunna sitta hemma och göra våra jobb om 20 år" istället fick de sitta hemma arbetslösa utan jobb, medan någon annan satt på jobbet i Indien och gjorde det de tidigare gjort. (Jag hårdrar lite här för illlustrativ effekt).
Så frågan är om Internet över fiber skulle kunna tillföra tillräckligt med eknomisk kraft till landsbygden för att bryta (och vända) urbaniseringstrenden (som är global). Det känns som om det kanske är att tillskriva datakommunikationen lite för mycket, men vi får se. Spännande kommer ju också att bli om vi kommer att se någon annan teknisk revolution som skulle kunna göra det här, dvs flygande bilar eller nanofabriker som gör att du kan tillverka vad du vill i ditt garage. Dessa lyser ännu mest med sin frånvaro.
Det enda andra scenariot jag kan tänka mig som skulle bryta urbaniseringen är den västerländska civilisationens totala kollaps. Dvs vi får gå tillbaka till ett agrart samhälle med 80-90% av befolkningen på åkrarna (en befolkning som minskat med sådär 80% eller så). Om/när/hur det skulle hända är naturligtvis ännu svårare att sia om. Den som är intresserad av att diskutera det scenariot vidare hittar väl närmast sina likar i överlevnads/milis-organisationer i exv. nordvästra USA.
imported_AX skrev:
Prisökningen efter årsskiftet blev större än jag trodde, mkt pga av de snabba räntesänkningarna. Men å andra sidan är jag inte speciellt orolig ang min ev avreggning, då vändningen nedåt har börjat betydligt tidigare än vad jag trodde (pga av snabba uppgången)... å tredje sidan tenderar prisnedgångarna gå relativt långsamt iom att folk vägrar sälja, men samtidigt tror jag att även de mest obotliga optimisterna kommer inse faktum till senhösten. Långsiktiga trenden är fortsatt nedåt.
Det intressanta är att det inte är alls omöjligt att en återgång till mer jordbruk kommer att ske i framtiden när oljan sinar. Den situation som vi har idag, där mindre än 1% av vår befolkning kan producera mat i överflöd till resten är helt och hållet baserad på lättillgänglig och billig energi i form av olja. Om vi inte lyckas hitta ett likvärdigt eller bättre alternativ så har vi inget annat val än att återgå till det agrara samhället.lars_stefan_axelsson skrev:
Nu är inte mäklarstatistik den enda statistiken som finns över bostadspriser och därmed inte den enda sanningen. Ofta släpar just fastighetsstatistiken av olika skäl, som uppstår med köpebrev och köpekontrakt, lagfart m.m.
Jag anser att det är bättre att bedöma när prisuppgången på bostäder tog fart utifrån statistiken över bostadsrätter, vars statistik avgörs av ett enda kontraktsdatum. Det är nämligen enligt mig rimligt att anta att priserna på bostäder, dvs både villor och bostadsrätter, rör sig åt samma håll i normalfallet.
Tittar man på statistiken över bostadsrätter i storstäderna, så noterade ex både Göteborg och Stockholm sina lägsta priser november 08 och har stigit fram till idag.
Det blir såvitt jag inte tagit på mig nattmössan fem månader med statistik. Ni får vänta på statistiken för maj för att avgöra om mitt påstående om att priserna stigit nu i sex månader var så vansinnigt
Jag anser att det är bättre att bedöma när prisuppgången på bostäder tog fart utifrån statistiken över bostadsrätter, vars statistik avgörs av ett enda kontraktsdatum. Det är nämligen enligt mig rimligt att anta att priserna på bostäder, dvs både villor och bostadsrätter, rör sig åt samma håll i normalfallet.
Tittar man på statistiken över bostadsrätter i storstäderna, så noterade ex både Göteborg och Stockholm sina lägsta priser november 08 och har stigit fram till idag.
Det blir såvitt jag inte tagit på mig nattmössan fem månader med statistik. Ni får vänta på statistiken för maj för att avgöra om mitt påstående om att priserna stigit nu i sex månader var så vansinnigt
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Ja, jag tror och hoppas att det inte skall behöva gå så långt bara för att oljan tar slut... Vi har en i praktiken outsinlig resurs i vanlig billig kärnkraft. Se exv: http://www-formal.stanford.edu/jmc/progress/nuclear-faq.html . Fun fact: Det finns mer energi i uranet som förekommer naturligt i Amerikanska kolförekomster än i kolet! Man skulle med fördel kunna köra kolet på tip, elda uranet och få både mer energi, OCH mindre utsläpp av radioaktiva ämnen till den omgivande miljön...BobbyEwing skrev:Det intressanta är att det inte är alls omöjligt att en återgång till mer jordbruk kommer att ske i framtiden när oljan sinar. Den situation som vi har idag, där mindre än 1% av vår befolkning kan producera mat i överflöd till resten är helt och hållet baserad på lättillgänglig och billig energi i form av olja. Om vi inte lyckas hitta ett likvärdigt eller bättre alternativ så har vi inget annat val än att återgå till det agrara samhället.
Läs även gärna http://www-formal.stanford.edu/jmc/progress/index.html om resten av naturresurserna. MEN, vi kan förstås fortfarande fucka up biosfären tillräckligt för att alla katastrofscenarion vi kan tänka oss kommer att bli sanna ändå.