Vilken säsongsavslutning av Husdrömmar! Sandra och Johannes i Tygelsjö bjuder först på ett skräckexempel på vad som kan hända om du inte gör en egen överlåtelsebesiktning. Sedan visar de hur man kan vända krisen till något positivt – genom att bygga hus i massiv trälego.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Tvingas riva och bygger nytt av lego

Till viss del kan jag förstå att dolda fel-försäkringen inte gav något. Det hade inte varit något problem om de inte hade rivit bort nästan varenda innervägg på nedervåningen. De har alltså orsakat skadan själv.

• Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Till viss del kan jag förstå att dolda fel-försäkringen inte gav något. Det hade inte varit något problem om de inte hade rivit bort nästan varenda innervägg på nedervåningen. De har alltså orsakat skadan själv.
Dt framgick att om huset hade haft takstolarna kvar så hade det inte varit några problem att ta bort innerväggar. En besiktningsman hade dock upptäckt felet innan köp.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Jo, det framgick av programmet men oavsett, hade jag haft försäkringsbolag i det fallet så hade jag bedömt lika. Att huset inte är förberett för deras önskade förändring är inget fel. Det blev ett fel först när de rev väggarna.

• Gilla
Hasseaero och 2 till
  • Laddar…
Skönt att det blev rivning för dom fick ett fantastiskt hus, tror nog det är det finaste jag sett i husdrömmar

• Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Jag reagerade dock på det som Gert hävdade om att träet krymper på längden men marginellt på omkretsen. Är det inte helt tvärtom?

• Gilla
Toddbertuzzi och 13 till
  • Laddar…
Det jag reagera på var att de framförallt föll för den lummiga trädgården och i slutet så är hela baksidan en enda stor leker? Fanns väl ingen anledning till att köra sönder hela baksidan?

Tyckte huset var helt okej, inte i min smak dock. Förstod mig inte riktigt på syftet med ovanvåningen heller. Ett allrum och det stora badrummet (vilket jag tyckte var fullständigt ologiskt) och lite vrår. I mitt huvud hade det nästan kunnat få in de utrymmena däe nere bara genom att flytta/ändra om lite.

Med stort kudos till att see it thru, kan inte vara en rolig sits att hamna i! :(

• Gilla
Bogeymannen och 1 till
  • Laddar…
Jag reagerade dock på det som Gert hävdade om att träet krymper på längden men marginellt på omkretsen. Är det inte helt tvärtom?
Samma reaktion här!

• Gilla
Lurade
  • Laddar…
Dyrt men fint. Får vi hoppas Gert har rätt att Malmö expanderar åt deras håll.
Vad kan det tänkas kosta att riva huset?
2 milj för gamla huset, 3 milj för det nya? Men vad kostade rivningen?

Jag har lite svårt för att man inte håller ihop vatteninstallationerna utan har köket här, ett badrum där och tvättstuga nån annanstans, men jag är väl gammaldags...

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Besiktningsmannen hade antagligen svarat jakande på frågan om den ställdes, om det gick att riva alla innerväggar. Nu är frågan antagligen inte ställd utan man har utgått från (konstruktions)ritningar - det var så jag gjorde, och tog precis som paret här in en konstruktör i efterhand som bekräftade att det var OK.

Problemet med försäkringen är snarare att det var säljarens, inte köparens.

Även med innerväggar borde stabiliteten påverkats kraftigt om takstolarna sågades av utan att förstärkas. Det är få byggare som bygger mer än som behövs, så det finns en anledning att de är byggda på det viset från början.

Väldigt fint hus och en liten tankeställare för oss som sitter och tittar på ett liknande 50talshus. Något jag funderade på är isoleringen, det såg ut som den hamnade på utsidan timret, jag såg heller ingen fuktspärr eller liknande på insidan, är inte det som att be om problem med kondenserad fukt någonstans i isoleringen? Särskillt med alla de glipor som måste bli mellan träbitarna när de torkar. De hade ju träbitarna framme på insidan på något ställe så tätt på insidan verkar det inte vara.

Funderar också på energieffektiviteten och hur tätt huset kan vara?

Oavsett dessa funderingar så gillar jag designen på huset förutom övervåningen som kändes väldigt dåligt planerad. :)

• Gilla
BGA
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det jag reagera på var att de framförallt föll för den lummiga trädgården och i slutet så är hela baksidan en enda stor leker? Fanns väl ingen anledning till att köra sönder hela baksidan?

Tyckte huset var helt okej, inte i min smak dock. Förstod mig inte riktigt på syftet med ovanvåningen heller. Ett allrum och det stora badrummet (vilket jag tyckte var fullständigt ologiskt) och lite vrår. I mitt huvud hade det nästan kunnat få in de utrymmena däe nere bara genom att flytta/ändra om lite.

Med stort kudos till att see it thru, kan inte vara en rolig sits att hamna i! :(
Programmet slutade när det inte var någon grönska där av såg man ej den lummiga trädgården.
Ovanvåningen är gjord för att föräldrar ska kunna ha masterbedroom i framtiden, man flyttar upp när barnen blivit äldre

T Polos skrev:
Programmet slutade när det inte var någon grönska där av såg man ej den lummiga trädgården.
Ovanvåningen är gjord för att föräldrar ska kunna ha masterbedroom i framtiden, man flyttar upp när barnen blivit äldre
Fast nä. Ja, det är ingen grön årstid men även om de hade varit färdiga i juni så hade det enda gröna på baksidan mer eller mindre varit trädet. Resten var lervälling. Samma sak på framsidan, där väljer man att grusade hela alltet? Var tog lummigheten vägen? Den gillade jag och som jag förstod det även dem.

Okej, ja så kan det ju mycket väl vara med loftet. Men jag står ändå fast vid min åsikt att det gått att skippa det helt för att få in det där nere ist.

Tänker påpeka produktion också! Detta kan varit ett av de värsta avsnitten i avsikt familje/husbygge fördelning. Att de fick patrull å så, absolut det är värt att diskutera men det tog 20ish min innan husprogrammet faktiskt började...

Otroligt tråkigt tycker jag när då de byggde med en teknik som iaf jag aldrig sett innan och gärna fått veta lite mer om :)

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är lite lustigt att de vinklade att de rev huset på grund utav det där felen som kom fram i programmet. Uppenbarligen köpte det ett hus som de ville göra om för mycket på. Personligen så tror jag att man kunde ha fixat och byggt ut för en mindre summa. Men man var inte intresserad av det då man ville ha ett modernare boende. Så jag undrar vad som hände med pratet ”ett hus med själ i” ? ;-)

• Gilla
Bogeymannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.