F Fjällöparn skrev:
Visade de inte att föräldrarna gick in på ett eller annat vis?
Alltså lånade föräldrarna pengarna. Jag orkade inte se hela programmet. Men det måste vara lösningen föräldrarna belånade sitt eget hus. Så från att ha knappt någon belåning alls till å va belånade över hustaken... Curling föräldrar :)
Tur att mitt hus redan är nästan helt belånat.
Då behöver jag inte oroa mig:)

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det är så att många sthlmare lägger 50% av sin disponibla inkomst på boendekostnader (!!). Och en standardbilar som i Tibro kostar 350’ kostar där nu över 7” .. givetvis är det galet men din råga visar att du inte riktigt har greppat detta. Ingen amorterar av hela huset. Man kan inte spara 3-8 miljoner.
Visst är det intressant... Att villan i Tibro är så mycket sämre än den i Stockholm :D

Bor själv i Stockholm och naturligtvis alltid trott att våra hus är så bättre eftersom de är så mycket dyrare:D

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Jo, det kan man, men ingen vill.
Ja det är det jag försöker få dig att förstå. Dina värderingar om att huset skall amorteras av inom rimlig tid delas inte av många.

B Byggdjuret skrev:
Visst är det intressant... Att villan i Tibro är så mycket sämre än den i Stockholm :D

Bor själv i Stockholm och naturligtvis alltid trott att våra hus är så bättre eftersom de är så mycket dyrare:D
Läge läge läge. Många vill helt enkelt trängas i bilköer 60min till jobbet morgon och kväll. Det är värt pengarna. Eller ngt. Vissa här säger ”fine dining”.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ja det är det jag försöker få dig att förstå. Dina värderingar om att huset skall amorteras av inom rimlig tid delas inte av många.
Mina? :)

Börjar bli lite OT det här men som svar elpaco så har det troligen med levnadsstandard att göra.

Du kan amortera av dina miljonlån på en kort period (5-10 år) men det lämnar ett sånt hål i fickan att resor, ny tv etc bara är att glömma. Eller så finner man sig i att man har lån (och gynnar banken) och slår ut det över lååång tid men har råd att göra det man värdesätter. Alltså ett sätt att både ha och äta kakan.

Väldigt inviduellt det där. Precis som bosättning, vissa tycker att en 2a i stl för 2.5mille är the way to go medan andra tycker att bo i en villa på landet för 750k är det rätta.

J Jarlsgård skrev:
Börjar bli lite OT det här men som svar elpaco så har det troligen med levnadsstandard att göra.

Du kan amortera av dina miljonlån på en kort period (5-10 år) men det lämnar ett sånt hål i fickan att resor, ny tv etc bara är att glömma. Eller så finner man sig i att man har lån (och gynnar banken) och slår ut det över lååång tid men har råd att göra det man värdesätter. Alltså ett sätt att både ha och äta kakan.

Väldigt inviduellt det där. Precis som bosättning, vissa tycker att en 2a i stl för 2.5mille är the way to go medan andra tycker att bo i en villa på landet för 750k är det rätta.
Det är försvinnande få som har lön nog att amorteras säg 500’ om året.

elpaco elpaco skrev:
Vet inte med mig att jag någonsin nämnde det beloppet? :) men ja, det är det. Men 200k kan ett hushåll med säg 600k brutto/år amortera av ifall att de vill, har man då 2mille så tar det 10 år. I 10 år kan man inte unna sig någonting.

elpaco elpaco skrev:
Ja, man behöver i princip spara (investera) ihop kapitalet. Sparar man 8k i månaden och placerar i lämplig indexfond bör man ha ca 9 miljoner efter 30 år. Men de flesta av oss tycker ju inte om att spara till en förmögenhet när man istället kan spendera pengarna :)

Börjar man spara när man är 25 så kan man flytta hemifrån vid 55... Låter som en bra idé.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Börjar man spara när man är 25 så kan man flytta hemifrån vid 55... Låter som en bra idé.
Många kan nog spara även med boendekostnader. Om de vill. Om vi nu pratar om den del av befolkningen som köper villor för nio miljoner :)

B Byggdjuret skrev:
Alltså lånade föräldrarna pengarna. Jag orkade inte se hela programmet. Men det måste vara lösningen föräldrarna belånade sitt eget hus. Så från att ha knappt någon belåning alls till å va belånade över hustaken... Curling föräldrar :)
Tur att mitt hus redan är nästan helt belånat.
Då behöver jag inte oroa mig:)
Man skall väl iofs ha viss förståelse för att det inte är helt lätt att kliva in på en bomarknad som kräver 500’ i sparat kapital till insats topplån. Den boenderesa som våra föräldrar gjort på sina boenden är ju vansinnigt orättvis ur ett samhällsperspektiv. Mina föräldrar har jobbat hårt hela livet, och min far haft litet företag med ca 20 anställda, och skattat ut bra lön. Men hans samlade lönebesparingar går inte att jämföra mot 5 år uppgång på boendemarknaden för deras lägenhet i rätt läge. Jag tror inte detta spekulativa levnadssätt bådar gott.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
För mig helt obegripligt att det skall vara nödvändigt att amortera hela huslånet. Detta förutsätter att man anser att värdet på fastigheten går mot noll över tid vilket torde strida mot de flestas uppfattning av värdeutvecklingen av fastigheter. Byggnader skrivs av över tid då man inte kan förvänta sig att den står kvar i evig tid. Detta kan till viss del kompenseras med underhåll samt låta bli att kapa takstolar t.ex. Historiskt har vi dessutom begåvats med inflation som oxå hjälper till, 2% över 50 år är inte oväsentligt. Lägg till detta en försiktig amortering på 1 % så är inte ekonomin inte helt uppåtväggarna som vissa inlägg här tycks antyda.

Redigerat:
  • Gilla
ereSANT och 7 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det kan ju räckt med att de går in som borgenär, programmet visade inte vad hjälpen bestod av. Har man hjälpt till med pengar se det då som ett förtida arv om den ekonomiska möjligheten finns, istället för att ett arv ramlar ut när barnen kanske skaffat sig en stabilare ekonomi. Kan själv tänka mig hjälpa till med finansiering om det skulle behövas till barnen.
Sedan har jag full förståelse för att möjligheten är helt individuellt betingad.

• Gilla
Reyhn och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det kan ju räckt med att de går in som borgenär, programmet visade inte vad hjälpen bestod av. Har man hjälpt till med pengar se det då som ett förtida arv om den ekonomiska möjligheten finns, istället för att ett arv ramlar ut när barnen kanske skaffat sig en stabilare ekonomi. Kan själv tänka mig hjälpa till med finansiering om det skulle behövas till barnen.
Sedan har jag full förståelse för att möjligheten är helt individuellt betingad.
Tja... Med tanke på hur snåla bankerna är på att låna ut pengar så misstänker jag att hjälpen bestod i mer än att bara gå i sorgen f´låt borgen. Visserligen är mina gissningar lika bra som alla andras.
Att hjälpa till med finansiering är skillnad mot det jag misstänker belåna huset. Men du gör rätt i att hjälpa barnen med finansiering. Men efter att ha bott i innerstan i större delen av mitt liv och suttit i styrelsen i brf
så vet jag vad finansiering innebär, det är att du köper deras lägenhet en 1:a för knappt 2 miljoner:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.