Reklamfilm om byggsättet

 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Mycket intressant sätt att bygga.
Hundra gånger bättre än det urblåsta sunkiga gamla huset, med ruttna syllar och kapade takstolar..
 
J Jehu skrev:
Mycket intressant sätt att bygga.
Hundra gånger bättre än det urblåsta sunkiga gamla huset, med ruttna syllar och kapade takstolar..
Håller med, mycket intressant sätt att bygga, kan dock inte riktigt släppa att det måste börja glipa mellan träbitarna när allt torkat ihop ordentligt och att det inte riktigt framgår vad planen för att hantera fukt är?
 
F Fjällöparn skrev:
Håller med, mycket intressant sätt att bygga, kan dock inte riktigt släppa att det måste börja glipa mellan träbitarna när allt torkat ihop ordentligt och att det inte riktigt framgår vad planen för att hantera fukt är?
Det borde ju även påverka negativt rent isoleringsmässigt också? Nu vet jag iofs inte hur tjock isoleringen på utsidan "legot" var men jag tror ju inte det var någon supertjock isolering. Och börjar då det bli glipor så lär man få kallras deluxe?
 
poängen är nog att varje enskild byggbit torkar så lite att det i praktiken inte blir nå springor. En hel timmerlängd krymper ju mer och byggt med tremeterslängder kanske så hade ju springorna procentuellt blivit större på varje enskilt ställe.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Blev ett kanonhus, synd att tomten blev totalförstörd :)

Även jag har svårt att förstå varför man har så litet badrum på "boplan" och ett stort på övervåningen där man i övrigt inte har någon anledning att vara.

Jag hade nog inte gjort som andra i tråden föreslår dock utan att hade satsat på två sovrum uppe från start. Sociala ytor, gästrum, lekrum, kontor på nedre plan.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Är ett väldigt slöseri med virke men ett smart sätt att bygga, men klossarna borde man kunna göra mer effektiva både i virketsåtgång och isolering.
 
S Stefan1972 skrev:
poängen är nog att varje enskild byggbit torkar så lite att det i praktiken inte blir nå springor. En hel timmerlängd krymper ju mer och byggt med tremeterslängder kanske så hade ju springorna procentuellt blivit större på varje enskilt ställe.
Absolut! Men det krävs ju inte jättestora glipor för att det ska bli kallras, räcker med någon mm ju.

Skulle därför vara intressant att fått reda på lite mer om dessa klossar!
 
Så länge det är vindtätt så blir det inte kallras av någon mm luft. Snarare tvärtom - En spalt med stillastående luft isolerar bättre än trä.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så länge det är vindtätt så blir det inte kallras av någon mm luft. Snarare tvärtom - En spalt med stillastående luft isolerar bättre än trä.
Det är sant, så långt tänkte jag inte! :crysmile:
 
  • Gilla
gustavk
  • Laddar…
Microkatten
Enligt tillverkarens hemsida består väggen av, utifrån och in:

Stående panel (de valde tydligen liggande panel i programmet)
Spikläkt
Fasadskiva 31- 80mm
45x70 reglar
70mm Uni skiva33.
Dragstag
Ångbroms
GDS stomme 150mm
OSB skiva 11mm
Gips skiva 12,5mm

D.v.s. diffusionsöppen konstruktion, max isolering 150mm stenull+150mm trä. Vore intressant att se u-värden och energideklaration.

Träklossarna har 18% fukthalt när de lämnar sågverket, så det lär ske en del krympning av virket i höjd/tjocklek. Jag gissar att de korta bltarna främst förhindrar större vridningar/spänningar i längre stockar, förutom att de är betydligt enklare att hantera. Plywooden i skårorna i mitten hjälper säkert också till att förhindra ev drag som kan ha smitit in någonstans.

Snyggt hus, och roligt att se ett annorlunda byggsystem och, förstås, ett lyckligt slut på en katastrofal början!
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
parper parper skrev:
Så jag undrar vad som hände med pratet ”ett hus med själ i” ? ;-)
Det reagerade jag på redan innan de rev när hon stod i det helt utblåsta huset och talade sig varm om alla fina detaljer utan att reflektera över att inga sådana var kvar utöver den öppna spisen. :)

Nu slutade ju allt lyckligt och bra, men avsnittet är även bra som ett varnande exempel. Inte bara vad gäller dolda fel, utan även för att det är lätt hänt att irra sig iväg i sina drömmar utan att se att det aktuella objektet inte alls lämpar sig för det. Pernillas egna exempel var inne på samma område.
 
S
F Fjällöparn skrev:
Väldigt fint hus och en liten tankeställare för oss som sitter och tittar på ett liknande 50talshus. Något jag funderade på är isoleringen, det såg ut som den hamnade på utsidan timret, jag såg heller ingen fuktspärr eller liknande på insidan, är inte det som att be om problem med kondenserad fukt någonstans i isoleringen? :)
"Våra hus består av limfria block i massivträ, vilka sedan kompletteras med bl.a. miljövänlig ångbroms och cellulosaisolering"

Timmer har ju annars den fördelen att huset kan andas och är okänsligt för fuktvandring. Passar perfekt för sommarstugor och likande hus som man vill kunna kallställa vintertid. Dock blir väggens u-värde något sämre än motsvarande vägg med traditionell isoering
 
it-snubben it-snubben skrev:
Jag reagerade dock på det som Gert hävdade om att träet krymper på längden men marginellt på omkretsen. Är det inte helt tvärtom?
Ja du har helt rätt.Trä rör sig på på
it-snubben it-snubben skrev:
Jag reagerade dock på det som Gert hävdade om att träet krymper på längden men marginellt på omkretsen. Är det inte helt tvärtom?
Jo du har helt rätt. Trä rör sig på bredden och mycket lite på längden. Sen spelar det ju ingen roll om man har hela stockar eller byggklossar, sammanlagda längdändringen blir lika. Med klossar blir det glipor mellan klossarna som försämrar isoleringen. Gert bekräftade bara min åsikt om arkitekter - man skall unvika dom.
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag har lite svårt för att man inte håller ihop vatteninstallationerna utan har köket här, ett badrum där och tvättstuga nån annanstans, men jag är väl gammaldags...
Jag reagerade lika dant, men vill man ha ett dyrt hus och framtida problem så varför inte. Hur tänkte huskonstruktören?
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.