S Stefan1972 skrev:
är det nån som vet om det är nödvändigt med corten plåt för att få det sådär? Rostar vanlig plåt annorlunda kanske? Känns ju lite overkill att ha höghållfasthetsstål på en fasad......

Jag tippade på typ 20miljoner för det där och sen kom Gert med sina 18 miljoner så jag tror inte det är långt ifrån. Det är ju inget minihus direkt.
Vanlig plåt rostar bort, i alla fall i vårt klimat ..

Jag håller med Gert, gillar inte blandningen av stål och trä .. Och vad händer med träet på några år? Skulle varit stål runt om ... Men, det är ju uppenbart att de snålade in där, att sätta massa små stålplåtar i nån form av fjäll kan ju bara vara för att det ska gå att göra själv.. . Borde ju varit stora plåtar med nästintill osynliga skarvar.... Värt vartenda öre att slippa underhålla det där träet...

Tur att vår jord är oändlig med sina resurser!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Daniel kom ju från Småland, vilket jag också gör. Jantelagen är extra djupt förankrad där. En riktig smålänning ska hålla i pengarna och inte sväva ut sådär. Han kunde nog inte berätta vad det kostade, då hade han aldrig kunnat besöka sin hembygd igen. :)
Att karln är från Småland gör ju det hela ännu märkligare. Det känns väldigt märkligt att inte våga berätta om huset kostade 10 eller 20 miljoner att bygga, när man bygger ett "lyxigt" megahus på över 300 m2. Han är ju inte heller speciellt återhållsam att skryta om sin karriär och att han "ska åka till Kina i eftermiddag"på affärsresa. Jag vill inte ens veta vad driftskostnaderna när huset väl är färdigt hamnar på med så många m2 och pool, samt att det verkar ligga lite på vischan med alla merkostnader för sopor, avlopp etc som kan uppkomma.

Vidhåller min kommentar om att det var bara barnsligt att först outa sig så som de gör i programmet med en massa personlig information och sen inte berätta vad kalaset gick på. Antagligen inte "billigt" som de först inriktade sig på, för annars tror jag en sann smålänning hade varit stolt att berätta att de byggde med "50% rabatt" då de var snåla och jagade kostnader precis överallt.

Varför vågar man inte berätta vad husbygget kostade? Vårat hus kostade med tomt och anläggning nyckelfärdigt 1,6 miljoner när det byggdes för 10 år sen. Hade inte haft några problem att säga det i tv om någon frågade...

Tycker det borde vara ett krav om man är med i liknande program att man är öppen med budget och utfall, man verkar ju inte buskablyga med någonting annat, sjukdomar, skilsmässor etc...

• Gilla
big mike
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
Att karln är från Småland gör ju det hela ännu märkligare. Det känns väldigt märkligt att inte våga berätta om huset kostade 10 eller 20 miljoner att bygga, när man bygger ett "lyxigt" megahus på över 300 m2. Han är ju inte heller speciellt återhållsam att skryta om sin karriär och att han "ska åka till Kina i eftermiddag"på affärsresa. Jag vill inte ens veta vad driftskostnaderna när huset väl är färdigt hamnar på med så många m2 och pool, samt att det verkar ligga lite på vischan med alla merkostnader för sopor, avlopp etc som kan uppkomma.

Vidhåller min kommentar om att det var bara barnsligt att först outa sig så som de gör i programmet med en massa personlig information och sen inte berätta vad kalaset gick på. Antagligen inte "billigt" som de först inriktade sig på, för annars tror jag en sann smålänning hade varit stolt att berätta att de byggde med "50% rabatt" då de var snåla och jagade kostnader precis överallt.

Varför vågar man inte berätta vad husbygget kostade? Vårat hus kostade med tomt och anläggning nyckelfärdigt 1,6 miljoner när det byggdes för 10 år sen. Hade inte haft några problem att säga det i tv om någon frågade...

Tycker det borde vara ett krav om man är med i liknande program att man är öppen med budget och utfall, man verkar ju inte buskablyga med någonting annat, sjukdomar, skilsmässor etc...
Ett annat frågetecken var ju "bytet" av "byggare" ... Det är ju lite konstigt att man kan vara oense med nån som leder bygget om saker, men sedan själv anställa de som faktiskt utför arbetet ...

• Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:

Huset är fantastiskt. Saknade mer info om hur man tänkte kring planlösningen, sovrummen är kanske lite "strösslade"? Jag saknade däremot inte info om kostnader. De påverkas ändå av en massa parametrar såsom läge i Sverige, inköpspris material, huruvida man haft rabatter mm. Sammantaget ett j'ttebra program om ett inspirerande projekt, tycker jag.

Jag gillade att huset hade, precis som hon sade, vinklar och vrår vilket gjorde det mycket mer spännande än de liknande hus som ofta har (enligt mitt tycke) för stora lådliknande rum. Fint detaljarbete och fint golv, däremot tycker jag att utsidan inte var i nivå med insidan – jag hade gärna sett att fasaden antingen var helt i trä eller att endast insidan av fönsterholkarna var i trä istället för att som nu även en del av den yttre fasaden var trä. Delar av plansösningen tycker jag var lite märkligt, det pyttelilla vardagsrummet (som andra också har reagerat på) och den i mina ögon inte helt optimala nedervåningen. Å andra sidan kanske de är mer för att gymma än för att umgås i soffan? Isåfall har de ju byggt precis rätt!

R
Är det någon som vet hur man får tag på Martinez och Mundas, de verkar duktiga byggnadsarbetare.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
F
Jag och min fru skrattade lite och gav varandra små leenden under programmet. Vi döpte huset till "Villa Kontradiktion" då det var många självmotsägelser.

Det skulle vara "stort, dyrt och påkostat", men billigt !
De ville vara med i ett TV-program som hela svenska folket kunde se, men svarade inte på (vissa) frågor då de tyckte att det inkräktade deras privata sfär !
Jag kopierar också @Dan_Johansson text "Ett annat frågetecken var ju "bytet" av "byggare" ... Det är ju lite konstigt att man kan vara oense med nån som leder bygget om saker, men sedan själv anställa de som faktiskt utför arbetet ..." (min egen gissning handlar om att det endast var en dimridå för att plocka bort en kostnad, det blev såklart billigare att anlita dem själva).

Jag var nog inte ensam om att tycka att det varit mer sportsligt att (då de själva hade en god ekonomi och alla förutsättningar för att göra allt på ett reko och schysst vis) gynna svenska butiker, leverantörer och hantverkare och bygga en aning mindre än att bara titta till sin egen ekonomi och intressen.

• Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Fint projekt, men stör mig nåt enormt på muppar som vill dölja kostnaden.

Det borde vara ett absolut krav att den ska redovisas i sådana här program!

W
J jocke31 skrev:
Cool hus. Min gissning är runt 10 Mkr +- någon mille. Fast jag blev lite besviken på utsikten, trots tallarna. E6:an är inte så kul att se för de pengarna. Och på baksidan var det en golfbana rätt nära inpå tomten. Jobbigt om man behöver hjälm på sig när man fikar i trädgården…
Knappast E6:an man ser, snarare Onsjövägen. Dvs en lokalväg med inte allt för mycket trafik.

W.N. skrev:
Knappast E6:an man ser, snarare Onsjövägen. Dvs en lokalväg med inte allt för mycket trafik.
Så är det säkert. Jag är dåligt bevandrad i den mer detaljerade geografin på orten. Det var Gert som svamlade om ”ljusen från bilarna på E6:an”. :)

Otroligt dålig planlösning när de inte får plats med ett stort matsalsbord och endast sittplatser för fem personer i vardagsrummet i ett hus på 350 kvadratmeter.

F Fifth Avenue skrev:
Jag och min fru skrattade lite och gav varandra små leenden under programmet. Vi döpte huset till "Villa Kontradiktion" då det var många självmotsägelser.

Det skulle vara "stort, dyrt och påkostat", men billigt !
De ville vara med i ett TV-program som hela svenska folket kunde se, men svarade inte på (vissa) frågor då de tyckte att det inkräktade deras privata sfär !
Jag kopierar också @Dan_Johansson text "Ett annat frågetecken var ju "bytet" av "byggare" ... Det är ju lite konstigt att man kan vara oense med nån som leder bygget om saker, men sedan själv anställa de som faktiskt utför arbetet ..." (min egen gissning handlar om att det endast var en dimridå för att plocka bort en kostnad, det blev såklart billigare att anlita dem själva).

Jag var nog inte ensam om att tycka att det varit mer sportsligt att (då de själva hade en god ekonomi och alla förutsättningar för att göra allt på ett reko och schysst vis) gynna svenska butiker, leverantörer och hantverkare och bygga en aning mindre än att bara titta till sin egen ekonomi och intressen.
Jag har lite inside information ang detta. Det var tydligen hans pappa som kom på kant med byggmästaren. Teorin är att han var där och lade sin näsa i blöt lite för mycket, ända tills det exploderade och han helt enkelt lämnade.

• Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.