Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snittet sjunker med mååånga m2, gissning men 7 Mkr tycker jag låter rimligt för själva byggnaden.
Nu köpte de iofs mycket från Polen men med tanke på hans reaktion var mer eller mindre obefintlig när Gert sa 18 mille så tror jag faktiskt att det är upp i de faggorna och rör sig.. kanske inte riktigt så högt men en 12-13 mille hade inte förvånat mig.

Överlag gillade jag huset, "loungen" förstod jag mig inte riktigt på att man inte fått till bättre.. huset var ju trots allt på 347m².

Gillade dock standarden som var väldigt hög, de karmlösa dörrarna gjorde sig bra och att de valde hela glaspartier istället för att ha flera sektioner gjorde gott på intrycket.

Cortenstålet hade de dock kunnat skita i, såg bättre/fräschare ut med den ljusa träfasaden som de hade på utsiktsidan! :)

Häftigt hus! Håller med tidigare inlägg om att jag nog (för samma pengar) inte byggt det där huset men kan å andra sidan förstå att de tilltalar andra och lägger inte så stor vikt vid det. Vad jag har lite svårt för är att man väljer att vara med i ett program på svt, man filmar sitt privatliv, föräldrar, i sitt nuvarande boende, barnen, tunga perioder i bygget osv men sen inte berättar vad slutsumman blev med hänseende till att man vill vara privat??
Måhända att det kanske inte är så viktigt för vissa men jag är iaf väldigt intresserad då budgeten är en stor del av bygget och de sa flera gånger att de letade prisvärda lösningar.

Barnens rum i hörnet nere i källaren kändes dock väldigt tråkiga och avlånga, svårmöblerade.
skulle jag tackat nej till att ha ett sådant hus? Oh nej. Skulle jag för samma budget byggt annorlunda? Ja. Men det är ju mitt tycke och smak som avgör det :)

Snyggt byggt!

Satt för övrigt bara och väntade på att allt skulle avstanna för att han gick in i väggen, (Mentalt), han verkade rätt pressad där ett tag.

• Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Daniel kom ju från Småland, vilket jag också gör. Jantelagen är extra djupt förankrad där. En riktig smålänning ska hålla i pengarna och inte sväva ut sådär. Han kunde nog inte berätta vad det kostade, då hade han aldrig kunnat besöka sin hembygd igen. :)

• Gilla
Jehu och 7 till
  • Laddar…
Cool hus. Min gissning är runt 10 Mkr +- någon mille. Fast jag blev lite besviken på utsikten, trots tallarna. E6:an är inte så kul att se för de pengarna. Och på baksidan var det en golfbana rätt nära inpå tomten. Jobbigt om man behöver hjälm på sig när man fikar i trädgården…

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Daniel kom ju från Småland, vilket jag också gör. Jantelagen är extra djupt förankrad där. En riktig smålänning ska hålla i pengarna och inte sväva ut sådär. Han kunde nog inte berätta vad det kostade, då hade han aldrig kunnat besöka sin hembygd igen. :)
Fast allt är ju relativt! De hade garanterat kapital så det räckte och blev över till att börja med.

Grundar det delvis i att de började bygga innan de ens sålt sitt hus :) Men jag förstår delen med smålänning, dock handlar det ju lite om att få mycket för lite så om han åstadkom att bygga ett 20 miljoners hus för 17 så har han visat den sanna smålänningen i sig :)

Ursnygga dörrar utan foder! Så byggde jag också men jag måste erkänna att finishen blev snyggare här!

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Fast allt är ju relativt! De hade garanterat kapital så det räckte och blev över till att börja med.

Grundar det delvis i att de började bygga innan de ens sålt sitt hus :) Men jag förstår delen med smålänning, dock handlar det ju lite om att få mycket för lite så om han åstadkom att bygga ett 20 miljoners hus för 17 så har han visat den sanna smålänningen i sig :)
Ja, har var otroligt strävsam och duktig. Jag tippar faktiskt på att de fick det där 20-miljonershuset för under 10.

Lite gnäll:
Jag har svårt att förstå vitsen med dessa komplexa huskonstruktioner, med massor med vinklar och vrår.
Vårt första hus, ett gammalt skärgårdshus med anor från 1820-talet hade p.g.a. utbyggnader 8 sidor.
Vårt nya hus har fyra sidor, en rektangel alltså.
En granne håller på att bygga ett rätt komplext hus, det har 12 sidor.
Denna "husdröm" har 14 sidor.
I min tanke blir det dyrare att bygga, mindre yteffektivt, dyrare att värma upp, (fulare :confused: ), än ett enklare hus.
Blir det bättre på något sätt?

En tanke till:
Nedanför, och framför utsikten mot Tylön, ligger ett par åkrar, och sedan det fashionabla Frösakull och golfbanor.
En vacker dag säljer bonden marken, och det byggs ett köpcentrum, och planteras lite poppelalléer.
Utsikten försvinner, den köper man ju inte har vi lärt oss.
Sådant händer nu lite varstans längs Bohusläns- Hallands- och Skånekusten, en mycket expansiv region.
Hur kul blir det då att bo i ett souterränghus utan användbar tomt, och utan njutbar utsikt?

Var det för gnälligt?

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Gillar huset skarpt även om jag inte byggt så själv.
Däremot är det lite roande med språkbruket.

Rubrik om husbygge där "Therese och Daniel bygger lyxigt utanför Halmstad" nämns och fokus på kostnader.

Att bygga 350 kvm lyxvilla är inte det första jag hade tänkt på om mitt fokus hade varit att hålla ner kostnaderna. En husvagn hade kanske varit lämpligare.

• Gilla
BroderJonathan
  • Laddar…
Allt är ju relativt. Ett nyckelfärdigt sånt där hus kanske hade kostat 30miljoner. Kan man sen göra lite själv och köpa egna varor och bygga det för 20 miljoner så har man såklart hållit nere kostnaderna.
Det har ju framgått ända från start att de inte skulle bygga billigast möjliga hus och var och en gör ju vad de vill med sina pengar.

Lite lustigt att huset ligger ca 15 min utanför halmstad. Det låter som det ligger flera timmar därifrån i programmet

• Gilla
Herc och 4 till
  • Laddar…
nja de har ju haft föräldrarna nästan i knäna tidigare så det är klart att 15 min bort blir en stor omställning........;)

P
Trevlig familj! Huset blev tyvärr lite för mycket med alla vinklar och konstigheter. Jag skulle hellre valt en helt glasad baksida istället för de tre "fingrarna". Husets framsida blev dock lyckad med "less is more". Coreten plåten blev lyckad men skulle inte vilja ha det rinnande över mina fönster.

Det kändes som de ville lite för mycket. Hellre mindre yta med kvalitet än stor onödig yta, 347 m2 för 4 personer känns lite "to much".

Utsikten var väl inget speciellt tycker jag.

Slutsats: Bra vågat och hoppas de kommer att trivas!

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
F
J jocke31 skrev:
Cool hus. Min gissning är runt 10 Mkr +- någon mille. Fast jag blev lite besviken på utsikten, trots tallarna. E6:an är inte så kul att se för de pengarna. Och på baksidan var det en golfbana rätt nära inpå tomten. Jobbigt om man behöver hjälm på sig när man fikar i trädgården…
Det man ser av E6an från huset är 5 mil bort då den går över Hallandsåsen.

• Gilla
Timey
  • Laddar…
Spännande hus och roligt att någon vågar bygga ett hus som skiljer sig från mängden :)

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.