21 381 läst · 70 svar
21k läst
70 svar
Husdrömmar: Runt hus av halm och lera
Kul att höra att fler tänkt som vi. Vi lade också många timmar på att rita på runt, sen kvadratiskt och så slutade det i ett hus i vinkel. Vårt hus är fortfarande väldigt fyrkantigt och vi ser ut att ha ungefär samma energiprestanda som er.rickardg skrev:Jag lade väldigt många timmar på att skissa på först runda hus, sen mångkantiga och till sist blev det ett ineffektivt hus i vinkel i slutändan men där vi fick till en bättre planlösning och vårt 285m2 hus drar trots den ineffektiva formen ändå inte mer än 8000kwh/år el i uppvärmning pga BVP+FTX som räddar upp alla ineffektiva lösningar. Vill man bygga ett runt hus ska man definitivt göra det, men för att man tycker det är estetiskt tilltalande och inte av miljöskäl.
Vad som inger förtroende är tydligen olika. Jag läste att kvinnan i familjen har mångårig erfaranhet av att jobba med kommuner och regioner för att utveckla den cirkulära ekonomin. För egen del får jag betydligt mer förtroende för en person som faktiskt försöker omsätta sina ideer i ett eget husprojekt än om det bara hade handlat om att hålla föredrag!optimum skrev:
Sedan uppfattade jag inte att de byggde med halm för att det var en "gammal metod" utan snarare för att det var något nytt och hittills oprövat på dessa breddgrader. Målet var att bygga resurs- och energismart! Så på den punkten tycker jag du skjuter bredvid målet.
Vi får väl se när de bott några år i huset, om de överhuvud taget kommer flytta in.Sommartorparn skrev:Vad som inger förtroende är tydligen olika. Jag läste att kvinnan i familjen har mångårig erfaranhet av att jobba med kommuner och regioner för att utveckla den cirkulära ekonomin. För egen del får jag betydligt mer förtroende för en person som faktiskt försöker omsätta sina ideer i ett eget husprojekt än om det bara hade handlat om att hålla föredrag!
Sedan uppfattade jag inte att de byggde med halm för att det var en "gammal metod" utan snarare för att det var något nytt och hittills oprövat på dessa breddgrader. Målet var att bygga resurs- och energismart! Så på den punkten tycker jag du skjuter bredvid målet.
Då ser vi hur experimentet fungerar med importerad halm och lera i pulverform blandad med hästspillning.
Ett experimenthus alltså. Plast i innertaket som diffusionsspärr så får väggarna ta upp fukt inifrån och där verkar halm ligga direkt mot vanliga obehandlade träreglar.
Jag är alltid tveksam till experiment när det gäller hus att bo i. Här verkar de mixa gamla metoder med moderna byggmaterial. VI får som sagt se hur det går.
Såg det här på Tv det är spännande ,några saker jag inte förstår riktigt . Vad isolerade med i taket inget visades . Sedan att arbeta på putsen som de gör måste gå att göra bättre genom att göra konsistensen så det går att spruta på den, det borde kunna fastna bättre då, om det behövs spruta 2 ggr . ( blanda ko o hästskit ) bättre konsistens. Lika med golvet göra det smidigare så det blir lättarbetat. Sedan saknade jag en eldstad i centrum på huset.även att ha dragit dit el som reserv. Att bygga denna typ är intressant men det måste gå att rationalisera jobben. Känns lite fel att bara jobba med handkraft ( tid är pengar )Redaktionen skrev:När Husdrömmar tar sig upp till Västerbotten för att följa Erik och Lauras bygge av ett energieffektivt runt hus av halm och lera, då handlar programmet om byggteknik mer än någonsi. Vi får reda på många smaskiga detaljer om hur man kan bygga ett hus ekologiskt, med ovanliga lösningar och material
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Runt hus av halm och lera
Tyckte det var väldigt kul att se någon som verkligen byggde hus, annars känns det som att de flesta är mer eller mindre bortskämda mellanchefer som pekat ut ett hus och man får se dem se det bli byggt. En del kanske gör något litet för kamerans skull, men oftast slutar det hur som helst på långt över vad vanliga människor skulle ha råd med. Nu lyckas de ju med konststycket att lägga ner den smått ofantliga summan på 4,5 miljoner i detta projekt (var tog pengarna vägen?). Men det var verkligen kul att se dem arbeta och att TV till viss del fångade våndan som vi vanliga människor har över att saker tar sån tid.
Någon sa till mig när vi började rita och planera att allt tar 3 gånger så lång tid som du planerar det till och kostar dubbelt så mycket. Min plan sa att det skulle ta 6 månader och kosta 700 tkr. Vår vän träffade ganska exakt rätt.. Samma sak hände i detta programmet, misstaget de gjorde var att de planerade att arbeta i två år
Någon sa till mig när vi började rita och planera att allt tar 3 gånger så lång tid som du planerar det till och kostar dubbelt så mycket. Min plan sa att det skulle ta 6 månader och kosta 700 tkr. Vår vän träffade ganska exakt rätt.. Samma sak hände i detta programmet, misstaget de gjorde var att de planerade att arbeta i två år
Blir lätt lite präktigt när man kommer norrut. Det brukar låta som att det är inga problem, vi är minsann rejäla människor. Att det tar 4 år att bygga och dom inte orkar vänta tills det är klart är ju skrämmande.J JPW skrev:Jag tror att man ska inse att projekt som dessa inte egentligen drivs av att vara miljövänlig. Syftet är att skapa en personlig image, ofta i tävlingsform - i det här fallet vem som är den mest miljöanpassade (och därmed kunna se ner på "alla andra"). Att projektet inte alls håller det måttet spelar ingen roll,
huvudsaken är att det ser ut så. Om man nu byggde och verkligen ville bli klar, är det då prioriterat att guida besöksgrupper istället för att bygga huset? Kan man verkligen hålla värmen i Kassjö med en futtig solpanel på taket, med fyra bleka soltimmar per dag november till februari, eller ser det bara ut så? Att bygga ett hus isolerat med halm mitt i en skogsbygd med stora lokala sågverk bara några mil bort, är det vettigt? Huset är iofs egentligen mestadels ett trähus men fånigt att inte klä det med panel och isolera med cellulosafiber. Gissar att det valet till stor del beror på en tysk ide om att skogen inte ska brukas alls utan bara vara fin (dvs en extrem lyx, mycket vanlig bland de inflyttade tyskar jag mött här i Västerbotten - det är ofta en naiv naturromantisering som fått dem att komma hit, leva nära naturen men helt på resurser utifrån). Har inte alla projekt i Husdrömmar detta gemensamt - de är inte alls byggen av hus utan bygge av personlig image (luftslott)? Och SVT hakar på i full fart.
För många är det viktigt att det går relativt snabbt att bygga för man får börja betala räntor och amortering så fort man börjat lyfta lånen.K Kallebo skrev:Tyckte det var väldigt kul att se någon som verkligen byggde hus, annars känns det som att de flesta är mer eller mindre bortskämda mellanchefer som pekat ut ett hus och man får se dem se det bli byggt. En del kanske gör något litet för kamerans skull, men oftast slutar det hur som helst på långt över vad vanliga människor skulle ha råd med. Nu lyckas de ju med konststycket att lägga ner den smått ofantliga summan på 4,5 miljoner i detta projekt (var tog pengarna vägen?). Men det var verkligen kul att se dem arbeta och att TV till viss del fångade våndan som vi vanliga människor har över att saker tar sån tid.
Vi som byggde hus 1985 undvek att blanda oss i för mycket mer än att vi målade hela huset och fixade trädgård. Detta för att få lånen snabbt placerade och då var det statliga lån med räntebidrag som var grundkrav för att kunna bygga hus med mellanchefslöner.
Vårt hus kostade bara 710.000 men med 16,5% ränta på bygglånen var det en mardröm att inte få det slut besiktigat och därmed få lånen placerade och få ränt på 4,8%
I aktuella fallet med rundbalshuset så kan man ju undra hur många som har råd att hålla på att bygga i 4 år med stigande lånekostnader samtidigt som man betalar boende på annan plats.
Och sedan, hur många har kunskapen att bygga sitt egna hus och vem har tid att göra det mer än kvällar och helger? Inte realistiskt om man har heltidsarbete och kanske småbarn man behöver bry sig om.
Några klarar det och några kör slut på sig själva och sitt förhållande.
Och byggprojektets 4,5 miljoner, Ja de har även haft hantverkare, en troligen dyr grund med cellglas, köpt halm och lerpulver samt en hel del saker som gjort att kostnaderna dragit iväg. Jag har sett budgeten någonstans och var pengarna gick, hittar den inte nu.
Möss och råttor gillar ju halm.
Vad tror ni om olägenhet med detta byggmaterial när det gäller det.
Hört historier om personer som plockat ner sitt dyra halmtak just på grund av det.
Vad tror ni om olägenhet med detta byggmaterial när det gäller det.
Hört historier om personer som plockat ner sitt dyra halmtak just på grund av det.
Bara lös/löspressad halm. Här var halmbalarna mkt hårt packade, så det är inga problem. (Dessutom skyddade av 5 cm lerputs på både in- och utsida.)Lars Roth skrev:
Då är det oändligt mkt värre med alla hus med regelstomme och glas-/stenull, där stommen endast är skyddad med papp/plast/gipsskivor. Det är material som gnagarna älskar och mkt lätt tar sig igenom.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Funderingar runt att kallställa sommarhus med vatten indraget
Vatten & Avlopp -
Hur gräver man bäst ut runt huset
Fritidshus -
Hur få till runt uthus efter fix?
Grund & Markarbeten -
”Husdrömmar” anmäls till Granskningsnämnden
Övrigt husrelaterat -
Patinerad lanthandel i Abild får nytt liv med återbruk – Husdrömmar