21 382 läst · 70 svar
21k läst
70 svar
Husdrömmar: Runt hus av halm och lera
Vi byggde hus 1985 och valde plats som vi själva tyckte var bra och som gör att huset är möjligt att sälja utan att förlora på det om man behöver sälja. Vi bor fortfarande kvar i samma hus och har aldrig sett det som en spekulation men positivt att det stigit i värde.Hennke85 skrev:Det är ju inte alla som bygger på spekulation eller med ambitionen att få tillbaka pengarna. På landsbygden är det mer att man bygger hus där man vill bo. Själva huset blir ju inte billigare för att det ligger på landet. Så med ditt resonemang skulle det inte byggas mycket nytt utanför stadsområderna.
Ändå är det familjer som slår upp nya hus i byar där ett gammalt säljs för 500.000 och det är skönt det.
Vi var redan då (1985) medvetna om att det kostar i stort sett lika mycket oavsett om man bygger i staden eller på landet. Men med ekonomiskt sinne då man inte vill bygga och behöva sälja sedan med förlust att fortsätta betala på i många år. Det finns många anledningar till att kanske behöva sälja.
Dessutom var vi noga med att undersöka hur huset skulle vara konstruerat för att inte råka ut för problem.
Men aktuella huset ligger rätt långt från större stad och inget fantastiskt läge med sjöutsikt mm och kommer troligen bli svårsålt om man vill få ut priset för det.
Nu är det nog inte aktuellt då husbyggarna startat företag i hållbara huskonstruktioner mm. Däremot framgår det inget om att de skulle bo i huset själva.
Skulle du själv vilja betala 4,5 miljoner för ett runt hus placerat på landsbygden och med klart annorlunda konstruktion?
Jag skulle väl inte vara helt främmande för att bygga och bosätta mig i ett hus med äldre byggmetoder, anses nog som annorlunda idag. Jag bygger nya hus på jobbet och är rätt trött på täthetshysterin som råder när man jagar microwatt i energikalkylen.optimum skrev:Vi byggde hus 1985 och valde plats som vi själva tyckte var bra och som gör att huset är möjligt att sälja utan att förlora på det om man behöver sälja. Vi bor fortfarande kvar i samma hus och har aldrig sett det som en spekulation men positivt att det stigit i värde.
Vi var redan då (1985) medvetna om att det kostar i stort sett lika mycket oavsett om man bygger i staden eller på landet. Men med ekonomiskt sinne då man inte vill bygga och behöva sälja sedan med förlust att fortsätta betala på i många år. Det finns många anledningar till att kanske behöva sälja.
Dessutom var vi noga med att undersöka hur huset skulle vara konstruerat för att inte råka ut för problem.
Men aktuella huset ligger rätt långt från större stad och inget fantastiskt läge med sjöutsikt mm och kommer troligen bli svårsålt om man vill få ut priset för det.
Nu är det nog inte aktuellt då husbyggarna startat företag i hållbara huskonstruktioner mm. Däremot framgår det inget om att de skulle bo i huset själva.
Skulle du själv vilja betala 4,5 miljoner för ett runt hus placerat på landsbygden och med klart annorlunda konstruktion?
Hoppas du såg på programmet på TV och insåg att det var inte så mycket gammalt i detta.Hennke85 skrev:
Limträbalkar, träreglar, metallbeslag (vinkel), stålband (krysstag för att konstruktionen ska vara stabil)
Golvvärmeslingor är ett relativt nytt påfund.
Isolering (halm) och lera som puts är det enda äldre jag kan finna i denna huskonstruktion.
Missade vad takets utsida var gjort av men där kanske du vet mera. Däremot takstolar av lättregel teknik med OSB skivor är väl ett påfund för att minska köldbryggan som kom på 80-talet och inte heller speciellt gammal byggteknik.
Huset är ännu inte klart och vi har inte sett något om hur det ska fungera i verkligheten.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Du frågade om jag var villig att betala 4,5 miljoner för ett runt hus med avvikande byggmetod så det var det jag svarade på. Nej jag skulle inte vilja bygga mig ett halmhus. Men jag tippar på att ett äkta timmerhus på torpargrund i sten inte heller är helt gratis.optimum skrev:Hoppas du såg på programmet på TV och insåg att det var inte så mycket gammalt i detta.
Limträbalkar, träreglar, metallbeslag (vinkel), stålband (krysstag för att konstruktionen ska vara stabil)
Golvvärmeslingor är ett relativt nytt påfund.
Isolering (halm) och lera som puts är det enda äldre jag kan finna i denna huskonstruktion.
Missade vad takets utsida var gjort av men där kanske du vet mera. Däremot takstolar av lättregel teknik med OSB skivor är väl ett påfund för att minska köldbryggan som kom på 80-talet och inte heller speciellt gammal byggteknik.
Huset är ännu inte klart och vi har inte sett något om hur det ska fungera i verkligheten.
Jo de har ett företag om detta med hållbara hus, de håller föreläsningar mm.J JPW skrev:
Reklamfilm av SVT
ELVA Hallbara AB
Läs mer här
https://www.elvahallbara.se/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Vi byggde i trä med god isolering utan att det är plast eller fiberisolering i väggarna. Samma system som Robin i Husdrömmar byggde sitt med. Trä från Norrland!Hennke85 skrev:
Företagen är antagligen en begränsande faktor i det här läget. Det behövs lite nytänk bland företag för att satsa på försäljning av lokalproducerat material för husbyggen. Inom matindustrin har i alla fall företagen förstått att konsumenterna efterfrågar det, även om de har långt kvar innan de erbjuder tillräckligt med lokalproducerad mat. Om fler konsumenter efterfrågar lokalproducerat byggnadsmaterial så kanhända att fler företag erbjuder det. Jag känner inte till hur många företag som säljer halm, lerpulver etc inom Umeås närområde, men kan tänka mig att det är för få och husbyggare tvingas säkert att beställa längreifrån än önskat.KnockOnWood skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Om man bygger ett hus i Norrland och vill vara lokal och miljövänlig. Är inte trä det första man riktar in sig på?Naturliv skrev:Företagen är antagligen en begränsande faktor i det här läget. Det behövs lite nytänk bland företag för att satsa på försäljning av lokalproducerat material för husbyggen. Inom matindustrin har i alla fall företagen förstått att konsumenterna efterfrågar det, även om de har långt kvar innan de erbjuder tillräckligt med lokalproducerad mat. Om fler konsumenter efterfrågar lokalproducerat byggnadsmaterial så kanhända att fler företag erbjuder det. Jag känner inte till hur många företag som säljer halm, lerpulver etc inom Umeås närområde, men kan tänka mig att det är för få och husbyggare tvingas säkert att beställa längreifrån än önskat.
Jo, jag tror absolut att trä kommer att vara vanligt i hus med lokalproducerat material i den största delen av Sverige Men jag tror även att olika sorters isoleringsmaterial kan produceras och säljas lokalt. Ull och halm är två exempel, men det finns säkert fler material. Gissningsvis finns grustag även i Norrland och då borde det finnas material för olika putsmaterial också.R Robert-san01 skrev:
Mycket intressant hemsida. Varför tycker vissa att husbygget blir mindre intressant av att byggarna håller kurser och delar med sig av sin kunskap? Tvärtom så känns det mera förtroendeingivande, än om det hade rört sig om två ungdomar som kastat sig in i ett sådant här projekt utan någon som helst kunskap eller erfarenhet.optimum skrev:
Det enda konstiga tycker jag är att de kallar det för ”rundbalshuset”! De använde ju inte rundbalar i bygget! Inte vad jag kunde se i alla fall.
Jag tycker mig minnas att det i en tidigare säsong varit något liknande. Antingen att byggarna hade husbyggnadsrelaterat företag eller att de startade ett i samband med eller kort efter bygget.Sommartorparn skrev:Mycket intressant hemsida. Varför tycker vissa att husbygget blir mindre intressant av att byggarna håller kurser och delar med sig av sin kunskap? Tvärtom så känns det mera förtroendeingivande, än om det hade rört sig om två ungdomar som kastat sig in i ett sådant här projekt utan någon som helst kunskap eller erfarenhet.
Det enda konstiga tycker jag är att de kallar det för ”rundbalshuset”! De använde ju inte rundbalar i bygget! Inte vad jag kunde se i alla fall.
Hade varit mer förtroendeingivande om det haft huset klart och bott något år i det själva.Sommartorparn skrev:Mycket intressant hemsida. Varför tycker vissa att husbygget blir mindre intressant av att byggarna håller kurser och delar med sig av sin kunskap? Tvärtom så känns det mera förtroendeingivande, än om det hade rört sig om två ungdomar som kastat sig in i ett sådant här projekt utan någon som helst kunskap eller erfarenhet.
Jag tycker även att om man vill använda en äldre metod för byggnation så bör det genomsyra hela konstruktionen och inte som det är utfört nu. Men det är bara min åsikt.