D dr_bbb skrev:
Ha, ha, "gnällspik".:rofl:
Om man inte sett avsnittet och är läskunnig, kan man läsa följande i reportaget::lying:

"Virket till den största stolpen som de ska kalla Atlas, handplockade han hos en gammal släkting i Dalarna, dit han åkte för att såga ner den fina granen. Sedan har de fraktat ner den till Tjörn och bearbetat den.":cool:

Men "gran" kanske heter "tall" i vokabulären på det småländska höglandet?:thinking:
Hade du varit lite insatt i trä hade du även förstått att man mycket sällan använder tall till stolpar.;)
Hej, jag valde tall till mina stolpar på min 4 meter höga altan, skulle jag valt gran, och isf varför?

/W

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AndBygg skrev:
Vad kul. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut. En fundering: ytterväggarna och dess isolering, hur byggs det i ett stolpverk så att väggen "andas hanterverk" och inte gipskänsla? Man vill ju såklart inte bygga in de fina stolparna men då ska man alltså sätta upp liggande reglar som man sedan sätter skivor på, eller? I bygget man följde på Husdrömmar så såg man att det sotra fönstret satt med en stolpe innanför. Det såg inte jättesnyggt ut tycker jag. I en lada eller uthus är det ju enkelt, då spikar man bara upp panel utanpå men
Jag ska ha mura med kubb mellan stolparna. Och i badrummet blir det först murad med lerblock och lerklining på det, men stolparna kommer att synas. Tänk som ett korsvirkeshus.

Gillar tekniken, har sett när lettiska och polska byggare sätter upp stommar med laxning och infällda bjälkar. Vardag för dom, för svenskar synnerligen exklusivt.
Sen blev det väl "fint". Men för den som tillbringade somrar som barn på västkusten på 60-talet finns ingenting kvar av den känsla som fanns då, med fiskare, hantverkare, tändkulor, dofter. Byggnaderna och människorna då har inget gemensamt med de nyrika som bor där nu.
Likadant runtom i världen. På den tiden var fiskare fattigt religiöst hårt arbetande folk som klädde sig i svart och grått.
Idag bor där multimiljonärer som aldrig haft en valk i handflatan och går runt i sportkläder eller mysdräkt. Mest påtagligt i Italien.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
P
D dr_bbb skrev:
Nedlagd konservfabrik..?
Det var ju "Sill-muséet" de köpte och rev.
Och det var inte på något sätt i så dåligt skick att det var nödvändigt att riva, på grund av maskangrepp.

Kan inte förstå hur man kan missa att inte renovera upp det gamla huset som hade äkta timmerkonstruktion, och få behålla den gamla historien och känslan i huset. Pengar tycks ju inte vara en bristvara.?

Att ta ner en gran och såga den till timmer, och använda den direkt utan att det fått torka i tre år först gör ju en träbåtsbyggare gråtfärdig, och är rent dumdristigt.
Redan nu syns ju stora torrsprickor i stockarna.

Att bara ha utsikt i norrläge för de pengarna, över bron till Klädesholmen och Klockbojens gamla sillfabrik är ju rent tragisk.
Inget hav utan bara vatten utanför bryggorna mot inlandet.?
Alla vill ju ha väster eller utsikt mot syd där solen finns, och gärna horisonten.
Men mitt på sommaren kommer det vara lite sol på bryggan tidig morgon och sen kväll, men under det mörka halvåret ser de inte solen alls.

Och uppvärmning?
Varför inte installera en bergpump, och få billig energi till ett helt nytt hus?
Känns som inget blivit rätt med den här drömmen.

Bra att de under programmets gång har förstått att de inte kan imponera på Tjörnbor med pengar, utan snarare blir ett skämt hos ortsbefolkningen. Vilket gör att man tonar ner budgeten i slutet av programmet, och påstår att det "finns stor marginal kvar".
Har svårt att tro på detta med alla dumdristiga materialval som bara är dyra, och förseningen av bygget.
Stor del av pengarna i sjön enligt min mening, och det kommer dröja länge innan de kommer kunna komma upp till nedlagd kostnad som marknadsvärde.

Till och med Wingårdh häcklar dem i programmet.
Och varför ett inslag om citron gård i Italien?
Ett riktigt kalkon avsnitt av Husdrömmar..
Väl talat.

Tyvärr imponerar det här bygget inte alls på mig. Jag tycker det bara verkar vara dumt rakt genom att man bygger ett skelett och vanligt hus utanpå, för det är väl i princip vad det egentligen är?

Själv ska jag erkänna att jag spolade över det mesta av det som inte handlade om bygget. Det med Sicilien missade jag helt med flit. Riktigt tråkigt avsnitt och det är väldigt synd att programmet knappt handlar om att bygga längre.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har sett avsnittet, men inte läst texten förrän nu. För alla utom dig och personen som skrivit texten, är det uppenbart att på bilden ligger det en rotstock av tall i bandsågverket. Det var också ett klipp i avsnittet där sagda träd fälldes i skogen.

@Marlen Eskilsson, är du snäll och rättar till ovanstående lilla miss i artikeltexten?
Tack, jag ändrar! Jag spolade fram och tillbaka flera gånger när de fällde trädet och tyckte mest att jag såg granar där, så jag chansade på det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Så många miljoner för ett sommarhus med en egen rekho ;)
Nja lite spretigt hus med många stilar, får ingen känsla av att huset är gammalt men ändå ser det inte nytt ut.
Men har man överflöd av pengar så är det väl inte fel att sitta på den bryggan på sommaren.

• Gilla
P-KAR
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det hade ju inte med krympning att göra. Dessa järnband var en förstärkning, för att förhindra spjälkning/"sprängning" av bjälken pga det tryck den utsätts för. Järnbanden ska alltså hindra bjälken från att bli större och till slut spricka. Den var redan torr när den sattes upp, och därmed bör den inte krympa i början heller.
Kollade igen på play och byggherren säger uttryckligen att 1. belastningen blir stor på Atlas så banden behövs för att ”han” inte ska spricka men dessutom 2. måste det gå att spänna åt eftersom Atlas kommer att krympa.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Behövs det verkligen ett så kraftigt stolpverk till det huset?
Annars är det ju mera en teaterkuliss?
För mig kändes det som mycket pengar och lite kärlek.
Det är ju inget krav, detta med kärlek, men kanske egentligen inget objekt
för Husdrömmar?

• Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Länge sen det va ett så bra avsnitt. Äntligen fick man se hur huset framställdes och hur materialet hanterades. Äntligen mer hus än dröm i ett avsnitt. Det är okej att huset inte blev klart. Det är okej att huset hade en budget på 23 millar. Det fanns faktiskt själ i det huset

• Gilla
M-stad och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det var ett bra avsnitt! Ovanligt mycket fokus på byggteknik, något som många annars brukar sakna i dessa program. Själv är jag inte så jätteintresserad av det byggtekniska, men jag tycker att det är kul med projekt som går all-in på det där sättet så det var en fröjd att se de hantverkstekniska djupdykningarna.

Att det var en gigantisk budget stör mig inte det minsta, jag tyckte snarare att det var fint att bli påmind om att många framåt företagsgrundare en gång varit vanliga nudelätande studenter. Härligt att kunna pensionera sig vid 60 och leva riktigt gott av frukterna från arbetslivet!

Däremot var jag inte särskilt imponerad av interiörerna, men å andra sidan så var huset inte alls färdigt under "vårt" sista besök.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Behövs det verkligen ett så kraftigt stolpverk till det huset?
Annars är det ju mera en teaterkuliss?
För mig kändes det som mycket pengar och lite kärlek.
Det är ju inget krav, detta med kärlek, men kanske egentligen inget objekt
för Husdrömmar?
Många hus är "utsmyckad" med saker som inte har någon betydelse för konstruktionen. Hur det är med att det här är överdimensionerade vet bara dom som har räknat på de. Huvudsaken att det håller och blir fint.

Är lite synd att byggen med bra hantverk och kärlek inte längre (i Sverige) verkar funka om man är en medel-Svensson. Varför är det så att byggen som dessa kostar så mycket? Är det endast att att tim-priserna har gått upp och att det inte finns någon vettiga konkurrens?

Gällande avsnittet så tyckte jag det var ett av de bättre avsnitten. Mer fokus på hantverk och byggteknik. Paret verkade väldigt trevliga och sympatiska. Blir ganska upprörd över att folk ifrågasätter vad de gör med sina egna, pengar och med ett hus och en tomt som de själva äger. I en annan kultur hade man gjort detta med stolthet och inte behöva skämmas för att man lägger x antal miljoner på sitt boende. Hoppas ni blir nöjda, både i Italien och på västkusten.

• Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Är lite synd att byggen med bra hantverk och kärlek inte längre (i Sverige) verkar funka om man är en medel-Svensson. Varför är det så att byggen som dessa kostar så mycket? Är det endast att att tim-priserna har gått upp och att det inte finns någon vettiga konkurrens?

Gällande avsnittet så tyckte jag det var ett av de bättre avsnitten. Mer fokus på hantverk och byggteknik. Paret verkade väldigt trevliga och sympatiska. Blir ganska upprörd över att folk ifrågasätter vad de gör med sina egna, pengar och med ett hus och en tomt som de själva äger. I en annan kultur hade man gjort detta med stolthet och inte behöva skämmas för att man lägger x antal miljoner på sitt boende. Hoppas ni blir nöjda, både i Italien och på västkusten.
Ja timpriserna. Inte för att jag vet vad just dessa hantverkare tar i förhållande till "vanliga" snickare. Men för hundra år sen fanns ju en timmerman i varenda by. Nu är det ett utdöende släkte, så ja det lär inte vara så hård konkurrens.
Sen är det ju också byggmetod som innehåller väldigt mycket hantverk och finlir och tar otroligt många fler timmar än de vanliga regelstommar som man bygger idag. För att inte tala om KL-kontruktionen som de hade på andra delen av huset, eller någon annan prefab-variant, som går att prispressa på ett helt annat sätt

S Stuff skrev:
Ja timpriserna. Inte för att jag vet vad just dessa hantverkare tar i förhållande till "vanliga" snickare. Men för hundra år sen fanns ju en timmerman i varenda by. Nu är det ett utdöende släkte, så ja det lär inte vara så hård konkurrens.
Sen är det ju också byggmetod som innehåller väldigt mycket hantverk och finlir och tar otroligt många fler timmar än de vanliga regelstommar som man bygger idag. För att inte tala om KL-kontruktionen som de hade på andra delen av huset, eller någon annan prefab-variant, som går att prispressa på ett helt annat sätt
Jag tänkte inte specifikt på riktigt avancerade hantverkare så som timmerman och konstruktionen som var i programmet. Jag gissar att det blivit orimligt dyrt att bygga även om moderna metoder använts. Jag är helt för att hantverkare skall ha rimligt betalt men jag noterar själv att kostnaderna för att bygga, förvalta, laga och renovera sitt boende i många fall är otroligt höga om man ställer det i relation till annat i livet.

En lite galen tanke som slagit mig är att man i grundskolan i likhet med IT och programmering även skulle investera lite mer grundutbildning i bygge och renovering. Tänk om folk i större utsträckning skulle kunna fixa på sina egna hus på samma sätt som man ser till att fixa med datorn och digital tjänster. Givetvis lämnar man fortfarande över proffs-arbetet till riktiga och utbildade hantverkare.

• Gilla
ottotorsten
  • Laddar…
Kul att se Ulrik! Han har skrivit boken "Bygga i stolpverk" som jag inhandlade inför bygget av vår lada. :)

• Gilla
Bjor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.