Lite värt dyrt för det huset. Fin plats dock.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Välkommen att kommentera det sjunde avsnittet av Husdrömmar 2023!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Välkommen att kommentera det sjunde avsnittet av Husdrömmar 2023!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Det står felaktigt under en bild att det varit en korvfabrik. Det rätta är att det varit en konservfabrik med sillprodukter.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det var tokigt, nu har jag rättat. Tack för att du sa till.

Nedlagd konservfabrik..?
Det var ju "Sill-muséet" de köpte och rev.
Och det var inte på något sätt i så dåligt skick att det var nödvändigt att riva, på grund av maskangrepp.

Kan inte förstå hur man kan missa att inte renovera upp det gamla huset som hade äkta timmerkonstruktion, och få behålla den gamla historien och känslan i huset. Pengar tycks ju inte vara en bristvara.?

Att ta ner en gran och såga den till timmer, och använda den direkt utan att det fått torka i tre år först gör ju en träbåtsbyggare gråtfärdig, och är rent dumdristigt.
Redan nu syns ju stora torrsprickor i stockarna.

Att bara ha utsikt i norrläge för de pengarna, över bron till Klädesholmen och Klockbojens gamla sillfabrik är ju rent tragisk.
Inget hav utan bara vatten utanför bryggorna mot inlandet.?
Alla vill ju ha väster eller utsikt mot syd där solen finns, och gärna horisonten.
Men mitt på sommaren kommer det vara lite sol på bryggan tidig morgon och sen kväll, men under det mörka halvåret ser de inte solen alls.

Och uppvärmning?
Varför inte installera en bergpump, och få billig energi till ett helt nytt hus?
Känns som inget blivit rätt med den här drömmen.

Bra att de under programmets gång har förstått att de inte kan imponera på Tjörnbor med pengar, utan snarare blir ett skämt hos ortsbefolkningen. Vilket gör att man tonar ner budgeten i slutet av programmet, och påstår att det "finns stor marginal kvar".
Har svårt att tro på detta med alla dumdristiga materialval som bara är dyra, och förseningen av bygget.
Stor del av pengarna i sjön enligt min mening, och det kommer dröja länge innan de kommer kunna komma upp till nedlagd kostnad som marknadsvärde.

Till och med Wingårdh häcklar dem i programmet.
Och varför ett inslag om citron gård i Italien?
Ett riktigt kalkon avsnitt av Husdrömmar..

• Gilla
  • Älska
jonte0 och 9 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det sades väl att han för några år sedan hade sålt sin andel i det finansbolag som han varit med om att bygga upp och att detta hade förbättrat deras ekonomi väsentligt?
En riskkapitalist är det som kom till mig.
Dessutom detta ihopplock av stilar och intryck i ett och samma hus blir sällan bra; just show off.
Lämnade mest en dålig smak i munnen; sorry!

• Gilla
Pankow och 2 till
  • Laddar…
D dr_bbb skrev:
Att ta ner en gran och såga den till timmer, och använda den direkt utan att det fått torka i tre år först gör ju en träbåtsbyggare gråtfärdig, och är rent dumdristigt.
Redan nu syns ju stora torrsprickor i stockarna.

Att bara ha utsikt i norrläge för de pengarna, över bron till Klädesholmen och Klockbojens gamla sillfabrik är ju rent tragisk.
Inget hav utan bara vatten utanför bryggorna mot inlandet.?
Alla vill ju ha väster eller utsikt mot syd där solen finns, och gärna horisonten.
Men mitt på sommaren kommer det vara lite sol på bryggan tidig morgon och sen kväll, men under det mörka halvåret ser de inte solen alls.

Och uppvärmning?
Varför inte installera en bergpump, och få billig energi till ett helt nytt hus?
Känns som inget blivit rätt med den här drömmen.

Bra att de under programmets gång har förstått att de inte kan imponera på Tjörnbor med pengar, utan snarare blir ett skämt hos ortsbefolkningen. Vilket gör att man tonar ner budgeten i slutet av programmet, och påstår att det "finns stor marginal kvar".
Har svårt att tro på detta med alla dumdristiga materialval som bara är dyra, och förseningen av bygget.
Stor del av pengarna i sjön enligt min mening, och det kommer dröja länge innan de kommer kunna komma upp till nedlagd kostnad som marknadsvärde.

Till och med Wingårdh häcklar dem i programmet.
Och varför ett inslag om citron gård i Italien?
Ett riktigt kalkon avsnitt av Husdrömmar..
Ska du vara en gnällspik, bör du för trovärdighetens skull få alla detaljer rätt; trädet som fälldes var en tall. Människa.

• Haha
  • Gilla
Bittanbej och 12 till
  • Laddar…
P
M mrberg72 skrev:
Troligtvis... men ändå konstigt? Trähus borde ju brinna lika bra var de än står? Det finns förvisso gott om vatten att släcka med :)
Tänkte också på detta. Men betongbilen kom ju fram och då borde väl en brandbil också kunna göra detta, men värre blir det nog på vintern när det ligger en massa snö överallt.

En anledning till varför man får bygga så tätt är kanske för att det alltid varit byggt på det viset och tillåts att byggas så i fortsättningen?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ska du vara en gnällspik, bör du för trovärdighetens skull få alla detaljer rätt; trädet som fälldes var en tall. Människa.
Ha, ha, "gnällspik".:rofl:
Om man inte sett avsnittet och är läskunnig, kan man läsa följande i reportaget::lying:

"Virket till den största stolpen som de ska kalla Atlas, handplockade han hos en gammal släkting i Dalarna, dit han åkte för att såga ner den fina granen. Sedan har de fraktat ner den till Tjörn och bearbetat den.":cool:

Men "gran" kanske heter "tall" i vokabulären på det småländska höglandet?:thinking:
Hade du varit lite insatt i trä hade du även förstått att man mycket sällan använder tall till stolpar.;)

P P-KAR skrev:
Tänkte också på detta. Men betongbilen kom ju fram och då borde väl en brandbil också kunna göra detta, men värre blir det nog på vintern när det ligger en massa snö överallt.

En anledning till varför man får bygga så tätt är kanske för att det alltid varit byggt på det viset och tillåts att byggas så i fortsättningen?
Satt och diskuterade detsamma här hemma. Tänkte på att det ändå var ett stort risktagande att riva och börja om helt och hållet.
När man bara gör en renovering av gammalt hus så får man ju ta det för vad det är och låta huset leva vidare med de krav (eller avsaknad av krav) som fanns när husets byggdes. När man istället river och bygger nytt från grunden, men allt vad det innebär med bygglov och liknande, så är det ju lätt hänt att man åker på att tvingas uppfylla alla moderna krav, som vid vilken nyproduktion som helst.

Ja, intressant med bygglovet. En sak vi reagerade på hemma i soffan är att ca en meter av taket på nybygget ligger över grannens tak. Var går egentligen tomtgränsen? Får man ha utskjutet över ett grannhus eller placerade de grunden lite fel och fick göra det bästa av situationen? Takpannorna både på det nya huset och grannens hus har tagits bort så någon form av problem är det ju där. Den lilla trädgården känns även den konstig. Det går ett staket på altanen så de kommer inte till trädgården den vägen i alla fall.

Fågelperspektiv på tegeltak, byggnader, fordon, del av vattenkropp, skuggor, text i svenska och mediespelarkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild av byggnad med takfönster och öppen taklucka i skymningen.
Skapa konto

Röda trähus vid vatten, brygga, disigt ljus, spegling, skandinavisk arkitektur, idyllisk, havsnära boende.
Skapa konto

D dr_bbb skrev:
Ha, ha, "gnällspik".:rofl:
Om man inte sett avsnittet och är läskunnig, kan man läsa följande i reportaget::lying:

"Virket till den största stolpen som de ska kalla Atlas, handplockade han hos en gammal släkting i Dalarna, dit han åkte för att såga ner den fina granen. Sedan har de fraktat ner den till Tjörn och bearbetat den.":cool:

Men "gran" kanske heter "tall" i vokabulären på det småländska höglandet?:thinking:
Hade du varit lite insatt i trä hade du även förstått att man mycket sällan använder tall till stolpar.;)
Jag har sett avsnittet, men inte läst texten förrän nu. För alla utom dig och personen som skrivit texten, är det uppenbart att på bilden ligger det en rotstock av tall i bandsågverket. Det var också ett klipp i avsnittet där sagda träd fälldes i skogen.

@Marlen Eskilsson, är du snäll och rättar till ovanstående lilla miss i artikeltexten?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Ja, intressant med bygglovet. En sak vi reagerade på hemma i soffan är att ca en meter av taket på nybygget ligger över grannens tak. Var går egentligen tomtgränsen? Får man ha utskjutet över ett grannhus eller placerade de grunden lite fel och fick göra det bästa av situationen? Takpannorna både på det nya huset och grannens hus har tagits bort så någon form av problem är det ju där. Den lilla trädgården känns även den konstig. Det går ett staket på altanen så de kommer inte till trädgården den vägen i alla fall.

[bild]

[bild]

[bild]
Många konstigalösningar; fönsterna mot vattnet lirar inte. Obalans i hela utformningen speciellt på ovanvåningen...

• Gilla
jonte0
  • Laddar…
Det är så häftigt att man får hjärtklappning. Tack för att det finns människor som tar vara på gamla miljöer, förädlar dem till modern användbarhet och samtidigt lägger stort värde vid gammaldags hantverk och material. En annan sak som berör mig starkt är Håkan, när han visar bilden av sin farmors mor, tror jag, och hör hans önskan om att förlänga livet på platsen långt in i framtida generationer. Snacka om att ha rötterna nerborrade i den bohuslänska graniten. Jag är så imponerad! Jag blir dock mindre imponerad av vissa extrema "Månbas Alfa"-projekt som som visats tidigare. Kan ha viss förståelse för arkitekter, konstruktörer och penningstinna personer som vill tänja och testa gränserna för vad som är möjligt. Det är bra att de finns, för det är i deras detaljer som framtidslösningarna ofta kan hittas, (Precis som i Formel 1) MEN när de smäller in sådana projekt i våra "Nationalromantiska" områden med gullig trähusbebyggelse från förra sekelskiftet eller mellan ståtliga Jugendvillor i ett gammalt vackert "Herrskaps"-område, då kokar jag av ilska. Vad är det för människor som beviljar bygglov till förfulning av vårt kulturarv. Bygg nyskapandet någon annanstans, helst i nyskapade områden för modern framtidsarkitektur där kreativiteten kan flöda, nästan fritt. Jag har sett att en del kritik mot programmet kommit nu, men snälla ni, fortsätt! Kanske är det så att ni måste ha fler projekt löpande samtidigt, så ni inte hamnar i detta med "halvfärdigt" som nämnts. Ni behöver en "bank" med framtidsmaterial, eftersom byggprocesserna -med få undantag- varken klarar budgeterad tid eller ekonomi. Urvalet av objekttyp är ju mer en individuell fråga för tittaren, alla kan ju inte vara som jag, som bara vill se renoveringar av gamla hus eller nyskapande av äldre miljöer som Klädesholmen. Men jag skulle inte protestera om fokus gled över mot det hållet.

Redigerat:
krillek krillek skrev:
Blev fundersam över spännbanden på stolparna. Som de utformades gick de från att vara en kvadrat till en rektangel iom att de bara drog i en riktning. Krymper inte trä likformigt tvärs fibrerna?
Det hade ju inte med krympning att göra. Dessa järnband var en förstärkning, för att förhindra spjälkning/"sprängning" av bjälken pga det tryck den utsätts för. Järnbanden ska alltså hindra bjälken från att bli större och till slut spricka. Den var redan torr när den sattes upp, och därmed bör den inte krympa i början heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.